Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden


Min dator klickar av sig själv och skriver saker på egen hand (som jag skrivit tidigare). Antar att jag har fått tag i något virus men AVG hittar inget, någon som känner igen det?
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Lotus:
Min dator klickar av sig själv och skriver saker på egen hand (som jag skrivit tidigare). Antar att jag har fått tag i något virus men AVG hittar inget, någon som känner igen det?


Prova att avinstallera AVG, inte världens bästa antivirusprogram enligt mig, och installera Avast istället. Då kan du göra en uppstartsgenomsökning, vilken brukar kunna hitta de annars svårhittade virusen.

Citerar Siegfried:
Är denna datorn något att ha?

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/LE
G5802189FPG/lenovo-ideapad-g580-15-6-barbar-dator

Det ska vara som en arbetsdator, och en dator när jag är ute och reser.

Gärna att den klarar något spel, typ det senaste CS på medium.


Med integrerad grafik kommer du inte särskilt långt.
  • 0
Citerar Aaandy:
Jag vet inte om du redan gjort det, men enligt mig verkar du inte missat något. Drivrutinerna finns på internet, bättre att hämta dem då de är uppdaterade.


Nej, jag har inte gjort det, ville bara ha som en sorts checklist
Allt är beställt nu, det skickar det hela när kortet kommer i lager den 19e.
Glory to Arstotzka!
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Inga problem över huvud taget. Men jag tror att Lenovon har förra generationens i5-processor, det vill säga sämre integrerad grafik. Den processorn har jag i min dator och jag kan se högupplöst film, spela League of legends och sådant.


Lenovon verkar ha andra generationens, har HP:n en annan menar du?

Din dator har alltså samma processor som Lenovon har? Som tidigare nämnt ska hon bara se på film och surfa, så några större krav är det ju inte. Därför känns alternativet, Asusen ZimpanX föreslog, kanske inte lika lockande för hennes del (skulle vilja ha den själv dock). Prisskillnaden är ju ändå relativt stor. Antar att det står mellan Lenovon och HP:n.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
Citerar Aaandy:
Prova att avinstallera AVG, inte världens bästa antivirusprogram enligt mig, och installera Avast istället. Då kan du göra en uppstartsgenomsökning, vilken brukar kunna hitta de annars svårhittade virusen.


Ah, jag får testa det!
Vik hädan, troll.
  • 0
Hallå alla!
Vad tror alla datorkunnare om detta, får förmodligen den idag!

Intel® Core i5-3470 Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.2Ghz, 6MB, Boxed w/fa

ASUS P8H77-I, Socket-1155
mini-ITX, H77, DDR3, 1xG3-PCIe-x16, VGA, DVI, HDMI

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9
Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3

Gainward GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX

PCI-Express 3.0, GDDR5, DL-DVI-D + DL-DVI-I, HDMI,

Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" OEM

SATA 6Gb/s (SATA3.0) 520MB/320MB/s read/write, Bas

Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S

SATA, DVD±R: 24x, DVD+RW: 8x, DVD-RW: 6x, Bulk, BL
"Wake Me, When You Need Me" -Master Chief
  • 0
Citerar Pardon:
Din dator har alltså samma processor som Lenovon har? Som tidigare nämnt ska hon bara se på film och surfa, så några större krav är det ju inte. Därför känns alternativet, Asusen ZimpanX föreslog, kanske inte lika lockande för hennes del (skulle vilja ha den själv dock). Prisskillnaden är ju ändå relativt stor. Antar att det står mellan Lenovon och HP:n.

Jag har andra generationens, men det finns en tredje också.
  • 0
Citerar Pardon:
Prisskillnaden är ju ändå relativt stor. Antar att det står mellan Lenovon och HP:n.


Jag skulle nog ta Lenovon över HPn.
It ain't the fall that gets you... it's the sudden stop at the bottom
  • 0
Citerar Gamer 94:
Nej, jag har inte gjort det, ville bara ha som en sorts checklist
Allt är beställt nu, det skickar det hela när kortet kommer i lager den 19e.


Spännande!
  • 0
Citerar ZimpanX:
Jag skulle nog ta Lenovon över HPn.


Tror det blir den för hennes del.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
Citerar Pardon:
Citerar ZimpanX:Jag skulle nog ta Lenovon över HPn.

Tror det blir den för hennes del.


Btw, gick den nyss upp dramatiskt i pris?!

Står 5995kr när jag trycker på länken nu istället för 4440kr.
It ain't the fall that gets you... it's the sudden stop at the bottom
  • 0
Citerar ZimpanX:
Btw, gick den nyss upp dramatiskt i pris?!

Står 5995kr när jag trycker på länken nu istället för 4440kr.


Ja, det gör det. Vad i helvete!?

Den var ju perfekt...
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
Citerar Pardon:
Citerar ZimpanX:Btw, gick den nyss upp dramatiskt i pris?!

Står 5995kr när jag trycker på länken nu istället för 4440kr.

Ja, det gör det. Vad i helvete!?

Den var ju perfekt...


Blir HPn då eller?

Annars hittade jag dem här

http://www.avljudobild.se/sv/artiklar/toshiba-satellite-pro-c660-2m
w.html


http://www.proshop.se/Barbar-dator/Lenovo-G580-15.6-Windows-7
-Home-Premium-64-bit-4-GB-RAM-2346287.html?utm_source=prisj
akt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite


Lite dyrare dock, nästan så att det sakta börjar krypa farligt nära i pris till Asusen jag postade tidigare.
It ain't the fall that gets you... it's the sudden stop at the bottom
  • 0
Citerar ZimpanX:
http://www.avljudobild.se/sv/artiklar/toshiba-satellite-pro-c660-2m
w.html


Saknar tyvärr HDMI. Då vet jag inte riktigt, lutar väl åt HP:n då. Fast känns svårt för mig att rekommendera en HP efter mina erfarenheter med just det märket.

Citerar ZimpanX:
http://www.proshop.se/Barbar-dator/Lenovo-G580-15.6-Windows-7
-Home-Premium-64-bit-4-GB-RAM-2346287.html?utm_source=prisj
akt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Lite dyrare dock, nästan så att det sakta börjar krypa farligt nära i pris till Asusen jag postade tidigare.


Den såg ganska fin ut. Surt att införskaffa den efter vad den andra innehöll och kostade dock. Skiljer en 500 lapp i pris mellan den och HP:n samt den och Asus (åt olika håll).

Lenovon verkar nästan vara identisk med den 500 kr billigare HP:n.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
  • dopp
  • dopp
Citerar dopp:
Hej, har tänkt köpa en speldator men har inte så bra koll. Någon som är sugen på att hjälpa till? Har en budget på 8-10 000 kr.


Ingen?
  • 0
Citerar dopp:
Ingen?


Mer information hade inte skadat. Montering och operativsystem?
  • 0
  • dopp
  • dopp
Citerar Aaandy:
Mer information hade inte skadat. Montering och operativsystem?


Är lite kluven till montering, har aldrig gjort det innan så är lite tveksam till om jag ska göra det själv. Angående operativsystem så ska det väl vara windows till en dator som mer eller mindre bara ska köra spel?
  • 0
Citerar Keyman:
vilka ramminnen bör jag skaffa


Ta de billigaste stickorna, DDR3, 8 GB och 16000 Mhz. Inte så att du kommer märka någon direkt skillnad ändå.

Citerar Keyman:
vilken ssd bör införskaffas
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648573#extra
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648574#extra


Det är olika storlek på dem...? Om något är det ett val upp till dig. Dyrare med mer utrymme, men också plats för mer.

Citerar dopp:
Är lite kluven till montering, har aldrig gjort det innan så är lite tveksam till om jag ska göra det själv. Angående operativsystem så ska det väl vara windows till en dator som mer eller mindre bara ska köra spel?


Okej. Menade mer att montering kan man göra själv, om man vill, och operativsystem finns andra sätt att få tag på (till exempel studentkampanjer och liknande). Men det finns en dator jag gjort tidigare för runt 10000 kronor som står sig än idag.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2312131/2012-09-18 Tror inte jag glömt något.
  • 0
Jag har funderat på att byta upp mig, innan min nuvarande dator sjunker för mycket i värde. Idag fixar den alla spel som jag har slängt på den.

Vad tror ni jag skulle kunna få för min dator?

Specifikationer:

Chassi: NZXT Hades (monterat i en extra fläkt, men inget speciellt egentligen).
Moderkort: MK Asus M4N75TD AMD 980a, AM3, ATX, SLI
Hårddisk: HD 1TB Samsung SP SATA-2 7200RPM
Procssor: AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz Black Edition (går alltså att låsa upp till X6) Kylning till denna är bytt till någon som jag inte kan hitta på inet längre, någon billig Artic Cooling fläkt (åtminstone mycket bättre än standardfläkten).
Nätagg: OCZ 700W MXSP-EU
RAM: Corsair 8GB RAM DDR3 1333Mhz
Grafikkort: 2 st (SLI) Nvidia Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB

Tillagt 2012-09-18 15:45:
Hittade fläkten till processorn, tror det är denna: https://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-pro-r
ev-2
.
"We live in a rainbow of chaos." - Paul Cezanne
  • 0
Jag skulle inte ge mer än 5.000kr för det där men om man kollar på Blocket så finns det folk som försöker sälja datorer som inte alls är lika bra för mer så du kan ju prova att försöka ta ut ett högre pris.
It ain't the fall that gets you... it's the sudden stop at the bottom
  • 0
Jag undrar, hur kan man rengöra (damma av) datorn enkelt om man inte råkar ha eh, komprimerad luft liggande?
Glory to Arstotzka!
  • 0
Behöver två tysta fläktar till bra pris. Det finns väl tre storlekar på fläktar? Behöver mellan.
  • 0
Citerar swemarzipan:
Behöver två tysta fläktar till bra pris. Det finns väl tre storlekar på fläktar? Behöver mellan.


Finns betydligt fler än tre. 40, 80, 120, 140, 180 och 200 mm är några av standardstorlekarna. Jag misstänker dock att du menar 120 mm med mellan, men det är svårt att veta säkert.
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Gamer 94:
Jag undrar, hur kan man rengöra (damma av) datorn enkelt om man inte råkar ha eh, komprimerad luft liggande?


Kanske tops. Annars är tryckluft det absolut bästa.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!