Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Kapitalism


Citerar Quezen:
Rockztar,spela FF7 så förstår du varför jag inte vill ha ett FF7.


Jag älskar det spelet, ett av de bästa som någonsin gjorts... Och jag skulle personligen vilja göra allt för att bo i denna fantasivärld än den jag bor på nu... ^^

Citerar Quezen:
Oh btw utan stat skulle ingen följa miljölagar och dylik,för vem skulle kontrollera det?
Din by?


Nattväktarstaten än igen ...
  • 0
Citerar Mans00n:
hjälpen skulle kommit fram eftersom dem betalar postsystemet som inte styrs av staten i många länder och vissa skulle ju ha åkt dit i bil och en organisation med frivilliga människor skulle ju kunnat organisera detta


Som du såg så kom ej BUSH och hjälp dit direkt,så vad gjorde dem andra?

Avancerad teknologi bnehöver pengar inom forskning för att kunna förhindra framtida katastrofer.
Vem ska bygga dem?
Vem ska ge dem stöd och pengar
Säg inte att nåra grannar skulle göa det
Radiuz är en galen sonyfanboy,varnar folk för inget.
  • 0
Citerar Aluco:
bättre med civil olydnad än att leva som slavar,


Absolut ^^...

Citerar Aluco:
Kul diskussions förresten!


Indeed.... Ett ämne jag finner väldigt intressant...
  • 0
Kapitalism = Utbud och efterfråga styr priset?
Arrrrrgggggg me fellow mateys, go now and seed ye plunder, for we shall never sink.
  • 0
Citerar Quezen:
Citerar Mans00n:
hjälpen skulle kommit fram eftersom dem betalar postsystemet som inte styrs av staten i många länder och vissa skulle ju ha åkt dit i bil och en organisation med frivilliga människor skulle ju kunnat organisera detta


Som du såg så kom ej BUSH och hjälp dit direkt,så vad gjorde dem andra?

Avancerad teknologi bnehöver pengar inom forskning för att kunna förhindra framtida katastrofer.
Vem ska bygga dem?
Vem ska ge dem stöd och pengar
Säg inte att nåra grannar skulle göa det




men Bush hade ju makten och var som dem flesta människor bristfällig men om det hade varit flera människor som kunnat göra detta skulle det ha kommit hjälp snabbt.



alla folk i ett visst område hade sagt så här "det är så osäkert här att jag vill bygga en damm och dem flesta skulle bli så rädda för T.E.X en översvämning att dem skulle tillsammans betalat för den!
Teh Interwebz are serioooous Buzinessss MOTHAFUCKA!!!!!!!!1111111!11!!!!!111!
  • 0
och på tal om forskning så skulle folk alltid varit intresserad av den så dem skulle fått stöd T.E.X har väl alla sett reklamen om stöd för cancer/hjärtforskning där dem säger att frivilliga bekostar det mesta INTE STATEN!
Teh Interwebz are serioooous Buzinessss MOTHAFUCKA!!!!!!!!1111111!11!!!!!111!
  • 0
Citerar Mans00n:
och på tal om forskning så skulle folk alltid varit intresserad av den så dem skulle fått stöd T.E.X har väl alla sett reklamen om stöd för cancer/hjärtforskning där dem säger att frivilliga bekostar det mesta INTE STATEN!


Indeed.... Om det nu finns så ofantligt många som mer än gärna betalar skatt så varför skulle inte dessa donera?....
  • 0
Citerar Rocktzar:
Citerar Mans00n:
och på tal om forskning så skulle folk alltid varit intresserad av den så dem skulle fått stöd T.E.X har väl alla sett reklamen om stöd för cancer/hjärtforskning där dem säger att frivilliga bekostar det mesta INTE STATEN!


Indeed.... Om det nu finns så ofantligt många som mer än gärna betalar skatt så varför skulle inte dessa donera?....




exakt
Teh Interwebz are serioooous Buzinessss MOTHAFUCKA!!!!!!!!1111111!11!!!!!111!
  • 0
SKämtar ni med mig?

Tror ni på fullaste allvar att vi skulle donera pengar till er?
Mina föräldrar betala skatt så jag skulle få skolgång och sjukvård och för en polistat som ser till att jag ej skadas.

Herregud
Nej ingen skulle donera till er som inte vill göra nåt eller betala skatt.
Radiuz är en galen sonyfanboy,varnar folk för inget.
  • 0
Citerar Quezen:
SKämtar ni med mig?

Tror ni på fullaste allvar att vi skulle donera pengar till er?
Mina föräldrar betala skatt så jag skulle få skolgång och sjukvård och för en polistat som ser till att jag ej skadas.

Herregud
Nej ingen skulle donera till er som inte vill göra nåt eller betala skatt.




folk skulle donera till folk som skyddar dem/läker/lär dem...
Teh Interwebz are serioooous Buzinessss MOTHAFUCKA!!!!!!!!1111111!11!!!!!111!
  • 0
Citerar Quezen:
Tror ni på fullaste allvar att vi skulle donera pengar till er?


Vadå till oss!?... Du har missuppfattat alltihop misstänker jag...

Jag återkommer imorgon, intressant disskusion...
  • 0
Nej nu får det räcka,bye
Radiuz är en galen sonyfanboy,varnar folk för inget.
  • 0
Citerar Rocktzar:
Precis... Jag drog en paralell med att man lika gärna kan ställa sig och ha sexuella samlag mitt i stan, då man ändå känner sig "övervakad" på övriga ställen... Det är förstorat, men principem finns ändå kvar, det finns saker som människor vill ha för sig själva...


Ja, men en annan sak som dessa människor missar när dem säger "jag vill inte att dem alltid ska se vad jag gör" ingen sitter ju och kollar igenom band med över 9 miljoner människor efter något mistänktsamt utan anledning. Man skulle ju enbart hålla koll på en person ifall ett brott har begåtts eller ifall man tror att ett brott ska begås.

Ta tex dubbelmordet som skedde för ett tag sen och mordet som skedde nu. Ifall det är samma person så skulle jag gärna vilja höra argument imot fler övervaknings kameror.
Remember, even the greatest gamers have once been n00bs. "I'm a gameoholic!"
  • 0
Det handlar inte heller om att donera hela tiden Quezen. Det handlar om tjänster och gentjänster. Om någon är sjuk i ditt område så kan en utbildad läkare ge dig den medicin du behöver. Och om vi behöver en asfalterad väg så kan dom som jobbar som det fixa de. Så som tack får läkaren bättre vägar och ett fint hus medan den som gjorde vägen får gratis sjukvård av läkaren. Det är så ett samhälle fungerar. Sedan behöver vi inte en stat för att dela ut löner till arbetare. Det sköts av dom som jobbar med ekonomi och banker.
Varför ska man stjäla och hålla på när man redan har det bra? Dom som gör brott är oftast dom som inte har det så bra.
Jag tror fortfarande på att folk mår bra utav att göra gott och ta ansvar.
  • 0
Citerar Aluco:
Det handlar inte heller om att donera hela tiden Quezen. Det handlar om tjänster och gentjänster. Om någon är sjuk i ditt område så kan en utbildad läkare ge dig den medicin du behöver. Och om vi behöver en asfalterad väg så kan dom som jobbar som det fixa de. Så som tack får läkaren bättre vägar och ett fint hus medan den som gjorde vägen får gratis sjukvård av läkaren. Det är så ett samhälle fungerar. Sedan behöver vi inte en stat för att dela ut löner till arbetare. Det sköts av dom som jobbar med ekonomi och banker.
Varför ska man stjäla och hålla på när man redan har det bra? Dom som gör brott är oftast dom som inte har det så bra.
Jag tror fortfarande på att folk mår bra utav att göra gott och ta ansvar.




håller med
Teh Interwebz are serioooous Buzinessss MOTHAFUCKA!!!!!!!!1111111!11!!!!!111!
  • 0
Citerar Aluco:
Det handlar inte heller om att donera hela tiden Quezen. Det handlar om tjänster och gentjänster. Om någon är sjuk i ditt område så kan en utbildad läkare ge dig den medicin du behöver. Och om vi behöver en asfalterad väg så kan dom som jobbar som det fixa de. Så som tack får läkaren bättre vägar och ett fint hus medan den som gjorde vägen får gratis sjukvård av läkaren. Det är så ett samhälle fungerar. Sedan behöver vi inte en stat för att dela ut löner till arbetare. Det sköts av dom som jobbar med ekonomi och banker.
Varför ska man stjäla och hålla på när man redan har det bra? Dom som gör brott är oftast dom som inte har det så bra.
Jag tror fortfarande på att folk mår bra utav att göra gott och ta ansvar.


Jag förstår hur du tänker men det funkar i teorin men inte i praktiken.
Ungefär som vegitarianer, ifall inte nån åt kött så skulle inte några oskyldiga kor behöva dö. Men det finns fortfarande dem som tycker kött är gott och inte bryr sig om kons lidande.

Det du tog upp nu kan liknas lite med komunismen. Men sen är det ju ifall läkaren bara behöver arbeta en dag och asfalteraren två så tycker kanske asfalteraren att han är värd mera.


Sen det med att göra gott, igentligen så gör man inte någon en tjänst för att hjälpa den andra utan istället för att hjälps sig själv.
Tex, ifall nån donerar pengar till svält så gör den igentligen inte det för att mätta någon utan istället för att intaa sig själv att den hjälper någon från döden.
Det är väldigt invecklat och jag kan inte ge nån kort förklarning, hoppas ni förstår vad jag menar.
Remember, even the greatest gamers have once been n00bs. "I'm a gameoholic!"
  • 0
Aluco: Anarkism kanske funkar för er 10 vänner som håller för eran ideologi. Men resten kan vara vilka konstiga typer som helst. Rånare,mördare,Psykiskt sjuka osv. Anarki kommer aldrig att funka.
Macgyver can build an airplane out of gum and paper clips, but Chuck Norris can kill him and take it.
  • 0
Citerar keniros:
Aluco: Anarkism kanske funkar för er 10 vänner som håller för eran ideologi. Men resten kan vara vilka konstiga typer som helst. Rånare,mördare,Psykiskt sjuka osv. Anarki kommer aldrig att funka.


precis.
Radiuz är en galen sonyfanboy,varnar folk för inget.
  • 0
Jo precis men händer inte detta i vilket samhälle som helst? Folk tycker redan nu att dom är värda mer än andra för att dom tex gör ett större jobb.
Och jag tror faktiskt att detta försvinner eftersom dom som tycker att dom är värda mer är oftast inte så rika. Har du någonsin hört en miljonär klaga på att han är värd mer? Varför skulle man klaga när man redan delvis är rik? Att avskaffa kapitalism gör ju folket rika eftersom man då sprider ut pengar istället för att en ägare ska ha allt tillsammans och bara dela ut lite till arbetarna. I ett anarkistiskt samhälle jobbar du för att det behövs och för att hjälpa samhället. Du får ju tillbaka det genom bättre sjukvård, bättre hus och vägar. Rätt enkelt faktiskt
  • 0
Men jag förstår inte hur ens jobb kan finnas? Om det inte finns varken stat,lagar eller banker.
Macgyver can build an airplane out of gum and paper clips, but Chuck Norris can kill him and take it.
  • 0
keniros: Och du tror på att kommunism kommer att fungera igen? Och rånare psykiskt sjuka och andra brottslingar är inte så stort problem. Som jag sa innan så rånar dom flesta för att dom inte har det bra. Men i ett anarkistiskt samhälle så kommer dom få det bättre. Och vem har sagt att det inte finns sjukvård och hjälp för mentalt sjuka i ett anarkistiskt samhälle?

Lite konstigt att du är kommunist medan du säger att en ideologi inte fungerar. Du av alla borde veta lite bättre om just det. Vad är det som får dig att tro att kommunism fungerar bättre?

Det är enkelt. Visst finns det fortfarande banker i ett anarkistiskt samhälle. Dom som jobbar med ekonomi får jobb i en bank som sköter och betalar ut löner som alla i ditt område tycker är bra betalt för en läkare tex. Det är ungefär som elevråd i skolorna. Direkt Demokrati kallas det.

Sen är det inte så mycket om pengar det handlar om. För varför ska du ha pengar när du har det du behöver? Visst du behöver för att köpa mat och prylar och bilar tex men allt annat handlar och tjänster och gentjänster. Du ger läkarvård till en asfalterare om han skadar sig på jobbet samtidigt som han och hans kollegor bygger vägar och hus till dig.
  • 0
Jo för det första så har ett kommunistiskt land en stat, som förser folket med arbete och sjukvård. Sen så säger jag inte att din ideologi är helt fel. Jag argumenterar bara. Men anarki är ju trots allt ett samhälle utan lagar och stat. Och det kommer förmodligen att sluta i kaos.

Och du svarade inte på min fråga. Hur har man jobb i ett anarkistiskt samhälle?
Macgyver can build an airplane out of gum and paper clips, but Chuck Norris can kill him and take it.
  • 0
Kommunism=stat som ska sätta folk i arbete efter vad staten behöver.
Och såklar sjukvård och polis.

Anarkism,ingen stat,inga lagar.

Låter som ett vikinga samhälle.
Radiuz är en galen sonyfanboy,varnar folk för inget.
  • 0
Quezen: Förkortade du nyss mitt inlägg?
Macgyver can build an airplane out of gum and paper clips, but Chuck Norris can kill him and take it.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!