Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Vilka rättigheter ska homosexuella ha?


Citerar Emmut:
När det gäller homosexuelitet tycker jag var och en får göra vad de vill med sitt liv, och att alla andra ska respektera det.


Jepp, det är precis min åsikt kring det hela. Jag kan inte förstå varför vissa vill "bestämma" över andras sexuella läggning. Det är ett personligt val, men det verkar inte vara många som får in det i sin skalle.
  • 0
Homosexuella ska ha likadana rättigheter som alla andra såklart.

Men man tycker ju att dom inte borde vilja gifta sig i kyrkan då Bibeln dissar bögar rätt hårt ibland,men om dom nu vill det så borde dom ju få det.
  • 0
De flesta här verkar inte ha ett hum om vad de snackar om - homosexuella har redan exakt samma rättigheter som alla andra! Hbtq kan närsomhelst ingå ett heterosexuellt förbund kyrkligt etc. etc. Det ni egentligen syftar på är likvärdiga rättigheter.
Now watch this drive.
  • 0
  • Phip
  • Phip
Citerar Curunir:
De flesta här verkar inte ha ett hum om vad de snackar om - homosexuella har redan exakt samma rättigheter som alla andra! Hbtq kan närsomhelst ingå ett heterosexuellt förbund kyrkligt etc. etc. Det ni egentligen syftar på är likvärdiga rättigheter.


De stämmer

Men kyrkan är ju emot Homo's och de känns lite konstigt om en präst ska stå där och bli tvingad att viga ett par män eller ett par kvinnor som ska gifta sig!

"In this world, nothing is certain but death and taxes."
  • 0
Citerar Curunir:
De flesta här verkar inte ha ett hum om vad de snackar om - homosexuella har redan exakt samma rättigheter som alla andra! Hbtq kan närsomhelst ingå ett heterosexuellt förbund kyrkligt etc. etc. Det ni egentligen syftar på är likvärdiga rättigheter.


Nja. Att märka ord är knappast att ha hittat något som pekar på att folk inte har ett hum om vad de snackar om. Jag tror att du fattar vad folk menar även när de säger "samma rättigheter" i stället för "likvärdiga".

Citerar Phip:
Men kyrkan är ju emot Homo's och de känns lite konstigt om en präst ska stå där och bli tvingad att viga ett par män eller ett par kvinnor som ska gifta sig!


Men det finns ju en hel del präster som kan tänka sig att göra det, å andra sidan.
Det här är en signatur. Här kan man skriva något fyndigt i hopp om att någon kommer att läsa den och säga "Det var minsann en fyndig signatur", men ingen kommer någonsin att göra det. Vilket är rätt sorgligt, om man tänker efter. :(
  • 0
Citerar Phip:
De stämmer

Men kyrkan är ju emot Homo's och de känns lite konstigt om en präst ska stå där och bli tvingad att viga ett par män eller ett par kvinnor som ska gifta sig!


Du fattade inte vad jag menade va?
Now watch this drive.
  • 0
  • Phip
  • Phip
Citerar Curunir:
Citerar Phip:
De stämmer

Men kyrkan är ju emot Homo's och de känns lite konstigt om en präst ska stå där och bli tvingad att viga ett par män eller ett par kvinnor som ska gifta sig!


Du fattade inte vad jag menade va?



nää inte direkt ..de lät bra bara hehe

Tillagt 2008-11-18 12:45:
även då att jag tycker de är lite äckligt med bögar och de är min egna åsikt som jag tycker.
"In this world, nothing is certain but death and taxes."
  • 0
Citerar Phip:
även då att jag tycker de är lite äckligt med bögar och de är min egna åsikt som jag tycker.


Applåderade du just dig själv för att du inte kan se alla människor som lika värda?
Fan vad bra du är på teater. Du ser ju fan död ut.
  • 0
Citerar Gimli4:
Citerar Phip:även då att jag tycker de är lite äckligt med bögar och de är min egna åsikt som jag tycker.

Applåderade du just dig själv för att du inte kan se alla människor som lika värda?
"Wise men speak because they have something to say, fools speak beacuse they have to say something" - Plato
  • 0
Samma rättigheter och skyldigheter som alla andra, så enkelt är det.

Metal is my religion, Judas is my Priest
  • 0
"Det är mot naturen" har jag sett ngra skriva. Men är det inte mot naturen att sitta och spela dator, titta på tv, köra bil... osv. Eller var det meningen? ^^
"Dont tell me what to do with my warlock!"
  • 0
Citerar Sandbox Hero:
därför är det svårt för homosexuella att få samma rättigheter som andra. Kyrkan var(är avisande fortfarande mot giftermål av homosexuella.


Men det är inte direkt en rättighet att gifta sig i en kyrka, eller hur?
"Man is disturbed not by things, but by the views he takes of them."
  • 0
Citerar Skizoo:
Eller var det meningen

Beror på hur du ser på "mening"

Citerar Rehan:
Men det är inte direkt en rättighet att gifta sig i en kyrka, eller hur?

Nej, det har du rätt i såklart. Men religon spelar ändå in i varför homosexuella har det svårare i samhället än vissa andra även idag. Visst var det större förr, men det lever ändå kvar. Tror jag, det kan ha försvunnit helt.

men vad gäller rättigheter så tycker jag det är en självklarhet att alla människor ska vara lika värda oavsett läggning eller religon
Mitt syfte? Jag är bara här för att ge dig en knuff över kanten
  • 0
Citerar Sandbox Hero:
Nej, det har du rätt i såklart. Men religon spelar ändå in i varför homosexuella har det svårare i samhället än vissa andra även idag. Visst var det större förr, men det lever ändå kvar. Tror jag, det kan ha försvunnit helt.

men vad gäller rättigheter så tycker jag det är en självklarhet att alla människor ska vara lika värda oavsett läggning eller religon


Det beror väl på vilket land du tittar på men i Sverige så kan jag inte påstå att homosexuella skulle ha det svårt, även om det såklart finns homofober med allt för stora käftar här med.

Och självklart ska alla ha samma rättigheter. Dock anser jag inte att homosexuella bör gifta sig i kyrkan, men jag är inte med i svenska kyrkan så jag kan inte riktigt säga vad dem ska och inte ska göra.
"Man is disturbed not by things, but by the views he takes of them."
  • 0
Citerar Rehan:
Det beror väl på vilket land du tittar på men i Sverige så kan jag inte påstå att homosexuella skulle ha det svårt, även om det såklart finns homofober med allt för stora käftar här med.


Sverige är bättre än det mesta på den punkten, men grejen är att det fortfarande är en rätt stor andel av alla hatbrott som anmäls som riktas mot homosexuella... Sen är det naturligtvis kasst att det finns hatbrott överhuvudtaget, men...
Det här är en signatur. Här kan man skriva något fyndigt i hopp om att någon kommer att läsa den och säga "Det var minsann en fyndig signatur", men ingen kommer någonsin att göra det. Vilket är rätt sorgligt, om man tänker efter. :(
  • 0
Citerar Skizoo:
"Det är mot naturen" har jag sett ngra skriva. Men är det inte mot naturen att sitta och spela dator, titta på tv, köra bil... osv. Eller var det meningen? ^^


Inget är "meningen", och allt är "meningen". Det som händer, händer pga materia som reagerar med annan materia. Molekyler och atomer har inga etiska normer om vad som är rätt och fel, vad en människa borde och inte, men dom reagerar med varandra och får oss att handla utifrån konsekvenserna av miljontals kemiska reaktioner.
  • 0
Jag förstår inte varför den här tråden fortfarande är öppen när vi alla vet det självklara svaret till frågan den ställer.
Paying for my freedom with your lonely unmarked graves
  • 0
bögar är inte normala tycker jag, lesbiska kvinnor är en annan sak.

Tillagt 2008-11-21 00:33:
Citerar Phip:
Dem får gärna gifta sig men kyrkan är ju För man och kvinna?

"now i prenounce you man and man"??
lol!
Youre not worthy as my opponent!-Vergil DMC
  • 0
Citerar Naruto_Rasengan:
bögar är inte normala tycker jag, lesbiska kvinnor är en annan sak.


Känns lite som om du saknar grund för ditt argument där. Varför är det skillnad mellan en lesbisk kvinna och en homosexuell man om det är samma sorts sexualitet som ges exempel på?
Paying for my freedom with your lonely unmarked graves
  • 0
Citerar Phip:
Dem får gärna gifta sig men kyrkan är ju För man och kvinna?

"now i prenounce you man and man"??


Nej, kyrkan är egentligen bara till för religiösa mobboffer. Varför ska inte homosexuella få gifta sig medans atheister får gifta sig i kyrka hur som helst? Blir inte Gud arg för det också?
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar The One And Only:
Känns lite som om du saknar grund för ditt argument där. Varför är det skillnad mellan en lesbisk kvinna och en homosexuell man om det är samma sorts sexualitet som ges exempel på?


Kan med största sannolikhet säga att det har med main stream-porr att göra. Inget intellektuellt underbyggt argument alltså. Tror han tycker det är härligt att se två brudar snuska och sen fantisera in sig själv i mitten.

Citerar Humanisten:
Nej, kyrkan är egentligen bara till för religiösa mobboffer. Varför ska inte homosexuella få gifta sig medans atheister får gifta sig i kyrka hur som helst? Blir inte Gud arg för det också?


Fast ateister får ju inte gifta sig hur som helst. En av parterna måste vara medlem i svenska kyrkan för att man ska få ha kyrkligt bröllop. Med din argumentation skulle man ju få gifta sig med en get i kyrkan. "Ateister får ju, så varför inte jag och min get?"

"Now i pronounce you man and goat"
  • 0
Citerar tentakel:
Fast ateister får ju inte gifta sig hur som helst. En av parterna måste vara medlem i svenska kyrkan för att man ska få ha kyrkligt bröllop. Med din argumentation skulle man ju få gifta sig med en get i kyrkan. "Ateister får ju, så varför inte jag och min get?"


Jag är ateist, men skrevs in i svenska kyrkan automatiskt när jag föddes typ. Fascism är vad det är. Enda anledningen till att jag fortfarande är medlem är att jag får bra sommarjobb då.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Jag är ateist, men skrevs in i svenska kyrkan automatiskt när jag föddes typ. Fascism är vad det är. Enda anledningen till att jag fortfarande är medlem är att jag får bra sommarjobb då.


Ganska hycklande att vara så avogt inställd till det och samtidigt åtnjuta fördelarna tycker jag.

De har fö. slutat att automatiskt skriva in folk nu och det är lätt att gå ur så jag tycker att det är lite kraftigt att ropa fascism. Tror själv inte på den kristne guden (är varken döpt eller konfirmerad heller) men är fortfarande med i Svenska Kyrkan pga. att jag tycker att de gör ett bra själasörjande jobb. Gillar Jesus kärleksbudskap.
  • 0
Citerar tentakel:
Ganska hycklande att vara så avogt inställd till det och samtidigt åtnjuta fördelarna tycker jag.


Vadå? Det var dem som var så dumma att tvinga in en blivande ateist i kyrkan

Citerar tentakel:
De har fö. slutat att automatiskt skriva in folk nu och det är lätt att gå ur så jag tycker att det är lite kraftigt att ropa fascism.


Jo det vet jag, men som sagt, de skrev in mig. Och mina föräldrar såg till att jag blev döpt (damn them all!!!), och jag slopade konfirmationen. Jag tycker att kyrkan är bakåtsträvande och missledande plus att den inte fyller någon funkton egentligen, förutom att de nekar homosexuella äktenskap och är tråkiga. Vilket är dåliga funktioner.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Vadå? Det var dem som var så dumma att tvinga in en blivande ateist i kyrkan


Eller var det en blivande egoist?

Citerar Humanisten:
Jag tycker att kyrkan är bakåtsträvande och missledande plus att den inte fyller någon funkton egentligen, förutom att de nekar homosexuella äktenskap och är tråkiga. Vilket är dåliga funktioner.


Skulle säga att det där en åsikt som är dåligt stödd på fakta. Finns många falanger inom kyrkan som är väldigt progressiva vad det gäller äktenskap och homofrågor. Finns homosexuella och tvivlande präster också bara så att du vet. Kyrkan fyller fler funktioner än att vara tråkiga och neka homoäktenskap. T.ex. vem finns där att lyssna när din sista vän lämnar livet, detta oavsett din tro? Tror att du haft några dåliga/tråkiga erfarenheter av kristendom och ny dömer du en hel rörelse efter det. Kyrkan är som samhället i stort: Finns människor av alla möjliga bakgrunder och åsikter som har tron på Jesus som förenande faktor. Du får tycka vad du vill min vän, men jag tycker att dina åsikter kan vara lite mer verklighetsförankrade, enligt mig är det det som är humanism.
  • 0
Diskussionen har stängts av en moderator med motiveringen:
Stängd tills vidare