Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden


Ett Z97 är perfekt för dig. Tror nog att MSI Z97-G43 för runt 1000 kronor blir bra. Det kan hända att det 600 kronor dyrare MSI Z97 GAMING 5 har ett bättre ljudkort och några extrafunktioner, men tror inte du märker allt för stor skillnad. Viktigaste för mig var antalet USB-kontakter den hade.

Just "Z" betyder att det vänder sig till gamers och de som vill kunna överklocka och liknande. "B"-modellerna är lite mer nedskalade då de vänder sig till företag - "Business". "H" är lite i mitten av de två, dock ska man normalt sett inte kunna överklocka på ett H-moderkort. Antar att H står för Home.

97-delen säger vilken typ av chip och generation som moderkortet har. 97 är den senaste generationen (tog över efter 87/89). 99 är en lite mer avancerad version, men inte prisvärd för vanliga användare (helt onödigt med DDR4-minnen just nu).

Som du ser står det "Socket-1150" efter alla korten. Detta talar om vilken typ av processor som passar i den. Det är den kontakten som nästan alla processorer från Intel haft senaste åren.

Sedan har vi ATX som det står vid de flesta moderkorten. Det här talar om vilken storlek och form moderkortet har. ATX är den vanliga storleken, men det finns även mindre, som m-ATX (mini-ATX) och lite mer. Ifall du vill ha en extra liten och diskret dator som kanske står under din TV i vardagsrummet, så kan ett m-ATX vara bra.
Ett stort chassi har nästan alltid uttag för skruvar så man kan sätta in moderkort av de flesta storlekar och format. Det står alltid i chassits information vad det kan ha för modeller, men ATX är som sagt standard för chassin av normal storlek och uppåt.


Vill du ha tips/hjälp med andra saker är det bra fråga på.
  • 0
Bra skrivet, dock glömde du att nämna att H-moderkort inte har stöd för SLI, de har dock stöd för Crossfire.
Vet faktiskt inte hur det ligger till med B-moderkorten
be together, not the same
  • 0
  • kraz
  • kraz
Woh, jag drog igång the Witcher 3 på ultra igår och blev överlycklig. Skönt att datorn orkar med trots att den är ett år gammal ^^ stängde av hairworks bara, annars var det ganska bra flyt. Ska kolla fps mer noggrant ikväll när jag spelar.

Men jäklar vilket härligt spel iaf!
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Någon som vet någon bra router med stöd för ADSL? Min nuvarande är sophögen man får av Bredbandsbolaget. Den ligger typ hela tiden på 100% CPU och 100% RAM och är inte stabil alls
be together, not the same
  • 0
Finns det något sätt man kan koppla ihop en laptop med en stationär dator och använda laptopens skärm och tangent bord? Jag gillar att använda min laptop liggandes i sängen, något som inte går med en stationär, men jag vill fortfarande kunna spela krävande spel
A government big enough to supply everything you need is big enough to take everything you have
  • 0
Japp, Steam har en inbyggd streaming funktion. Fungerar även med icke-Steam spel
be together, not the same
  • 0
Tjo köpte nyss en MSI GTX 970 GAMING 4G. + lite andra delar och koppla in i min LG 49" UHD LED Smart TV 49UB830V med hdmi. Problemet är ibland blinkar skärmen grönt. Vad beror det på? Någon som har en aning? (Är hdmi sladden för seg? Kan det lösas med en dyrare/bättre sladd?)
Jag vet att du läser det här! =_0 och någon gång kommer du att läsa det igen!
  • 0
Citerar dbmmm:
Tjo köpte nyss en MSI GTX 970 GAMING 4G. + lite andra delar och koppla in i min LG 49" LG ULTRA HD 4K TV med hdmi. Problemet är ibland blinkar skärmen grönt. Vad beror det på? Någon som har en aning? (Är hdmi sladden för seg? Kan det lösas med en dyrare/bättre sladd?)


mest troligt något annat än sladden, men du kan checka med en till sladd för säkerhets skull.(dyrare sladdar gör ingen märkbar förbättring så länge sladden du använder inte är EXTREMT lång eller bara annars skit)
Annars låter det som att grafikkortet inte är ordentligt fastsatt eller att det kommit damm in i PCI-E. Om det inte heller är orsaken är gpun troligen defect, testa isåfall returnera den för en ny.

Orelaterat. Varför köpte du en 970 för 4k gaming? Spelen börjar redan närma sig 4gb vram användning i 4k, så den är inte alls futureproof när den endast har 3.5 gb användbart vram
  • 0
Citerar camicazi:
mest troligt något annat än sladden, men du kan checka med en till sladd för säkerhets skull.(dyrare sladdar gör ingen märkbar förbättring så länge sladden du använder inte är EXTREMT lång eller bara annars skit)
Okej har en annan sladd liggande. inte en 1.4 men 1.3. Så kanske kan testa med den en snabbis.

Citerar camicazi:
Annars låter det som att grafikkortet inte är ordentligt fastsatt eller att det kommit damm in i PCI-E. Om det inte heller är orsaken är gpun troligen defect, testa isåfall returnera den för en ny.
Okej borde ej vara dam då den byggdes ihop igår. Så får kolla grafikkortet. Innan man går vidare till gpun.
Konstiga är att bara tvn får grön blink. Min andra skärm får inte det. (LG dataskärm) men kanske kan bli så.

Citerar camicazi:
Orelaterat. Varför köpte du en 970 för 4k gaming? Spelen börjar redan närma sig 4gb vram användning i 4k, så den är inte alls futureproof när den endast har 3.5 gb användbart vram
Jo vet, men funkar fint på dagens spel och jag behövde verkligen ett nytt. Så fick bli den så länge tills bättre kommer ut. (Och jag får mer pengar

Tack för tipsen

Tillagt:
Tänkte ge Displayport ett test. Se om de kanske löser de.
Jag vet att du läser det här! =_0 och någon gång kommer du att läsa det igen!
  • 0
Citerar dbmmm:
Konstiga är att bara tvn får grön blink. Min andra skärm får inte det. (LG dataskärm) men kanske kan bli så.


Det där låter myucket konstigt, låter mer som att det är fel med tvn än gpun, men den har väl inte haft några problem före du kopplade in 970 i den?

Tillagt 2015-06-19 16:27:
Citerar dbmmm:
Tjo köpte nyss en MSI GTX 970 GAMING 4G. + lite andra delar och koppla in i min LG 49" LG ULTRA HD 4K TV med hdmi. Problemet är ibland blinkar skärmen grönt. Vad beror det på? Någon som har en aning? (Är hdmi sladden för seg? Kan det lösas med en dyrare/bättre sladd?)

Gick nyss och googlade lite mer om TVn, visade sig vara många användare med 970 som har problem med denna specifika tv. Här är ett tips jag hittade, testa om det hjälper


Going into the NVidia Control Panel, under "Display/ Set up Digital Audio" you have to go to the HDMI drop down menu and select "turn off audio" and apply the settings. This fixed it entirely. Make sure to use HDMI input 3 to enable the best PC colors as well.

Här är länken jag hittade den från ifall du vill läsa mer själv:
http://www.amazon.com/gp/customer-reviews/R1WW82TXE49O7J/
ref=cm_cr_pr_rvw_ttl?ie=UTF8&ASIN=B00II6VY2G



Hoppas det hjälper, har inte hört om något liknande problem förr så jag kan inte hjälpa med så mycket annat ifall detta inte fixar problemet
  • 0
Citerar camicazi:
Det där låter myucket konstigt, låter mer som att det är fel med tvn än gpun, men den har väl inte haft några problem före du kopplade in 970 i den?
Yeah kändes skumt. Bara haft TV med i fyra dagar (Uppgraderade allt i rummet den här veckan.) men märkte inget då. Så säker på att de bara är något mellan datorn och TVn.

Citerar camicazi:
Gick nyss och googlade lite mer om TVn, visade sig vara många användare med 970 som har problem med denna specifika tv. Här är ett tips jag hittade, testa om det hjälper


Going into the NVidia Control Panel, under "Display/ Set up Digital Audio" you have to go to the HDMI drop down menu and select "turn off audio" and apply the settings. This fixed it entirely. Make sure to use HDMI input 3 to enable the best PC colors as well.

Här är länken jag hittade den från ifall du vill läsa mer själv:
http://www.amazon.com/gp/customer-reviews/R1WW82TXE49O7J/
ref=cm_cr_pr_rvw_ttl?ie=UTF8&ASIN=B00II6VY2G


Hoppas det hjälper, har inte hört om något liknande problem förr så jag kan inte hjälpa med så mycket annat ifall detta inte fixar problemet
Tackar! Låter lovande. Återkommer om det fixar problemet. (Blinkar bara någon gång om dagen.)

Sen bara för att vara lite jobbig slänger jag in en till fråga om ljud.

Har en Asus Z97-A och MSI GTX 970 GAMING 4G. Som jag vill koppla till min gamla LG bd home theater HB405SU. Testat med optisk fiber kabel, men är lite skumt.
På inställingarna i Realtek Digital Output(Optical). Kan jag få ljud i alla högtalare då jag testar DTS Audio och Dolby Digital. Men gör jag vanligt test eller lyssnar på annat ljud som ska ha 5.1 är det bara framhögtalarna som fungerar. Förstår ej varför.

Funderar på att skaffa DisplayPort kabel istället mellan TV och datorn och sen använda hdmi in i LG bd home theater. Men borde ju gå att få alla högtalare med optisk med.
Testat många olika inställningar och satt på 5.1, men inget. (Har alla senaste drivrutiner med.)

Någon som vet vad jag failar med?



Tillagd: Angående grön blink.
Tydligen fungerade inte det att stänga av hdmi ljudet på Nvidia kontrollpanelen. :/ Fick grön blink nyss då jag kolla serie. Blir att testa DisplayPort sladd för att se om de är sladden. (Behöver ändå den för att testa ljudet)
Jag vet att du läser det här! =_0 och någon gång kommer du att läsa det igen!
  • 0
  • Pife
  • Pife
Hej!

Jag tänkte köpa en ny PC-laptop som ska klara av specifikationerna för att kunna använda Oculus Rift. Så vitt jag vet ser de ut som så:

- Nvidia GTX 970 / AMD 290 (eller bättre )
- Intel i5-4590 (eller bättre)
- 8GB Ram (eller mer)
- HDMI 1.3
- 2 usb-portar (3.0)
- Widows 7 SP1 (eller senare)

Jag har noll koll på tekniska specifikationer, vet inte vad som är bättre eller sämre och hoppas därför på hjälp.
Vilken är den billigaste datorn som klarar alla dessa krav?
Tack på förhand!
  • 0
Citerar Pife:
Vilken är den billigaste datorn som klarar alla dessa krav?


Då du ska ha en laptop med ett sådant kraftigt grafikkort så tror jag nog att du måste byta ut ordet "billigaste" till "minst jävligt dyrt"...

För en stationär skulle priset nog vara runt 10.000, men för en gaminglaptop som ska få in allt det i något bärbart så ökar priset till mellan 15.000 till 20.000 kronor, kanske mer.

Så det skulle nog vara billigast för dig att köpa en stationär dator för spel och OR, sedan en billig laptop att ha till jobb/skola.
  • Pife
  • Pife
Okej, tack. Det låter som en bra idé att ha en stationär dator istället. Finns det någon specifik du skulle kunna rekommendera som kostar runt 10 000 kr/är minst dyr och klarar de specifikationerna?
  • 0
Då du egentligen ville ha en laptop antar jag att det handlar om att den ska vara lätt att ta med, kan då rekommendera denna: http://www.prisjakt.nu/product.php?p=2854839
Den är faktiskt ganska prisvärd.
be together, not the same
Citerar Pife:
Okej, tack. Det låter som en bra idé att ha en stationär dator istället. Finns det någon specifik du skulle kunna rekommendera som kostar runt 10 000 kr/är minst dyr och klarar de specifikationerna?


Här är en som jag snabbt satte ihop för 10.000 kronor:

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=156449
2&su=1E4293A6-2AF3-43ED-959C-5EE307493720



Där har du en bra och kraftig speldator som lätt går att överklocka (-K i slutet på namnet för processorn talar om att den är olåst, alltså att du kan själv öka klockfrekvensen på den), den har en snabb SSD-hårddisk för operativsystem och spel. När utrymmet börjar ta slut så är det lätt att sätta i antingen en extra SSD eller en vanlig mekanisk på några terabyte.

Minnet är 8 gigabyte vilket räcker fint det närmaste året. Skulle du en dag behöva mer RAM är det bara att sätta i 8 GB till, men tror inte det är någon brådska med det.
Nätaggregatet är på 750W vilket räcker mer än väl, men ger möjlighet att bygga ut datorn med fler komponenter (kanske ett extra grafikkort) ifall så önskas.

Grafikkortet var första bästa GTX 970 jag såg för ett bra pris. Men just nu skickas de nya grafikkorten från AMD ut till butiker och recensenter, så kanske går att få ner priset lite med deras 300-serie och samtidigt få lite mer kraft. Vi får se vad som händer under veckan som kommer.
Citerar Akahz:
Men just nu skickas de nya grafikkorten ut


Förut brukade mobiltelefoner vara av dålig kvalitet första halvåret av en ny modell, finns det sådana problem med datordelar?
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Citerar Akahz:
https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=156449
2&su=1E4293A6-2AF3-43ED-959C-5EE307493720
Vet att du ville ha den på 10, men om du bara höjer med en tusenlapp. Så kan du ta den här istället. http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/201197-asus_
z97-a__intel_core_i7-4790k

Då får du en I7 och bättre moderkort.


Sen bara för att svara på min egen fråga om grönt ljus ifall någon annan undra. Så verkar det som HDMI bara klarar 30hz på 4k. Så blir display port. http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2439910/sony.html
(annan tv men många med samma problem.)

Tillagd: Blargh! DVI in var inte displayport som jag trodde så TVn har ingen displayport. Verkar få lägga mitt hopp på en sån här kabel. http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hdmi/hdm
i-kablar/hdmi-high-speed-kabel-med-natverk-2-0-m-p69392

Säger i alla fall att den klarar 4k i 60hz.
Så störande.

Och angående mitt ljud var enda felet att jag inte hade Nat Plus inställt på högtalarna. Tydligen enda med 5.1 ljud. Rätt puckat. Men allt verkar sluta väl i alla fall. Imorgon ska allt funka som de ska då jag har nya sladden.
Jag vet att du läser det här! =_0 och någon gång kommer du att läsa det igen!
  • 0
Citerar dbmmm:
Då får du en I7 och bättre moderkort


För min del låter det onödigt. Det är på tok för få spel som utnyttjar hyperthreading, vilket är fördelen med en i7 över en i5-processor. Och de få spel som är inte så mycket snabbare på en i7 mot en i5, så är det ekonomiskt bättre att överklocka processorn och spendera pengarna på ett kraftigare grafikkort.

Det är väldigt få normala användare som har användning av bättre moderkort. Fler inställningsmöjligheter och så är alltid trevligt, men för de flesta är det enda som spelar roll antalet USB-portar på baksidan. Allt handlar dock naturligtvis om behov, så för en del är en i7 ett bättre val.

Med Windows 10 och DirectX 12 kanske hyperthreading blir både kraftigare och vanligare, men tyvärr svårt att avgöra just nu.

Och på tal om Windows 10, jag såg just en artikel som talade om att man kan skaffa Windows 10 helt gratis ifall man testar Windows 10 Preview: http://www.pcgamesn.com/windows-10-preview-owners-can-upgra
de-to-official-windows-10-and-keep-it-forever



Citerar Chaan:
Förut brukade mobiltelefoner vara av dålig kvalitet första halvåret av en ny modell, finns det sådana problem med datordelar?


Inte så vanligt, även om det naturligtvis händer. Många "nya" GPU och CPU är ofta bara förbättrade versionen av förra versionen, inte en helt ny generation med ny tillverkningsteknik.

Som exempel kan nämnas att den nya R9 300-serien från AMD bara är 200-serien (285 och 290X) med högre klockfrekvenser och mer minne. På så vis har de en säker tillverkning med få fel, samtidigt som de kan pressa korten mer.

Att köpa en helt ny processor från en helt ny generation är dock mer riskabelt, men en del är desperata efter det senaste.
  • 0
Gigabytes 980 Ti G1 Gaming verkar jävligt nice, tyvärr har jag inte pengarna att köpa det
be together, not the same
  • 0
Vad tycker ni är en värdig uppgradering till ett R9 280X?
  • 0
Något dataproffs som kan svara på en fråga.

Kan man köra 2st titan x sli med ett 750watt nätaggregat ?
Wrestling is not fake, people are fake
  • 0
Citerar neostar:
Något dataproffs som kan svara på en fråga.

Kan man köra 2st titan x sli med ett 750watt nätaggregat ?


Svar ja!

Det kan dock vara på gränsen ifall du tänker överklocka dom samtidigt som du har flera hårddiskar och överklockad processor om du bara har bronsklass på nätaggregatet. Tror det är 250W per Titan X som krävs.
Citerar Aaandy:
Vad tycker ni är en värdig uppgradering till ett R9 280X?


Varför behöver du uppgradera i första hand? Och om du nu behöver uppgradera så köp ett R9 390 eller ett gtx 980.
  • 0
Citerar Megusta Face:
Citerar Aaandy:Vad tycker ni är en värdig uppgradering till ett R9 280X?

Varför behöver du uppgradera i första hand? Och om du nu behöver uppgradera så köp ett R9 390 eller ett gtx 980.


Därför att jag redan har ett titan x kort och ma måste ha samma när man kör sli.
Jag har guld nätaggregat tror ja.

Se det funkar ?
Wrestling is not fake, people are fake
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!