Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden


Citerar The Guitarist:
Ja, jag märkte det också nämligen så jag blev lite ställd. Det finns väl inget negativt med en i7, om det skulle vara samma pris? Vad tycker du i övrigt? Tror du att man (du?) med lätthet kan plocka ihop ett liknande bygge för bättre pris/bättre bygge för samma pris, om man pillar själv?


Absolut inget negativt med en i7 före en i5. Det är en bättre processor. Jag själv sitter till exempel på just 4770K.

Försökte bygga ihop det själv, men med montering kan man omöjligt få ett bättre pris än det paketet du länkade först.

Citerar Dempzor:
Ja ett 280x är inget dumt val, och så snyggt det kortet är. Funderar lite på att kanske köpa ett till 7970 eller 280x framöver och köra CF.

Kortet presterar ju likvärdigt om inte tom. lite bättre än titan i SLI
http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-battlefi
eld-4/3#pagehead

Någon som kan tipsa om bra chassi för framtida CF? Hört lite negativt om fractal r4 om man ska köra CF, annars var det mitt första val av chassi.


Mm. R9 280X är verkligen ett kompetent kort. Enda som är tråkigt är att det inte är Nvidia. Hade gärna provat deras grafikkort!

Hurså? Jag har inte hört något nämnvärt om just två grafikkort i Fractal Designs chassin.

Citerar Chuckyflash:
Jepp. Och 290X.


Såklart!

Citerar Jabu-Jabu:
Jao. Därför köpte jag nyss ett EVGA GTX 780 Classified.. Så får vi se om det räcker med 3GB.

Kan vara värt att kolla in CDONs rea, 15% på alla datorkomponenter. 3700 för EVGA GTX 780, 4200 för classified. Exempelvis.

http://cdon.se/expo


Wow. Du storshoppar! Ett GTX 780 med 3 GB grafikminne borde klara av allt väldigt bra. Sweclockers skriver att för åtminstone Battlefield 4 måste man nästan ha 3 GB om man har en annars överlag bra dator, vilket jag antar att du har!
  • 0
Citerar Aaandy:
Wow. Du storshoppar! Ett GTX 780 med 3 GB grafikminne borde klara av allt väldigt bra. Sweclockers skriver att för åtminstone Battlefield 4 måste man nästan ha 3 GB om man har en annars överlag bra dator, vilket jag antar att du har!


Ja det lär fungera bra ett tag framöver, speciellt då mitt 670 fortfarande hänger med bra. Kollar men lite recensioner tar man sig ganska långt förbi Titan med det kortet jag beställde. Klockar tydligen som ett monster.

Datorn känner jag rent spontant att den kommer hålla bra standard nu;

Corsair Obsidian 350D (Alla fläktar utbytta till AF120/140)
Gigabyte GA-Z87MX-D3H
i5 4670k (4,3GHz atm, kyld av h100i med 2x Corsair SP120)
8GB DDR3
A-Data 256GB SSD + 500GB mekanisk
EVGA GTX 780 Classified 3GB
Corsair RM750 (80+ Guld, sleevade vita kablar)
Xonar Essence STX
Sennheiser PC360
Qnix QX2710
  • 0
Precis som Kundvagnen så har jag stått inför ett datorköp och äntligen köpt till mig alla komponenter och bestämde mig för att jag kommer bygga den själv. För er som är intresserade eller har synpunkter yttra gärna er.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4083660/2013-10-31

Slutsumman blev 8327 kr exakt, fast med ett powercolor 7970 istället. Känns bra det här Ja och ett legit Win 8 fick jag plats med också.
Strange becomes mundane
  • 0
Citerar Aaandy:
Mm, det verkar faktiskt så. Jag tror dock att det blir ett R9 280X för min del ändå. Fabriksöverklockat från Asus.


Trevligt! Jag köpte mitt Sapphire precis innan ASUS-modellen kom, men aja. Det jag har nu funkar bra och ASUS-modellen var ändå slut överallt, det var de andra 280X-korten också. Fortfarande väldigt tomt överallt ser jag nu.

Stötte dock på en bugg igår som AMD tydligen aldrig fixat, om man har kortet inkopplat till två skärmar samtidigt så blir det hutlös screentearing på den sekundära skärmen. Det löser man genom att byta primär skärm till den skärmen man vill använda eller så gör man så att kortet bara sänder ut signal till ena skärmen.

Rätt besviken (lite jobbigt att inte kunna ha duplicerade skärmar), men för prestandan jag fått för pengarna är jag ändå nöjd som fan. 104 average fps på testet i Arkham City, allt på högsta (1080p) förutom AA där jag bara har 2x på. Krävande spel.

Citerar Dempzor:
Slutsumman blev 8327 kr exakt, fast med ett powercolor 7970 istället. Känns bra det här Ja och ett legit Win 8 fick jag plats med också.


Mysig rigg, fast det saknas en SSD ett måste nuförtiden.
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0
Citerar Aaandy:
Det ser bra ut. Angående moderkort är det just vad du ska tänka på. Vilken storlek och sedan vilka ingångar du vill ha. Ska du i framtiden kanske köra två grafikkort bör du ta ett moderkort som kan hantera det på ett bra sätt. Det moderkortet du har valt i din kundvagn verkar enbart stödja Crossfire, inte SLI (vilket är två grafikkort med Nvidia).

Tack för svar Aaandy, uppskattas!

Jag lär nöja mig med ett grafikkort, såsom det ser ut nu iallafall. Det moderkort jag valt stödjer alltså 1 utav 2 av Nvidias 'grafikkortstyper'. Är det vad som menas med Intel HD Graphics osv..?

Så till the main question: Funkar det att lira med ett GTX 780? (Tar det som ett ja, då det inte sades någonting om det. Men iallafall.)
Did I have an impact on the world and the people around me or did every word I spoke come out verbal and unintelligible?
  • 0
Citerar Echo lake:
Tack för svar Aaandy, uppskattas!

Jag lär nöja mig med ett grafikkort, såsom det ser ut nu iallafall. Det moderkort jag valt stödjer alltså 1 utav 2 av Nvidias 'grafikkortstyper'. Är det vad som menas med Intel HD Graphics osv..?

Så till the main question: Funkar det att lira med ett GTX 780? (Tar det som ett ja, då det inte sades någonting om det. Men iallafall.)


Intel HD Graphics är det integrerade moderkortet på processorn. Om den har något sådant.

Annars menar jag att moderkortet stödjer två kort från AMD i Crossfire, men inte två kort från Nvidia i SLI (från vad jag kan hitta). Men om du ska enbart använda ett grafikkort är detta inget du behöver bry dig om.

GTX 780 är ett väldigt kompetent grafikkort. Ett av de bästa på marknaden, faktiskt.

Citerar Kundvagnen:
Trevligt! Jag köpte mitt Sapphire precis innan ASUS-modellen kom, men aja. Det jag har nu funkar bra och ASUS-modellen var ändå slut överallt, det var de andra 280X-korten också. Fortfarande väldigt tomt överallt ser jag nu.

Stötte dock på en bugg igår som AMD tydligen aldrig fixat, om man har kortet inkopplat till två skärmar samtidigt så blir det hutlös screentearing på den sekundära skärmen. Det löser man genom att byta primär skärm till den skärmen man vill använda eller så gör man så att kortet bara sänder ut signal till ena skärmen.

Rätt besviken (lite jobbigt att inte kunna ha duplicerade skärmar), men för prestandan jag fått för pengarna är jag ändå nöjd som fan. 104 average fps på testet i Arkham City, allt på högsta (1080p) förutom AA där jag bara har 2x på. Krävande spel.


Kan du berätta lite mer om denna bugg? Sitter nämligen också på två skärmar, och det är ju förbaskat tråkigt om inte detta fungerar som det ska. Dock har jag ett HD 6950 nu, och har inte märkt några problem.

Skönt att få bekräftat att R9 280X är så kompetent som det verkar. Ska prova Battlefield 4 på min nuvarande rigg nu och så ska jag efter det ta ett beslut om jag verkligen behöver byta grafikkort.

Citerar Jabu-Jabu:
Ja det lär fungera bra ett tag framöver, speciellt då mitt 670 fortfarande hänger med bra. Kollar men lite recensioner tar man sig ganska långt förbi Titan med det kortet jag beställde. Klockar tydligen som ett monster.

Datorn känner jag rent spontant att den kommer hålla bra standard nu;

Corsair Obsidian 350D (Alla fläktar utbytta till AF120/140)
Gigabyte GA-Z87MX-D3H
i5 4670k (4,3GHz atm, kyld av h100i med 2x Corsair SP120)
8GB DDR3
A-Data 256GB SSD + 500GB mekanisk
EVGA GTX 780 Classified 3GB
Corsair RM750 (80+ Guld, sleevade vita kablar)
Xonar Essence STX
Sennheiser PC360
Qnix QX2710


Galet bra standard skulle jag säga. Herregud, vilken dator! Den måste, bara måste, hålla ett bra tag framöver. Så mycket mer krävande kan inte spel bli... känns det som.
  • 0
WOW! 280X CF fick likadant resultat som TITAN SLI i Sweclockers BF4-test! Faaan vad kul!

Klicka här för att läsa testet

Hoppas verkligen mitt 750W nätaggregat räcker för CF då...

Citerar Aaandy:
Kan du berätta lite mer om denna bugg? Sitter nämligen också på två skärmar, och det är ju förbaskat tråkigt om inte detta fungerar som det ska. Dock har jag ett HD 6950 nu, och har inte märkt några problem.


Satt och spelade Batman på min tv med min nyinköpta 5 meters HDMI-kabel och fick då beskåda en sån screentearing så att mina ögonglober delades i två bitar. Fifflade med V-sync, funkade inte. Googlade då och fick reda på buggen. Snubben som hade samma problem skrev inlägget juli 2012 "A bug that AMD never fixed" så, han hade tydligen rätt.

Buggen är alltså fet screentearing på den sekundära skärmen ifall kortet sänder ut signal till båda skärmar. I vårt fall är ju tv-skärmen alltid sekundär, och där kommer ju problemet. Finns i alla fall två lösningar:

1. Varje gång du ska använda teven, gör den till primära skärmen först.

2. Eller strunt i att duplicera skärmen och låt kortet sända ut signal till enbart teven istället.

Jag kör med den sistnämnda. Hoppas du förstår!
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0
Jag känner mig väldigt sugen på att köpa ett R9 280X men det står att det kortet kräver 6-stifts + 8-stifs strömkontakter och mitt nätagg är ett Corsair TX 650W http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623444 och i den specifikation står det att den endast har 2x 6+2-pin, kan jag koppla in kortet på något sätt utan att behöva köpa ny PSU?
  • 0
Citerar Kundvagnen:
WOW! 280X CF fick likadant resultat som TITAN SLI i Sweclockers BF4-test! Faaan vad kul!

Klicka här för att läsa testet

Hoppas verkligen mitt 750W nätaggregat räcker för CF då...


Jag vet. Det testet släpptes igår.

Citerar Kundvagnen:
Satt och spelade Batman på min tv med min nyinköpta 5 meters HDMI-kabel och fick då beskåda en sån screentearing så att mina ögonglober delades i två bitar. Fifflade med V-sync, funkade inte. Googlade då och fick reda på buggen. Snubben som hade samma problem skrev inlägget juli 2012 "A bug that AMD never fixed" så, han hade tydligen rätt.

Buggen är alltså fet screentearing på den sekundära skärmen ifall kortet sänder ut signal till båda skärmar. I vårt fall är ju tv-skärmen alltid sekundär, och där kommer ju problemet. Finns i alla fall två lösningar:

1. Varje gång du ska använda teven, gör den till primära skärmen först.

2. Eller strunt i att duplicera skärmen och låt kortet sända ut signal till enbart teven istället.

Jag kör med den sistnämnda. Hoppas du förstår!


Jaha! Det var vid duplicering av skärm. Eller är det samma sak när man extendar? För jag har två datorskärmar, där den ena används som sidoskärm ibland.

Citerar Zeus1337:
Jag känner mig väldigt sugen på att köpa ett R9 280X men det står att det kortet kräver 6-stifts + 8-stifs strömkontakter och mitt nätagg är ett Corsair TX 650W http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623444 och i den specifikation står det att den endast har 2x 6+2-pin, kan jag koppla in kortet på något sätt utan att behöva köpa ny PSU?


Fan, nu när du säger det har jag också två stycken strömkablar med 6+2-pin. Jag antar dock att en 6+2-pin ska kopplas till 8-pin, medan den andra 6+2-pin kopplas in i 6-pin. Någon som äger kortet får gärna bekräfta detta...
  • 0
Citerar Zeus1337:
Jag känner mig väldigt sugen på att köpa ett R9 280X men det står att det kortet kräver 6-stifts + 8-stifs strömkontakter och mitt nätagg är ett Corsair TX 650W http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623444 och i den specifikation står det att den endast har 2x 6+2-pin, kan jag koppla in kortet på något sätt utan att behöva köpa ny PSU?


Ja, en 6+2 pin kan användas som antingen 6 eller 8. Så eftersom du har två, så är det inga problem

Tillagt 2013-10-31 23:25:
Citerar Kundvagnen:
WOW! 280X CF fick likadant resultat som TITAN SLI i Sweclockers BF4-test! Faaan vad kul!


Kul helt klart. Dock har AMD skalat väldigt bra rent fps-mässigt, men istället haft strul med stuttering. Dessutom känns det väldigt konstigt om det skulle fortsätta så med tanke på hur mycket starkare Titan/780 är som singelkort.
  • 0
Jag har ett gigabyte r9 280x oc och det går alldeles utmärkt att koppla in en 6pin samt en 6pin + 2pin som 8 pin. Själv uppgraderade jag ifrån ett gtx 560ti och skillnaden blev enorm!
flyter som rödvin!
  • 0
Fasen, Classified-kortet kommer inte få plats i min burk. För högt. Fick bli ett vanligt SC istället. Nåja. 500kr billigare.
  • 0
Hallå där. Jag väntar på att min dator ska levereras ut och under tiden så har jag börjat leta runt på nätet efter något bra AV program.
Då jag aldrig använt anti virus förut eller brandvägg (annan än den som följer med windows) så vet jag inte riktigt vad som är värt att satsa på.

Norton verkar billigt men läste att det segar ned datorn. Om någon som har tips på AV program (och gärna brandvägg om det också behövs) som är bra och inte drar mycket minne skulle det vara väldigt uppskattat

Tack på förhand.
He got that ambition baby look in his eyes This week he mopping floors next week it's the fries
  • 0
Citerar Kundvagnen:
Mysig rigg, fast det saknas en SSD ett måste nuförtiden.


Håller jag inte med om.
Visst är det trevligt men jag kör fortfarande med en vanlig 1 TB 5400(?) RPMs hårddisk och det funkar fin-fint. Visst fan är SSD bra mycket snabbare men tar du bort en del onödiga program från autostart så kan du lätt komma till skrivbordet på mindre än 30 sek.
Har man dessutom något i stil med ASUS InstantOn som jag har på min laptop så startar datorn på max 10 sekunder, UTAN SSD.

Tillagt 2013-11-01 10:07:
Citerar out-now:
Norton verkar billigt men läste att det segar ned datorn. Om någon som har tips på AV program (och gärna brandvägg om det också behövs) som är bra och inte drar mycket minne skulle det vara väldigt uppskattat


Undvik Norton, riktigt skit.
Kan rekommendera Comodo Antivirus, finns både gratis och betald version, och jag har erfarenhet av båda.
Kan säga att skillnaden inte är enorm mellan betald och gratis, men betalversionen ger dig så klart en massa extragrejer, typ "mer skydd", support etc etc.
Däremot känns det som att virusscanningarna kan vara väääääääldigt långsamma, men det kan ju också bero på att jag har en 1 TB hårddisk som är nästintill proppfull med spel etc..
Glory to Arstotzka!
  • 0
Citerar Gamer 94:
Comodo Antivirus


Det verkar vara ett bra program för redan rena datorer så ska absolut titta närmare på det när datorn kommer
Tack.
He got that ambition baby look in his eyes This week he mopping floors next week it's the fries
  • 0
Citerar out-now:
Det verkar vara ett bra program för redan rena datorer så ska absolut titta närmare på det när datorn kommer
Tack.


Nemas. Funkar generellt riktigt bra, speciellt där datorn är ren.
Glory to Arstotzka!
  • 0
Citerar Aaandy:
Jaha! Det var vid duplicering av skärm. Eller är det samma sak när man extendar? För jag har två datorskärmar, där den ena används som sidoskärm ibland


Alltså kommer du inte spela på din sk sidoskärm, som blir din sekundära skärm. I mitt fall har jag datorn inkopplad till min datorskärm plus teven (som är sekundär) där jag spelar vissa spel på. Där kommer problemet. Du däremot behöver inte oroa dig

Funderar på att använda min gamla datorskärm som sidoskärm. Nackdelarna är dock att det kan se fult ut på skrivbordet (bord), stödjer bara 1680x1050 och blir ganska för mycket med TRE skärmar inkopplade till grafikkortet. :p kan iaf testa ikväll och känna efter.

Tillagt 2013-11-01 12:41:
Citerar Gamer 94:
Visst fan är SSD bra mycket snabbare men tar du bort en del onödiga program från autostart så kan du lätt komma till skrivbordet på mindre än 30 sek.
Har man dessutom något i stil med ASUS InstantOn som jag har på min laptop så startar datorn på max 10 sekunder, UTAN SSD.


Har jag faktiskt mycket svårt att tro på. Min dator startar upp på 15 sekunder, inte en chans att en laptop med en hdd krossar det. Men det är inte bara boot time det handlar, utan laddningstider också! såg en YT film där de jämförde laddningstiderna i BF3. SSD fick 13 sekunder och HDD 37 sekunder. Harmoniskt.
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0
Citerar Kundvagnen:
Har jag faktiskt mycket svårt att tro på. Min dator startar upp på 15 sekunder, inte en chans att en laptop med en hdd krossar det. Men det är inte bara boot time det handlar, utan laddningstider också! såg en YT film där de jämförde laddningstiderna i BF3. SSD fick 13 sekunder och HDD 37 sekunder. Harmoniskt.


Jaja, laddningstider skiljer enormt, men jag lovar, min laptop startar assnabbt med vanlig HDD.
Sök på typ Asus InstantOn eller nåt om du inte tror mig.
Glory to Arstotzka!
  • 0
Fråga: Jag har ett xfx 7950 BE och en 4-kärning AMD processor som är ca två och ett halvt år gammal, kommer processorn att bottlenecka mycket i BF4? Såg i sweclockers test att amd-prollarna verkade fungera ganska dåligt.

Funderar på att uppgradera moderkort och processor till en i5:a. Vad tror någon kunnig om detta moderkort?

komplett
Mina pronomen är fruktansvärt ointressanta, men mina adjektiv däremot: lång och snygg
  • 0
Citerar Jabu-Jabu:
Ja, en 6+2 pin kan användas som antingen 6 eller 8. Så eftersom du har två, så är det inga problem

Citerar Beffben:
Jag har ett gigabyte r9 280x oc och det går alldeles utmärkt att koppla in en 6pin samt en 6pin + 2pin som 8 pin. Själv uppgraderade jag ifrån ett gtx 560ti och skillnaden blev enorm!
flyter som rödvin!

Hääärligt!

Då blir det bara den sista frågan, hur mycket kommer min processor att falskhalsa? Jag har en AMD FX 4100 som har 4 kärnor på 3,6GHz vilket börjar bli lite klent idag. Skulle en liten överklockning göra någon skillnad eller är det egentligen en ny processor som gäller? Jag väntar helst med att köpa en ny CPU så jag tänkte om det åtminstone fungerar tillsvidare?
  • 0
Citerar Zeus1337:
Hääärligt!

Då blir det bara den sista frågan, hur mycket kommer min processor att falskhalsa? Jag har en AMD FX 4100 som har 4 kärnor på 3,6GHz vilket börjar bli lite klent idag. Skulle en liten överklockning göra någon skillnad eller är det egentligen en ny processor som gäller? Jag väntar helst med att köpa en ny CPU så jag tänkte om det åtminstone fungerar tillsvidare?


http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-battlefi
eld-4/4#pagehead


Den borde vara ekvivalent med AMD Phenom II X4 980 (3,7 GHz), vilket som du ser på graferna borde mäkta med ganska bra ändå!
  • 0
Citerar Aaandy:
http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-battlefi
eld-4/4#pagehead

Den borde vara ekvivalent med AMD Phenom II X4 980 (3,7 GHz), vilket som du ser på graferna borde mäkta med ganska bra ändå!

290X fick endast 42-61 FPS på medium i 1080, hmm jag kommer nog vara i behov av en ny CPU ändå. Men jag väntar nog till mellandagsrean och försöker överklocka lite tills dess.
  • 0
Citerar Zeus1337:
290X fick endast 42-61 FPS på medium i 1080, hmm jag kommer nog vara i behov av en ny CPU ändå. Men jag väntar nog till mellandagsrean och försöker överklocka lite tills dess.


Nej.

R9 290X får 153-106 fps på medium i 1080p i Battlefield 4 .

De diagram jag visade redogjorde för processorns inverkan.
  • 0
Citerar Aaandy:
Nej.

R9 290X får 153-106 fps på medium i 1080p i Battlefield 4 .

De diagram jag visade redogjorde för processorns inverkan.

Ja, det är jag medveten om, jag menade såklart 290X tillsammans med AMD Phenom II X4 980 (3,7 GHz), men jag var kanske lite otydlig i det tidigare inlägget.
  • 0
Citerar Gamer 94:
Sök på typ Asus InstantOn eller nåt om du inte tror mig.


Googlade nyss. Det är en funktion som sätter din dator till sleep mode, alltså stängs datorn inte av helt. Det är alltså en helt annan femma tar två-tre sekunder för min dator att starta upp från sleep mode.

Stäng av datorn och starta den igen och ta tid. Det är det som räknas.
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!