Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Köttätare, rätt eller fel?


Verkar ju som att tigrar på Parken Zoo får äta utrotninghotade antiloper, så hur kan det vara fel att käka ko..

Nej, jag är lite sur bara.
Glory to Arstotzka!
  • 0
Citerar Vanilla Thunder II:
Rätt och rätt, vem bestämmer vad som är rätt och fel? Om jag vill döda någon så är det rätt för mig. Förmodligen inte rätt för den som blir dödade. Kanske helt okej för den som ska dödas värsta fiende.


Så du anser inte att en våldtäkt är fel? Skön inställning!

Citerar Vanilla Thunder II:
Jo det kan jag göra, jag bryr mig bara inte.


Tack, det var allt jag behövde veta.

Citerar Vanilla Thunder II:
Det gör ju bara dig ännu mer pinsam


Varför? Jag kan åtminstone se att det jag gör är fel. Om du tycker att det är löjligt att jag predikar djurens rätt samtidigt som jag äter dom så ska du veta att sluta äta kött är inget du gör över natten. Att äta kött är inte bara något man gör för att det är gott, det ligger i vår tradition (maträtter) och det är en vana. Jag har tänkt på det här i ett par månader nu och sakta men säkert blir jag vegetarian.

Citerar Vanilla Thunder II:
Så psykopater gillar insekter men inte igelkottar? Eller vad är det med igelkotten som gör att man är psykopat om man dödar den?


Lite allmänbildning hade suttit fint hos dig min vän.

Tillagt 2012-10-17 22:43:
Citerar Jailbird:
Att man dödar djur i underhållningssyfte, ja.


Det var även det jag syftade på.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar Vanilla Thunder II:
så är det ju exakt samma argument som köttförespråkare brukar använda. "Djuren kan inte känna samma lidande som människor"


Däremot så har man så vitt jag vet bevisat att djuren kan känna det lidandet. Som insikter kan sakna och människor har.
  • 0
Citerar M7Jagger:
Nej det har jag inte, har man gjort det bör man söka upp en psykolog, iaf om man gjort det som barn/tonåring. Insekter har väl alla dödat, men med flit har jag aldrig dödat ett djur.


Jag har dödat möss, råttor, skator samt en höna. Inte för att jag njöt av det, utan för att det behövdes. Det behöver inte vara av ondo. Och varför ska insekter helt plötsligt inte räknas? Bara för att de tillhör ett annat fylum än vi?


Citerar Nizyo:
DEM PROTEINZ


Bönor? Ägg? Mjölkprodukter? Finns gott om andra sätt att få i sig proteiner än just kött!

Citerar Danne92e:
Men visst, Sverige har, sett till andra länder, rätt bra djurskyddsregler. Problemet är bara att reglerna inte efterföljs som de ska. Tror att jag nämnt detta förut när jag pratar med dig, men ta en titt på "Ett liv som gris"! Hundra svenska gårdar granskades, varav över 90 inte följde svenska lagar.
http://bit.ly/Qe2wMN


Håller med till viss del, men som i tidigare möten så har vi lite olika syn på det hela.

Citerar Vanilla Thunder II:
Inte om djur och insekter.


Men vad fan?! Vad ligger den här "diskussionen" på för nivå egentligen?! Insekter är för bövölen också djur!

Citerar putterman:
Varför skulle ett djur vara mer värt än en insekt?


GAAAAAAAAAHHHHHHHHHHH!!!

Citerar Costae Cavea:
Själva förmågan att lida anar jag är större hos ett djur.


IIIIIIIIIIIIIAAAAAAAAAAAAAA! VAD HÄNDER?!

SNÄLLA GAMEREACTOR, INSEKTER ÄR OCKSÅ DJUR! HUR KAN FOLK TRO ANNORLUNDA?!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Peter Singer har skrivit intressanta texter inom etik, gällande vegetarianism och rättfärdigandet av köttkonsumtionen. Det råder relativ enighet inom filosofin att det är svårt att argumentera för köttätande i allmänhet.

Många av de filosofer som hävdar det äter dock själva kött (Singer m.fl. undantagna). Vi har blivit kulturellt (och delvis biologiskt) impregnerade av köttkonsumtionen. Det är svårt att bryta ett sådant mönster. Tyvärr.
  • 0
Citerar torbli79:
Jag har dödat möss, råttor, skator samt en höna. Inte för att jag njöt av det, utan för att det behövdes. Det behöver inte vara av ondo


Nu fick ju han det dock att låta som om han bara gjorde det för skoj skull, on the fly sådär, helt spontant.

Citerar torbli79:
Och varför ska insekter helt plötsligt inte räknas?


Det var en geting i mitt rum en gång under sommaren och jag vill inte bli stucken så jag tog ett glas över den för att sedan dra en tidning under glaset så att jag skulle släppa ut den. Istället råkade jag döda getingen och fick riktigt dåligt samvete.

Veganer kämpar dessutom för bina med också, ifall du inte visste det.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar M7Jagger:
Nu fick ju han det dock att låta som om han bara gjorde det för skoj skull, on the fly sådär, helt spontant.


He be trollin'! Verkar gilla att reta upp folk, men visst.

Citerar M7Jagger:
Det var en geting i mitt rum en gång under sommaren och jag vill inte bli stucken så jag tog ett glas över den för att sedan dra en tidning under glaset så att jag skulle släppa ut den. Istället råkade jag döda getingen och fick riktigt dåligt samvete.

Veganer kämpar dessutom för bina med också, ifall du inte visste det.


Svarar inte direkt på min fråga...
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Svarar inte direkt på min fråga...


Det tycker jag, min poäng är att insekter också räknas (du undrade ju varför dom inte gör det).

Sedan så är det inte riktigt samma situation, insekter föds inte upp och slaktas systematiskt och brutalt för att vi ska ha det trevligt och äta gott.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar M7Jagger:
Det tycker jag, min poäng är att insekter också räknas (du undrade ju varför dom inte gör det).


Oh, for... Jag blev irriterad på att folk separerade djur och insekter, vilket är så löjligt fel att jag hoppades att åtminstone några var medvetna om det. Och sedan ställer jag en fråga där jag undrar varför insekter inte skulle respekteras på samma vis som övriga djur. Med andra ord, du läser fel och misstolkar.

Citerar M7Jagger:
Sedan så är det inte riktigt samma situation, insekter föds inte upp och slaktas systematiskt och brutalt för att vi ska ha det trevligt och äta gott.


Gällande att döda djur så spelar det ingen roll vad orsaken är. Menar du att det är mer okej att döda om det inte är samma situation som för slaktdjur?
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Oh, for... Jag blev irriterad på att folk separerade djur och insekter, vilket är så löjligt fel att jag hoppades att åtminstone några var medvetna om det. Och sedan ställer jag en fråga där jag undrar varför insekter inte skulle respekteras på samma vis som övriga djur. Med andra ord, du läser fel och misstolkar.


Sry, jag trodde att du citerade något annat utav det jag skrev, my bad.

Jag vet inte varför insekter inte räknas, men man har sett ett samband mellan barn som dödar djur (katter och liknande djur) och psykopater.

Citerar torbli79:
Menar du att det är mer okej att döda om det inte är samma situation som för slaktdjur?


Det är okej att döda att djur om djuret anfaller dig, jag skulle inte tveka att döda en tiger om den anfall mig, om jag hade råttor/mus i huset så skulle jag lägga ut råttgift i huset, men att döda i syfte för att man vill äta gott är inte okej.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar torbli79:
Bönor? Ägg? Mjölkprodukter? Finns gott om andra sätt att få i sig proteiner än just kött!


I know, I know
  • 0
Citerar M7Jagger:
men att döda i syfte för att man vill äta gott är inte okej.


Men att köpa kött i syftet att äta är okej? Att köpa är för mig mer eller mindre ekvivalent med att döda i det här fallet.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Men att köpa kött i syftet att äta är okej? Att köpa är för mig mer eller mindre ekvivalent med att döda i det här fallet.


Köper du kött är du ansvarig för de djuren som slaktas, så det är i princip samma sak.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar M7Jagger:
Så du anser inte att en våldtäkt är fel? Skön inställning!


Du är ju ärligt talat helt sjuk i huvudet.

Citerar M7Jagger:
Lite allmänbildning hade suttit fint hos dig min vän.





Citerar M7Jagger:
Nu fick ju han det dock att låta som om han bara gjorde det för skoj skull, on the fly sådär, helt spontant.


Hade du haft kapacitet för att läsa mellan rader så hade du kanske insett vad "dödade en igelkott av bara farten" innebär. Nu tillhör ju du kategorin av människor som blir lessna när getingar dör och kanske när du tappat bort din nalle, så det kanske är lite väl mycket begärt av dig.
Jag hatar djurvänner.
  • 0
Citerar Vanilla Thunder II:
Du är ju ärligt talat helt sjuk i huvudet.


Citerar Vanilla Thunder II:
Rätt och rätt, vem bestämmer vad som är rätt och fel? Om jag vill döda någon så är det rätt för mig. Förmodligen inte rätt för den som blir dödade. Kanske helt okej för den som ska dödas värsta fiende.


Varför går det inte att applicera den här logiken på en våldtäkt?

Citerar Vanilla Thunder II:


Ja, med ett uttalande som följer
Citerar Vanilla Thunder II:
Så psykopater gillar insekter men inte igelkottar? Eller vad är det med igelkotten som gör att man är psykopat om man dödar den?
så framstår du som otroligt okunnig. Och det säger jag inte för att förolämpa dig, men bara någon som inte kan något om psykologi säger något sådant.

Citerar Vanilla Thunder II:
Hade du haft kapacitet för att läsa mellan rader så hade du kanske insett vad "dödade en igelkott av bara farten" innebär.


Om det inte var med flit, eller för nöjes skull så är det ju något helt annat.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Jag undrar hur många människor som fortfarande skulle vara köttätare om de korrigerade sina åsikter för att de skulle kunna utgöra en koherent (icke-motsägelsefull) mängd, dvs genom att basera alla åsikter på en universell moralisk princip.
  • 0
  • Penn
  • Penn
Citerar Lurkman:
Jag undrar hur många människor som fortfarande skulle vara köttätare om de korrigerade sina åsikter för att de skulle kunna utgöra en koherent (icke-motsägelsefull) mängd, dvs genom att basera alla åsikter på en universell moralisk princip.

Ok.
  • 0
För en vecka sedan avslöjade Djurrättsalliansen återigen hur svensk grisindustri ser ut. Ni kan se avslöjandet här: http://ettlivsomgris.se

Idag är det dags återigen. SVT avslöjar att 16 av 20 allvarliga fel inte rapporteras av livsmedelsverkets veterinärer. http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/slakteriernas-djurskyd
d-fungerar-inte


Hur många avslöjanden krävs innan vi faktiskt agerar? Hur många avslöjanden krävs innan vi bojkottar skiten och lägger annat på våra tallrikar?
  • 0
Citerar Scalpz:
Vi har blivit kulturellt (och delvis biologiskt) impregnerade av köttkonsumtionen. Det är svårt att bryta ett sådant mönster. Tyvärr.


Det är ett normaliserat mönster verkligen. Speciellt när det anses från barnsben allt från media, nöje, litteratur, filmer och sådant. Uppväxt i sig är en dominerande faktor när det gäller just detta mönster. Det tillhör en av 'vanligheterna' i vårt liv och därför insisterar folk att det är fullkomligt normalt, acceptabelt och inget fel med att konsumera det som är dött.

Citerar Danne92e:
Hur många avslöjanden krävs innan vi faktiskt agerar? Hur många avslöjanden krävs innan vi bojkottar skiten och lägger annat på våra tallrikar?


Jag börjar tro att det är inte antalet av dokumentärer eller reportage som spelar mest roll när det gäller detta utan hur många är det som medvetet väljer att titta åt andra hållet? Hur många är det som vill inget med det här att göra och hur många är så villiga att skydda traditionerna som är relaterat med att konsumera kött?
  • 0
Citerar Aesop Rock:
Jag börjar tro att det är inte antalet av dokumentärer eller reportage som spelar mest roll när det gäller detta utan hur många är det som medvetet väljer att titta åt andra hållet? Hur många är det som vill inget med det här att göra och hur många är så villiga att skydda traditionerna som är relaterat med att konsumera kött?


Det spelar till stor del ingen roll, som du säger. För att ta ett liknande exempel så är det bara att kolla på svensk politik: SD klantar till det mer eller mindre konstant och får sparka folk till höger och vänster pga inkompetenta medlemmar som ställer till med skandaler, men partiet går ändå framåt.

Det här är något som måste ändras från grunden. Kunskap och utbildning är det viktigaste, inte dramatiska avslöjanden. Sådana är självklart viktiga ur ett djurhållningsperspektiv, men för gemene man så är det snarare dåligt. Folk vill inte veta sig med att de gör något dåligt, att det existerar något hemskt, eller att saker måste ändras i deras vardag. Då är det otroligt enkelt att antingen ignorera/vända dövörat till, eller att hävda att alla dessa avslöjanden minsann inte alls stämmer och att svensk djurhållning och köttindustri inte alls är dålig eller hemsk.

Sorgligt men sant.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Varför tog vi bort tallriksmodellen? Den var mer logisk än att sätta vegan/vegetarisk på allt som nu som nu. Jag menar, varför ska en som bara ha råd med frysmat bry sig om ifall maten är "vegansk"? Fattiga studenter bryr väl fan sig inte om en låda Felix-mat är 100% fri från djur. Bästa man kan göra är att äta varierat.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!