Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

HDTV Officiell tråd


Citerar Snorken:
Klarar denna tv bara av 50hz, det står något om det i texten?


Ja, tydligen. Men det är inget konstigt. Bara för att den "bara" klarar 50hz är det ingen dålig tv. Bilden blir dock bättre med 100hz eller mer.
"Det är en konst att kunna ligga på soffan"
  • 0
Citerar alolexox:
Citerar Snorken:
Klarar denna tv bara av 50hz, det står något om det i texten?


Ja, tydligen. Men det är inget konstigt. Bara för att den "bara" klarar 50hz är det ingen dålig tv. Bilden blir dock bättre med 100hz eller mer.


Jo men behöver man inte en tv som klarar 69hz ör att kunna köra tex xbox 360? Har för mig att det stog något om det på typ Gears of War omslaget.
Take it or leave it!
  • 0
Citerar Snorken:
Jo men behöver man inte en tv som klarar 69hz ör att kunna köra tex xbox 360? Har för mig att det stog något om det på typ Gears of War omslaget.


Ja, nu blev jag faktiskt lite ställd Kan faktiskt inte svara på frågan (såg själv den där texten på Gears baksida), men det borde inte vara några problem eftersom den fått fin kritik och jag inte i hela världen skulle kunna förstå varför Sony tillverkar en tv år 2009 som det går att spela alla spel på (de tillverkar ju som du vet även PS3). Men vill du vara på den säkra sidan så kika på Samsung istället, du får en 32" 6-serie för nästan samma pris.
"Det är en konst att kunna ligga på soffan"
  • 0
Citerar Snorken:
Jo men behöver man inte en tv som klarar 69hz ör att kunna köra tex xbox 360? Har för mig att det stog något om det på typ Gears of War omslaget.


Det är lugnt, den klarar 60Hz. 50Hz är vad som gäller för TV-tunern och det som brukar skrivas ut.
Hur du kritiserar spel smart, lektion 1: http://www.gamereactor.se/blog/heinzharald/70929/
  • 0
Citerar HeinzHarald:
Det är lugnt, den klarar 60Hz. 50Hz är vad som gäller för TV-tunern och det som brukar skrivas ut.


Tack, då har jag lärt mig något nytt Känner mig som en idiot just nu
"Det är en konst att kunna ligga på soffan"
  • 0
Citerar HeinzHarald:
Citerar Snorken:
Jo men behöver man inte en tv som klarar 69hz ör att kunna köra tex xbox 360? Har för mig att det stog något om det på typ Gears of War omslaget.


Det är lugnt, den klarar 60Hz. 50Hz är vad som gäller för TV-tunern och det som brukar skrivas ut.


Tack för svaret och jag skrev fel i texten eftersom jag menar 60hz och inte 69hz. alolexox, jag ska ta och kolla på Samsungs 6-serie. Har alla Samsung apparater inputlag?
Take it or leave it!
  • 0
Citerar Snorken:
Har alla Samsung apparater inputlag?


Alla apparater har input lag, frågan är bara hur stor.

Samsungs TV-apparater har ofta ett Game-mode vilket reducerar input lag till dugliga till bra nivåer beroende på TV. Det görs i regel genom att TVn stänger av bildförbättrande funktioner som fördröjer signalen och ofta är anpassade mer för film/TV.

Det brukar gå att hitta recensioner där man testat input lag så bara googla modellen du är nyfiken på och input lag om du vill veta. Det är svårt att ge riktlinjer för input lag eftersom det beror så mycket på person och spel hur det påverkar, men säg 30ms är definitivt fullt dugligt.

För att få någon referenspunkt så kan man jämföra det med ping vid onlinespel. Man ska naturligtvis ha mycket mindre input lag än den punkt man börjar känna av att ping fördröjer vid onlinelir (spel försöker kompensera för ping på olika vis).
Hur du kritiserar spel smart, lektion 1: http://www.gamereactor.se/blog/heinzharald/70929/
  • 0
Citerar HeinzHarald:
Alla apparater har input lag, frågan är bara hur stor.


Var går gränsen för responstid kontra input lag? De båda är ju egentligen samma sak.
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Citerar The Frostexx:
Var går gränsen för responstid kontra input lag? De båda är ju egentligen samma sak.


Det som gör responstiden lite annorlunda är att det påverkar färgerna. Olika färgskiften går olika fort och kan därför påverka inte bara hur snabbt man ser något utan hur bilden ser ut.

Personligen skulle jag inte gå över 8ms och jag hade letat efter en med 5ms eller lägre. Tänk bara på att det finns olika sätt att mäta responstiden. Tror det är Philips som använder en metod som ger lägre siffror tex.

Sen ska man dock inte stirra sig blind på enskilda siffror eftersom det finns så många olika faktorer som spelar in. Exempelvis är fördröjningen högre med trådlös handkontroll än trådad, men hur många är beredda att offra trådlösheten för att få absolut bästa respons?
Hur du kritiserar spel smart, lektion 1: http://www.gamereactor.se/blog/heinzharald/70929/
  • 0
Citerar HeinzHarald:
Personligen skulle jag inte gå över 8ms och jag hade letat efter en med 5ms eller lägre. Tänk bara på att det finns olika sätt att mäta responstiden. Tror det är Philips som använder en metod som ger lägre siffror tex.


Jag som har en Philips-TV, tror den ligger på 6ms eller något sådant. Nåja, jag har inte märkt några förseningar i bilden.
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Jag kollade på en Sony med 8ms som såg bra ut men finns det risk för att man upptäcker eftersläpningar i bilden när man har fått hem den?
Take it or leave it!
  • 0
  • ps2
  • ps2
Citerar Snorken:
Jag kollade på en Sony med 8ms som såg bra ut men finns det risk för att man upptäcker eftersläpningar i bilden när man har fått hem den?


En sony med 8ms är nog ingen fara, då 8ms ändå är relativt snabbt och blir nog jävligt svårt att märka en eftersläppning. Själv har jag en samsung a656 40 tum, Känd för grym bildkvalitet men rejält med inputlag. Själv har jag dock inte märkt av fenomenet eftersläppning på denna skärm xD Kankse för att jag inte lirar Cs på en professionellnivå?
  • 0
Har själv erfarenhet av Samsungs Input-lag. Detta blir klart bättre med Game Mode och i de nya apparaterna så tror jag att det förbättrats dessutom (har bara provat någon timme och kan därför inte garantera att de är så). Ska själv köpa en tv om några veckor och då lutar det åt Samsungs 6-Serie.
"Det är en konst att kunna ligga på soffan"
  • 0
Citerar alolexox:
Har själv erfarenhet av Samsungs Input-lag. Detta blir klart bättre med Game Mode och i de nya apparaterna så tror jag att det förbättrats dessutom (har bara provat någon timme och kan därför inte garantera att de är så). Ska själv köpa en tv om några veckor och då lutar det åt Samsungs 6-Serie.


Men om jag köper en tv från 6-serien och spelar typ cod 4 tror du inputlaget är märkbart då? Kan du rekomendera en Samsung tv från 6-serien som ligger mellan 6-7000kr
Take it or leave it!
  • 0
Citerar Snorken:
Men om jag köper en tv från 6-serien och spelar typ cod 4 tror du inputlaget är märkbart då? Kan du rekomendera en Samsung tv från 6-serien som ligger mellan 6-7000kr


Med Game Mode aktiverat så tror jag inte att du märker något (jag vill som sagt inte själv att så ska vara fallet eftersom jag funderar på att skaffa en själv), men man kan ju aldrig vara säker. Förra 6-serien hade lite problem med inputlag, men det tror jag var utan Game Mode.

Vad gäller priset så spelar det ingen roll vilken modell inom 6-serien du köper, de har alla samma bildkvalitet (32" är dock pixeltätare). Tyvärr ligger billigaste modell i den senaste 6-serien något över din budget:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=416221
"Det är en konst att kunna ligga på soffan"
  • 0
Nu ska jag ställa lite dumma frågor igen, jag har kikat runt och sökt på om Plasma är olämpligt till konsolspelande. Jag har sett mycket snack om att bilden kommer att vara oskarp och dylikt är detta sant?

Är LCD det enda valet om man spelar mycket spel?

någon som spelat på plasma och varit nöjd?

Några tips på fantastiska apparater i priklassen 10k?
The blackest eyes
  • 0
Citerar knives:
Nu ska jag ställa lite dumma frågor igen, jag har kikat runt och sökt på om Plasma är olämpligt till konsolspelande. Jag har sett mycket snack om att bilden kommer att vara oskarp och dylikt är detta sant?

Är LCD det enda valet om man spelar mycket spel?

någon som spelat på plasma och varit nöjd?

Några tips på fantastiska apparater i priklassen 10k?


Plasma är inte alls olämpligt för konsolspelande, tvärtom, plasmor är bra vid snabbarörelser (en cod-match eller en friidrottstävling t ex). Däremot är det lätt att köpa en för stor plasma tv eftersom de är så pass billiga storleksmässigt. När du köper din tv bör du tänka på hur när du sitter tv:n, har själv lirat på en 50" plasma på en meters avstånd och ja...det blev rätt pixligt och oskarpt. Men det hade blivit likadant med lcd.

Pioneers plasmaapparater har (fram till Samsungs led-apparater) smiskat rumpan av alla lcd-skärmar, så det är klart att det inte är något fel på plasmor.

Tycker att du ska ta och kika på något från Samsungs 6-serie eller valfri tv från Sony i den prisklassen. Vill du kika på plasmor så gör både Panasonic och Samsung trevliga apparater.
"Det är en konst att kunna ligga på soffan"
  • 0
Citerar knutte95:
Vilken tkr ni av dessa?

Sony

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2032432

Samsung

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2443289

Philips

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2443080


Vet faktiskt inte, tror nog inte att du blir missnöjd med någon av dem
"Det är en konst att kunna ligga på soffan"
  • 0
Haha, men asså jag kan inget om tv:ar xD. Vilken skulle du tagit då?
  • 0
Citerar knutte95:
Haha, men asså jag kan inget om tv:ar xD. Vilken skulle du tagit då?


Oj...

Hm, tror att jag skulle satsa på Philipsen. Sonyn har sämre kontrast och eftersom Samsungen är av enklare modell kan den lida lite inputlag (fast det går att förbättre om man aktiverar "Game Mode").
"Det är en konst att kunna ligga på soffan"
  • 0
  • Ric
  • Ric
Citerar knutte95:
Vilken tkr ni av dessa?

Sony

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2032432

Samsung

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2443289

Philips

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2443080


Har för mig att vi snackade om det längre bak i tråden förut och kom fram till att Philips nog var den bästa.
PSN: Trafikstolpe.
  • 0
Citerar alolexox:
Har själv erfarenhet av Samsungs Input-lag. Detta blir klart bättre med Game Mode och i de nya apparaterna så tror jag att det förbättrats dessutom (har bara provat någon timme och kan därför inte garantera att de är så). Ska själv köpa en tv om några veckor och då lutar det åt Samsungs 6-Serie.


Jag har en Samsung 6 serie plasma och jag har inte märkt nå som helst input-lag på den och jag har inte haft några andra problem med den heller. Om du är sugen på en Samsung 6 serie tv rekommenderar jag dom starkt!
Keep walking, nothing to see here.
  • 0
Har bestämt mig för att köpa en TV nu när jag får lön ifrån sommarjobbet. Är inställd på denna just nu på Sony Bravia KDL-40W4000

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=288698

Är det ett vettigt val om man max vill lägga 10 000 kr och kommer mesta dels lira Xbox 360 och spela upp material ifrån min dator?
You are what you love, not what loves you.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!