Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden


Nu känner jag mig dum men jag tror jag provade men gick inte? Sen plus så börjar de bli kassa hur som helst.
  • 0
Jo Noctua gör bra fläktar vad jag hört, dock är de knappast snygga
be together, not the same
  • 0
Citerar original:
En fråga om DVI och HDMi. Jag har pratat mycket om det med kompisar men jag förstår ändå inte riktigt skillnaden, så rätta mig om jag har fel:

Är det så att DVI är bättre för snabbare uppdateringsfrekvens? Att det dvs. är bäst att använda om du spelar mycket FPS? Sedan att HDMi ger smått sämre prestanda i det, men ger bättre färg osv.?

Förstår inte hehe, men det är så jag har uppfattat det.


Du kan inte spela med 120 eller 144hz med HDMI, därav är DVI-D "bättre" för snabbare uppdateringsfrekvens.
One swallow does not make a summer
  • 0
Citerar Newbie13:
Jo Noctua gör bra fläktar vad jag hört, dock är de knappast snygga


Beställde två idag. Tur att jag inte har ett öppet chassi då haha.
  • 0
Citerar antonfusk:
Du kan inte spela med 120 eller 144hz med HDMI, därav är DVI-D "bättre" för snabbare uppdateringsfrekvens.


Men HDMI 1.4b klarar ju av 60hz per öga i full HD för spel och film i 3D, alltså 120hz totalt. Eller använder den tekniken något slags fusk så det inte är "äkta" 120hz?

Eller är det bara jag som minns fel?
  • 0
Citerar Akahz:
Men HDMI 1.4b klarar ju av 60hz per öga i full HD för spel och film i 3D, alltså 120hz totalt. Eller använder den tekniken något slags fusk så det inte är "äkta" 120hz?


Jag har aldrig hört talas om HDMI som klarar 120hz eller mer, men kan mycket väl vara så att tekniken finns och att den inte marknadsförts väldigt väl.

Egentligen borde det väl inte spela någon roll dock, om man nu har köpt en 120hz skärm så får man ju med en DVI kabel. Ifall din HDMI kabel inte stödjer 120hz så kommer du inte ens kunna ställa in det på datorn så det finns ju ingen risk för förvirring när du ska ändra inställningar för skärmen på datorn.
One swallow does not make a summer
  • 0
Ibland blir jag trött på mig själv... Upptäcker att jag har monterat fläkten åt fel hål efter jag har stängt igen hela skiten.
Så det är en laptop som RAM-minnet ska sitta i?

Tillagt 2015-05-12 23:08:
Anyway, här har du en 4GB sticka som är samma hastighet som Samsung RAM minnet och samma latency etc.
http://www.prisjakt.nu/product.php?p=532353
be together, not the same
  • 0
http://www.svtplay.se/video/2794874/plus/plus-avsnitt-7-1

Elvaårige Herman lämnar in sin dator till MediaMarkt eftersom den konstant stänger av sig själv. Detta brukar väl oftast bero på bristfällig kylning. MediaMarkt svarar med att Herman borde öppna upp chassit och sätta en bordsfläkt mot den.

När Herman sedan vill häva köpet (vilket han har lagligt rätt till) och vill ha sina 8000kr tillbaka så säger kundsupporten hos MediaMarkt att hon vill ha 1000 000kr samtidigt som hon skrattar, vilken bra jämförelse och vilket känsla för kundsupport.

Är det bara jag som finner detta otroligt skrattretande?
One swallow does not make a summer
  • 0
Vågar man köpa grafikkort begagnat?
If you choose not to decide, you still have made a choice. ~ Neil Peart
  • 0
Citerar Akahz:
Ja


Ja tack, Witcher 3 visade ju sig vara ganska krävande, även om det såklart går att köra på lägre inställningar med ett gtx 770.
If you choose not to decide, you still have made a choice. ~ Neil Peart
  • 0
Hm tråkigt att höra. Det finns ett inbyggt minnes-test i Windows du kan testa att köra, kommer inte ihåg hur man hittar det men det är lätt att Googla
be together, not the same
  • 0
  • 505
  • 505
Letar efter en standardlaptop som matchar dessa specs;
2 GHz
4 GB RAM
~500 GB HDD
Behöver bara ett tillräckligt kompetent grafikkort för att kunna satsa upp Guild Wars 2 på de lägsta inställningarna, dvs;
NVIDIA® GeForce® 7800, ATI Radeon™ X1800, Intel HD 3000 or better (256MB of video RAM and shader model 3.0 or better)

Förutom detta skulle det vara galant med inbyggda stereor som klarar av någon typ av bas. Behöver inte vara spektakulär. Windows 8 håller jag mig helst borta från. En laptop under 1.5 kilogram vore ett enormt plus.
  • 0
.
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Citerar 505:
Förutom detta skulle det vara galant med inbyggda stereor som klarar av någon typ av bas. Behöver inte vara spektakulär. Windows 8 håller jag mig helst borta från. En laptop under 1.5 kilogram vore ett enormt plus.


Vet inte om det säljs laptops med WIndows 7 fortfarande men om du köper med 8 så får du Windows 10 när det kommer. Prisklass på datorn förresten?
If you choose not to decide, you still have made a choice. ~ Neil Peart
  • 0
  • 505
  • 505
Citerar bjooo:
Vet inte om det säljs laptops med WIndows 7 fortfarande men om du köper med 8 så får du Windows 10 när det kommer. Prisklass på datorn förresten?


Nice. 5000 skulle jag anta är en bra budget för en dator som inte behöver vara så omfattande?
  • 0
Citerar 505:
Nice. 5000 skulle jag anta är en bra budget för en dator som inte behöver vara så omfattande?


Jag hade köpt en Chromebook om jag hade en sån budget men ska du ha Windows kanske den här är något?

http://www.inet.se/produkt/1972169/acer-aspire-e5-551-868j-ssd-f
ull-hd-och-quad-core#/specs
If you choose not to decide, you still have made a choice. ~ Neil Peart
  • 0
Citerar bjooo:
Citerar 505:Nice. 5000 skulle jag anta är en bra budget för en dator som inte behöver vara så omfattande?

Jag hade köpt en Chromebook om jag hade en sån budget men ska du ha Windows kanske den här är något?

http://www.inet.se/produkt/1972169/acer-aspire-e5-551-868j-ssd-f
ull-hd-och-quad-core#/specs

Chromebooks kör dock inte Guild Wars 2
Hm ser att den du länkade har en AMD A8 APU. De är knappast kännda för att ha speciellt bra prestanda.
be together, not the same
  • 0
Windows 10 släpps den 29:e juli:
http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/06/01/hello-world
-windows-10-available-on-july-29/


Ifall du har Windows 7, Windows 8 eller Windows 8.1 är licensen för Windows 10 gratis ifall du uppdaterar inom ett år. Så det är bara idiotiskt att inte använda det här erbjudandet.

Räkna med att väldigt många spel som släpps 2016 kommer ha Windows 10/DirectX 12 som krav. Bland annat har EA sagt att deras spel som använder Frostbyte-motorn kommer kräva DirectX 12 från och med nästa år.
  • 0
Hur länge borde man vänta med att köpa en ny stationär spelburk i år? Fick svar i min egen tråd att det kommer nyheter från iaf Nvidia och att äldre grejer borde bli billigare då. Behöver inte ha burken förrän augusti men blir svårt att vänta längre...
  • 0
Prissänkningen från Nvidia skedde idag då priset på GeForce GTX 980 sänktes med 500 kronor i och med lanseringen av nya GTX 980Ti.

Just nu väntar nog Nvidia på vad AMD kommer visa upp de närmaste dagarna och vilka priser de kommer ha på sin nya 300-serie. Efter det får vi nog se några mindre prissänkningar på 960 och 970 ungefär samtidigt som korten från AMD kommer ut på marknaden.

Så du behöver med andra ord inte vänta länge.
  • 0
Ok, cool. Såg att bland annat komplett utannonserade det ja. Däremot har jag lite svårare att hitta vilka moderkort som är smartast att satsa på i en ny burk i år. Läst mycket bra om t.ex. MSI Z97 men det är bara i artiklar från 2014.

Tänkte lägga runt 10k inkl all kringutrustning, men med ett moderkort som funkar bra till motsvarande ett 15k-setup så att jag slipper byta det för att kunna göra uppgraderingar etc. Tips där? ;)
  • 0
För att jag ska kunna hitta ett bra moderkort så får du börja med att säga om du ska överklocka dator och om du planerar på att skaffa mer än ett grafikkort :p
be together, not the same
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!