Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Den STORA tråden om kärlek


Citerar Kapten Varg:
Finns <3


Om det är en tjej som är svår, hur gör man då?
I encourage you to propel yourself towards my general direction, sibling.
  • 0
Citerar Axxorz:
Citerar Kapten Varg:Finns <3

Om det är en tjej som är svår, hur gör man då?


En rejäl lavett sätter henne på plats!

Nej förlåt...

Förklara för henne varför du tycker hon är svår. Svårt för en människa att ändra ett "negativt" drag hos sig själv om man inte är medveten om det. Fast det kanske hon är?

Citerar Kapten Varg:
Usch och fy.


Nä okej, visst vill man. Men just nu är inte så många jag finner intressanta och jag befinner mig inte i en livssituation där jag träffar på många nya, nästan alltid samma gamla vanliga. Hoppas det dyker upp nån om / när man börjar plugga!

Hur går det för dig förresten gamla Gråben?
Tar du hand om jorden så tar den hand om dig.
  • 0
Citerar Axxorz:
Om det är en tjej som är svår, hur gör man då?


Jag har ingen aning.


Citerar Oddesey:
Nä okej, visst vill man. Men just nu är inte så många jag finner intressanta och jag befinner mig inte i en livssituation där jag träffar på många nya, nästan alltid samma gamla vanliga. Hoppas det dyker upp nån om / när man börjar plugga!


Ah, I see. Jo, tror det sociala livet kommer ta rejäl fart, om man vill, när man börjar plugga. Annars vet jag inte vad jag ska göra.

Citerar Oddesey:
Hur går det för dig förresten gamla Gråben?


Jotack, det går fint. Jag har en flicka, men hon bor i Stockholm och jag bor i Göteborg. Men vi får det att funka. Trots att hela distansgrejen är jobbig så tycker jag den funkar ganska bra för mig, då mina tidigare förhållande har varit så jäkla kvävande. Man får sin egen tid, sen när man väl är med henne så uppskattar båda det så jävla mycket så det blir så härligt. Man tar inte varandra för givet liksom.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
No offense till dig, Setzer, men är det bara jag som blir lite irriterad när par ska spy ut hur mycket de älskar varandra på sociala medier och IRL? Det känns som de är osäkra på varandra så de måste bekräfta det hela tiden PLUS att inte tala om att det känns som att de vill kasta sin egen lycka i ansiktet på någon annan för att visa hur bra man har det. Det är å andra sidan det samhället vi har idag, någon slags lyckotävling där den som kan verka lyckligast vinner.

Eller är det bara jag som tänker såhär?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Eller är det bara jag som tänker såhär?

Du är inte ensam!

Det enda jag tänker på i just det här fallet är att rekommendera viss försiktighet med att flytta ihop så tidigt. Har ett misslyckat samboskap bakom mig och är väl rätt bitter antar jag. Aja. Ska inte sticka under stol med att mag är glad för din skull, Setzer, för det är trevligt att vara förälskad :3
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Eller är det bara jag som tänker såhär?


Nej, det är snarare oerhört vanligt att vara missunnsam. Jag är själv ungerfär tvärtom.
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Eller är det bara jag som tänker såhär?


Jag stör mig på när folk skriver på exempelvis Facebook:

"Nu har vi varit tillsammans i x månader och det ska vi fira!"

Det låter som om man räknar ner (upp) och inte förväntade sig att det skulle hålla så "länge" och att man därför bör fira det...

Sådana förhållanden tar jag sällan seriöst.
Tar du hand om jorden så tar den hand om dig.
  • 0
Citerar Oddesey:
Det låter som om man räknar ner (upp) och inte förväntade sig att det skulle hålla så "länge" och att man därför bör fira det...

Jag ser emellertid en poäng i att fira jämna datum så som årsdagar, då det är ett trevligt sätt att åminnas (ja, det är ett ord) en dag som nog var väldigt speciell. Det är dock någonting som man inte direkt behöver skylta ut mot resten av världen med, då de flesta couldn't care less. Men för de inblandade är det rätt trevligt

Sen är jag en sån som lätt hakar upp mig på datum och sånt. Kan vara därför jag ändå gillar't.
  • 0
Citerar Oddesey:
Det låter som om man räknar ner (upp) och inte förväntade sig att det skulle hålla så "länge" och att man därför bör fira det...

Sådana förhållanden tar jag sällan seriöst.


Precis, jag håller med. Det blir som att "Wow, vi klara tre månader tillsammans, trodde inte vi skulle klara en!". Så vill de ha bekräftelse från alla andra.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Oddesey:
Det låter som om man räknar ner (upp) och inte förväntade sig att det skulle hålla så "länge" och att man därför bör fira det...


Lite som att fira födelsedagar, så puckat! Nähä, blev du 50 som de flesta andra? Kul, verkligen!
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Kapten Varg:
Eller är det bara jag som tänker såhär?


Näe fyfan, det är töntigt så det skriker om det. Men som du säger så är det väl en del av hela uppmärksamhetstävlandet som alla verkar hålla på med (speciellt på facebook).
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Det är å andra sidan det samhället vi har idag, någon slags lyckotävling där den som kan verka lyckligast vinner.


Det är just det, "verkar".

Hänt flera gånger att tjejer (just tjejer av någon anledning) på facebook fyller sina profiler med självsäkra selfies och festbilder, och sen får man veta att de blir slagna hemma, är deprimerade och går på rehab eller något liknande. Man vet aldrig något om någon från dess facebook nuförtiden. Det handlar om att se bra och lycklig ut.
One swallow does not make a summer
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Lite som att fira födelsedagar, så puckat! Nähä, blev du 50 som de flesta andra? Kul, verkligen!


Äh! Gå och göm dig Mark Wahlberg
Tar du hand om jorden så tar den hand om dig.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Citerar Oddesey et låter som om man räknar ner (upp) och inte förväntade sig att det skulle hålla så "länge" och att man därför bör fira det...

Lite som att fira födelsedagar, så puckat! Nähä, blev du 50 som de flesta andra? Kul, verkligen!


Jag firar knappt mina födelsedagar längre. Det är mer som att normen säger "nu fyller du år, vad för roligt ska du hitta på?"

De som vill fira kan fira, men jag tror att vad personer i denna tråd menar är faktumet hur det kan köras upp i ansiktet på dig.
"Åååh har ni hört? John och jag ska åka till Italien.
Åååh gumman tänk om han vill ni ska förlova er.
Jag veet, hoppas hoppas!
Mmmmm ni har varit ihop så länge nu.
Yup, snart 14 månader. Han är såå gullig.
Tihihihi och sexig gumman
Heheh mmmm.
Och såhär kan diskussionen hålla på i 30 minuter. Samtidigt kan en hel grupp sitta där och vi förväntas alla vara passionerat intresserad i denna kille.

Sedan är det också en annan aspekt. Vissa personer i relationer verkar snabbt glömma hur det är att vara singel. Inte alla men för många kan vara rätt okänsliga. Vilket säkert också spelar roll.
Om du själv är singel och tvivlar om du hittar någon är det säkert inte jättekul i hjärtat att se alla dessa hjärtan/"älskar dig gumman"/"din för evigt"-meddelande svischa förbi till alla människor utom dig själv.

Att dessutom sätta dig med någon som kanske varit singel länge och beklaga dig över hur jobbig pojkvännen/flickvännen är och lägga till ett "åååh önskar jag var singel som du, så skönt du har det som är singel" kan vara som att slå singelpersonen i magen.


Citerar antonfusk:
Citerar Kapten Varg et är å andra sidan det samhället vi har idag, någon slags lyckotävling där den som kan verka lyckligast vinner.

Det är just det, "verkar".

Hänt flera gånger att tjejer (just tjejer av någon anledning) på facebook fyller sina profiler med självsäkra selfies och festbilder, och sen får man veta att de blir slagna hemma, är deprimerade och går på rehab eller något liknande. Man vet aldrig något om någon från dess facebook nuförtiden. Det handlar om att se bra och lycklig ut.



Det är ju mänskligt. När Facebook inte fanns, vilken tror ni gick till skolan och sa att deras mamma/pappa slog dem? Eller på arbetsplatsen att hemma sitter de och funderar på självmord?

Det är inte kul att erkänna sig svag eller bristfällig, även om egentligen att få prata med andra människor kan hjälpa.
Hur många medlemmar här på forumet skulle skrivit allt i denna tråd, om de inte var anonyma?
Everything dies, even stars//GRs Summer Awards 2011
  • 0
Citerar antonfusk:
Hänt flera gånger att tjejer (just tjejer av någon anledning) på facebook fyller sina profiler med självsäkra selfies och festbilder, och sen får man veta att de blir slagna hemma, är deprimerade och går på rehab eller något liknande. Man vet aldrig något om någon från dess facebook nuförtiden. Det handlar om att se bra och lycklig ut.


Precis. Facebook har blivit någon sorts lyckoillusion för samhället. Alla skriver om hur de är ute och tränar, är på middag med "bästa", fredagsmys, what so ever för att upprätthålla illusionen om att man är lycklig, frågan är om personerna som skriver detta verkligen är lyckliga.

Citerar Chrysis_ignita:
Att dessutom sätta dig med någon som kanske varit singel länge och beklaga dig över hur jobbig pojkvännen/flickvännen är och lägga till ett "åååh önskar jag var singel som du, så skönt du har det som är singel" kan vara som att slå singelpersonen i magen.


Tyvärr så verkar vårat samhälle bara bli allt mer egoistiskt, vilket leder till att folk bara tänker på sig själva. Det är sorgligt egentligen.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Narulita:
. En sak jag har märkt är dessutom att förhållanden som håller låg profil verkar hålla mycket längre än de som spammar ner sociala medier. Är det bara jag som har märkt av detta?


Det tror jag också. De som skriker om det vill ju bara ha bekräftelse från sina vänner att det dem har ett perfekt förhållande.

Citerar Narulita:
Lika irriterande om man är missnöjd över något i sitt förhållande och det enda svaret man får är "Var glad att du åtminstone har en pojkvän". Alltså om man låter hela ens livsglädje baseras på huruvida man är i ett förhållande eller inte tycker jag ärligt talat att man bör tänka över sin livssyn


Tycker det är ett stort problem hos många singlar, att man då tycker det är världens undergång att inte ha en partner. Jag vet ju att man kan känna sig ensam, men när man börjar tänka så så kommer man bara bli desperat och hitta någon som man inte alls passar med i långa loppet.
Sen ser jag också många singlar som klagar på par som går och gullar med varandra på gatorna, så som att hålla handen eller att pussas. Då tycker jag det går övergränsen. Visst finns det en gräns i det där gullandet, men att man inte skulle få pussa sin flickvän eller hålla handen bland folk för att vissa tycker det är som att köra det i ansiktet på dem är ju bara idiotiskt.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Tycker det är ett stort problem hos många singlar, att man då tycker det är världens undergång att inte ha en partner. Jag vet ju att man kan känna sig ensam, men när man börjar tänka så så kommer man bara bli desperat och hitta någon som man inte alls passar med i långa loppet.
Sen ser jag också många singlar som klagar på par som går och gullar med varandra på gatorna, så som att hålla handen eller att pussas. Då tycker jag det går övergränsen. Visst finns det en gräns i det där gullandet, men att man inte skulle få pussa sin flickvän eller hålla handen bland folk för att vissa tycker det är som att köra det i ansiktet på dem är ju bara idiotiskt.


Håller med. Dock så har ju samhället ibland en viss syn på singlar. Vissa kan se en som en tönt om man inte har en flickvän, en no-lifer. Likadant om man inte har haft sex etc. Är man inte en sån som vill ligga runt till höger och vänster. Ja då är man tråkig och naiv som väntar på "den rätte" osv osv.

Tråkigt att folk ska bry sig så jädrans mycket om hur andra hanterar sina privatliv
Tar du hand om jorden så tar den hand om dig.
  • 0
Citerar Chrysis_ignita:
Det är ju mänskligt. När Facebook inte fanns, vilken tror ni gick till skolan och sa att deras mamma/pappa slog dem? Eller på arbetsplatsen att hemma sitter de och funderar på självmord?

Det är inte kul att erkänna sig svag eller bristfällig, även om egentligen att få prata med andra människor kan hjälpa.


Fyfan, du har ju rätt.
One swallow does not make a summer
  • 0
Men är det inte lätt att förstå det hos folk som varit ensamma hela sitt liv. Kom ihåg att den sexuella driften/ att vilja leva med någon annan är kanske en utav människans starkaste drifter. Vi blir deprimerade av ensamhet i många fall. Att själv känna sig oförmögen att hitta någon medan omgivningen kryllar av sånt sätter spår hos individen. Varför duger inte jag, vad är det för fel på mig? Beroende på person lägger många detta inåt, det blir en långsam ofta destruktiv process inåt som bryter sönder personen på ett mentalt plan. Det brukar inte gå ut över andra utan personen ifråga kan istället bara bli otroligt själv isolerande, stänger ute världen det som gör ont och förvärrar situationen för sig själv. Andra riktar den frustrationen, bitterheten, sorgen, ilskan mm utåt som en helt normal reaktion till att må dåligt att vilja duga för någon annan och då drabbas vänner indirekt ofta av kommentarer/handlingar.

Istället då kanske man bör försöka ha tolerans och förståelse, det handlar sällan om ett direkt angrepp på vänner/nära osv utan ofta är det en naturlig reaktion. Det kan vara tufft att hantera ensamhet när omgiviningen fördömer en och pratar illa om dem, inte kan träffas för att man inte har flickvän, eller bjuda med en på fester för andra orsaker osv. Det som kan ske är att en redan isolerad person blir mer isolera, eller som reaktion isolerar sig själv. Vilket i sin tur kan leda till depressioner och eventuellt i värsta fall självmord men så långt brukar det inte gå i de flesta fallen. I många fall är det en utav våra viktigaste mål i livet... det låter töntigt men kärlek är så viktigt för människor. Att samhället ibland stressar fram sånt här hjälper inte tex att du ska vara oskuld innan 18 osv... blir värre och värre som det låter bland ungdomar.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Patrikseve:
Men är det inte lätt att förstå det hos folk som varit ensamma hela sitt liv. [...]


Alla har varit ensamma länge. Jag blev tillsammans med min första flickvän när jag var nästan 18. Jag hade kompisar som hade haft flickvänner i flera månader, en hade haft över ett år redan, så jag kände mig ensam och som du säger så undra jag om jag inte var tillräckligt. Men jag förstår inte varför din "smärta" skulle vara större än någon som, låt oss säga, varit singel i ett halv år. Denna kan väl och känna precis detta du beskriver?
Tycker att ett stort problem hos singlar (och som antagligen är en stor anledning till att de inte hittar någon) är att de målar upp sig själva som offer, vilket leder till ett dåligt mindset och då blir det svårt att klicka med någon när man redan innan inte tror att man duger.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Jag tror att du gör misstaget att utgå från att alla är densamma, att alla reagerar densamma på ensamhet. Det gör vi inte, vi är alla olika och ovan var bara en tankegång till hur människor kan reagera. Yes men så är det vi reagerar, hanterar smärta ensamhet olika och ja den kan vara större än din, den kan vara svårare att hantera än din för dig. Det måste man acceptera det är snarare grundläggande empati och förståelse för andra människor. Sen om någon verkligen går för långt kan man prata om det med den personen.

Men självklart skapar det ett dåligt mindset, man blir deprimerad man kan må dåligt mentalt, och ibland behöver man stöd på olika vis, vare sig det är av vänner eller dylika. Det är inte problem i den bemärkelsen utan naturligt som följd utav det. Jag tror på att man ska i den mån man kan ställa upp istället om man kan. Istället som är vanligt tex att inte bjuda med den personen för att den inte har flickvän osv de är en yttre skadeverkan från omgivningen på en redan kanske ledsen individ.

Om man kan prata med den om sånt här, hjälpa stötta, lyfta upp personens självförtroende istället för att se en del singlars självdestruktiva beteende som en orsak att klanka/frysa ut dem är det en mycket mer human väg att vandra att istället hjälpa räcka ut en hand. Gäller både män och kvinnor, omgiviningen har en tendens att även de bryta ner redan sargade människor som redan mår dåligt. För det är sånt beteende som verkligen cementerar dem som offer i situationen. Hjälp stötta de som mår dåligt, finns ingen ursäkt att bete sig som en del gör mot andra, vi reagear helt olika på individnivå på allt vi har alla olika lätt/svårt att bemöta saker i livet! Mer kärlek gentemot medmänniskor skadar inte, speciellt om de mår dåligt av olika orsaker!
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Patrikseve:
Jag tror att du gör misstaget att utgå från att alla är densamma


Det var väl ändå det jag inte gjorde? Jag menade att ÄVEN om man haft långa förhållanden innan och grejer så betyder det inte att man inte kan känna samma smärta som en som varit singel i hela sitt liv. Om du nu varit singel hela ditt liv och känner allt det där, visst, jag kan nog inte relatera till det eftersom jag inte varit med om det. Men på samma sätt kan du inte relatera till känslan att bli dumpad av en tjej man verkligen, verkligen gillar. DÅ kände man sig oduglig kan man säga.
Med det så tycker jag det är lite orättvist att singlar ska målas upp som offer och att vi som haft massa förhållanden inte får klaga, för vi har faktiskt fått en annan person på fall osv osv.

Sen det andra du beskriver, om utfrysning och grejer; Jag vet inte i vilka sociala grupper du befinner dig i, men om du befinner dig i sådana så borde du verkligen försöka hitta något nytt, för det där låter fan inte nyttigt. Jag skulle aldrig frysa ut min kompis för att denna var singel. Det gör mig ingenting om min kompis är med mig när jag är med min flickvän. Båda är mina vänner, klart man kan hänga allihopa. Funkar inte dessa två ihop är det ju en annan fråga, men jag skulle jag aldrig frysa ut denna för det.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Återigen är det inte en beskrivning av min situation! Utan något jag både hör och ser runtomkring mig samt läser om vardagligen.

Fast det spelar ingen roll egentligen om du kan känna samma smärta om du blir dumpad eller ej. Det handlar om den individens smärta just nu. Även om du kan relatera kommer du aldrig känna samma sak. Precis som den personen inte kommer uppleva kärlek/krossade hjärtan och ensamhet som dig. Om två personer äter en chokladbit kommer eran upplevelse att skilja sig och den där kommer att smaka olika för er. Även om personen du pratar om inte kan veta vad kärlek är så är det ju inte särskilt smart att använda det som basis till att bete sig illa mot dem. För om du hjälper dem då kanske de hjälper och stöttar dig när du får ditt hjärta krossat eller liknande.

Återigen det handlar inte om dina egna upplevelser eller vad du har varit med om, det handlar inte om hur du hanterar det. Det kan finnas där som hjälp genom att berätta vara ett föredöme och stötta men gå aldrig in som att du vet vad de känner och hur de ska få tycka och hantera sin smärta. Det är ganska inhumant. Utan det handlar om vad de människor som är bittra, ledsna trasiga osv känner och det sämsta man kan göra i en sådan situation är att baktala dem, se ner på dem och bete sig illa, genom tex utfrysningar.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Det är klart man ska stötta folk som befinner sig i den här offermentaliteten, men inte genom att bekräfta den, utan snarare, genom att sparka deras stjärtar eller sätta dem i terapi eller något. Precis sån kärlek tror jag är vad som behövs. Det är så jävla bekvämt att tycka synd om sig själv.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!