Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Julkalendern - Mysteriet på Greveholm II


Visst var barnskådespelarna bättre för i tiden? Emil i Lönneberga, Ronja, Greveholm, Sunes Sommar/Jul etc. Eller är jag bara selektiv?
The weak die so that the strong prevail and none shall be spared.
  • 0
Tycker det startat helt okej. Inte den bästa julkalendern, men inte heller den sämsta.

Citerar Witch King:
Visst var barnskådespelarna bättre för i tiden?


Tänkte precis nämna det. Eller så hade jag mindre krav på den tiden.
Trying to make a living and doing the best I can
  • 0
Cringes, cringes all over the place.
I encourage you to propel yourself towards my general direction, sibling.
  • 0
Citerar Witch King:
Visst var barnskådespelarna bättre för i tiden? Emil i Lönneberga, Ronja, Greveholm, Sunes Sommar/Jul etc. Eller är jag bara selektiv?


Dom var inte så jättebra då heller Men otroligt mycket bättre än idag iaf
Smile from the streets you hold
  • 0
Usch hatar ungarna. Flickan är kaxig och äcklig. Har lust att hoppsparka dom båda. Säga vad man vill om Lillan och Ivan/Ivar men dom var inte lika jäkla dryga som dom här två.
  • 0
Tittade på första avsnittet. Det var ganska hemskt.
Indecent exposure is fun.
  • 0
this is not even my final form
  • 0
Jag misstänker att Peggy kommer att dyka upp i lönnrummet, och att det är så som ungarna hittar dit.

Förutom det så gillade jag Twilight-referensen i det andra avsnittet, och 2001-referensen i dagens avsnitt. Det här med skräp som förstör sateliter kommer garanterat att komma upp senare, och antagligen som en stor poäng i handlingen.


Är det förresten någon här som kollar på årets kalender utan att ha sett det tidigare Mysteriet på Greveholm? Hur upplever ni det? Är det förvirrande, eller väcker det många frågor om vad som har hänt tidigare? Det faktum att den här kalendern tycks rikta sig lite smått till de som redan har sett den förra får mig att undra.
  • 0
Plot twist:
Morsan glömde en råttfälla och Peggy hittas blodigt massakerad i denna. Bloddoften och sorgen från familjemedlemmerna väcker onda zombie-hundar till liv som har legat i dvala i tusentals år. En kamp för överlevnad inleds, och deras enda chans att komma levande ur dramat är, får de reda på av spökena, att hitta Sprak och genom honom återuppväcka greven och övertala denne till att rädda dem från de blodtörstiga varelserna. Men de betalar ett högt pris...

(jag borde bli manusförfattare)
I encourage you to propel yourself towards my general direction, sibling.
  • 0
Citerar Axxorz:
Plot twist:
Morsan glömde en råttfälla och Peggy hittas blodigt massakerad i denna. Bloddoften och sorgen från familjemedlemmerna väcker onda zombie-hundar till liv som har legat i dvala i tusentals år. En kamp för överlevnad inleds, och deras enda chans att komma levande ur dramat är, får de reda på av spökena, att hitta Sprak och genom honom återuppväcka greven och övertala denne till att rädda dem från de blodtörstiga varelserna. Men de betalar ett högt pris...

(jag borde bli manusförfattare)


Men hallå!! Det finns faktiskt en spoilerknapp..
Entering zero gravity
  • 0
Seriöst Greveholm 1 var ju hur grym som helst! undra om jag kan se 2:an ifrån Cypern dock.
  • 0
Nejmen usch vad jag hatar de där jävla ungarna i nya Greveholm. Tjejen är så tidstypiskt... icke-tjejig som hon kan bli, för självsäker och dryg. Killen är en fjollig tönt (även om det inte alls är något fel med att vara en fjollig tönt). Känns så förbannat tidstypiskt bara att tjejen ska vara den "coola" karaktären och killen ska vara mesen. Det finns nån slags politiskt korrekthet nuförtiden i att inte göra barnkaraktärerna traditionellt "pojkiga" eller "tjejiga". Hen någon?

Men visst, det är en god tanke på många sätt, att inte göra gamla stereotyp-karaktärer av det manliga och kvinnliga könet. Men varför inte göra dem mer neutrala som i originalet (exkluderat Melitta då), då både Lillan och Ivar låg på nån sorts liknande... nivå. Ivar var lite grabbigare och Lillan lite flickigare, men båda lika, vad ska man säga, töntiga och modiga?

Kollar knappast särskilt mycket på barnprogram idag (och har så inte så gjort sen nån gång sent 90-tal) men julkalendern är en klassiker att åtminstone kika in några avsnitt av per år, och nog fan var det samma sak förra året? En självsäker och dryg tjej med ett killnamn. Året innan det: en dryg dotter, en fjollig son, en mesig far och en bestämd mor. Har inget större minne av så många andra 00-julkalenderar, men ändå. Börjar det inte bli lite tröttsamt?

Nu är ju iofs inte mina och era åsikter särskilt relevanta, då SVT:s julkalendrar faktiskt är till för barn och inte målgruppen 12-till-40-årigar, men man vill ändå gnälla när man får chansen, eller hur? För vi vet ju alla att det var bättre förr.
...
  • 0
Citerar GhostofCain:
Men hallå!! Det finns faktiskt en spoilerknapp..


Vad spoilade jag? Att Peggy försvinner? Fattar man ju efter första minuten så det är lugnt.
I encourage you to propel yourself towards my general direction, sibling.
  • 0
Gillade dagens avsnitt! Spännande och rolig det blir bara bättre och bättre.
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0
Jag gillar den fortfarande Jag trodde att den skulle spåra ur redan i andra eller tredje avsnittet. Men men, jag är glad så länge den håller!
Smile from the streets you hold
  • 0
SVT råkade lägga upp DEL 5 på svtplay.

http://www.svtplay.se/video/888240/del-5-teckensprakstolkad

Men jag kollade såklart inte måste kolla såklart 4an först..

Men ni som vill se del 5 redan så kolla nu innan SVT märker misstaget och tar bort den.

EDIT:SVT tog bort den
  • 0
Hittills är jag ganska neutral. Finns som sagt både bättre och sämre.
Ett stort plus är ju att de ursprungliga skådespelarna fortfarande gör spökena. Lika mycket nostalgi varje gång de är i bild.

Citerar Zaito:
Är det förresten någon här som kollar på årets kalender utan att ha sett det tidigare Mysteriet på Greveholm? Hur upplever ni det? Är det förvirrande, eller väcker det många frågor om vad som har hänt tidigare? Det faktum att den här kalendern tycks rikta sig lite smått till de som redan har sett den förra får mig att undra.

Jag följde originalet och älskade det.
Men en del av handlingen har jag glömt. Det gör mig otroligt frustrerad när det nu händer saker som jag vet är referenser, men inte exakt till vad.
  • 0
Dagens avsnitt var medioker, de andra två var brutalt dåliga. Tyvärr, jag vill ha julkänsla när jag kollar på julkalendern, hoppas att man får det snart.
Tengo putas en mi casa!
  • 0
Nostalgin som strömmade genom mig när Spoiler:tomtenissen från originalet dök upp.
  • 0
Har bara sett det första avsnittet. Men verkar ju helt underbart! Nostalgi.

Ska bli kul att titta på när man behöver fördriva tiden
  • 0
Jag vill döda mamman efter att ha sett dagens avsnitt.
Smile from the streets you hold
  • 0
"Har du också tappat bort din mus?"
I encourage you to propel yourself towards my general direction, sibling.
  • 0
Nej detta har inte alls samma charm som originalet :/. Ungarna är tråkiga och detsamma med föräldrarna.
PSN:Kivi95
  • 0
Tomtenissarna är tillbaka, och är sig lika. Bästa karaktärerna i det första Mysteriet, så det är för mig väldigt välkommet.

Informationen man fick i slutet låter dock lite väl lik handlingen i första serien. Även där låg det rymdskrot ivägen för tomtens julaftonsfärd, vill jag minnas.

Annars så har jag väl blivit någorlunda uppvärm på karaktärerna, även om de ännu känns stela. De har en lång väg att gå om de ska leva upp till familjen Olsson.

Citerar M_Balzary:
Jag vill döda mamman efter att ha sett dagens avsnitt.


Vänta, vad? Varför då? Var det något som jag missade i avsnittet?
  • 0
Citerar Zaito:
Vänta, vad? Varför då? Var det något som jag missade i avsnittet?


Jag tänker framför allt på det extrema överspelet när hon Spoiler:"gråter" mot pappans axel efter den misslyckade spacklingen. Samt allt annat extremt överspel från hennes sida. Det enda som är värre än dåligt skådespeleri är överspeleri
Smile from the streets you hold
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!