Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden


Citerar zamorano16:
Är det enkelt att ha datorn kopplad till sin tv och spela med Xbox-kontroll?


Det är bara att koppla in HDMI-kabeln i din TV så fungerar den precis som din monitor. Har du en Xbox-kontroll med kabel har du ingen lagg och har du en trådlös kontroll och datorn i samma rum blir det inga problem där heller.

Valve (de som ligger bakom Steam, Half Life, Portal etc) har släppt Steam Link. Det är en liten dosa som du har mellan datorn och din TV ifall de är i olika rum. Du kopplar in nätverkskabeln från datorn i dosan så skickar datorn all information den behöver till din TV så du kan spela i full HD och 60 bilder per sekund. I dosan som är i samma rum som din TV kopplar du in tangentbord, mus och handkontroll. Det blir minimal lagg när Steam Link skickar vidare signalerna till din dator i andra rum.

Mycket bekvämt då du kan spela i andra rum utan att tvingas flytta datorn. Dock måste du dra en nätverkskabel till den, då trådlös kommunikation blir för långsam för perfekt resultat.


Citerar zamorano16:
Vad skulle du slängt in för att få grym prestanda och möjlighet till uppgradering?? Och är det chassit du länkade det smidigaste?


Det chassit var det första jag såg som verkade smidigt. Finns nog många fler i olika design och prisklasser, men var lat och orkade inte leta mer. ;)

Vad man slänger in i datorn handlar helt om olika prioriteringar. Den du länkade till kostade nästan 20.000. För den budgeten går det nog att få in en GeForce GTX 980Ti, men å andra sidan är GTX 980 som fanns i den datorn mycket kraftig redan den. Är det värt kanske 2000 kronor extra för att få bland det absolut snabbaste, eller nöja sig med en mycket snabb 980 och sedan använda dom pengarna till annat eller rent av spara dom?

Ska du lagra filer på en mekanisk hårddisk i datorn eller nästan bara ha spel på datorn?

Har du en dator nu med en laglig version av Windows 7 eller 8 och är redo att flytta över licensen till nya datorn?

Det finns många saker att välja mellan, så nämn några krav och önskemål samt budget så ska nog några här fixa en åt dig.
Även på Sweclockers går det att få många bra tips, dock kan det ibland finnas lite väl många experter som ger olika tips som gör det hela lite förvirrande ibland. ;)
  • 0
Tack igen!

Jag ska egentligen bara använda datorn till spel. Jag behöver inte det absolut bästa grafikkortet från början, ett väldigt bra grafikkort däremot men inte det absolut bästa. Finns det möjlighet att ha två parallella grafikkort med det chassit eller hur funkar det?

Det jag däremot behöver är en möjlighet att kunna uppgradera det mesta i framtiden. Är rätt trist att betala en massa pengar och om två år är det ändå passé...

Budgeten är ganska hög men jag vill ju inte ha en massa onödiga kostnader som inte ger ngt.

Jag har redan en laglig version av Windows och kan gärna flytta över licensen.

Det jag egentligen söker är alltså den absolut smidigaste och prisvärda lösningen att spela spel med grym grafik på min tv...
  • 0
Jag har ett problem där mina högtalare på den bärbara datorn fortsätter spela upp ljud även om jag kopplar in högtalare och jag vet inte varför.: -k
  • 0
@zamorano16

Det är bäst ifall du frågar på Sweclockers forum, eller hoppas att någon annan kan hjälpa dig välja delarna till datorn. Min hund är just nu döende på grund av en tumör i halsen och har nog inte många dagar kvar, så känner inte motivation till att sitta med det här just nu.

Dock tror jag att det smidigaste sättet är att ha en vanlig stationär dator i ett rum och ifall du måste flytta på dig har du en Steam Link kopplad mellan datorn och en TV så du kan spela där utan att ens behöva flytta datorn.

http://www.sweclockers.com/test/21279-valve-steam-link
  • 0
Undrar bara. Om ca 12 dagar är det ju som sagt Black Friday i USA. Så är det också billigare för oss att köpa datorer på sidor som Inet, Komplett och etc?
  • 0
Citerar Havsöring:
Undrar bara. Om ca 12 dagar är det ju som sagt Black Friday i USA. Så är det också billigare för oss att köpa datorer på sidor som Inet, Komplett och etc?


Jag köpte flera av komponenterna till min dator under Black Friday och Cyber Monday (måndagen som kommer efter Black Friday) och sparade mellan 2.000-3.500 kronor då. Det var två år sedan. Förra året var tyvärr en stor besvikelse för min del, men ett par fina erbjudanden går det nog att hitta på både mjukvara och hårdvara.

Men kolla in Komplett, Inet, Elgiganten och de andra sidorna så kommer Ni nog hitta flera bra erbjudanden. Flera sidor har redan nu listor på de svenska butiker som kommer sänka priset den dagen.
  • 0
Citerar Akahz:
@zamorano16

Det är bäst ifall du frågar på Sweclockers forum, eller hoppas att någon annan kan hjälpa dig välja delarna till datorn. Min hund är just nu döende på grund av en tumör i halsen och har nog inte många dagar kvar, så känner inte motivation till att sitta med det här just nu.

Dock tror jag att det smidigaste sättet är att ha en vanlig stationär dator i ett rum och ifall du måste flytta på dig har du en Steam Link kopplad mellan datorn och en TV så du kan spela där utan att ens behöva flytta datorn.

http://www.sweclockers.com/test/21279-valve-steam-link


Jag beklagar din hund! Tack för all hjälp!
  • 0
Citerar Havsöring:
Undrar bara. Om ca 12 dagar är det ju som sagt Black Friday i USA. Så är det också billigare för oss att köpa datorer på sidor som Inet, Komplett och etc?


Absolut! Rean är inte lika "galen" som bortom Atlanten, men du kan fortfarande göra riktigt schyssta fynd med lite tur och snabbhet

Webhallen har smygstartat (som alla andra) och det ser lovande ut!

Höjdpunkten än så länge måste vara 33% rabatt på ASUS GTX 970!, ett grymt prisvärt kort för 2490:-
  • 0
Under black friday har jag bestämt mig för att uppgradera min gamla dassburk. Var väääldigt länge sedan jag köpte datorprylar, senaste grafikkortet jag köpte var 8600 GT (?)

Intel Core i5-4690K
Socket-LGA1150,Quad Core,3.5GHz,6MB,88W,22nm,HD4600,Boxed w/fan, Devil's Canyon

Fractal Design Define R5 Svart
fläktar:1x 140mm front, 1x 140mm bak, ljuddämpat. mITX, mATX, ATX, USB3.0/2.0

HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black
2x4GB 1600MHz DDR3 CL10 DIMM (Kit of 2) HyperX Fury Black Series

ASUS B85-PRO GAMER, Socket-1150
Moderkort, ATX, B85, DDR3, 2xPCIe-x16, CFX, Intel GbLAN & GameFirst

Corsair CX 600M, 600W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular. 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 4x

Samsung 850 EVO 250GB SSD
SATA6.0Gbps, 3d V-nand 32 layer,MGX ctrl, 540/520 MB/s R/W

MSI GeForce GTX 960 GAMING 4GB TwinFrozr V

BenQ 24" 3D LED XL2411Z
1920x1080, 144Hz, 1ms, 12M:1, VGA/DVI/HDMI

Microsoft Windows 10 Home
Svensk, Full, Flash USB

Vad tror ni, kommer jag känna mig nöjd med prestandan, eller borde jag ha prioriterat annorlunda?
  • 0
Citerar Genera:
Vad tror ni, kommer jag känna mig nöjd med prestandan, eller borde jag ha prioriterat annorlunda?


Kommer nog duga fint. Själv hade jag nog gått ett steg högre på grafikkortet och valt ett 970, men det är helt och hållet en individuell kostnadsfråga. Så jag tror nog att du kommer vara nöjd med datorn den närmaste tiden.
  • 0
  • 505
  • 505
Citerar 505:
Letar efter en standardlaptop som matchar dessa specs;
2 GHz
4 GB RAM
~500 GB HDD
Behöver bara ett tillräckligt kompetent grafikkort för att kunna satsa upp Guild Wars 2 på de lägsta inställningarna, dvs;
NVIDIA® GeForce® 7800, ATI Radeon™ X1800, Intel HD 3000 or better (256MB of video RAM and shader model 3.0 or better)

Förutom detta skulle det vara galant med inbyggda stereor som klarar av någon typ av bas. Behöver inte vara spektakulär. Windows 8 håller jag mig helst borta från. En laptop under 1.5 kilogram vore ett enormt plus.


Har nu tagit mig igenom ett par onlinebutiker och omkonstruerat bilden av den budget-dator jag behöver.
2 GHz, ~2GB RAM (Flexibel till mindre).
Angående grafikkortet har jag en mindre aning. Nöjer mig med 20 FPS på de absolut lägsta inställningarna. Vad det betyder för kortet har jag en smärre kunnighet för. Bara det inte överhettar i tre timmar av spel?
100 GB HDD, SSD tror jag inte att jag behöver. Tillräckligt för mjukvaran, två MMO, någon film och smärre verktyg. Studentdator, dvs.
Vikten håller jag i akt då jag inte vill bära runt på den och en massa böcker. Under 2 kg är optimalt.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/225885-len
ovo_s21e-20_116_led_n2840-4gb-64gb_emmc-intel_hd-win_81


Hittade denna, men vet inte vad grafikkortet innebär. Någon som vill informera mig?
  • 0
Citerar 505:
Citerar 505:Letar efter en standardlaptop som matchar dessa specs;
2 GHz
4 GB RAM
~500 GB HDD
Behöver bara ett tillräckligt kompetent grafikkort för att kunna satsa upp Guild Wars 2 på de lägsta inställningarna, dvs;
NVIDIA® GeForce® 7800, ATI Radeon™ X1800, Intel HD 3000 or better (256MB of video RAM and shader model 3.0 or better)

Förutom detta skulle det vara galant med inbyggda stereor som klarar av någon typ av bas. Behöver inte vara spektakulär. Windows 8 håller jag mig helst borta från. En laptop under 1.5 kilogram vore ett enormt plus.

Har nu tagit mig igenom ett par onlinebutiker och omkonstruerat bilden av den budget-dator jag behöver.
2 GHz, ~2GB RAM (Flexibel till mindre).
Angående grafikkortet har jag en mindre aning. Nöjer mig med 20 FPS på de absolut lägsta inställningarna. Vad det betyder för kortet har jag en smärre kunnighet för. Bara det inte överhettar i tre timmar av spel?
100 GB HDD, SSD tror jag inte att jag behöver. Tillräckligt för mjukvaran, två MMO, någon film och smärre verktyg. Studentdator, dvs.
Vikten håller jag i akt då jag inte vill bära runt på den och en massa böcker. Under 2 kg är optimalt.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/225885-len
ovo_s21e-20_116_led_n2840-4gb-64gb_emmc-intel_hd-win_81

Hittade denna, men vet inte vad grafikkortet innebär. Någon som vill informera mig?


Jag skulle rekommendera en 128 GB SSD istället för en.

Jag tänkte köpa en dator i den storleken och prisklassen i somras, men när jag insåg hur lite man fick för den penningen gick jag istället på en Lenovo G50-80 för 3000 kr (prissänkt från 5000). Ersatte Windows 10 med Ubuntu 15.04 och sedan dess har den gått utmärkt. Den startar på 7 sekunder och upplever praktiskt taget aldrig något lagg. Med tanke på hur fint den datorn går skulle jag nog vid nyköp ändå köra på en sådan liten dator som du tittar på just nu, men med Ubuntu eller Mint som operativsystem. Tyvärr duger ju dock inte linux för dig om vill lira Guild Wars 2.
  • 0
Jag behöver tips och tricks för Windows 10... Jag har haft det i ungefär 2 veckor och detta är mina problem:

Varje gång datorn (laptop med en extra skärm) går ned i viloläge/strömspar och jag startar upp datorn igen genom att klicka/röra musen så har skärmen kopplats ifrån. Jag måste alltså gå in i bildskärmsinställningar och "utvidga skrivbordet till denna skärmen" varje gång efter att datorn hamnat i viloläge. Varför sparas inte denna inställning trots att jag trycker på "verkställ"?

Texter i webläsare har även på laptopen samt extraskärmen blivit grumligare än det var med windows 7, det upptäckte jag strax efter installationen av windows 10 var gjord. Vanligt problem?
Entering zero gravity
  • 0
Citerar GhostofCain:
Jag behöver tips och tricks för Windows 10... Jag har haft det i ungefär 2 veckor och detta är mina problem:

Varje gång datorn (laptop med en extra skärm) går ned i viloläge/strömspar och jag startar upp datorn igen genom att klicka/röra musen så har skärmen kopplats ifrån. Jag måste alltså gå in i bildskärmsinställningar och "utvidga skrivbordet till denna skärmen" varje gång efter att datorn hamnat i viloläge. Varför sparas inte denna inställning trots att jag trycker på "verkställ"?

Texter i webläsare har även på laptopen samt extraskärmen blivit grumligare än det var med windows 7, det upptäckte jag strax efter installationen av windows 10 var gjord. Vanligt problem?


Problemet med skärmen vet jag inte riktigt vad felet kan vara. Du såg till att tillverkaren av din laptop erbjöd drivrutiner som fungerar ihop med W10 innan du installerade det antar jag? Det är inte garanterat att W7 drivrutiner fungerar på W10. Så felet kan ju vara en drivrutin för vad som nu driver dina skärmar. Intel HD Graphics, Nvidia eller AMD/ATI inte finns om din dator är för gammal och medan de gamla drivrutinerna fungerar så har du stött på någon typ av bug här.

Men det är ren spekulation.

Angående texterna så behöver du kanske ändra skalningen i windows till något annat. Min första tanke.

Har dock inte W10 själv. Tänk att eventuellt ta steget i vår/sommar. Men W10 erbjuder inget som W7 inte redan gör som det ser ut nu....ser ingen vits med att byta än .
  • 0
Jag är riktigt sugen på att inhandla en ny datormus, Razer Mamba Tournament Edition nämligen, den verkar prima till strategispel vilket jag är ute efter.

Någon här som har erfarenhet av denna mus? Dela gärna med er hur ni upplevde den.

Som följdfråga tänkte jag också fråga om hemmashoppen.se är en legit butik? Razer Mamba är en god mängd billigare där, men jag har aldrig hört talas om den butiken innan.
"I believe that the feminine element dominates in nature. Women are generally stronger than men. All power of this world should be in the hands of women. Life, the world are too serious to leave it in our hands." - Andrzej Sapkowski
  • 0
  • 6948
  • 6948
Någon som kan avgöra om det här är en okej dator?

Intel Core i5-6600 3.3Ghz Skylake
MSI Z170-A Pro
8GB DDR4 RAM
240GB SSD 450/450
MSI GeForce GTX960 OC Tiger 2GB
Enermax MaxPro 600W
Enermax Thorex Midi Tower
Windows 10 64 bit Home
"Don't mistake my kindness for weakness. I am kind to everyone, but when someone is unkind to me, weak is not what you are going to remember about me."Al Capone
  • 0
Grafikkortet är i svagaste laget, men duger ifall du har en tight budget.
Citerar Mr Clint:
Jag är riktigt sugen på att inhandla en ny datormus, Razer Mamba Tournament Edition nämligen, den verkar prima till strategispel vilket jag är ute efter.

Någon här som har erfarenhet av denna mus? Dela gärna med er hur ni upplevde den.

Som följdfråga tänkte jag också fråga om hemmashoppen.se är en legit butik? Razer Mamba är en god mängd billigare där, men jag har aldrig hört talas om den butiken innan.


Jag har tyvärr inte provat den specifika musen, men är överlag lite allergisk mot Razer som märke. Av erfarenhet är de ganska plastiga och har hyfsat dålig hållbarhet. Det var dock år sedan jag senast använde någon av deras möss, så de kan säkerligen bättrat på sig!

Angående Hemmashoppen har inte jag heller hört talas om dem, men enligt Prisjakt har de fått överlag bra omdömen.

http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=19083
  • 0
Min bror ska köpa en ny bärbar och har funderingar på någon av dessa:

https://www.komplett.se/product/854110/datorer-och-surfplattor/b
arbara/datorer/asus-x554lj-156-hd-matt


https://www.komplett.se/product/856559/datorer-och-surfplattor/b
arbara/datorer/acer-aspire-e5-772g-173-full-hd


Han kommer huvudsakligen använda den till att glo film, surfande och mindre krävande spel som LoL. Funkar någon av ovanstående då? Är inte särskilt insatt i bärbart.
On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero.
  • 0
Citerar Aaandy:
Jag har tyvärr inte provat den specifika musen, men är överlag lite allergisk mot Razer som märke. Av erfarenhet är de ganska plastiga och har hyfsat dålig hållbarhet. Det var dock år sedan jag senast använde någon av deras möss, så de kan säkerligen bättrat på sig!


Razer Mamba var iaf en riktigt trevlig mus!

Ska kolla det där erbjudandet du skickade mig. Hittade en musmatta som verkar fräsig. Det var riktigt synd dock att deras EU-affär inte hade gamer-glasögonen, ett par såna vore behövliga.
"I believe that the feminine element dominates in nature. Women are generally stronger than men. All power of this world should be in the hands of women. Life, the world are too serious to leave it in our hands." - Andrzej Sapkowski
  • 0
Citerar Aaandy:
Citerar Mr Clint:Jag är riktigt sugen på att inhandla en ny datormus, Razer Mamba Tournament Edition nämligen, den verkar prima till strategispel vilket jag är ute efter.

Någon här som har erfarenhet av denna mus? Dela gärna med er hur ni upplevde den.

Som följdfråga tänkte jag också fråga om hemmashoppen.se är en legit butik? Razer Mamba är en god mängd billigare där, men jag har aldrig hört talas om den butiken innan.

Jag har tyvärr inte provat den specifika musen, men är överlag lite allergisk mot Razer som märke. Av erfarenhet är de ganska plastiga och har hyfsat dålig hållbarhet. Det var dock år sedan jag senast använde någon av deras möss, så de kan säkerligen bättrat på sig!

Angående Hemmashoppen har inte jag heller hört talas om dem, men enligt Prisjakt har de fått överlag bra omdömen.

http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=19083


När det gäller möss så är Deathadder antagligen den bästa musen på marknaden. Dock så har jag hört många som fått problem med dubbelklick osv. Jag fick problem med att M5 fastnade, men petade ut den med en nål och den fastnade bara en gång till efter det, och har nu fungerat bra i cirka två år.

Deras headset osv är ju dock ren skit, men deras möss är bra skit.
One swallow does not make a summer
  • 0
Citerar Zem1an:
Problemet med skärmen vet jag inte riktigt vad felet kan vara. Du såg till att tillverkaren av din laptop erbjöd drivrutiner som fungerar ihop med W10 innan du installerade det antar jag?.


Haha! Nej jag är mer av den typen av teknisk människa som tänker "det ska bara fungera". Tack för din respons!
Entering zero gravity
  • 0
Nu när jag skulle montera ihop en dator märkte jag att moderkortet bara har ett fläktuttag utöver CPU-fläkten, men chassit kommer med två fläktar. Nu vill jag inte plocka isär och köpa nytt moderkort för datorn är redan monterad så när som på chassifläktarna. Jag har läst att man ska tydligen kunna köpa en splitter för detta, men finns det en risk att moderkortet tar skada av två fläktar på samma uttag. Har också hört att man kan skaffa en fan controller, men det kanske blir lite dyrt med tanke på att den bara ska styra två fläktar då? Skulle uppskatta hjälp med det här.

moderkort: https://www.komplett.se/product/782480/datorutrustning/moderkor
t/intel-socket/asus-b85m-g-socket-1150

chassi: http://www.fractal-design.com/home/product/cases/core-series/cor
e-3300


funderar på den här splittern: https://www.komplett.se/product/816899/datorutrustning/kablage/
datakablar/noctua-na-syc1-sleeved-y-cable#


Värt att tillägga, fläktarna har 3-pin och fläktuttaget på moderkortet har 4-pin.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!