Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden


  • kraz
  • kraz
Citerar I:
Jag är i behov av en ny laptop eftersom min nuvarande har blivit för gammal. Kan någon rekommendera en laptop som är bra för spel i prisklassen 5000-9000 kr?


Vad behöver du kunna spela för spel på den? Jag köpte en laptop från Asus för runt 10-11 för drygt två år sen som jag är grymt nöjd med. De har väldigt bra garantier och så.

Annars såg jag denna från MSI som kändes rätt prisvärd, men då är den ändå i överkanten av din budget. Så det beror väl lite på vad du har för krav på prestandan:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1953806
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
När ens skärm börjar flimra lodrätt genom hela skärmen (tidigare idag över det mesta som var mörkt, såsom grått och svart), och nu efter lite justeringar när jag dragit åt DVI-kabeln endast över ljusa ytor (Facebook ser ut som skit t.ex.), tyder det troligtvis på dålig kabel, right? Kör just nu den medföljande Dual DVI-kabeln.

Hm. Man borde kanske testa att köra en displayport-kabel istället. (?)
________________

Edit: Hääääääästskit. Detta jävel flimmer vägrar ge sig. Testade en High-End Hdmi-kabel, men inte hjälpte det. Och heller inte att ändra uppdateringsfrekvensen från 60 -> 120/144Hz. Kontaktat Dustins support nu, så får jag se hur jag ska fixa det. Pallar inteeeee.
Did I have an impact on the world and the people around me or did every word I spoke come out verbal and unintelligible?
  • 0
Någon vänlig själ i tråden som skulle kunna sätta ihop ett fint datorbygge för omrking 6000-7000 kr?

Mitt intresse kring datorer har tyvärr svalnat det senaste året så jag är ganska "ofräsch" på marknaden!
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Citerar Echo lake:
När ens skärm börjar flimra lodrätt genom hela skärmen (tidigare idag över det mesta som var mörkt, såsom grått och svart), och nu efter lite justeringar när jag dragit åt DVI-kabeln endast över ljusa ytor (Facebook ser ut som skit t.ex.), tyder det troligtvis på dålig kabel, right? Kör just nu den medföljande Dual DVI-kabeln.

Hm. Man borde kanske testa att köra en displayport-kabel istället. (?)
________________

Edit: Hääääääästskit. Detta jävel flimmer vägrar ge sig. Testade en High-End Hdmi-kabel, men inte hjälpte det. Och heller inte att ändra uppdateringsfrekvensen från 60 -> 120/144Hz. Kontaktat Dustins support nu, så får jag se hur jag ska fixa det. Pallar inteeeee.


Bytt port? Testa installera om drivrutiner
  • 0
Citerar Qatsi:
Bytt port? Testa installera om drivrutiner

Testat det mesta. Det verkar fungera aningen bättre när jag ändrade uppdateringsfrekvensen i NVIDIA's kontrollpanel samtidigt som jag justerade DVI-kabeln för åttiofemte gången. Får se hur länge det håller sig. Annars ser jag ingen annan utväg än att skicka in den på service. Faan.
Did I have an impact on the world and the people around me or did every word I spoke come out verbal and unintelligible?
  • 0
Citerar Echo lake:
Testat det mesta. Det verkar fungera aningen bättre när jag ändrade uppdateringsfrekvensen i NVIDIA's kontrollpanel samtidigt som jag justerade DVI-kabeln för åttiofemte gången. Får se hur länge det håller sig. Annars ser jag ingen annan utväg än att skicka in den på service. Faan


Kanske även kan vara skärmen? Halvsvårt att veta när man inte sett eller varit med om det själv Testade du DP-kabeln som du skrev i tidigare inlägg?
  • 0
Citerar Qatsi:
Kanske även kan vara skärmen? Halvsvårt att veta när man inte sett eller varit med om det själv Testade du DP-kabeln som du skrev i tidigare inlägg?

Nae, testade enbart med min HDMI-kabel som jag vet fungerar superb. Kändes onödigt att köpa en DP-kabel då. Än så länge funkar det som det ska! Har satt uppdateringsfrekvensen på 100Hz i NVIDIA's kontrollpanel, samt efterjusterat DVI-kabeln något.

Peppar peppar.
Did I have an impact on the world and the people around me or did every word I spoke come out verbal and unintelligible?
  • 0
Citerar Echo lake:
Nae, testade enbart med min HDMI-kabel som jag vet fungerar superb. Kändes onödigt att köpa en DP-kabel då. Än så länge funkar det som det ska! Har satt uppdateringsfrekvensen på 100Hz i NVIDIA's kontrollpanel, samt efterjusterat DVI-kabeln något.

HDMI klarar inte över 60Hrz i 1080P?

DP eller Duallink-DVI är det som gäller om du ska ha hög frekvens

Tillagt 2013-12-20 23:14:
Du kommer asso alltid få bild via HDMI, men du kommer aldrig kunna få ut 100-120-144 bildrutor på skärmen även om du ställer in det på datorn och skärmer pallar det, cuse kabeln kommer flaskhalsa.
Innan du frågar om nån vet en bra dator, specificera budget, vad du ska ha den till, om det ska vara laptop eller stationärt. Sen kommer någom i Officiella Datortråden att länka ett bra paket.
  • 0
Citerar TB the gr8 n3rd:
Text

Oh, det visste jag faktiskt inte. Men det konstiga var ju att det blev statiskt flimmer trots att jag hade DVI-D kabel.
Did I have an impact on the world and the people around me or did every word I spoke come out verbal and unintelligible?
  • 0
Skulle behöva tips på en bra kylplatta till min bärbara Vaio-dator. Har problem med att datorn blir varm och låter mycket när jag använder den, bara genom att vara inne på internet och ha ett par fönster öppna och se på något klipp eller så får den att låta en hel del. Har blåst i fläkten och rensat minnet en aning o.s.v.

Har tittat på denna själv, kan det vara något? Eller kan det vara värt/lönt att byta fläkt helt och hållet?
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Är detta en bra budget dator?

AMD Athlon II X4 750K 3.4GHz Quad-Core Processor
ASRock FM2A75 Pro4-M Micro ATX FM2 Motherboard
G.Skill Sniper 8GB (2 x 4GB ) DDR3-1600 Memory
Western Digital Caviar Blue 1TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive
Gigabyte Radeon R9 270X 4GB Video Card
NZXT Source 220 ATX Mid Tower Case
EVGA 600B 600W 80+ Bronze Certified ATX Power Supply
Asus DRW-24B1ST/BLK/B/AS DVD/CD Writer
Microsoft Windows 8.1 - 64-bit - OEM (64-bit)

Säg gärna om ni tycker att jag borde ändra något.
  • 0
Citerar österbottning:
Är detta en bra budget dator?

AMD Athlon II X4 760K 3.8GHz Quad-Core Processor
MSI FM2-A75MA-E35 Micro ATX FM2 Motherboard
Crucial Ballistix Sport 8GB (1 x 8GB ) DDR3-1600 Memory
Western Digital Caviar Blue 1TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive
EVGA GeForce GTX 650 Ti Boost 2GB Video card
NZXT Source 220 ATX Mid Tower Case
XFX 550W 80+ Bronze Certified ATX Power Supply
Asus DRW-24B1ST/BLK/B/AS DVD/CD Writer
Microsoft Windows 8.1 - 64-bit - OEM (64-bit)

Säg gärna om ni tycker att jag borde ändra något.


Beror på vad du ska använda den till.
  • 0
Citerar Aaandy:
Citerar österbottning:Är detta en bra budget dator?

AMD Athlon II X4 760K 3.8GHz Quad-Core Processor
MSI FM2-A75MA-E35 Micro ATX FM2 Motherboard
Crucial Ballistix Sport 8GB (1 x 8GB ) DDR3-1600 Memory
Western Digital Caviar Blue 1TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive
EVGA GeForce GTX 650 Ti Boost 2GB Video card
NZXT Source 220 ATX Mid Tower Case
XFX 550W 80+ Bronze Certified ATX Power Supply
Asus DRW-24B1ST/BLK/B/AS DVD/CD Writer
Microsoft Windows 8.1 - 64-bit - OEM (64-bit)

Säg gärna om ni tycker att jag borde ändra något.

Beror på vad du ska använda den till.


Mest spelande, men jag kan inte sätta mer pengar i den då jag ska ha skärm, mus och skrivbord till ännu. Möjligen köper jag ett lite dyrare grafikkort.
  • 0
Citerar österbottning:
Text


Vad är din budget. Grafikkortet är ett no no iaf, likaväl processorn.
  • 0
Citerar österbottning:
AMD Athlon II X4 760K 3.8GHz Quad-Core Processor

Är inte den processorn typ tre år gammal? Fyra?
  • 0
via mobil

OK, jag är i denna sits atm.
Jag uppgraderade idag hårdvaran i min dator genom att byta mobo, CPU och lägga till en SSD.
Hårddisken som satt förut i datorn sitter kvar med all sin data (OS, drivrutiner osv)

Hur bör jag göra när jag ska starta datorn för första gången med ny hårdvara?
Glory to Arstotzka!
  • 0
Citerar Qatsi:
Citerar österbottning:Text

Vad är din budget. Grafikkortet är ett no no iaf, likaväl processorn.


Vad rekommenderar du för processor /grafikkort då ?

Jag försöker hålla mig under 6000 kr

Är Msi Radeon R9 270X 2GB ett ok grafikkort?
  • 0
Citerar Gamer 94:
via mobil

OK, jag är i denna sits atm.
Jag uppgraderade idag hårdvaran i min dator genom att byta mobo, CPU och lägga till en SSD.
Hårddisken som satt förut i datorn sitter kvar med all sin data (OS, drivrutiner osv)

Hur bör jag göra när jag ska starta datorn för första gången med ny hårdvara?


För att minimera problem med drivrutiner och liknande bör du installera om ditt operativsystem. Lättast att göra det är att starta datorn med enbart din SSD inkopplad, för att sedan koppla in din hårddisk i efterhand.
  • 0
Köpte denna trevliga sak för några dagar sedan. Nu kommer jag inte dra ner headsetet när jag sätter mig i stolen.
Yang chas Solo chone Wookiee!
  • 0
Citerar Trombley:
Köpte denna trevliga sak för några dagar sedan. Nu kommer jag inte dra ner headsetet när jag sätter mig i stolen.


Fan vad smart! Var har du köpt den?
  • 0
jag har tittat mycket på att dämpa ljudnivån i datorn. Jag undrar jag hur stor skillnad skulle det vara att byta ut alla Fractial design platterna i dator mot ett par nya? och köpa nya fläktar kommer detta att hjälpa eller inte? har ett fractal design r2 xl med 2 extra fläktar.
  • 0
Har just byggt en helt ny dator i ett Fracal Design R2 XL chassi och måste säga att den är extremt bra på att dämpa ljudet i sitt grundutförande.

Med fläktarna på max, 12 V så hör jag dom, men på 7 V är det nästan omöjligt att höra något ljud från datorn.

Vill du sänka ljudet i datorn, kolla in att byta kylaren till din processor. Jag kör med Noctua NH-U14S och den både kyler bra och är mycket tyst.

Annars är det vanligtvis grafikkortet som älskar att skrika högt så alla kan höra den. Det finns extra kylare att köpa till de flesta modeller så man kan byta ut den mot något bättre, från luft till vatten som alternativ. Jag kör med ASUS DirectCU II på mitt R2 980X kort och blev överraskad av hur lågt fläktarna låter, men då anses just ASUS ha den tystaste lösningen. Kanske något att titta på i framtiden?

Att byta ut fläktarna kan nog hjälpa en del. Fractal Designs fläktar är bra men långt ifrån bäst. Kolla in fläktarna från Noctua då de ofta anses vara bland de bästa i sin prisnivå. Kyler bra, är tysta och har gummi runt kanterna som tar bort alla vibrationer. Dock är de inte särskilt snygga.


Citerar Aaandy:
Citerar Trombley:Köpte denna trevliga sak för några dagar sedan. Nu kommer jag inte dra ner headsetet när jag sätter mig i stolen.

Fan vad smart! Var har du köpt den?


Såg en liknande (eller samma) produkt på Linus Tech Tips. Kolla in klippet två minuter in: http://youtu.be/ti0mmO1vWcg
  • 0
Citerar Aaandy:
Fan vad smart! Var har du köpt den?


Netonnet

Citerar Akahz:
Såg en liknande (eller samma) produkt på Linus Tech Tips. Kolla in klippet två minuter in: http://youtu.be/ti0mmO1vWcg


Yes. Det är samma modell.
Yang chas Solo chone Wookiee!
  • 0
Jag har en fråga.

Om man har en dator med upplösning 720p. Sen om man kopplar den till en TV (som klarar av upplösningen 1080p) via en HDMI kabel, får man då ut 1080p i kvalite när man kollar en nedladdad film? För om man gör det via PS3an så får man ju 1080p, men hur blir det med en dator (med tanke på att den har 720p)?
http://nhlbettingblog.se/
  • 0
Citerar Trombley:
Netonnet


Så förbaskat bra produkt, och billig var den också! Tack för tipset. Det blir en försenad julklapp till moi.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!