Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden


Citerar Troksch:
Den ska hälst inte kosta mer än 10.000kr. Skärm ,tangentbord,mus och headset har jag, men det är Windows 7 som gäller nu va? Har vista på min nuvarande laptop.


Om du går på gymnasiet så kan du ju skaffa Win7 via MSDNAA.


http://img690.imageshack.us/img690/2967/snackaombudget.jpg

Det här är datorn jag ska bygga, den är prisvärd med bra komponenter för ett schysst pris.
"The moment zero becomes one is the moment the world springs to life"
  • 0
Citerar Troksch:
Den ska hälst inte kosta mer än 10.000kr. Skärm ,tangentbord,mus och headset har jag, men det är Windows 7 som gäller nu va? Har vista på min nuvarande laptop.


http://img842.imageshack.us/img842/1135/over9kdator.jpg

Länkat den några gånger innan, ta bort skärmen och lägg till någon bra processorkylare så blir det nog ett riktigt bra paket. Vill du ha lite mer prestanda kan du ta ett 5850 istället eller 2st sådana kort som är i listan.

Aaandy, det finns verkligen bara plus med phenom ii x6, den är svalare, klockar bättre och har dessutom en turbofunktion så att den klockar upp sig automatiskt ifrån 2.8ghz till över 3ghz. Jag ser ingen anledning alls till att ta 965an ifall du kan tänka dig att lägga 200kr extra.
  • 0
Citerar Jakkal:
Hoppas någon som vet med säkerhet kan ge mig lite input, Radim och TB är ju styva på området.


32-bit kan bara ha 4 GB RAM-minne. Vet inte om man räknar med GPU-minnet i det. Dessutom är det ditt OS som föaskhalsar.
  • 0
Citerar Radim:
Citerar Troksch:
Den ska hälst inte kosta mer än 10.000kr. Skärm ,tangentbord,mus och headset har jag, men det är Windows 7 som gäller nu va? Har vista på min nuvarande laptop.

http://img842.imageshack.us/img842/1135/over9kdator.jpg

Länkat den några gånger innan, ta bort skärmen och lägg till någon bra processorkylare så blir det nog ett riktigt bra paket. Vill du ha lite mer prestanda kan du ta ett 5850 istället eller 2st sådana kort som är i listan.

Jag har ingen erfarenhet av att bygga datorer så jag tänkte mig en som redan är klar, om det finns hyfsat bra färdiga speldatorer dvs.
  • 0
Jag tänkte skaffa mig en längre koaxialkabel till modemet, den nuvarande är 2,5 meter, och jag behöver längre, för just nu går det 3 ethernet-kablar och en tv-kabel rakt över vardagsrummet. Tänkte skaffa en koaxialkabel som är längre så att bara den och tv-antennen går över golvet. Men jag tänkte höra om det blir någon skillnad på speeden ju längre kabel jag har? Tänkte skaffa en som är mellan 5-10 meter ungefär.
"Shop smart, shop S-mart!"
  • 0
Citerar Aaandy:
32-bit kan bara ha 4 GB RAM-minne. Vet inte om man räknar med GPU-minnet i det. Dessutom är det ditt OS som föaskhalsar.


Seriöst? För att köra 64-bit krävs väl en processor som specifikt är 64-bits-kompatibel? Det är en [email protected] (E6600), har ingen aning om den klarar 64-bit.

Att XP flaskar för mig inser jag ju, inte minst med tanke på att grafikkortet jag satte i är DirectX11-kompatibelt. Men mängden RAM trodde jag inte var så kinkigt.

Tillagt 2010-08-03 16:12:
Det här med grafikminnet blir jag ju lite paranoid över, om kortet eventuellt klockar ner sig självt.
Vid en snabbkoll rullar Crysis och StarCraft II på High med lite AA så jag sitter väl inte i båten fullständigt, men vetskapen om att prylarna (eventuellt) är tyglade känns ju inget vidare.

Jag måste fan ta steget till Win7 i dagarna, någon som har koll på hur man får tag i ett Win7 på smidigast möjliga sätt utan att betala multum? Kan man fejka att man är student eller nåt?
Jag syftar inte på att ladda ner.
http://psnprofiles.com/Jakkal_SWE
  • 0
Citerar Troksch:
Jag har ingen erfarenhet av att bygga datorer så jag tänkte mig en som redan är klar, om det finns hyfsat bra färdiga speldatorer dvs.


Lägg till montering i paketet och du är klar

Tillagt 2010-08-03 16:13:
Citerar Jakkal:
Kan man fejka att man är student eller nåt?


Om du känner någon som studerar kan du kolla med dom.
  • 0
Radim, du kan ju allt, kika på mina bekymmer
http://psnprofiles.com/Jakkal_SWE
  • 0
Citerar Jakkal:
Det här med grafikminnet blir jag ju lite paranoid över, om kortet eventuellt klockar ner sig självt.


Grafikkortet SKA klocka ner sig då det inte används så att det blir mer strömsnålt, det påverkar inte prestandan när du spelar.

Citerar Jakkal:
För att köra 64-bit krävs väl en processor som specifikt är 64-bits-kompatibel? Det är en [email protected] (E6600), har ingen aning om den klarar 64-bit.


Jorå, klarar 64-bit utan problem Jag hade själv en liknande för ett tag sedan, klockade upp den till 3.4 dessutom, riktigt trevlig processor.

Tillagt 2010-08-03 16:26:
Såg att jag misstolkade ditt problem med grafikminne. har du 6gb ram kommer datorn använda 3gb och ta resten från grafikkortet, så ska det iaf vara. Så grafikprestandan ska inte vara sämre.
  • 0
Citerar Jakkal:
Jag syftar inte på att ladda ner.


MSDNAA. 64-bit Windows 7 Home Premium för en hundring.

Citerar Radim:
Aaandy, det finns verkligen bara plus med phenom ii x6, den är svalare, klockar bättre och har dessutom en turbofunktion så att den klockar upp sig automatiskt ifrån 2.8ghz till över 3ghz. Jag ser ingen anledning alls till att ta 965an ifall du kan tänka dig att lägga 200kr extra.


Kan förstå det. Men nu är det så att jag inte tänker klocka den då jag till en början antagligen kommer köra med den kylare som processorn har med sig ur boxen. Men fyrkärniga är väl inte ens ordentligt utbredda idag, och vad ska jag då med en sexkärnig? Finns väl inget program som utnyttjar dem fullt ut? Om dessutom den med fyra kärnor har högre Hertz-tal, får det mig att hoppa till och välja den istället, då det som sagt inte finns program med ordentligt stöd för sex kärnor.

Kan vara ute och cykla igen.
  • 0
Citerar Aaandy:
Kan förstå det. Men nu är det så att jag inte tänker klocka den då jag till en början antagligen kommer köra med den kylare som processorn har med sig ur boxen. Men fyrkärniga är väl inte ens ordentligt utbredda idag, och vad ska jag då med en sexkärnig? Finns väl inget program som utnyttjar dem fullt ut? Om dessutom den med fyra kärnor har högre Hertz-tal, får det mig att hoppa till och välja den istället, då det som sagt inte finns program med ordentligt stöd för sex kärnor.


Tänk lite på att du förmodligen vill kunna spelen som släpps i framtiden, och inte bara dom som finns ute idag, dessutom så har ju 1055t en turbofunktion, så det är inte alls 2.8ghz, utan uppmot 3.3ghz. Dessutom svalare som sagt.
  • 0
Citerar Radim:
Jorå, klarar 64-bit utan problem Jag hade själv en liknande för ett tag sedan, klockade upp den till 3.4 dessutom, riktigt trevlig processor.

Tillagt 2010-08-03 16:26:
Såg att jag misstolkade ditt problem med grafikminne. har du 6gb ram kommer datorn använda 3gb och ta resten från grafikkortet, så ska det iaf vara. Så grafikprestandan ska inte vara sämre.


Om jag lägger in ett 64-bits-OS (eventuellt XP igen, om jag inte får tag i Win7), hur går det då med alla x86-programvaror, är de bakåtkompatibla eller kommer de inte fungera alls? Kommer bli drygt att jaga reda på allt i x64-utförande känner jag

Tillagt 2010-08-03 17:01:
Citerar Aaandy:
MSDNAA. 64-bit Windows 7 Home Premium för en hundring.


Hur får jag tag i det där då?
http://psnprofiles.com/Jakkal_SWE
  • 0
Citerar Radim:
Tänk lite på att du förmodligen vill kunna spelen som släpps i framtiden, och inte bara dom som finns ute idag, dessutom så har ju 1055t en turbofunktion, så det är inte alls 2.8ghz, utan uppmot 3.3ghz. Dessutom svalare som sagt.


Tittat på SweClockers test nu igen, och de kör med 1090T där, och den har samma frekvens som 1055T kan komma upp i med turbon, som standard. Alltså runt 3,2 GHz. Enda spelet som den dyrare modellen vinner över 965 i är Resident Evil 5.

Dessutom så fungerar de sexkärniga vid program som inte stöds fullt ut så att två kärnor klockar ned sig, medan de andra får högre spänning. Det gör ju att den sexkärniga är som en fyrkärnig, bara det att den har mindre GHz. Då känns det onödigt att köpa en sexkärnig (som kan komma att bli det nya X3 om man har otur, då X8 antagligen kommer snart) då det finns fyrkärniga med högre GHz som samtidigt presterar bättre i spel. Dessutom har de i SweClockers test kört med 1090T-modellen, som är snäppet vassare än 1055T...

Citerar Jakkal:
Hur får jag tag i det där då?


https://www.flashback.org/t1125122

Du måste dock inneha ett CSN-kort.
  • 0
Citerar Radim:
Citerar Troksch:
Jag har ingen erfarenhet av att bygga datorer så jag tänkte mig en som redan är klar, om det finns hyfsat bra färdiga speldatorer dvs.


Lägg till montering i paketet och du är klar

Jag kan inte så mycket om datorer men jag tror du glömde lägga in en dvd spelare och ljudkort, eller så är det jag som är ute och cyklar.
  • 0
Citerar Troksch:
Jag kan inte så mycket om datorer men jag tror du glömde lägga in en dvd spelare och ljudkort, eller så är det jag som är ute och cyklar.


Ljudkort finns installerat på moderkortet. Angående en DVD-läsare har du dock rätt, det har han glömt. Men de brukar kosta runt 200 kr.
  • 0
Citerar Aaandy:
Du måste dock inneha ett CSN-kort.




Någon som redan fixat operativsystemet den vägen kan inte fixa det igen? Det är låst med nyckel som vanliga utgåvor?
http://psnprofiles.com/Jakkal_SWE
  • 0
Citerar Aaandy:
Tittat på SweClockers test nu igen, och de kör med 1090T där, och den har samma frekvens som 1055T kan komma upp i med turbon, som standard. Alltså runt 3,2 GHz. Enda spelet som den dyrare modellen vinner över 965 i är Resident Evil 5.


Kolla några tester på t.ex overclockersclub så ser du att skillnaden mellan t.ex en billig tvåkärnig i5 och en i7 980x är lika med noll i spel. Dessutom så var ju trekärnig inte speciellt utbredd, sexkärnig finns i många servrar och är toppmodeller från både AMD och intel. Så, när du faktiskt spelar skiljer det noll.
  • 0
Behöver jag tänka på något speciellt om jag tar hoppet till Win7 64-bit? Drivrutiner o.s.v. inser jag ju att de kräver nya utgåvor. Hur blir det med partitioner på hårddisken, de påverkas inte på något sätt? Eventuella migrationsproblem liksom, har ingen erfarenhet av vare sig 64-bit eller Windows 7.
http://psnprofiles.com/Jakkal_SWE
  • 0
Citerar Radim:
Så, när du faktiskt spelar skiljer det noll.


Och eftersom det tyngsta jag gör är att spela, så är det väl lika bra att ta den fyrkärniga som i dagsläget börjar anpassas?

Citerar Jakkal:
Behöver jag tänka på något speciellt om jag tar hoppet till Win7 64-bit? Drivrutiner o.s.v. inser jag ju att de kräver nya utgåvor. Hur blir det med partitioner på hårddisken, de påverkas inte på något sätt? Eventuella migrationsproblem liksom, har ingen erfarenhet av vare sig 64-bit eller Windows 7.


Om du inte väljer att formatera kan det ibland uppstå problem. Jag hade rekommenderat att köra en ren ominstallation. Om du inte i dagsläget har en specifik OS-partition.

Hade jag inte använt alla mina 64-bit koder hade jag lånat ut en till dig. Kan vara så att 32-bitsnycklarna är multifunktionella och fungerar till 64-bit också.

Så, om du vill kan jag skicka.
  • 0
Citerar Aaandy:
Om du inte i dagsläget har en specifik OS-partition.


En sådan har jag Den är förvisso bara på 20GB och kanske skulle må bra av att utökas inför Win7 antar jag, har något minne av ett systemkrav på 20GB för Win7.
Går det att ändra partitioners storlek/skapa partitioner på samma sätt som när man installerar XP?

Citerar Aaandy:
Hade jag inte använt alla mina 64-bit koder hade jag lånat ut en till dig. Kan vara så att 32-bitsnycklarna är multifunktionella och fungerar till 64-bit också.

Så, om du vill kan jag skicka.


Det skadar ju inte att prova, vore jättetacksam
http://psnprofiles.com/Jakkal_SWE
  • 0
Citerar Jakkal:
En sådan har jag Den är förvisso bara på 20GB och kanske skulle må bra av att utökas inför Win7 antar jag, har något minne av ett systemkrav på 20GB för Win7.


25 GB tar den på min. Ungefär.

Citerar Jakkal:
Går det att ändra partitioners storlek/skapa partitioner på samma sätt som när man installerar XP?


Allt sådant är med i installationshanteraren som kommer innan du installerar själva operativsystemet. Du kan ändra, skapa och radera partitioner.

Citerar Jakkal:
Det skadar ju inte att prova, vore jättetacksam


Jag skickar ett PM, antar du inte vill langa ut din hemadress här.

Om ni vill hjälpa mig eller diskutera min fråga, kan det göras i tråden jag skapade på SweClockers.

http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/943115-phenom-ii-x4-
965-vs-phenom-ii-x6-1055t/
  • 0
Citerar Aaandy:
Jag skickar ett PM, antar du inte vill langa ut din hemadress här.


Gör så Jag vet inte riktigt hur upplägget är med koden, löser jag in den någonstans sen?
http://psnprofiles.com/Jakkal_SWE
  • 0
Citerar Aaandy:
Och eftersom det tyngsta jag gör är att spela, så är det väl lika bra att ta den fyrkärniga som i dagsläget börjar anpassas?


Dagens spel är anpassade för fyrkärniga och där skiljer det noll mellan fyrkärniga och sexkärniga, så då kan man lika gärna ta sexkärnig som är bra när spelen optimeras för mer än fyra kärnor, vilket borde vara snart. Och eftersom det bara skiljer 200 mellan att ha en framtidssäker processor eller inte kan man lika gärna lägga till 200.
  • 0
Vad tror ni om den hyfsat nya Intel core i7 930?

Hur står den sig mot 1055T? 930:an är ju cirka en tusing dyrare. De båda har samma klockfrekvens i grundutförande dock så är 1055T sexkärning. De verkar dessutom båda ha liknande klockningsmöjligheter(?) Även fast att 1055T har sex kärnor känns det ändå som att 930:an har mer kräm i sig, på något sätt starkare(?)
Är jag helt fel ute? Vad tror ni?
Some people believe in god, I believe in Hammarby!
  • 0
i7 930 blir en dyrare affär för dig. Moderkorten är väl överlag dyrare och dessutom är det ju tripple channel som gäller.

Rätta mig om jag har fel.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!