Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Tråden om vinyl, stenkakor och en svunnen, fantastisk tid


Någon som köpt Arjen Anthony Lucassen senaste solo skiva på vinyl?
Vill gärna veta hur kvalitet var på den och om man fick CD som följer med i parfodral eller inte ?
And my soul from out that shadow that lies floating on the floor............. Shall be lifted - nevermore!
  • 0
Original stenkakor och Lp storbandsjazz från 30-talet. Alla stora orchestrar. Interesse någon?
  • 0
En fråga till er som har en skivspelare, ska den lilla nålen på pickupen/stylusen sitta fast eller ska den gå att röra lite upp och ner? Köpte precis en ny och den sitter inte helt still utan rör lite på sig, är den trasig då?
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Citerar Glass Simon:
En fråga till er som har en skivspelare, ska den lilla nålen på pickupen/stylusen sitta fast eller ska den gå att röra lite upp och ner? Köpte precis en ny och den sitter inte helt still utan rör lite på sig, är den trasig då?


Min nål är rörlig i höjdled, om än lite. Är så att rätt tryck sker när du spelar, speciellt ifall du reglerat tyngden lite fel. Man vill ju inte ha repor!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Är så att rätt tryck sker när du spelar, speciellt ifall du reglerat tyngden lite fel. Man vill ju inte ha repor!


Aha, okay. Ska man byta ut hela pickupen eller kan det räcka med den lilla löstagbara delen längst fram? Är Ortofon på både den gamla som sitter på spelaren och den nya jag köpte nämligen.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Citerar Glass Simon:
Aha, okay. Ska man byta ut hela pickupen eller kan det räcka med den lilla löstagbara delen längst fram?


Byt det som är trasigt, om nu så är fallet. Bör räcka med den "löstagbara saken" längst fram, men det är ju svårt för mig att säga utan att veta hur din situation ser ut. Har inte behövt byta den sedan inköp för över tre år sedan själv, men det är ofta där problem kan uppstå.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Byt det som är trasigt, om nu så är fallet.


Var ju bara nålen som hade gått av på den förra, de resterande delarna är ju fortfarande intakt. Har en ganska så gammal spelare (80-tal) men det är inget annat som är trasigt på den.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
http://www.uturnaudio.com/

Halkade på ett bananskal in på detta lilla projekt. Mycket intressant må jag säga.
  • 0
På dessa fem år har ju vinylhetsen knappast minskat.

Är det rimligt att anta att en revival i CD-crazen någonsin kommer ske? CD-skivor är ju verkligen genomvidrigt, men jag tänker att jag är partisk i det här också. Det kom förbannat mycket bra musik från populärmusikens generella intåg där runt 50-talet hela vägen fram till 80-talet. Vad som händer sen är väl att det genomvidrigt bedrövliga 90 och tidiga 00-talet tar vid och jag har ju då, i mitt stille sinne, svårt att begripa vem som skulle vilja stoltsera med Backstreet Boys på CD i skivhyllan?

90-talet är ju ett svart decennium för musiken såvida man inte diggar pojkband, eurodance, någon enstaka grunge-platta eller någonting åt hiphop-hållet som jag inte har koll på. Jag inbillar mig ju att det inte (bara) är det här med en fet, fysisk vinylplatta med tillhörande albumomslag i trött papp som lockar, utan mer att det är fläskigt att ha första Zeppelin-plattan på väggen eftersom de fortfarande går hem.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!