LIVE
HQ
logo hd live | No Rest for the Wicked
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      nyaste
      Atrás

      Övrigt

      Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

      Officiella datortråden


      Citerar Akahz:
      8 Gigabyte RAM räcker just nu. När du tycker att du behöver mer är det bara att köpa minnen av samma typ och hastighet som de tidigare 8 GB och sätta in i datorn. Det är därför helt riskfritt att starta med 8 GB, du slänger inte bort dom när du installerar mer utan bara utökar antalet.


      Smart! Borde göra så.
      Bring your drink, leave my knife.
      • 0
      Min dator ser just nu ut såhär:

      -Intel Core i7-4770K - 8 trådar / 3,5GHz (3,9GHz Turbo) / 8MB / Socket 1150
      -ASUS GeForce GTX 760 2GB DirectCU II OC (GTX760-DC2OC-2GD5)
      -G.Skill Ares 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz (F3-1600C9D-16GAR) (2x8G
      -Kingston 120GB SSDNow Series SATA III 2.5" (SV300S37A/120G)
      -Seagate Intern Hårddisk Barracuda 2TB (64MB / 7200RPM) (ST2000DM001)
      -ASUS Z87-A - ATX / Z87
      -Corsair Hydro H70
      -Corsair PowerSupply (PSU) CX 750M 750W


      Precis fått GTA V i födelsedagspresent av frugan, snart kommer även The witcher 3 som är ett av de spel jag ser fram emot mest detta år...
      Ni ser nog vart problemet ligger, mitt grafikkort är ju inte det bästa. Fungerar väl hyffsat i BF4 och COD AW som jag spelar mycket, men installerar GTA V nu och lär väl inte direkt kunna köra på så höga inställningar. Inte heller i The witcher 3.

      Jag är väldigt kluven hur jag ska göra, skulle ju sitta så fint med ett nytt grafikkort nu så man kan få njuta av spelen i höga grafikinställningar, men samtidigt så kommer ju 980ti och AMD:s 300-serie antagligen efter sommaren. Var först inställd på ett 970, men läste såklart i sista sekund om minnesproblemet. Tänkte först då vänta tills AMD 390x men verkar ju komma efter sommaren nu, plus att jag då hellre skulle skaffa 980ti då jag alltid varit nöjd med nvidas kort. Men samtidigt så är jag inte speciellt sugen på att lägga över 6000kr eller vänta så länge heller. Vill ju egentligen bara köpa ett bra kort som håller 2-3år iaf.

      Vad tusan ska man göra? Ska man slå till på gtx980 eller ska man köra på ett 290x som är billigare och istället tänka att jag uppgraderar om 1-2år istället.
      Mycket svammel blev det nu, men då förstår ni kanske också vilken "ångest" jag har just nu

      Ska nämnas också att jag spelar på en ASUS VG248QE och är jättenöjd och kommer garanterat inte skaffa en ny skärm på några år. Känner mig nöjd med den och eftersom jag spelar 50% konsol och 50% pc så känner jag inte det intresset för en ny skärm på ett bra tag då 1080p duger fint. Men man ska ju aldrig säga aldrig iofs.

      Vad skulle ni satsat på i detta läget?
      En signatur är inte alltid en signatur.
      • 0
      Jag kan omöjligt skaffa en stationär dator men skulle vilja ha en ny, hyfsad spellaptop. Är det omöjligt att hitta ngn 15,6" som räcker långt?
      • 0
      Citerar WesCan:
      Vad skulle ni satsat på i detta läget?


      Att du måste uppdatera grafikkortet råder det ingen tvekan om, då alla andra komponenter är så kraftfulla. Frågan är just hur mycket man anser sig ha råd att lägga ut.

      Jag skulle satsa på ett Geforce 970 som är överklockat från tillverkaren. Du nämner att du vill spela Witcher 3 och det spelet utnyttjar PhysX för att göra kläder och pälsar snyggare, plus att det pågår kampanjer som ger dig en kod till spelet när du köper ett GeFoce-kort.

      Ett 980 är ungefär 15% kraftigare (+/- 5-10% beroende på spel) men kostar 2000 kronor mer. Känner du att du har bra med pengar så är det kanske värt det, med extra kraft och fullts utnyttjande av minnet, annars skulle nog jag satsa den mellanskillnaden på en extra SSD då dagens spel blir större och större.

      AMD R9 290X är likvärdig med GeForce GTX 970, så hittar du ett sådant för ett bra pris är det lika bra att köpa det, dock får du inte Witcher 3 på köper och kortet drar mer ström och har högre ljudnivå. Det kan dock hända att de fortfarande kör sin Never Settle Forever kampanj som ger dig några spel att välja mellan, bland annat Star Citizen, Alien Isolation och lite mer.



      Citerar zamorano16:
      Jag kan omöjligt skaffa en stationär dator men skulle vilja ha en ny, hyfsad spellaptop. Är det omöjligt att hitta ngn 15,6" som räcker långt?


      Vilken prisklass? Ifall du är löjligt rik och kan tänka dig en större skärm är det här den överlägset bästa laptopen på marknaden för spel: https://www.komplett.se/msi-gt80-184-full-hd/832733
      • 0
      Citerar original:
      En kompis slängde ihop denna build för mig (inkluderat mus & tangentbord) för ca 19k. Hur bra är den skulle du påstå? "Maxade inställningar" för mig är väl då 1080p-gaming med texturer och sånt jag vill ha maxat. Skuggor mm. är väl inte superviktigt för mig.


      Jag skulle sluta lyssna på denna kompis... åtminstone när det gäller datorkomponenter och konfigurationer.
      • 0
      Citerar Akahz:
      Citerar zamorano16:Jag kan omöjligt skaffa en stationär dator men skulle vilja ha en ny, hyfsad spellaptop. Är det omöjligt att hitta ngn 15,6" som räcker långt?

      Vilken prisklass? Ifall du är löjligt rik och kan tänka dig en större skärm är det här den överlägset bästa laptopen på marknaden för spel: https://www.komplett.se/msi-gt80-184-full-hd/832733


      Jag tänker mig max 15k eller däromkring. Vill helst ha en mindre skärm men vill ändå kunna spela alla spel på hyfsade inställningar...
      • 0
      Citerar Humanisten:
      Är det någon annan här som har ett GTX 980? Jag skaffade ett i veckan och hur vissa spel benchar för er i 1080p. Tycker att Crysis 1 inte riktigt rullar på ordentligt då det ibland droppar under 60 (det är iofs från 2007 och inte helt optimerat för moderna datorkomponenter, men ändå).

      Min rigg är just nu:
      i5 3570k
      Gigabyte GTX 980 G1
      16GB DDR3 RAM

      http://i.imgur.com/TG1xuKP.jpg


      Hur nya eller gamla komponenterna kvittar nog i detta fall. Så pass gammalt är det inte.

      Hur funkade crysis innan bytet då? Kan ju vara prollen som flaskar i höga inställningar, inte bara grafikkortet sin får jobba hårdare i högre inställningar kanske, som det annars ofta är i spel. Vissa spel har ju med effekter och annat som prollen hanterar vid de högre inställningarna.
      • 0
      Citerar Akahz:
      Att du måste uppdatera grafikkortet råder det ingen tvekan om, då alla andra komponenter är så kraftfulla. Frågan är just hur mycket man anser sig ha råd att lägga ut.

      Jag skulle satsa på ett Geforce 970 som är överklockat från tillverkaren. Du nämner att du vill spela Witcher 3 och det spelet utnyttjar PhysX för att göra kläder och pälsar snyggare, plus att det pågår kampanjer som ger dig en kod till spelet när du köper ett GeFoce-kort.

      Ett 980 är ungefär 15% kraftigare (+/- 5-10% beroende på spel) men kostar 2000 kronor mer. Känner du att du har bra med pengar så är det kanske värt det, med extra kraft och fullts utnyttjande av minnet, annars skulle nog jag satsa den mellanskillnaden på en extra SSD då dagens spel blir större och större.

      AMD R9 290X är likvärdig med GeForce GTX 970, så hittar du ett sådant för ett bra pris är det lika bra att köpa det, dock får du inte Witcher 3 på köper och kortet drar mer ström och har högre ljudnivå. Det kan dock hända att de fortfarande kör sin Never Settle Forever kampanj som ger dig några spel att välja mellan, bland annat Star Citizen, Alien Isolation och lite mer.


      Tack för råd, slog till på detta http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidia-p
      ci-e/evga-geforcegtx970ssc4gbacx20/214322.7063/


      Nöjd än sål änge av det jag testat med det

      Slog förresten till på en Samsung evo 850 250gb i förrgår, glömde dock skriva med den.
      En signatur är inte alltid en signatur.
      • 0
      Har en fråga om datorskärm. Har inte mycket pengar över till en skärm så det är inte någon jätte exklusiv jag söker.
      Har kollat på denna och den verkar okej. Men om någon vet med att det finns bättre skärmar i den prisklassen så säg gärna till
      https://www.komplett.se/asus-24-led-ve248h/764703
      • 0
      Citerar williamcool:
      Har en fråga om datorskärm. Har inte mycket pengar över till en skärm så det är inte någon jätte exklusiv jag söker.
      Har kollat på denna och den verkar okej. Men om någon vet med att det finns bättre skärmar i den prisklassen så säg gärna till
      https://www.komplett.se/asus-24-led-ve248h/764703


      Den ser väl okej ut skulle jag säga men för att vara helt ärlig så kan du lika gärna köpa en så billig 1080p skärm du kan hitta som har rätt anslutningar för dig och rätt justeringsmöjligheter. Finns ingen anledning att pressa din budget om du nu i alla fall har ont om pengar menar jag.
      • 0
      Citerar Zem1an:
      Den ser väl okej ut skulle jag säga men för att vara helt ärlig så kan du lika gärna köpa en så billig 1080p skärm du kan hitta som har rätt anslutningar för dig och rätt justeringsmöjligheter. Finns ingen anledning att pressa din budget om du nu i alla fall har ont om pengar menar jag.


      Har inte så bra koll på om jag behöver VGA eller DVI... vad är skillnaden mellan dem?
      • 0
      Citerar williamcool:
      Har inte så bra koll på om jag behöver VGA eller DVI... vad är skillnaden mellan dem?


      VGA är urgammal och skall undvikas. Är bara där i reserv ifall du ska koppla in den till en gammal dator.

      DVI är kontakttypen som tog över och HDMI är i grunden samma sak som DVI-D formatet (dock kan HDMI även sända ljud över kabeln och DVI-D klarar max 60Hz med så kallad Single Link kontakt).

      Så till den monitorn behöver du bara en vanlig HDMI-kabel (medföljer ej) eller en DVI-kabel (medföljer).


      Sedan finns även formatet Displayport som blir mer och mer populärt då den är licensfri och klarar högre upplösningar och bilduppdateringar än HDMI just nu. Men den monitorn har inte stöd för sådan kontakt, så inget att bry sig om just nu.
      • 0
      Min bror skaffade precis ett gtx 960. Men nu när han skulle starta datorn första gången så kommer det upp "reboot and select proper boot device". Har ingen aning om vad jag ska göra i boot menyn.
      • 0
      William, har han kollat alla SATA kablar (alltså de som går till hårddiskarna). Fungerar datorn om han använder gamla grafikkortet?
      be together, not the same
      • 0
      Citerar Newbie13:
      William, har han kollat alla SATA kablar (alltså de som går till hårddiskarna). Fungerar datorn om han använder gamla grafikkortet?


      Hans datoe har aldrig haft ett sånt grafikkort man kan ta loss... vetefan hur de går till. Men i alla fall så reboota vi den och det funkar fint Nu. Men man behöver dock reboota den varje gång man startar upp den. Men läste nått om atatt de kan va nätagregatet. men är inte så jätte kunnig inom det här så han får leva med det. Om han inte fixar de själv
      • 0
      Citerar williamcool:
      Men läste nått om atatt de kan va nätagregatet


      Låter som en möjlighet. Kanske råkade Ni komma åt någon kontakt som inte satt i ordentligt och det nu är lite glapp. Dra ut sladdarna från hårddiskarna och grafikkortet och sätt i dom igen ordentligt.

      Annars kan det i värsta fall vara så att nätaggregatet är precis på gränsen till att klara av att köra datorn nu när den även har ett grafikkort. En del färdigbyggda datorer kan ha det problemet då tillverkaren sparar pengar på att inge använda ett kraftigare nätaggregat än vad orignaldatorn behöver.

      Sedan kan det bara vara så att det är BIOS som bråkar lite. Gå in i den och kolla. Det är nu du startar datorn som det står "Press * to enter BIOS". Varierar beroende på tillverkare vilken knapp det är, men det står.

      I BIOS, kolla in menyn för just boota datorn. Där är en lista på vilken enhet som skall användas först. Kan vara något där som är konstigt, att C: saknas ibland och datorn då inte vet vad den ska göra.
      • 0
      En fråga om DVI och HDMi. Jag har pratat mycket om det med kompisar men jag förstår ändå inte riktigt skillnaden, så rätta mig om jag har fel:

      Är det så att DVI är bättre för snabbare uppdateringsfrekvens? Att det dvs. är bäst att använda om du spelar mycket FPS? Sedan att HDMi ger smått sämre prestanda i det, men ger bättre färg osv.?

      Förstår inte hehe, men det är så jag har uppfattat det.
      Bring your drink, leave my knife.
      • 0
      Citerar original:
      Är det så att DVI är bättre för snabbare uppdateringsfrekvens?


      Svar nej.


      Idag är jag trött och lat (har inte haft varken kaffe eller frukost än), så orkar inte skriva en lång förklaring, det får andra gör åt mig:

      Techquickie: HDMI, DisplayPort, VGA, and DVI as Fast As Possible
      https://www.youtube.com/watch?v=f38sotYHqtA

      Kjell & Co: Grafikkortsanslutningar
      http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/grafik-och-till
      aggskort/grafikkortsanslutningar


      Det kan även vara bra att titta på Techquickie: Monitor & TV Refresh Rates as Fast As Possible
      https://www.youtube.com/watch?v=YCWZ_kWTB9w
      • 0
      Jag rekommenderar att använda DisplatPort, dock har inte alla skärmar (eller grafikkort) det.
      be together, not the same
      • 0
      Ifall någon funderar på vilken processor de ska skaffa till sin dator, hur många kärnor (cores) eller hur mycket klockfrekvenser faktiskt påverkar spel så har LinusTechTips två bra videoklipp där de kollar just det:
      CPU Cores for Gaming: How many do you need?
      https://www.youtube.com/watch?v=PVl8Eupbr_E

      Are All MHz Created Equal?
      https://www.youtube.com/watch?v=wfoI-m-3vOk

      Det som överraskar många är nog hur bra den extremt billiga och tvåkärniga Pentium Anniversary faktiskt är till spel.


      Citerar Newbie13:
      Jag rekommenderar att använda DisplatPort, dock har inte alla skärmar (eller grafikkort) det.


      Helt klart! Display Port är just nu det bästa valet, dock hade inte monitorn som han länkade till en sådan port.
      • 0
      Hej hopp!

      Tänkte bara höra om någon var sugen på en så gott som ny asus laptop med nyaste grafikkortet gtx 980. Har insett att jag är alldeles för dum för att förstå mig på dem.

      Perfekt för Project Cars, GTA V och The Witcher 3

      Har denna om någon är sugen:

      http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/208430-asu
      s_g751jy_173_full_hd_i7-4710hq-16gb-1tb256gb_ssd-gtx980m_4gb
      -win_8&atcl=external:ref


      Kom med bud
      Wrestling is not fake, people are fake
      • 0
      Blev ju lagom sugen på att slå till på ett 970 nu när man får med Witcher och Batman :/

      Btw kan någon ge förslag på några bra 140mm fläktar med 4pin kontakt?
      • 0
      Noctua anses nog ha de bästa fläktarna. Dock vet jag inte ifall kontakten är 4pin.
      • 0
      Tack, får kolla in dem. Köpte nytt moderkort men då var alla fläktkontakter 4pin och min fläkthubb har gått sönder, that luck...
      • 0
      Det går väl att koppla en 3pin-kabel i en 4pin-kontakt ifall det är problemet? Eller minns jag helt fel nu?
      • 0

      För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!