Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden


Citerar Moose:
eller går det att fixa via mjukvaran genom drivers från Nvidias sida?


Har för mig att det inte är ett problem som går att fixa via drivrutiner. Det verkar sitta i hårdvaran.
"Torkel, vi diskuterar inte, vi bråkar!" - Torkels mor
  • 0
  • X
  • X
Citerar Moose:
Jaha... sitter med ett 970 sedan tre månader tillbaka och det känns ju omåttligt jävla ruttet när min motivering till att sätta sprätt på tre-och-ett-halvt-lakan, var att kunna piska de flesta spel ett bra tag framåt.

Har svårt att greppa hela problematiken dock; sitter memory-performance-problemet i den faktiska hårdvaran - alltså är det fysiskt omöjligt att krama ur de där sista siffrorna eftersom delarna i kortet inte klarar av det, eller går det att fixa via mjukvaran genom drivers från Nvidias sida?


Nu vet jag inte om man kan kalla det för problem, det är inte riktigt ett problem, det är en egenskap. Det enda problemet skulle vara att Nvidia marknadsfört det som ett kort med 4 GB när så inte är fallet. Grafikkortet är fortfarande samma kort som förr, med samma prestanda.

Citerar Flamboyant:
Njää, 4GB börjar mer och mer bli en standardgrej ju.


Standardgrej på hårdvaran kanske, vad spel använder sig av är en annan historia. Hittills finns det inga spel jag inte kan spela med mitt 280X med 3 GB, en stor del flyter dessutom på i 2560x1440.
Kött är till för att ätas.
  • 0
Citerar X:
Nu vet jag inte om man kan kalla det för problem, det är inte riktigt ett problem, det är en egenskap. Det enda problemet skulle vara att Nvidia marknadsfört det som ett kort med 4 GB när så inte är fallet. Grafikkortet är fortfarande samma kort som förr, med samma prestanda.


Jaha. Vafan. Okej. Förstod det som att en betydande del av krämen låg outnyttjad till följd av slarv men om det "enbart" handlar om falsk marknadsföring så är det ju en annan femma. Fortfarande ruttet av ett så pass etablerat företag och det måste kännas ruskigt surt för de grabbar och tjejer som jagar GHz, men det känns inte som att jag ens kommer komma upp i underkant av de siffrorna där "kortet tar slut, men specifikationerna lovar mer" så att säga.

Är ju kanonnöjd hittills, så då tänker jag inte ligga sömnlös över det där något mer. Tackar.
  • 0
Så jag tänkte köpa 2 fläktar innan jag skaffar mig en r9 290x då jag förstått att den tydligen hettas upp nog mycket för att värma en brittisk expedition i antarktis. Har hittat några nice för typ 99kr styck men HUR FAN SKA MAN VETA VILKEN SOM BLÅSER IN OCH VILKEN SOM BLÅSER UT JESUS FUCKING CHRIST.

Så ah, har då tänkt ha en på toppen som blåser ut och en vid sidan som "blåser in" eller hur fan man nu säger.
Har ni tips på "fläktsetup" osv?
"It's a statistical fact that people who watch anime are delinquents and/or underachievers most likely suffering from autism and on welfare."
  • 0
Citerar Flamboyant:
Så jag tänkte köpa 2 fläktar innan jag skaffar mig en r9 290x då jag förstått att den tydligen hettas upp nog mycket för att värma en brittisk expedition i antarktis.


http://youtu.be/u5YJsMaT_AE

Skoja inte.
"Torkel, vi diskuterar inte, vi bråkar!" - Torkels mor
  • 0
Testa att koppla en extern skärm till din laptop. Den har garanterat en eller två utgångar för det. På så vis märker du ifall det är datorn i sig som dör eller om det bara är skärmen.

Men då även ljudet försvinner skulle jag tro att det är något mer än bara skärmen som krånglar.
Ladda hem ett program för att kolla temperaturen i datorn. Kanske är någon fläkt som krånglar och inte kan kyla tillräckligt, så allt går åt helvete när det blir för varmt. Kanske kan hjälpa med att använda tryckluft på burk för att blåsa rent datorn.

Gå till tillverkarens hemsida och ladda hem senaste BIOS och installera den.
Gör en backup på alla dina dokument, formatera hårddisken och installera en ren version av Windows.
Ladda hem de senaste drivrutinerna för datorn.
Defragmera hårddisken.

Kolla även in SweClockers forum. De är mycket mer kunniga på laptops där än vad vi är.
  • 0
Är det någon skillnad på de olika uttagen för SATA? Har ju typ 6 uttag på moderkortet, men spelar det någon roll vilken man kopplar in kabeln i för ssd?
One swallow does not make a summer
  • 0
Citerar antonfusk:
Är det någon skillnad på de olika uttagen för SATA? Har ju typ 6 uttag på moderkortet, men spelar det någon roll vilken man kopplar in kabeln i för ssd?


Kolla i instruktionsmanualen för moderkortet, men det brukar vara 6,0GBIT/s på de 2-3 första portarna, sen är det 3.0GBIT/s. Anslut alltid din SSD i en 6,0GBIT/s port
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0
Citerar Kundvagnen:
men det brukar vara 6,0GBIT/s på de 2-3 första portarna, sen är det 3.0GBIT/s.


Det jag misstänkte, får undersöka detta.
One swallow does not make a summer
  • 0
Tjena!
Vad tycker ni om det här bygget? Vill tillägga att jag inte kommer överklocka processorn i framtiden och därför känns aftermarket processor kylare onödigt. 240gb räcker även för mig. Nå vad tycks? Är jag på rätt spår? Har 10% studentrabatt på hela komplettssortiment, därför känns det ok att välja alla dela här. Men just delarna jag har valt vill jag gärna ha er åsikt om.
Tack i förhand!


https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=151618
5&su=A340C362-84E3-43FE-ABC4-EE3C2C487D28
  • 0
Citerar Sivan3:
Tjena!
Vad tycker ni om det här bygget? Vill tillägga att jag inte kommer överklocka processorn i framtiden och därför känns aftermarket processor kylare onödigt. 240gb räcker även för mig. Nå vad tycks? Är jag på rätt spår? Har 10% studentrabatt på hela komplettssortiment, därför känns det ok att välja alla dela här. Men just delarna jag har valt vill jag gärna ha er åsikt om.
Tack i förhand!


https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=151618
5&su=A340C362-84E3-43FE-ABC4-EE3C2C487D28


Hej,

Det det ser bra ut tycker jag. Jag kör med samma grafikkort och är väldigt nöjd! Dragon Age Inquisition (utan MSAA) och Dying Light (Shadow Map på high) körs med allt annat på max utan problem i ~60fps. Du klarar dig fint med den medföljande processorfläkten om du inte tänker överklocka. Ångrar du dig senare är det ändå rätt så billigt med vettiga processorfläktar.
Om du vill ha mer djupgående tips kan du väl berätta vilka typer av spel du spelar, vad för prestanda du är ute efter och vad din budget är?
"Vivi, Vivi, Vivi" ~Julius Caesar, FFIX
  • 0
Citerar Quecken:
Citerar Sivan3:Tjena!
Vad tycker ni om det här bygget? Vill tillägga att jag inte kommer överklocka processorn i framtiden och därför känns aftermarket processor kylare onödigt. 240gb räcker även för mig. Nå vad tycks? Är jag på rätt spår? Har 10% studentrabatt på hela komplettssortiment, därför känns det ok att välja alla dela här. Men just delarna jag har valt vill jag gärna ha er åsikt om.
Tack i förhand!


https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=151618
5&su=A340C362-84E3-43FE-ABC4-EE3C2C487D28

Hej,

Det det ser bra ut tycker jag. Jag kör med samma grafikkort och är väldigt nöjd! Dragon Age Inquisition (utan MSAA) och Dying Light (Shadow Map på high) körs med allt annat på max utan problem i ~60fps. Du klarar dig fint med den medföljande processorfläkten om du inte tänker överklocka. Ångrar du dig senare är det ändå rätt så billigt med vettiga processorfläktar.
Om du vill ha mer djupgående tips kan du väl berätta vilka typer av spel du spelar, vad för prestanda du är ute efter och vad din budget är?

Tjena!
Spelar egentligen allt möjligt. Köper ofta spel från steam då de brukar ha väldigt bra priser under rean. Just nu spelar jag shadow of mordor och dragon age 3. Kul att höra att du är nöjd med grafikkortet, övervägde faktiskt mellan den och amd 290x (p.g.a. prisskillnaden) men valet föll på nvida msi 970x.
  • 0
Citerar Sivan3:
Vill tillägga att jag inte kommer överklocka processorn i framtiden och därför känns aftermarket processor kylare onödigt.


Standardkylaren är dock inte precis den tystaste på marknaden, så köper du en kylare för runt 250 kronor kommer du få en mycket tystare dator. Kan vara trevligt då grafikkortet är så tyst (fläkten aktiveras inte ens medan du bara kör Windows och lättare spel).

Men annars såg den fin ut.
  • 0
Citerar Sivan3:
Tjena!
Spelar egentligen allt möjligt. Köper ofta spel från steam då de brukar ha väldigt bra priser under rean. Just nu spelar jag shadow of mordor och dragon age 3. Kul att höra att du är nöjd med grafikkortet, övervägde faktiskt mellan den och amd 290x (p.g.a. prisskillnaden) men valet föll på nvida msi 970x.


Som Akahz säger är det alltid skönt med en så tyst dator som möjligt! Köp då en annan kylare. Jag kan också intyga att grafikkortet håller väldigt låg ljudnivå. Jag gick från ett Radeon HD 6990 vilket lät som en större lastbil, och wow vilken skillnad det blev! Lycka till med bygget.
"Vivi, Vivi, Vivi" ~Julius Caesar, FFIX
  • 0
Citerar Quecken:
Citerar Sivan3:Tjena!
Spelar egentligen allt möjligt. Köper ofta spel från steam då de brukar ha väldigt bra priser under rean. Just nu spelar jag shadow of mordor och dragon age 3. Kul att höra att du är nöjd med grafikkortet, övervägde faktiskt mellan den och amd 290x (p.g.a. prisskillnaden) men valet föll på nvida msi 970x.

Som Akahz säger är det alltid skönt med en så tyst dator som möjligt! Köp då en annan kylare. Jag kan också intyga att grafikkortet håller väldigt låg ljudnivå. Jag gick från ett Radeon HD 6990 vilket lät som en större lastbil, och wow vilken skillnad det blev! Lycka till med bygget.

Tackar!

Blir nog en annan kylare iallafall, gillar det tyst och mysigt så lätt värt det.
  • 0
Tjenare tänkte höra mig för lite, om man kunde få lite tips. Brorsan funderar på att bygga en ny pc. Budgeten ligger på 8000-10000:-. Själv har jag jätte dålig koll på vilket grafikkort man ska ha, hur mycket ram, vilken processor, tips på chassin osv. Vad som gäller nuförtiden helt enkelt? Var ett par år sen jag byggde en pc.

Har plockat ihop en dator på komplett, men den blev lite dyr. Vilka grejer ska man/kan spara in på?
https://www.komplett.se/k/cart.aspx?view=shoppingList
  • 0
Tryck på "Spara Kundvagn", ge den ett namn och sedan väljer du alternativet till att dela med dig av den så kan vi se vad du har valt.
  • 0
Ok, målet är att dra ner den till runt 10.000 kronor. Det trista är att priserna på komponenter har stigit sedan nyår. Antar att det har att göra med värdet på dollarn. I November/december hade den här nog kostat 10k.

Ta bort DVD-läsaren. När behövde du en sådan senast? Allt laddas hem digitalt nu och Windows kan installeras via USB.

8 Gigabyte minne räcker gott och väl än så länge, så där sparar vi mycket pengar.

Du behöver inte 750W nätaggregat, vi tar ett på 650W från Cooler Master och tjänar 200 kronor. Nya GeForce 9xx serien är mycket strömsnåla.

Moderkort är en djungel, men ska datorn användas till spel och vanligt användande, utan raid-hårddiskar, grafikkort i SLI och avancerade överklockningar kan du välja andra Z97 modeller för runt tusenlappen. Tror inte att någon större skillnad märks för din bror.

Prisskillnaden på en låst processor som inte går att överklocka och en öppna -K modellen är några hundralappar. Finns inga planer på överklockning går det att spara pengar där.


Problemet är att jag vill inte att datorn ska ha ett GTX 960, jag vill se ett GTX 970 i den då prestandaökningen är så hög mellan modellerna, men det drar upp priset med 1000 kronor igen. Så mitt förslag, och det här är enbart min åsikt, är att du tar bort en av hårddiskarna nu och använder dom pengarna på att uppgradera grafikkortet till ett GeForce GTX 970.
Anledningen till att jag säger det är för att en hårddisk som du köper senare lägger du till i datorn medan ett nytt grafikkort byter ut det tidiga. Så ta utan SSD eller den mekaniska nu och köp till och installera den om någon månad. Det får Ni ut mer för i längden.


Så en snabb ändring från min sida gör att datorn kostar 10.000 och ser ut så här:
https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=151775
0&su=A5C57201-8EA8-4960-A1A1-B88B8B60DB17
  • 0
Ser bra ut tror jag Får tacka för hjälpen. Ska absolut snacka med honom om detta. En fråga till du kan inte tipsa om ett annat eller liknande chassi. Såg nu att det inte fanns i lager. Tråkigt att vänta 2 veckor.
  • 0
Är mest en smaksak med vilket chassi man vill ha. Kollade vad som sålde bäst på Komplett och såg att "Corsair Carbide 200R Midi Tower Svart" var bland de bäst säljande och har bra recensioner av kunderna. Och är billigare.
Två fläktar, en fram för att suga in kall luft, en bak för att blåsa ut, räcker nog bra.

Använd pengarna Ni sparar på det chassit och köp till en processorfläkt. Det gör att datorn blir mycket tystare. Hyper-serien från Cooler Master kostar mellan 250-300 kronor och drar ner temperatur och ljud till ett bra pris.
  • 0
Många tack för hjälpen!
  • 0
Tja!
Jag har på senare tid börjat få otäckt mycket screen bleeding på min laptop, d.v.s. ojämn belysning och kontrast över hela skärmen. Vanligtvis är det acceptabelt, men när jag nu försöker titta på film är det bara så förbaskat störande.

Garantin har gått ut, så Acer är inte så sugna på att hjälpa till längre. Kan jag bara traska till närmaste elektronikbutik och få den utbytt, eller är jag körd?

Kan vara värt att nämna att det är en Aspire S5.
Stoffman94
  • 0
Jag skulle valt SSD'n först, blir mycket enklare då när du ska köpa mer utrymme.
One swallow does not make a summer
  • 0
Skulle någon kunna hjälpa mig att sätta ihop en dator hos inet med ihopbygge samt nvidia kort för max 6500kr? Min plastbrosa vill spela minecraft/wow/garrys mod samt andra mindre krävande spel. Grafikkortet behöver inte vara jättemaffigt men en bra bas så att man senare kan uppgradera just grafikkortet skulle vara bra. Skulle uppskatta mycket.

edit; kan bygg själv men tycker inte det är värt tiden det tar plus så är det jobbigt om någon del är trasig att feltesta.
Vad tror ni om denna? http://www.inet.se/produkt/1972519/lenovo-erazer-x310-gtx-750
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!