Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

HDTV Officiell tråd


Skaffade en 42" Full HD, LCD tv idag. Men åkte hem till elevboendet efteråt, så hann aldrig riktigt avnjuta denna pärla
Sometimes we don't do things we want to do, so that others won't know we want to do them
  • 0
Citerar XxSandraxX:
Den har ju desutom full HD upplösning och det är ju ett plus om man ska spela på den

Om han ska spela konsolspel på den, vilket jag antar, så är det inte ett plus att ha 1080p över 720p, förutom i de (typ tre) spel som faktiskt renderas i äkta 1080p och inte är uppskalat 720p. Utöver detta bör man sitta ungefär max 1,5m ifrån en 32" för att faktiskt uppleva skillnaden mellan 720p och 1080p då bildytan är så pass liten.

Med det sagt tycker jag däremot att 32" Full HD-skärmar lämpar sig utmärkt att ha som datorskärm. De är inte för stora och samtidigt sitter man ju på ett så kort sådant avstånd att det faktiskt lönar sig att ha 1080p.
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Citerar XxSandraxX: Den har ju desutom full HD upplösning och det är ju ett plus om man ska spela på den

Om han ska spela konsolspel på den, vilket jag antar, så är det inte ett plus att ha 1080p över 720p, förutom i de (typ tre) spel som faktiskt renderas i äkta 1080p och inte är uppskalat 720p. Utöver detta bör man sitta ungefär max 1,5m ifrån en 32" för att faktiskt uppleva skillnaden mellan 720p och 1080p då bildytan är så pass liten.


Inte? Det är i alla fall vad alla jag frågat har sagt. Nåja, då får jag väl be om ursäkt om jag har misslett någon.
  • 0
NUmera är det endast LED-TV som gäller. Släng ut era tjocka LCD-TV:ar!
Arrrrrgggggg me fellow mateys, go now and seed ye plunder, for we shall never sink.
  • 0
Ingen som kan hjälpa mig med bluray-spelare? :C
  • 0
Ingen som kan hjälpa mig med bluray-spelare?

Jag hjälper gärna till!
LGs senaste varianter är mycket vassa spelare och kan ofta mycket mer än bar spela upp optiska medier.

Ta en titt på den här.

Annars är Panasonics varianter alltid säkra kort.

NUmera är det endast LED-TV som gäller.

Verkligen inte. Så länge som LED-TVapparaterna inte använder sig av local dimming (finns bara på riktigt dyra modeller) är det bättre att skaffa en plasma. OLED is the future.

Glömde påpeka att många LED-TVs även lider starkt av "clouding", inte minst Samsungs grymt överskattade (men ack så tunna och vackra) modeller.
  • 0
  • Zime
  • Zime
Citerar Sabbath:
Glömde påpeka att många LED-TVs även lider starkt av "clouding", inte minst Samsungs grymt överskattade (men ack så tunna och vackra) modeller.


Clouding innebär?
  • 0
Citerar XxSandraxX:
Inte? Det är i alla fall vad alla jag frågat har sagt. Nåja, då får jag väl be om ursäkt om jag har misslett någon.


No worries.
Jag snackar bara från egen erfarenhet då haft diverse olika skärmar i storlekarna 32"-46" som alla varit Full HD.

Citerar The_gunners:
NUmera är det endast LED-TV som gäller. Släng ut era tjocka LCD-TV:ar!

Nuvarande "LED-TV:ar" använder LCD-paneler men LED som bakgrundsbelysning. Det är alltså fortfarande helt vanliga LCD-skärmar fast med en ny typ av bakgrundsbelysning.

Citerar Zime:
Clouding innebär?


Bakgrundsbelysningen är ojämn, vilket ofta visar sig i att det ser ut som moln på skärmen (syns tydligast mot svart bild)

Exempel:
http://www.guide2lcdtv.com/wp-content/uploads/2008/10/cloudings
harpsv7.jpg


Värt att notera är att det inte enbart är LED-belysta skärmar som lider av detta, utan CCFL-belysta skärmar också.
Heinz Ketchup
  • 0
  • Zime
  • Zime
Citerar Zenith_J_Coke:
Bakgrundsbelysningen är ojämn, vilket ofta visar sig i att det ser ut som moln på skärmen (syns tydligast mot svart bild)


Rackarns, jag som är på väg att köpa en Samsung LCD LED...
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Exempel:
http://www.guide2lcdtv.com/wp-content/uploads/2008/10/cloudings
harpsv7.jpg

Värt att notera är att det inte enbart är LED-belysta skärmar som lider av detta, utan CCFL-belysta skärmar också.
Min LED fungerar utmärkt.
Arrrrrgggggg me fellow mateys, go now and seed ye plunder, for we shall never sink.
  • 0
  • Zime
  • Zime
Citerar The_gunners:
Min LED fungerar utmärkt.


Vilken har du, 6,7 eller 8 serien?
  • 0
Köpte en Sony W4500, 46" för 1,5 månad sedan. Sjukt nöjd. Snabbaste TVn när det kommer till input-lag på marknaden. Grym Gaming-TV.
Playing since 93. On Gamereactor.se since 04.
  • 0
Citerar ChrizZz:
Grym Gaming-TV.


Helt klart. Sony gör grymt snabba skärmar.
Var just p.g.a. den anledning jag själv köpte Sony efter massa bråkande med Sharp- och Samsung-modeller innan dess.
Sharp-skärmarna jag hade (en 32" och sedan en 46" Sharp Aquos) var snabba också, men led av andra saker istället.
Helt klart en befrielse att t.ex. kunna spela Rock Band utan att det känns otight, och dessutom utan att behöva kalibrera lagget i spelets menyer.

Tycker det är lite galet att bl.a. Gamereactor rekommenderat Samsung-skärmar flertalet gånger då Samsungs senaste skärmar är kända för att ha väldigt mycket input lag. De har fin bild, sure, men de passar inte att spela på eftersom de är så långsamma.
Heinz Ketchup
  • 0
Har en fråga. Tänkte önska mig en HDTV-box så att man kan se hd-kvalité på sin TV. Men jag tänkte ska man göra något särskillt? Vi har kabel TV direkt från väggen. Ska man bara sätta i sladden i boxen och koppla till tv:n så får man SVT och TV4 i hd? Eller måste man göra något mer?

Tillagt 2009-12-06 21:34:
Citerar Zime:
Citerar The_gunners:
Min LED fungerar utmärkt.


Vilken har du, 6,7 eller 8 serien?

Hmm.... 7000 eller 8000 tror jag.
Arrrrrgggggg me fellow mateys, go now and seed ye plunder, for we shall never sink.
  • 0
Citerar The_gunners:
Har en fråga. Tänkte önska mig en HDTV-box så att man kan se hd-kvalité på sin TV. Men jag tänkte ska man göra något särskillt? Vi har kabel TV direkt från väggen. Ska man bara sätta i sladden i boxen och koppla till tv:n så får man SVT och TV4 i hd? Eller måste man göra något mer?

Köpa kanalerna och en HDMI-kabel är en bra idé, ifall inte det redan är gjort.
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Citerar The_gunners:
Har en fråga. Tänkte önska mig en HDTV-box så att man kan se hd-kvalité på sin TV. Men jag tänkte ska man göra något särskillt? Vi har kabel TV direkt från väggen. Ska man bara sätta i sladden i boxen och koppla till tv:n så får man SVT och TV4 i hd? Eller måste man göra något mer?

Köpa kanalerna och en HDMI-kabel är en bra idé, ifall inte det redan är gjort.

Men är inte SVT HD (åtminstonde) och TV4 HD gratis? Det andra skiter vi i för tillfället.
Arrrrrgggggg me fellow mateys, go now and seed ye plunder, for we shall never sink.
  • 0
Någon som vet svaret på min fråga? Borde man inte få tilllgång till åtminstonde SVT ochTV4s HD-kanaler gratis via vägguttaget (Kabel-TV) ?
Arrrrrgggggg me fellow mateys, go now and seed ye plunder, for we shall never sink.
  • 0
behöver snabb hjälp med en bra tv för spelande av ps3! mellan 5-9000!

hoppas på svar!!
Fi! Fy! Fo! Fum! I smell.....The fingerprints of scum!
  • 0
Citerar The_gunners:
Någon som vet svaret på min fråga? Borde man inte få tilllgång till åtminstonde SVT ochTV4s HD-kanaler gratis via vägguttaget (Kabel-TV) ?
Arrrrrgggggg me fellow mateys, go now and seed ye plunder, for we shall never sink.
  • 0
Har en 32" från JVC, sjukt bra skärpa, älskar att spela 360 på den.
  • 0
vad har den för modell nr?
Fi! Fy! Fo! Fum! I smell.....The fingerprints of scum!
  • 0
Den här frågan kanske är väldigt dum, men vi har köpt högtalare idag och undrar helt enkelt var de ska stå. Ska "höger" högtalare stå på höger sida teven, eller höger sida från tevens håll?
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Den här frågan kanske är väldigt dum, men vi har köpt högtalare idag och undrar helt enkelt var de ska stå. Ska "höger" högtalare stå på höger sida teven, eller höger sida från tevens håll?


Höger ifrån till perspektiv ska det vara, tror jag.
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Tja, är verkligen inte insatt i TV områdena och har ett litet problem. Har sökt runt ganska mycket men inte till någon vidare hjälp. När jag väl stoppar in USB minnet (bilder & musik) så får jag inte fram något på TVn. Så, hur aktiverar man USB porten?
Har följande TV och gjort precis som mannen i videon gör men till ingen nytta.

http://www.youtube.com/watch?v=aqxBav7e3m8

Tacksam för svar!
  • 0
**Skitsamman. Har redan fått svar**
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!