Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Rasism


Citerar Kapten Varg:
Jag kan tycka att jag märkt ett visst missnöje, men jag är osäker.


Jo, visst är jag missnöjd. Men jag är även missnöjd med en del av den politik som riksdagsmajoriteten beslutar om. Trots det tycker jag att de ska få ta de besluten.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar Vanilla Thunder II:
Det är väl inget fel i att visa missnöje mot rasism?


Sa jag det?

Tillagt 2013-01-04 22:31:
Citerar Oxenstierna:
Jo, visst är jag missnöjd. Men jag är även missnöjd med en del av den politik som riksdagsmajoriteten beslutar om. Trots det tycker jag att de ska få ta de besluten.


Är det någon som här som sagt att de tycker att det inte är Disneys beslut?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Sa jag det?


Du antydde det.
Jag hatar djurvänner.
  • 0
Citerar Vanilla Thunder II:
Du antydde det.


Verkligen inte.

Med mitt inlägg antydde jag att allmänheten i stora fall visat missnöje gentemot förändringarna, inte vad jag själv tyckte gentemot missnöjet.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
  • Räv
  • Räv
Citerar Statsknekt:
Dessa fjanterier om att man inte ska få sätta negrer i förlöjligande situationer i underhållningssyfte är ju för sjutton det dummaste jag har hört.


Avstå gärna från att använda n-ordet, du behöver inte bli så rudimentär i dina utlägg.
"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."
  • 0
Citerar Statsknekt:
Dessa fjanterier om att man inte ska få sätta negrer i förlöjligande situationer [...]


Citerar NintendorRemote:
Oxenstierna och Statsknekt säger faktiskt mycket som jag tycker men jag inte vågar säga på GR, tackar.


Citerar Vanilla Thunder II:
Mycket väl talat.


Citerar Görta:
Mycket väl talat.


Precis, bra där.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Räv:
Avstå gärna från att använda n-ordet, du behöver inte bli så rudimentär i dina utlägg.


Hädanefter ska jag inte använda något ord som kan tolkas nedvärderande av någon. Jag ber om ursäkt.
  • 0
  • Räv
  • Räv
Citerar Statsknekt:
Hädanefter ska jag inte använda något ord som kan tolkas nedvärderande av någon. Jag ber om ursäkt.


Jag ställer mig ogillande till samtliga dina ordval. Var god, var tyst.
"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."
  • 0
Vad ska man säga då? jag skriver inte det på forumet men om jag pratar med mina kompisat säger jag det. Bara man inte skriker n-ordet sätter en svordom framför eller använder det i nedsättande syfte så spelar det väl ingen roll.

Det är en del svenskar som tar illa upp för andra personers skull och det är fånigt.
  • 0
Citerar NintendorRemote:
Vad ska man säga då? jag skriver inte det på forumet men om jag pratar med mina kompisat säger jag det. Bara man inte skriker n-ordet sätter en svordom framför eller använder det i nedsättande syfte så spelar det väl ingen roll.


Men herregud. Då antar jag att du inte har någon aning om vad ordet neger (används endast i utbildande syfte, dont ban pls) härstammar från? Ordet använde man förr, i kränkande syfte, gentemot svarta. Följande är klippt från wikipedia;

Neger, femininum: negress (tidigare även negrinna), är en numera föråldrad och kontroversiell benämning som kan uppfattas nedsättande och kränkande[1][2][3] för personer från vissa svarta folkgrupper från framför allt Afrika och Nordamerika samt i äldre källor ibland även södra Asien och Oceanien.

I USA är nigger ett av de mest rasistiskt kränkande orden,[10] [...]


Sen är också frågan varför det är viktigt för dig att få säga det ordet? Om folk tar illa upp, lägg av med att säga det. Det är samma med negerboll. Varför är alla så besatta av att säga negerboll?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Citerar NintendorRemote:Vad ska man säga då? jag skriver inte det på forumet men om jag pratar med mina kompisat säger jag det. Bara man inte skriker n-ordet sätter en svordom framför eller använder det i nedsättande syfte så spelar det väl ingen roll.

Men herregud. Då antar jag att du inte har någon aning om vad ordet neger (används endast i utbildande syfte, dont ban pls) härstammar från? Ordet använde man förr, i kränkande syfte, gentemot svarta. Följande är klippt från wikipedia;

Neger, femininum: negress (tidigare även negrinna), är en numera föråldrad och kontroversiell benämning som kan uppfattas nedsättande och kränkande[1][2][3] för personer från vissa svarta folkgrupper från framför allt Afrika och Nordamerika samt i äldre källor ibland även södra Asien och Oceanien.

I USA är nigger ett av de mest rasistiskt kränkande orden,[10] [...]

Sen är också frågan varför det är viktigt för dig att få säga det ordet? Om folk tar illa upp, lägg av med att säga det. Det är samma med negerboll. Varför är alla så besatta av att säga negerboll?


Kanske för att det är det traditionella namnet, om någon blir kränkt av negerboll har man verkligen för lite fritid. Min pappa hade en mörkhyad arbetskamrat som själv sa negerboll till exempel.
  • 0
Citerar NintendorRemote:
Kanske för att det är det traditionella namnet, om någon blir kränkt av negerboll har man verkligen för lite fritid. Min pappa hade en mörkhyad arbetskamrat som själv sa negerboll till exempel.


Men om NÅGRA nu tar illa vid sig, varför är det så viktigt för dig att använda negerboll? Måste du säga det för det "alltid" hetat så? Säg att mongon var en benämning på kristna förr i tiden. Man har alltid sagt det. Skulle det då rättfärdiga att jag kallade till exempel dig för mongo?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Men om NÅGRA nu tar illa vid sig, varför är det så viktigt för dig att använda negerboll?


Hur många ska ta illa vid sig för att man ska (eller bör, eller för sitt samvetes skull borde) sluta använda ett ord?
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Nu när ändå ordet "mongo" tas upp bör ju det om något inte användas så som det görs idag. Det är direkt nedsättande att använda ordet om man tänker på dem som faktiskt är mongolida.

Eller så struntar man i denna fåniga ordcensur och försöker ta tag i riktiga problem istället.
  • 0
Citerar Statsknekt:
Eller så struntar man i denna fåniga ordcensur och försöker ta tag i riktiga problem istället.


Men du förstår väl att det är socialt dödsstraff att säga sådana ord, vi ska ju värna om alla som tar illa vid sej!
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Hur många ska ta illa vid sig för att man ska (eller bör, eller för sitt samvetes skull borde) sluta använda ett ord?


Säg att du pratar med mig och du använder ordet mongo titt som tätt. Jag säger till dig att jag tar illa upp, av någon anledning, av ordet mongo, men mongo är ett ord du använt länge och använder ofta. Känner du att jag är konstigt som tar illa upp då, trots allt det är ett ord du alltid använt, eller slutar du använda ordet för att visa respekt till mig?

Citerar Statsknekt:
Nu när ändå ordet "mongo" tas upp bör ju det om något inte användas så som det görs idag. Det är direkt nedsättande att använda ordet om man tänker på dem som faktiskt är mongolida.


Det har du rätt i.

Citerar Kanutus:
Men du förstår väl att det är socialt dödsstraff att säga sådana ord, vi ska ju värna om alla som tar illa vid sej!


Men snälla någon. Jag förstår att du försöker vara ironisk och på så sätt rolig, men nu framstår du bara som korkad.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Men snälla någon. Jag förstår att du försöker vara ironisk och på så sätt rolig, men nu framstår du bara som korkad.


Du borde väl ändå inse att det är just sådant här beteende man blir bemött av?
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Citerar Kanutus:
Du borde väl ändå inse att det är just sådant här beteende man blir bemött av?


Vilket menar du? Dödsstraffet eller mitt beteende?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Säg att du pratar med mig och du använder ordet mongo titt som tätt. Jag säger till dig att jag tar illa upp, av någon anledning, av ordet mongo, men mongo är ett ord du använt länge och använder ofta. Känner du att jag är konstigt som tar illa upp då, trots allt det är ett ord du alltid använt, eller slutar du använda ordet för att visa respekt till mig?


Ska jag tolka det som att det räcker med att en person tar illa upp/känner sig kränkt för att ordet inte bör användas?
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Ditt beteende, du anser att jag är korkad för det jag skrev innan.
Det visar bara att jag faktiskt talade sanning, iom det du skrev tidigare.
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Ska jag tolka det som att det räcker med att en person tar illa upp/känner sig kränkt för att ordet inte bör användas?


Vill du så gärna använda neger, så gör det. Men jag förstår inte varför det är så viktigt att använda det i sammanhang, som på ett forum, där folk kan ta illa vid sig.

Citerar Kanutus:
Ditt beteende, du anser att jag är korkad för det jag skrev innan.
Det visar bara att jag faktiskt talade sanning, iom det du skrev tidigare.


Jasså det gör det? Snälla utveckla.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Vill du så gärna använda neger, så gör det. Men jag förstår inte varför det är så viktigt att använda det i sammanhang, som på ett forum, där folk kan ta illa vid sig.


Jag har inte använt ordet och jag kommer inte att använda ordet. Men jag vill inte att mitt vokabulär ska inskränkas för att en enda individ någonstans kan ta illa vid. Det skulle inte bli mycket kvar av våra språk då.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Men jag förstår inte varför det är så viktigt att använda det i sammanhang, som på ett forum, där folk kan ta illa vid sig.


I just detta fall beskrev jag hur man satte "negrer i förlöjligande situationer" då jag syftade just på den stereoptypiska negern från bomullsplantagen. Således användes det i detta sammanhang för att beskriva snarare än att håna.
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Jag har inte använt ordet och jag kommer inte att använda ordet. Men jag vill inte att mitt vokabulär ska inskränkas för att en enda individ någonstans kan ta illa vid. Det skulle inte bli mycket kvar av våra språk då.


Nej, jag håller med dig. Sen tror jag inte ditt vokabulär skulle befinna sig i någon utsatt sits när det gäller detta.

Tillagt 2013-01-05 19:09:
Citerar Statsknekt:
I just detta fall beskrev jag hur man satte "negrer i förlöjligande situationer" då jag syftade just på den stereoptypiska negern från bomullsplantagen. Således användes det i detta sammanhang för att beskriva snarare än att håna.


Jo, jag förstår att du inte använde ordet för att håna någon. Men om du vet att det finns personer här som kan ta illa upp, som du vet att det finns om man tänker tillbaka på en viss MNC-kväll, så ser jag inte anledning till att bara byta ut ordet.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Kapten Varg:
som du vet att det finns om man tänker tillbaka på en viss MNC-kväll


Givetvis. Det var en ytterst dråplig händelse som den där äckliga gruppen bör skämmas för. Att kalla någon neger, mongo, apa, rumpnisse eller vad det än må vara för att väcka provokation är bara en ociviliserad handling som jag hyser högsta förakt för.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!