Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

HDTV Officiell tråd


Fick hem min 70 tummare idag
Carpe diem!
  • 0
Citerar vikke94:
som sagt ska ju köpa ny tv och hittade då denna idag för ett smått otroligt pris i mitt tycke.

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgi
gantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/ViewProductDetail-Start?ProductUUID=
2xIKeQuvTpgAAAEo6WQNoQGR&scid=1701

Någon som har tv:n ?


Jag har en 32*tum tv från Philips, tycker att bilden är otrolig för det låga priset jag köpte den för.
Battlefield 3
  • 0
På tisdag blir det en ny TV, men är fortfarande väldigt osäker på vad jag ska välja.
Var ganska sugen på en Philips 32PFL5405, men efter att ha kollat runt lite så har jag förstått att Philips apparater har ganska hög input-lag.

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde ge mig tips på en bra 32"are för runt 5000, med låg input-lag.

Huvudsakligen för tv-spels ändamål.
Jävla vildar..
  • 0
Citerar Vanilla Thunder:
På tisdag blir det en ny TV, men är fortfarande väldigt osäker på vad jag ska välja.
Var ganska sugen på en Philips 32PFL5405, men efter att ha kollat runt lite så har jag förstått att Philips apparater har ganska hög input-lag.

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde ge mig tips på en bra 32"are för runt 5000, med låg input-lag.

Huvudsakligen för tv-spels ändamål.


Köpte en Philips 42PFl5405H för nån vecka sen och märker inte av nåt(att de hackar eller liknande) Tycker du ska ta och köpa den!

Men nu till mitt problem som jag fått. Var och köpte en externhårdisk för att kunna spela upp filmen så som blu ray filmer då. Allt funkade utmärkt och bilden dök upp och vilken kvalité <3 Men dock kom det inget ljud!
Fattar inte då bilden funkar vad ska vara fel då ?
Snälla hjälp!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=567230 Tven
  • 0
Tja, kan någon hjälpa mig ? Jag har flyttat in i en ny lägenhet. När jag kopplar min tv, En sony bravia HD, så är det brus i vissa kanaler, Inte alla bara vissa, Varför blir det så? inget fel på min antenn. Inget fel på tven heller, Kan någon hjälpa mig
Forza Inter <3
  • 0
Jag letar efter en liten TV/Skärm som jag kan spela gamla spel på så man kan ansluta med antenn och scart. Mest till Snes och N64, den får inte vara så dyr och inte så stor heller, (Har en 37 tums HDTV men det är helt omöjligt att spela N64 på, kan någon rekommendera något?
Jesus was black, Ronald Reagan was the devil, and the government is lying about 9/11
  • 0
Denna ska jag nog köpa http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/tv-46
---47-tum/lg-47le530n/128587.3114/#tabs


Vad spelar Hertzen för roll? Jag har sett många med 600 hz, vad är det som blir bättre?
Jesus was black, Ronald Reagan was the devil, and the government is lying about 9/11
  • 0
Citerar Siegfried:
Denna ska jag nog köpa http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/tv-46
---47-tum/lg-47le530n/128587.3114/#tabs

Vad spelar Hertzen för roll? Jag har sett många med 600 hz, vad är det som blir bättre?


Hertzen är hur många bilder i sekunden som tvn är kapabel till att visa tror jag. Det är oftast plasmaskärmar, vad jag vet, som har den högsta bilduppdateringsfrekvensen men det är meningslöst att ha dessa siffror i huvudet i slutändan i alla fall eftersom film och spel ofta har en bilduppdatering en bra bit under 60 bildrutor i sekunden.

Om du har en tv på 600 hz spelar gör det ingen skillnad på filmen som fortfarande bara visas i 24 bilder i sekunden eller ett spel som (oftast nu för tiden) ligger en bra bit under 60 bilder i sekunden.
Gör musik.
  • 0
VAd är det som gör input lagg? Är det MSen?
Jesus was black, Ronald Reagan was the devil, and the government is lying about 9/11
  • 0
Fick en ny TV förra veckan.

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=4066514

46" LED Samsung

Passar perfekt till min övervåning.
Fierce is the spirit of her waters - She creates us - Flows in us - The fool who dare enslave her beware, she wash his life away // -Native Grubb Proverb-
  • 0
Min Samsung 32" med endast en HDMI-ingång sjunger snart på sista versen.
  • 0
lol köp nytt då
Fierce is the spirit of her waters - She creates us - Flows in us - The fool who dare enslave her beware, she wash his life away // -Native Grubb Proverb-
  • 0
Citerar Siegfried:
VAd är det som gör input lagg? Är det MSen?


Nej, responstid har inget med input-lag att göra. Responstid är hur lång tid det tar för pixlarna att "byta färg". Alla tv-apparater har input-lag, bara det att vissa (framförallt Samsung) har mycket längre fördröjning än andra.
Det som orsakar "hög" input lag är att det tar lång tid för signalen från kabeln att visas på skärmen.
Every night before going to sleep, Chuck Norris checks under his bed for Liam Neeson
  • 0
Kan väl passa på att fråga, om man har TVn inställd på 1080p och kör ett spel som renderas i 720, blir inte bilden lite sämre då?
Fierce is the spirit of her waters - She creates us - Flows in us - The fool who dare enslave her beware, she wash his life away // -Native Grubb Proverb-
  • 0
Citerar Artillery Force:
Kan väl passa på att fråga, om man har TVn inställd på 1080p och kör ett spel som renderas i 720, blir inte bilden lite sämre då?


Vissa 1080p-TV är dåliga på att spela upp 720p-material. Mycket tyvärr nog är min TV en av dem. Till exempel XMB-menyn ser ut som skit jämfört med 1080p...
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0
Citerar Artillery Force:
Kan väl passa på att fråga, om man har TVn inställd på 1080p och kör ett spel som renderas i 720, blir inte bilden lite sämre då?


Sämre än vad?
Alla skärmar ser sämre ut i allt utom sin högsta upplösning eftersom de då ska rendera ojämnt antal pixlar. Enda gången en kvalitetsförlust ( i förhållande till grundmaterialet) inte sker är om det är en jämn fördelnibg. T.ex. om en TV med 1920x1080 skulle visa material i 960x540 pixlar.

Så oavsett om du skulle ställa ner TVn till 720p eller köra 720p-signal fast skicka ut det som 1080p på skärmen så blir det en kvalitetsförlust. Då är det, teoretiskt, bättre att ha en TV med maxupplösning på 720p (vilket väldigt få har i praktiken, då majoriteten av de HD Ready-modeller som finna har en lite, lite högre upplösning än så på panelen)
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Artillery Force:
Kan väl passa på att fråga, om man har TVn inställd på 1080p och kör ett spel som renderas i 720, blir inte bilden lite sämre då?

Om tvn får en 720p signal så skalar den upp den själv. Om du däremot ställer ditt PS3/360 på att skicka 1080p så är det spelen själva som står för uppskalningen.
Jag gissar på att det senare är det bästa alternativet, men jag är inte säker. Borde inte vara så stor skillnad egentligen.

Tillagt 2010-12-12 17:59:
Kan passa på att slänga in en egen fråga när jag ändå är här:
Hur väl tål dagens tv-apparater att användas som monitorer? Det är så att jag under det senaste året har använt min samsung-tv från 2008 som monitor till datorn när jag sitter i soffan. Den står på väldigt länge på dagarna och nu på senaste har jag börjat märka av tydliga inbräningar och artefaktbildning i bilden.
Tror ni detta beror på tvns ålder eller att den inte är byggd att klara samma förhållanden som en monitor? Om jag köper en ny tv och behandlar den på samma sätt, riskerar jag då att sabba även den?
Krax.
  • 0
Citerar Dudibay:
Kan passa på att slänga in en egen fråga när jag ändå är här:
Hur väl tål dagens tv-apparater att användas som monitorer?


Bättre än gamla CRT-skärmar faktiskt, i många avseenden.
Det går att få inbränningar på LCD-skärmar (som du verkar ha fått?) men det har alltid varit enklare att få inbränningar på CRT.
Inga skärmar klarar att ha en konstant bild visandes hela tiden, men LCD tål det bättre än CRT och betydligt bättre än Plasma. Så med andra ord är det inget man skall oroa sig för egentligen med en LCD.
Är det en LCD eller Plasma du har nu? Om det är en Plasma så hör det till vanligheterna med inbränningar om de används som datormonitor, och LCD kan också få det som sagt, om man har otur. Ofta beror det på kvalitén på skärmen, som ju blir lite tröttare med tiden, så en gammal LCD är väl lite mer sannolikhet att få inbränningar än en ny, men en TV från 2008 är ändå inte gammal, tycker jag. :3

Om det är en plasma kan du prova att "tvätta" den genom att låta den stå och visa en och samma färg över natten eller längre. Ofta finns det en "wash"-funktion inbyggd på plasmor.
Heinz Ketchup
  • 0
Det är en LCD. Gick för typ 6000 kr 2008 så det är ju inte det värsta skräpet man kan komma över iaf.
Den får inbränningar väldigt lätt numera. Syns extra tydligt mot den gråa listen här till höger. Jag brukar se min färgpallet från PS liggandes där.

Men en annan sak jag har upptäckt är ojämnheter i bakgrundsbelysningen. Syns extra tydligt i panorerande scener i film. Har för mig att detta kallas bandning eller liknande.

Planerar att köpa ny till sommaren. Är jävligt sugen på en samsung led-panel, dem är så galet snygga.
Krax.
  • 0
Ok jag är ganska borta i dagsläget på tv. Kan nån säga några med riktigt bra bild för spel och tv-tittande mellan 40-50 tum och högst 12000kr? Jag kanske ska köpa nåt i mellandags rean så jag tänkte bara kolla lite på utbudet

Alltså, jag går efter kvalité på bilden, inte design eller märke.
  • 0
Citerar Zeus1337:
Ok jag är ganska borta i dagsläget på tv. Kan nån säga några med riktigt bra bild för spel och tv-tittande mellan 40-50 tum och högst 12000kr? Jag kanske ska köpa nåt i mellandags rean så jag tänkte bara kolla lite på utbudet

Alltså, jag går efter kvalité på bilden, inte design eller märke.


Jag hade kört på en Sony eller Sharp. Håll dig borta från Samsung om du ska spela.
Every night before going to sleep, Chuck Norris checks under his bed for Liam Neeson
  • 0
Citerar Koffingbollen:
Jag hade kört på en Sony eller Sharp. Håll dig borta från Samsung om du ska spela.

Många här verkar tycka att Samsung suger, jag trodde att dom va bra. Varför är dom dåliga?
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!