Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Rymden oändlig?


Citerar Ghast_From_Hell:
Någon som vet någon namn på "Skaparen av Allt"? Vill ha nått häftigt namn till min uppsats, (får hitta på). Jag vill inte ha chuck norris!


Optimus Prime!
Prying open my third eye.
  • 0
Citerar Andolini:
Citerar Ghast_From_Hell:Någon som vet någon namn på "Skaparen av Allt"? Vill ha nått häftigt namn till min uppsats, (får hitta på). Jag vill inte ha chuck norris!

Optimus Prime!


Ehm...okej då!
TREY 4 LIFE!
  • 0
  • Phip
  • Phip
Citerar TjippY:
Jag: "Är rymden oändlig, tror du?"
Kompis: "Vadårå?"
Jag: "Det finns en tråd om det på GR."
Kompis: "Hmm... vet inte... det låter lite skumt att den inte skulle ha nåt slut."
Jag: "Precis. Men ändå borde den inte kunna ha nåt slut."
Kompis: "Om man lyckas åka till rymdens slut så kanske man fastnar direkt?"
Jag: "Eller så finns det inget där."
Kompis: "Om det inte finns nåt där, vad är det då man ser?"
Jag: "Man ser ingenting.
Kompis: "Meh! Ingenting? Vadå se ingenting?"
Jag: "Man ser ingenting. Det finns ingenting där."
Kompis: "Vad är det då man ser?"
Jag: "Ingenting."
Kompis: "MEN FÖR HELVETE!"


hehe
"In this world, nothing is certain but death and taxes."
  • 0
Universums längd över 940.000.000.000 LJUSÅR O_o säkert ännu större.
Det tar oss drygt en vecka att ta oss till månen och det är 400.000 KM. 9.500.000.000.0000 (KM) är 1 ljusår ta då 940.000.000.000*9.500.000.000.000.
Vad Blir det?

(Djupt andetag!)
893.000.000.000.000.000.000.000. KM

De är som att åka fram och tillbaka från Göteborg och Stockholm.

4.456.000.000.000.000.000.000.000.0 Gånger.
Rihanna <3
  • 0
Hörde en snubbe på radion för någon vecka sedan (tror han var astronom) som sa att de två mest realistiska svaren på den här frågan är följande:
* Rymden är oändlig. punkt slut.
* Rymden är inte oändlig. Skulle man isåfall komma till rymdens "slut" så, hör och häpna, kommer man tillbaka därifrån man började! Dvs kör du åt vänster så kommer du tillbaka från höger.
Han klargjorde också att det inte finns någon konkret vägg eller liknande, men det verkar ju heller inte speciellt troligt.
Även den starkaste måste ta i när han skiter.
  • 0
Citerar Sweetwater:
* Rymden är inte oändlig. Skulle man isåfall komma till rymdens "slut" så, hör och häpna, kommer man tillbaka därifrån man började! Dvs kör du åt vänster så kommer du tillbaka från höger.
Han klargjorde också att det inte finns någon konkret vägg eller liknande, men det verkar ju heller inte speciellt troligt.


Det är för att vi har svårt att tänka i högre dimensioner än tre. Om man bara kan uppfatta två dimensioner så finns det inga "konkreta väggar eller något liknande" om man skulle befinna sig på ytan av en tredimensionell boll, eller hur? En ritad streckgubbe skulle aldrig stöta på några hinder om han vandrade på en sfär.
Raise broken hands to all past glory
  • 0
Citerar Ashley Riot:
En ritad streckgubbe skulle aldrig stöta på några hinder om han vandrade på en sfär.

Sant. Han skulle också, teoretiskt sett, kunna gå på sfären i en oändlighet. Samma sak gäller teori nr. 2. Stöter man inte på några hinder skulle man kunna åka i en oändlighet även fast rymden inte skulle vara oändlig.
En parantes till mitt förra inlägg: I samma program talade en mattematiker om oändligheten, och menade på att två oändligheter kan vara olika stora. Den här biten förstod jag inte riktigt men enligt honom är antalet decimaler mellan 0-1 fler än antalet "tal" dvs 1,2,3 osv, trots att båda är oändliga. Det borde alltså betyda att samtidigt som universum är oändligt kan det expandera? Hmm, krångligt det här.
Även den starkaste måste ta i när han skiter.
  • 0
Citerar Sweetwater:
betyda att samtidigt som universum är oändligt kan det expandera? Hmm, krångligt det här.


Ja universum exanderar fortfarande. Astronomer tror inte att universum är oändligt.

Se universum som en bubbla. Innan Big Bang så existerade inte bubblan. Men sen helt plötsligt kom den till, och expanderade enormt. Och den fortsätter med att expandera redan idag.
Per Aspera Ad Astra
  • 0
"If you fell outward to the limit of the universe, would you find a board fence and signs reading DEAD END? No. You might find something hard and rounded, as the chick must see the egg from the inside. And if you should peck through the shell (or find a door), what great and torrential light might shine through your opening at the end of space? Might you look through and discover our entire universe is but part of one atom on a blade of grass? Might you be forced to think that by burning a twig you incinerate an eternity of eternities? That existence rises not to one infinite but to an infinity of them?"

Från Stephen Kings The Gunslinger.
  • 0
.
Citerar Arthas:
Ja universum exanderar fortfarande. Astronomer tror inte att universum är oändligt.

Se universum som en bubbla. Innan Big Bang så existerade inte bubblan. Men sen helt plötsligt kom den till, och expanderade enormt. Och den fortsätter med att expandera redan idag.


Men vad är det som säger att universum inte kan vara oändligt och samtidigt expandera? Om man nu vet att universum expanderar betyder det inte att det är ändligt.
Även den starkaste måste ta i när han skiter.
  • 0
Citerar Sweetwater:
Men vad är det som säger att universum inte kan vara oändligt och samtidigt expandera? Om man nu vet att universum expanderar betyder det inte att det är ändligt


Hur kan något som är oändligt expandera?
Per Aspera Ad Astra
  • 0
Som jag skrev så kan två oändligheter vara olika stora och då borde en oändlighet också kunna expandera.
Även den starkaste måste ta i när han skiter.
  • 0
Citerar Sweetwater:
Den här biten förstod jag inte riktigt men enligt honom är antalet decimaler mellan 0-1 fler än antalet "tal" dvs 1,2,3 osv, trots att båda är oändliga.


Kanske lättare att inse om du tänker på alla heltal och primtal istället. Det finns oändligt av de båda, men såklart många fler heltal än bara primtal.
I'm going to leave the planet burning.
  • 0
Oändlig som i en cirkel jo. Att när man kommer till gränsen så är man tillbaka där man började. Men inte oändlig tvärs igenom.
Per Aspera Ad Astra
  • 0
Citerar Arthas:
Hur kan något som är oändligt expandera?


Jag ser inte riktigt problemet. Du har något som är oändligt långt, men lägg till en meter. Då har det blivit längre, fastän det fortfarande är oändligt.

Huruvida det sen är fysikaliskt möjligt att något är oändligt och blir större är ju en svårare fråga. Men rent teoretiskt är det inga problem, du kan ju alltid slänga på hur mycket eller lite du vill till oändligheten, det är dock fortfarande oändligt.
I'm going to leave the planet burning.
  • 0
Det är svårt att greppa både att den skulle ha ett slut och att den skulle vara oändlig. Jag gillar Stephen King-citatet lite längre, på något konstigt vis känns det som att det är lättast att greppa utav alla teorier.
"Det regnade idag, och det fanns en mening med det."
  • 0
Jag tror att universum är format som en munk.
  • 0
Citerar Homer S:
"If you fell outward to the limit of the universe, would you find a board fence and signs reading DEAD END? No. You might find something hard and rounded, as the chick must see the egg from the inside. And if you should peck through the shell (or find a door), what great and torrential light might shine through your opening at the end of space? Might you look through and discover our entire universe is but part of one atom on a blade of grass? Might you be forced to think that by burning a twig you incinerate an eternity of eternities? That existence rises not to one infinite but to an infinity of them?"

Från Stephen Kings The Gunslinger.


Vore riktigt najs om så var fallet.
"Who's the more foolish...the fool or the fool who follows him?" - Ben Kenobi
  • 0
Citerar aroon:
Jag tror att universum är format som en munk.


Det är ju faktiskt många som tror det. Åt vilket håll man åker så kommer man förr eller senare tillbaka till där man började.
"Har du någon gång blivit förälskad i en sten?"
  • 0
Citerar MrFUBAR:
Det är ju faktiskt många som tror det. Åt vilket håll man åker så kommer man förr eller senare tillbaka till där man började.


Precis det jag menade.
  • 0
En munk är en toroid, en grundläggande geometrisk form som beskrivs med en enkel ekvation. Sen är det gott till en kopp kaffe också!
Raise broken hands to all past glory
  • 0
Citerar TwentyOne:
En vägg med en dörr, och på den står det under construction..


Och bakom dörren...?


Reapers
  • 0
Citerar Baxter:
Reapers


Ah yes, "Reapers". The immortal race of sentient starships allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!