Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Finnar, finnar och finnar!


Har någon enstaka finne i ansiktet ibland.
  • 0
Köpte tee och honung idag Lennon Det jag tänkte på är det någon speciell honung man ska ha? Jag köpte vanlig honung från eldorado.
  • 0
Citerar Horse_of_game:
Köpte tee och honung idag Lennon Det jag tänkte på är det någon speciell honung man ska ha? Jag köpte vanlig honung från eldorado.


Är det honung av rinnigare sort, eller är den lite mer fast? Står det nåt på förpackningen om honungen har varit upphettad? Honung som varit det är lite sämre/onyttigare. Vet dock inte om det kommer ge mindre effekt på din hud bara för det. Lite kanske.

Jag har turen att ha en liten butik inne i stan som tar hem kravmärkt och närproducerad honung, så jag vet som sagt inte hur pass mycket sämre en icke kravmärkt och uppvärmd honung skulle va.

"Något som man bör tänka på är när man väljer honungssort, försök att inte välja en värmebehandlad honung som är upphettad, detta innebär att nyttoämnena i honungen har försvunnit och har sämre verkan på huden. När du väljer honung fråga alltid biodlaren eller läs på förpackningen om hunungen är värmebehandlad. Är du osäker på om honungen är värmebehandlad välj honung på burk från Sverige. Utländsk honung brukar värmebehandlas för en längre hållbarhet."

Saxat från: http://www.honungsformedlingen.se/post/2008/07/Ansiktsmask-me
d-honung-motverkar-akne.aspx


Blir jävligt mycket text nu. Men så får det bli. Jag såg av en slump att du skrivit i styrketränings-tråden att du tar proteinpulver. Jag skummade lite om det för några månader sen, och har läst många som får värre akne när de äter/dricker det.

Behöver inte alls vara det, men kände att jag ville upplysa dig om det. Vill liksom ge så många råd jag kan till de med akne. Då det är ett helvete att ha det, rent ut sagt. På sommaren klarar jag mig helt okej, men nu på vintern får jag riktigt kass hud. I alla fall. Det kan ju vara värt att skippa det ett tag för att se om du märker nån skillnad på huden.
  • 0
Lennon: Det stod inget om det på förpackningen så jag vet dessvärre inte. Det är som sagt vanlig honung från märket eldorado. Saka försöka kolla upp det. Angående proteinpulvret, tack så mycket för tipset men kan dock inte påstå att jag har märkt någon markant skillnad sen jag började med proteinpulver. Om jag dock ser att det kommer mera nu den närmsta tiden så kan det ju bero på proteinpulvret
  • 0
@Horse_of_game Okej. Den ska nog duga vilket som. Skulle den mot förmodan göra det värre eller inte göra nån skillnad till det bättre, är det bara att sluta. Okej, då så! Då är det ju bara att fortsätta med pulvret.
  • 0
Kan rekommendera ACO Spotless serie, sjukt bra. FInns rengöring för ansiktet (blå topp), återfuktning utan olja (grön top och finnmedel (röd topp). Tvättar ansiktet varje morgon och kväll med medlet och återfuktar med krämen vilket också reducerar glansig hy. Har inte behövt använda finnmedlet överhuvudtaget.

http://acospotless.se/

Finns på Apoteket.

Har även prövat honung men hjälpte inte direkt, mitt största problem är pormaskar, inte finnar.
  • 0
Citerar Baxter:
Kan rekommendera ACO Spotless serie, sjukt bra. FInns rengöring för ansiktet (blå topp), återfuktning utan olja (grön top och finnmedel (röd topp). Tvättar ansiktet varje morgon och kväll med medlet och återfuktar med krämen vilket också reducerar glansig hy. Har inte behövt använda finnmedlet överhuvudtaget.


Håller verkligen med om Acos återfuktare. Riktigt bra för oss med akne. Ansiktstvätten körde jag med ett tag, men den torkade bara ut min hud. Tyvärr.
  • 0
Lennon: Ja precis och för att svara på din fråga i tidigare inlägg, jag har inte kollat på honungen men den ser ganska hård och tjock ut

Kanske skulle ta och testa serien, tack för tipset! Ska iallfall kolla in den.
  • 0
Citerar Cakeguy:
Har någon enstaka finne i ansiktet ibland.
this is not even my final form
  • 0
Lennon: Såg att denna ansiktsmasken fanns också:http://www.honungsformedlingen.se/post/2008/07/Ansiktsm
ask-med-honung-for-fin-hy.aspx Kanske också värt att testa?

Jag måste kolla upp vilken typ av honung jag köpte innan jag använder den.
  • 0
Så länge det inte står på förpackningen att den har varit uppvärmd, så ska den inte vara det. Om jag fattat det rätt så är svensk honung det säkraste kortet. Den ska inte ha varit uppvärmd. Det brukar stå tydligt om den är svensk.

Angående den där ansiktsmasken, så har jag aldrig provat den. Även om det lockar, då den låter riktigt bra! Är dock lite för lat, eller främst fattig, så orkar mig nog inte på den just nu tror jag. Men står ju att den är extra bra mot pormaskar, och det hade du ju en del problem med. Så varför inte testa!
  • 0
Okej, jo det står inget om det. Ska kolla upp ifall eldorado är ett svenskt märke. Vilket jag är ganska säker på att det är.

Ja ansiktsmasken verkar bra. Ska nog ta och prova den men börjar nog med den som du hade. På sidan som du länkade stod det dock inget om kanel. Är det något du har valt att lägga till själv?

Har även börjat dricka grönt tee. Tror det är arabiskt eller indiskt. På sidan som du länkande där det stod om tee stod det att det skulle vara kinesiskt men tror inte det har jätte stor betydelse. Dricker teet rent, alltså bara vatten och tee påsen. Brukar du bara dricka teet eller stryker du det på hyn också?

Mycket text och en del frågor, hoppas att det är okej såhär en lördagskväll
  • 0
Blir alltid engelska sidor, men hoppas inte det är ett problem.

Här finns det några sidor med personers erfarenheter:
http://www.acne.org/messageboard/index.php/topic/78196-honey-
and-cinnamon/page__st__40


Ganska bra sida, då man får både negativa och positiva åsikter. Finns såklart mer om du googlar. Jag vet egentligen inte om kanelen spelar jättestor roll i själva masken om jag ska vara ärlig. Jag har bara gått på det jag läst, liksom.

Kunde inte hitta det nu, men en del upplever att tillägget med kanel torkar ut deras hud. Medan de som kört med bara honung, fått en bra och balanserad fet hud. Om du förstår. Så tyvärr måste man testa sig fram själv. Extremt jobbigt, jag vet... Man vill ju gärna ha en mirakelkur som funkar för alla. Ge gärna din åsikt om den där andra masken om du testar den.

Ja, läste det där om teet också. Men det struntade jag i också. Köpte första bästa typ. Går väl knappast hitta kinesiskt här. Jag brukar bara dricka teet. Provade dock att stryka det på hyn igår och idag. Men kan inte säga om det hjälpt nåt än. Jag återkommer i den frågan.

Det är lugnt! Sitter bara hemma och gör absolut ingenting. Jag börjar verkligen tröttna på att få nya finnar hela tiden. Hindrar mig verkligen i många sammanhang. Ibland vill man bara ge upp det här med huden. Måste dessutom tänka rejält på vad jag äter. Godis, fikabröd och mjölkprodukter går inte! Blir ett rätt tråkigt, svårt och enformigt liv i längden. Får väldiga utbrott om jag äter sånt.

Hur känslig är du för socker och sådant?
  • 0
Tack ska kolla in den Ska nog börja med utan kanel då. Jag har rätt torr hud just nu. Den andra masken verkar också bra men man ska ha jordgubbar till den. Kan man köpa jordgubbar såhär års? Provar jag den så ska jag skriva hur den funkar

Ja det är jobbigt när man måste tänka på vad man ska och inte ska äta. Det handlar väl egentligen bara om tålamod. Eftersom jag tränar en hel del just nu så tänker jag rätt mycket på vad jag äter. Så jag äter relativt nyttigt just nu. Mjölk, är det dåligt för hyn? Jag kan dricka upp till 6 glass om dagen.

Jag har inte tänkt så mycket på hur känslig jag är för olika saker, så jag antar att jag inte är allt för känslig. Är du?
  • 0
Citerar Horse_of_game:
Tack ska kolla in den Ska nog börja med utan kanel då. Jag har rätt torr hud just nu. Den andra masken verkar också bra men man ska ha jordgubbar till den. Kan man köpa jordgubbar såhär års? Provar jag den så ska jag skriva hur den funkar


Färska jordgubbar lär man nog inte hitta, men frysta finns nog. Hur bra just dessa är har jag dock ingen aning om. Känns lättare att prova masken till sommaren, men jag vet inte.

Citerar Horse_of_game:
Ja det är jobbigt när man måste tänka på vad man ska och inte ska äta. Det handlar väl egentligen bara om tålamod. Eftersom jag tränar en hel del just nu så tänker jag rätt mycket på vad jag äter. Så jag äter relativt nyttigt just nu. Mjölk, är det dåligt för hyn? Jag kan dricka upp till 6 glass om dagen.


Funderat på det där lite. Förr när jag spelade fotboll och pingis, så hade jag betydligt mindre problem med finnar. Undra om det kan ha någon koppling. Nu blir det bara promenader och lite övningar hemma. Kanske skulle börja simma lite, eller nåt annat man kan göra själv. Om mjölken då: Det är nästan det första många provar om de har problem med finnar. Att utesluta mjölkprodukter under en period. Men återigen, det är ju väldigt individuellt hur pass stor påverkan det har.

Citerar Horse_of_game:
Jag har inte tänkt så mycket på hur känslig jag är för olika saker, så jag antar att jag inte är allt för känslig. Är du?


Skönt i så fall! Jao, som jag nämnde så får jag väldiga utbrott om jag äter godis, fikabröd eller äter ost och liknande. Så antar att jag är väldigt känslig.
  • 0
Citerar Lennon:
Färska jordgubbar lär man nog inte hitta, men frysta finns nog. Hur bra just dessa är har jag dock ingen aning om. Känns lättare att prova masken till sommaren, men jag vet inte.


Ja, det har du nog rätt i. Läste förövrigt om vart märket eldorado kommer ifrån. Läste att det kom ifrån Finland om detta är sant eller inte vet jag inte. Ska upp till willys senare idag. Hittar jag någon annan honung som jag vet är svensk så köper jag den annars provar jag med eldorados. Vill ju bara inte att det blir värre.

Citerar Lennon:
Funderat på det där lite. Förr när jag spelade fotboll och pingis, så hade jag betydligt mindre problem med finnar. Undra om det kan ha någon koppling. Nu blir det bara promenader och lite övningar hemma. Kanske skulle börja simma lite, eller nåt annat man kan göra själv. Om mjölken då: Det är nästan det första många provar om de har problem med finnar. Att utesluta mjölkprodukter under en period. Men återigen, det är ju väldigt individuellt hur pass stor påverkan det har.


Det är nog inte alls omöjligt. Vara utan mjölk kan jag inte vara men kan dra ner det till två glass om dagen. Tycker mjölk är alldeles för gott och nyttigt för att sluta med.

Citerar Lennon:
Skönt i så fall! Jao, som jag nämnde så får jag väldiga utbrott om jag äter godis, fikabröd eller äter ost och liknande. Så antar att jag är väldigt känslig.


Oh, det är jobbigt. Man är väldigt begränsad. Går det inte heller åt det bättre så förlorar man hoppet. Jag har haft finnar i cirka 4-5 år nu. Inte roligt alls.
  • 0
Citerar Horse_of_game:
Oh, det är jobbigt. Man är väldigt begränsad. Går det inte heller åt det bättre så förlorar man hoppet. Jag har haft finnar i cirka 4-5 år nu. Inte roligt alls.


Samma här ungefär. Hade lite finnar i högstadiet, men det blev fan värre nån gång under första året på gymnasiet, vilket känns jävligt märkligt. Att det blev värre med åren. Speciellt när jag under högstadiet drack O'boy, läsk och liknande grejer.
  • 0
Det är verkligen inte kul är det blir värre. När jag kollar på bilder från när jag gick i ettan och tvåan (på gymnasiet, jag tog studenten i somras) så ser jag att det har blivit mycket bättre. Vilket är väldigt skönt. Jag gjorde dock laseroperationer i höstas så det borde inte vara annat än bra.
  • 0
Laseroperation för aknen? Hur var det, och vad gick det på? Känns ganska dyrt.
  • 0
Citerar Horse_of_game:
Jag gjorde dock laseroperationer i höstas så det borde inte vara annat än bra.


Mot ärren antar jag?
  • 0
Citerar Lennon:
Laseroperation för aknen? Hur var det, och vad gick det på? Känns ganska dyrt.


Ja precis och för ärren som svar på din fråga lurkman. Det var åt båda. Den skulle kosta 3000 per gång och man skulle gå tre gånger men jag fick det för 1000 kr per gång. Tanken var i början att jag skulle göra hudslippning men hon frågade om jag ville göra laseroperation för samma peng. Ja det hjälpte men man hade hoppats på att det skulle försvinna helt när man ändå betalar en hel del pengar för det. Funderar på om jag ska ringa henne igen och kolla om det finns något mer, enklare jag kan göra.

Köpte förövrigt svenskhonung idag Den skulle vara tjock och lite hård va? Inte den flyttande.
  • 0
Citerar Horse_of_game:
Köpte förövrigt svenskhonung idag Den skulle vara tjock och lite hård va? Inte den flyttande.


Japp, precis! Du kan komma att behöva mjuka upp den lite genom att ha ner lite honung i en separat skål och veva runt lite med en sked. Lite lättare att dra på den på huden då.

Intressant där med lasern, för övrigt. Alldeles för mycket pengar för mig. Men nån gång i framtiden kanske. Om jag inte blir av med aknen.
  • 0
Ska pröva imorgon bitti Sa du att du tog den varje kväll? På den svenska sidan du länkade stod det att det räcker med en gång i veckan.

Ja det kostar med laser. Du kan ju som du sa pröva det e.v i framtiden. Förhoppningsvis kommer det inte behövas
  • 0
Citerar Horse_of_game:
Ska pröva imorgon bitti Sa du att du tog den varje kväll? På den svenska sidan du länkade stod det att det räcker med en gång i veckan.


Ah, jag vet. Om jag ska vara ärlig visste jag inte att rekommendationen var en gång i veckan, förrän jag läste på den där sidan. Så kör på det. Det är nog säkrast. Jag kör dock 2-3 gånger i veckan utan problem. Inget som skadat mig eller min hud alla fall. Men kör på en gång i veckan, till en början alla fall.
  • 0
Läste precis nu en annan som rekommenderade en 'honungsmask' och sa att man skulle ta den 3 gånger i veckan. Jag börjar dock med en gång och se hur den funkar En annan klassisk huskur är vinäger, min syster använder det bland annat. Ska tydligen funka bra. Bara en lite notis nu när vi ändå är inne på huskurer Jag har för stunden inte så mycket finnar i ansiktet. Mest är det röd hy och runt näsan är det som jag sa mycket porer och hyn är lite mörkare där och när man sköljer av det området så blir det rött. Vet inte om det finns speciella krämer och liknande för just sånt eller om jag ska fortsätta med de jag har nu.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!