Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden


Haha, min jakt på grafikkort kanske äntligen närmar sig ett slut.

-Beställde 31 November ett GTX 780 Classified med 15% Cdon-rabatt.
-Insåg den 1 November att det inte kommer få plats i mitt 350D
-Beställer samma dag ett vanligt EVGA 780 ACX
-Skickar även samma dag ett support-meddelande till CDON där jag ber om att få rabatten flyttad till min nya order istället. Även såklart att avbeställa min första order.

-Får svar från CDON den 5 November att det grafikkortet jag beställt tydligen inte finns i lager längre, trots att den finns kvar från hemsidan. Därför har ordern "automatiskt blivit avbeställd". Fick dock inte veta något per automatik. Intressant.

-Blir lite ledsen i ögat och CDON ger mig fyra veckor att beställa nya varor och fortfarande få rabatten.

-Inga GTX780 öht som är intressanta finns i lager. Inget leveransbesked från leverantörerna heller. CDON har med andra ord ingen koll.

-Sneglar på GTX 780Ti. Inga intressanta märken i lager. Vill ha EVGAs garantivillkor. Dessutom måste fakturaköp över 5000 SEK på CDON levereras till bokföringsadress. Skriven i Karlstad, bosatt i Umeå. Problem.

-Inser att MSI har samma garantivillkor, men de finns inte heller i lager. Verkar dock vara på G. Dessutom har de, via deras tråd på Sweclockers, godkänt den modifikationen jag vill göra på GTX loggan på sidan av kortet.

-MSI GTX 780Ti kommer in i lager. Får Internal server error 500 vid försök till betalning med just det kortet i kundvagnen. Andra kort fungerar. Kontaktar CDONs representant på Sweclockers forum. Medan jag väntar på svar från honom kontaktar jag CDONs chattsupport.

-De menar på att kortet antagligen har tagit slut och sidan inte har uppdaterats. De vet inte om kortet kommer att komma in igen, fortfarande inget datum på EVGA 780Ti.

-CDONS Sweclockers-representant svarar att det finns i lager, och att problemet har skickats till IT för lösning. Han säger att jag ska prova igen inom kort.

-Sitter i sann F5-anda och uppdaterar sidan och försöker om och om igen. Tillslut ändras det så att det inte längre är serverfel. Istället står det att kortet automatiskt har tagits bort från kundvagnen för att det är slut.

-Ännu mer ledsen i ögat kontaktar jag CDONS Sweclockers-representant igen, för det låter orimligt att det skulle tagit slut så fort.

-Han svarar att han skickar det till IT igen, men fortsätter hävda att kortet finns i lager. En liten stund senare får jag en uppföljning om att kontakta CDONs kundtjänst igen. De ska kunna lägga in en order manuellt.

-Kontaktar CDONs kundtjänst. De hävdar att det har funnits två kort på lager dagen innan, men att de inte finns nu. De menar att det har varit väldigt stor efterfrågan. Det hävdas även att CDONS Sweclockers-representant har fel information.

-Vid det här laget har Köp-knappen försvunnit och nu står produkten som tillfälligt slut. Ser mörkt ut.

-Återkopplar med CDONS Sweclockers-representant, som fortfarande menar på att det finns i lager. Han säger åt mig att det snart kommer dyka upp en bokningsknapp på produktsidan. Han ber mig lägga en bokning, och lovar att släppa iväg kortet manuellt så fort det går.

-Läggen in en bokning, fast från min mors konto. Detta så att hon kan hämta ut kortet i Karlstad och skicka upp det till Umeå utan att behöva ha min legitimation.

-------------

Där står jag nu, med två bokningar av GTX 780Ti a 6150kr. (Bokade ett EVGA för säkerhets skull)

Nästa problem kommer, med mitt fly, uppstå när jag återigen ska kontakta kundtjänst för att få rabattkoden inlagd på ordern. Jag kan sätta min vänstra armbåge på att de kommer säga något i stil med "...nej du kan inte använda rabattkoden på den här ordern för att den inte är lagd från samma konto".

Men den som lever får se
  • 0
Tips på mekaniskt tangentbord som inte är Razer? Spelar mest FPS (BF4 för tillfället) och RPG/MMO. Är inte ute efter ett tangentbord med massa macro-knappar.

Kikat lite på Corsair Vengeance K95, verkar intressant.
Det är lätt att bli en skitstövel.
  • 0
Citerar Brawl:
Tips på mekaniskt tangentbord som inte är Razer? Spelar mest FPS (BF4 för tillfället) och RPG/MMO. Är inte ute efter ett tangentbord med massa macro-knappar.

Kikat lite på Corsair Vengeance K95, verkar intressant.


Om du inte redan vet vad du vill ha för switchar borde du gå till en elhandel och testa, men vanligtvis brukar folk stå mellan röda och blåa (blåa är de lite högljuddare).

Jag kan rekommendera några (då de är i princip samma modell bara att de har mer eller mindre fräsiga funktioner. Samtliga är Qpad.

MK-85 (röda switchar)

MK-80 (blåa switchar)

MK-50 (röda switchar)

SweClockers videorecension på MK-85 och MK-50

Jag har själv den längst ned (den billigaste) och förutom att de två dyrare lyser och har något USB-uttag samt 3,5mm finns det, vad jag vet, inga skillnader. Det fungerar lysande. Som sagt; jag rekommenderar starkt.

EDIT: De två dyrare har endast USB. MK-50 har PS/2.
Yang chas Solo chone Wookiee!
  • 0
Citerar Trombley:
MK-50 (röda switchar)


Jag har en sån och jag gillar den. Gillar också att den är "bakåtkompitabelt",d.v.s. har PS/2.
  • 0
Hej . Nu har jag ett problem och är lite skraj min dator är på väg att sluta funka helt snart. Problemet är att när jag ska installera nya drivutiner till mitt GTX 560 Ti så hinner det bara gå ca 1min på installationen så crashar dator och får blue screen of death har aldrig haft det problemet tidigare det är första gången. Börjar mitt Grafikkort att lägga av eller vad är det för fel och hur fixar man ? Tacksam för hjälp !. Använder självklart alltid drivutiner från Nvidia som jag alltid har gjort och har funkat utan problem fram tills nu.

Har också försökt avinstallera grafikkortets drivutiner osv men samma problem.
  • 0
Citerar Brawl:
Tips på mekaniskt tangentbord som inte är Razer? Spelar mest FPS (BF4 för tillfället) och RPG/MMO. Är inte ute efter ett tangentbord med massa macro-knappar.

Kikat lite på Corsair Vengeance K95, verkar intressant.


Var faktiskt och köpte K70 på Inet igår. Mx Cherry Red. Redigt jävla skön att skriva på, och de utbytbara gamingtangenterna var över förväntan. Inte klämt på K95 tho, men den är säkert i samma klass.
Did I have an impact on the world and the people around me or did every word I spoke come out verbal and unintelligible?
  • 0
Citerar Th3 End:
Jag har en sån och jag gillar den. Gillar också att den är "bakåtkompitabelt",d.v.s. har PS/2.


Kör med PS/2 då MK-50 inte har "full key roll over" om man använder USB.
Yang chas Solo chone Wookiee!
  • 0
  • Ree
  • Ree
Är det bara för mig som "guiden" på youtube aktiveras varje gång man startar en video? Seriöst, stort jäkla fält till vänster om skärmen som döljer en del av videon. Om det är medvetet, vad tänkte dom?
  • 0
Citerar Trombley:
Kör med PS/2 då MK-50 inte har "full key roll over" om man använder USB


Vad innebär det?
  • 0
Citerar Th3 End:
Vad innebär det?


Att alla tangenter du trycker ned läses av och registreras i rätt ordning, oberoende av hur många tangenter du trycker ned. Om jag inte kommer ihåg fel finns denna funktion endast på PS/2 förutom ett fåtal USB tangentbord. Bland annat MK-50s storebror, MK-85.
Yang chas Solo chone Wookiee!
  • 0
Citerar Trombley:
Att alla tangenter du trycker ned läses av och registreras i rätt ordning, oberoende av hur många tangenter du trycker ned. Om jag inte kommer ihåg fel finns denna funktion endast på PS/2 förutom ett fåtal USB tangentbord. Bland annat MK-50s storebror, MK-85.


Kan tillägga att PS/2 inte garanterar att "full key rollover/anti-ghosting" fungerar. I grunden ligger det i hur trådarna under tangenterna är placerade.

http://www.microsoft.com/appliedsciences/antighostingexplained.m
spx


Annars kan det vara trevligt med PS/2 iom att du frigör en USB-port. Samt att USB inte alltid stöds med äldre BIOS.
  • 0
Har redan bestämt mig för Red switchar. Dock har jag ett dilemma. Har fokuserat på 3 märken just nu, QPAD, Corsair & Ducky.

QPAD - Jag vet inte om jag ska köra på MK-50 eller MK-85, den enda märkbara skillnaden som jag förstått är endast ljuset, hårdvarumässigt är de ju identiska med knapptrycken och layout.

En del som klagar på att det är ostabilt, att knapparna rör på sig.

Corsair - Jag ville köra på K95 men tangentbordet är för långt, har ingen användning av 18 macros. K70 var andra alternativet i så fall, problemet är att K70 har mycket mer hårdvaruproblem än K95, tydligen försvinner knappljus och ibland slutar tangentbordet att fungera helt efter endast 1-2 månader. Finns för tillfället ca 3 sidor av sådana här problem på Corsairs forum.

K95 har inte mycket av dessa problem, men de där macro-knapparna...

Ducky - Jag har kikat på Shine 3, det är tydligen den bästa hårdvaran för mekaniska tangentbordet ute just nu, problemet är att det är väldigt dyrt, 1500kr.

Älskar den kompakta designen, men det finns inget handstöd som följer med, vilket betyder ytterligare 300kr.

Vet verkligen inte på vad jag ska köra på. Ska man ta den billiga vägen ut med 699kr (MK-50), garantin är trots allt 2 år vilket är skönt.
Eller köper man en dyr Ducky för 1500 och hoppas på att den inte förstörs efter den korta garantin (1 år). Eller vågar man riskera Corsairs K70 som har haft väldigt sketchy hårdvaruproblem.
Det är lätt att bli en skitstövel.
  • 0
Citerar Brawl:
En del som klagar på att det är ostabilt, att knapparna rör på sig.


Det har jag inte märkt av.
  • 0
Citerar Jabu-Jabu:
Men den som lever får se


Underbar historia. Hoppas det löser sig till slut!
  • 0
Citerar Sturesven85:
Hej . Nu har jag ett problem och är lite skraj min dator är på väg att sluta funka helt snart. Problemet är att när jag ska installera nya drivutiner till mitt GTX 560 Ti så hinner det bara gå ca 1min på installationen så crashar dator och får blue screen of death har aldrig haft det problemet tidigare det är första gången. Börjar mitt Grafikkort att lägga av eller vad är det för fel och hur fixar man ? Tacksam för hjälp !. Använder självklart alltid drivutiner från Nvidia som jag alltid har gjort och har funkat utan problem fram tills nu.

Har också försökt avinstallera grafikkortets drivutiner osv men samma problem.


Hoppas någon kan svara

Föresten jag kunde installera nya drivutiner på felsäkertläge och kan spela utan problem. Konstigt problem jag har.
  • 0
Citerar Aaandy:
Underbar historia. Hoppas det löser sig till slut!


Jag lever och har fått se! Kortet har kommit iväg från CDON, blivit uthämtat och sedan ivägskickat igen av min mor i Karlstad och landar antagligen här innan helgen!

Lite skönt tentafirande sådär!
  • 0
Citerar Jabu-Jabu:
Jag lever och har fått se! Kortet har kommit iväg från CDON, blivit uthämtat och sedan ivägskickat igen av min mor i Karlstad och landar antagligen här innan helgen!

Lite skönt tentafirande sådär!


Wow! Strålande avslut på en så knackig berättelse då.

Själv velar jag av och an ifall det ska inhandlas ett R9 280X eller inte.
  • 0
Citerar Aaandy:
Själv velar jag av och an ifall det ska inhandlas ett R9 280X eller inte.


Vad hindrar dig? Är snuskigt nöjd med kortet, även om det känns budget jämfört med Nvidia.
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0
Citerar Kundvagnen:
Vad hindrar dig? Är snuskigt nöjd med kortet, även om det känns budget jämfört med Nvidia.


Att det känns budget jämfört med Nvidia. Samt att man missar smått smaskiga tilläggsfunktioner som Physx.
  • 0
Citerar Aaandy:
Citerar Kundvagnen:Vad hindrar dig? Är snuskigt nöjd med kortet, även om det känns budget jämfört med Nvidia.

Att det känns budget jämfört med Nvidia. Samt att man missar smått smaskiga tilläggsfunktioner som Physx.


Ett 770 ligger ju dessutom på ett väldigt överkomligt pris (nåväl). Är själv ohyggligt sugen på ett 780.
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Citerar Chuckyflash:
Ett 770 ligger ju dessutom på ett väldigt överkomligt pris (nåväl). Är själv ohyggligt sugen på ett 780.


Ett överkomligt pris för att vara ett Nvidia-kort, kanske. Faktum kvarstår dock att R9 290X är tusenlappen billigare om man nu jämför med ett GTX 770 med eftermarknadskylare och mer än 2 GB grafikminne. Frågan är då om till exempel Physx är värt de pengarna.
  • 0
PhysX brukar dock inte vara mer än "PhysXtrue = 1" rader kod bort. Annars finns det hackade drivers. Har dock inte lirat något än som gett mig en tillfredsställande PhysX upplevelse.
  • 0
Citerar Qatsi:
PhysX brukar dock inte vara mer än "PhysXtrue = 1" rader kod bort. Annars finns det hackade drivers. Har dock inte lirat något än som gett mig en tillfredsställande PhysX upplevelse.


Oavsett om du suttit med ett kort från Nvidia eller AMD?
  • 0
Känner mig som ett litet barn på julafton när jag idag fick se att inkorgen bestod av ett mail från Inet att min dator nu är påväg. Sitter med min ännu ej testade Asus 144hz skärm, Corsair K70 samt Logitech G430 och bara väntarrrrr.
Did I have an impact on the world and the people around me or did every word I spoke come out verbal and unintelligible?
  • 0
Inget svar än ?`trodde det fanns många dator kunniga här :/.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!