Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden


Citerar Ninjaha:
Funderar på att köpa en ny bildskärm nu när min "spelsäsong" börjar Är inte direkt insatt i vad jag ska ha. Men är det några fabrikat som sticker ut från andra till just spel? Visst, jag kan googla men då försvinner ju charmen med forum


Köpte själv denna för några veckor sedan:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=997160

Personligen så kändes det givet att köpa en med 120Hz.
Playing since 93. On Gamereactor.se since 04.
  • 0
Citerar ChrizZz:
Köpte själv denna för några veckor sedan:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=997160

Personligen så kändes det givet att köpa en med 120Hz.


Hade varit något, om den inte såg ut som kompost.

Dessutom är det en TN panel. Vill verkligen ha IPS denna gång, och då hoppas man ju 120Hz.
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Citerar Chuckyflash:
Hade varit något, om den inte såg ut som kompost.


Den ser mest ful ut för att den har lila bakgrund på alla bilder. IRL så är den faktiskt riktigt stilren. Sen så tycker jag att snabbheten i TN-panelerna är ett klart bättre alternativ än IPS om man ska gejma. Men det är ju såklart upp till var och en.
Playing since 93. On Gamereactor.se since 04.
  • 0
Citerar ChrizZz:
Den ser mest ful ut för att den har lila bakgrund på alla bilder. IRL så är den faktiskt riktigt stilren.


Ah, så kan det vara. Har aldrig sett den IRL.^^

Citerar ChrizZz:
Sen så tycker jag att snabbheten i TN-panelerna är ett klart bättre alternativ än IPS om man ska gejma. Men det är ju såklart upp till var och en.


Jo, absolut. Fast, det beror ändå på vad och hur man ska spela. Den extra snabbheten är mest nödvändig om man ska spela t ex snabba FPS, som BF3.

Vill man å andra sidan njuta av vacker grafik, och fantastiska singleplayer spel, är det inte lika viktigt med en supersnabb skärm.
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Citerar Chuckyflash:
Vill man å andra sidan njuta av vacker grafik, och fantastiska singleplayer spel, är det inte lika viktigt med en supersnabb skärm.


Jo, där har du såklart en poäng. Sen så kan man även fundera lite kring hur många äldre spel man spelar. Jag får ibland upptill 300fps i The Witcher och då är det inte helt fel med att ha 120Hz. Utomhus i New Vegas så får jag 60-70 fps medan jag låst det till 120 inomhus, och det känns tveklöst en skillnad mellan ute och inne. Så ska man mest spela nya spel som ligger runt 60 fps så tjänar man kanske inte lika mycket med 120Hz. Det är i alla fall mina tankar efter knappt en månad med skärmen.
Playing since 93. On Gamereactor.se since 04.
  • 0
Citerar ChrizZz:
Det är i alla fall mina tankar efter knappt en månad med skärmen.


Kloka tankar. Tveklöst.

Frågan är då, hur mycket över 60 FPS kan ögat uppfatta? Jag kan inte uttala mig, då jag aldrig sett ett spel köras på en 120Hz skärm. Om du först låste det vid 120FPS och sedan vid 60, skulle det vara en stor skillnad?
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Citerar Chuckyflash:
Frågan är då, hur mycket över 60 FPS kan ögat uppfatta? Jag kan inte uttala mig, då jag aldrig sett ett spel köras på en 120Hz skärm. Om du först låste det vid 120FPS och sedan vid 60, skulle det vara en stor skillnad?


Man känner det mer än vad man ser det. Från början var skärmen inställd på 60, och när jag slog om till 120 så kände man att det blir mjukare även att dra muspekaren över skärmen. Enorm skillnad är det inte. Men det är en skillnad. Efter att ha spelat The Witcher direkt före Saints Row 3 så känns sistnämnda helt enkelt inte lika underbart mjukt.
Playing since 93. On Gamereactor.se since 04.
  • 0
Citerar Chuckyflash:
Frågan är då, hur mycket över 60 FPS kan ögat uppfatta? Jag kan inte uttala mig, då jag aldrig sett ett spel köras på en 120Hz skärm. Om du först låste det vid 120FPS och sedan vid 60, skulle det vara en stor skillnad?


Det är skillnad, men tycker folk överdriver en del. Kan bero på att jag är en ganska "långsam" spelare, men det märks rätt mycket i t ex 2D spel och strategi tycker jag.

Själv längtar jag ihjäl mig på OLED skärmarnas intåg i hemmen. Känns alltid lika trist när man precis använt mobilen och sedan någon annan random skärm. Svärtan och färgerna är fan otrolig.
  • 0
Citerar ChrizZz:
Man känner det mer än vad man ser det. Från början var skärmen inställd på 60, och när jag slog om till 120 så kände man att det blir mjukare även att dra muspekaren över skärmen. Enorm skillnad är det inte. Men det är en skillnad. Efter att ha spelat The Witcher direkt före Saints Row 3 så känns sistnämnda helt enkelt inte lika underbart mjukt.


Ah, men då är det ungefär som jag trodde. Det känns allmänt lite mjukare, istället för att det skulle vara hackigt vid 60.

Citerar Baxter:
Själv längtar jag ihjäl mig på OLED skärmarnas intåg i hemmen. Känns alltid lika trist när man precis använt mobilen och sedan någon annan random skärm. Svärtan och färgerna är fan otrolig.


Lär ju vara väldigt dyra ett tag?

Annars, IPS?
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Har börjat överklocka mitt grafikkort och jag undrar: Vilken temperatur ska det ligga på?

Just nu har jag 37-39 grader, är det för mycket eller normalt?
EDIT: Runt 50-60 när jag spelar BF3.
I SHALL BE WHITE! LIKE GANDALF /Crunt
  • 0
Tjena! Efter min nya dator så skall nu en ny skärm följa efter.
23-25 tum är mitt ända krav, och helst runt 1400 kr..
Ngn som kan rekommendera något?
  • 0
Citerar Madmee:
23-25 tum är mitt ända krav, och helst runt 1400 kr..
Ngn som kan rekommendera något?


Spara lite till, skulle jag säga.
Playing since 93. On Gamereactor.se since 04.
  • 0
Citerar Madmee:
Tjena! Efter min nya dator så skall nu en ny skärm följa efter.
23-25 tum är mitt ända krav, och helst runt 1400 kr..
Ngn som kan rekommendera något?


http://www.inet.se/produkt/2203390/benq-tft-24-gl2450-kampanj

IPS om du vill ha det
http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24-tum/
aoc-i2353fh/173814.3020/

Bättre bild än TN men ofta inte lika snabb i respons
PS3 320GB, PSN: Asseroth / Win7 på gamingdautan
  • 0
Citerar Chuckyflash:
Lär ju vara väldigt dyra ett tag?


Ja, tror en 20" går loss på 100k fortfarande.
  • 0
Citerar ChrizZz:
Citerar Madmee:23-25 tum är mitt ända krav, och helst runt 1400 kr..
Ngn som kan rekommendera något?

Spara lite till, skulle jag säga.


Till hur mycket?
Är det värt med LED istället?
Tack Sony boj!
  • 0
Citerar Madmee:
Till hur mycket?


2,5-3k.

Citerar Baxter:
Ja, tror en 20" går loss på 100k fortfarande.


Mhm. Precis.
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Citerar Madmee:
Till hur mycket?
Är det värt med LED istället?
Tack Sony boj!


Om du vill kan du alltid köpa en koreansk skärm från Ebay. Kostar mellan 2-2,5k inkl frakt. Specsen på dessa är: 27", S-IPS panel (samma som i DELL och Apples dyraste skärmar), massiva 2560x1440 upplösning. Nackdelen är väll att det blir lite knepigt med garantin och jag är inte säker om det finns nån.
Här är några exempel:
http://www.ebay.com/itm/CROSSOVER-27Q-LED-27-Monitor-2560X
1440-High-resolution-Monitor-QHD-DVI-/320865513557?pt=Comput
er_Monitors&hash=item4ab5133055


http://www.ebay.com/itm/New-Yamakasi-Catleap-Q270-27-LED-25
60x1440-WQHD-S-IPS-Widescreen-Monitor-/140732641495?pt=UK
_Computing_ComputerComponents_Monitors&hash=item20c451b0
d7


http://www.ebay.com/itm/Achieva-Shimian-QH270-lite-wide-16-9-S
-IPS-2560-x-1440-1-000-1-LED-Monitor-/330773414710?pt=Compu
ter_Monitors&hash=item4d03a1c336
  • 0
Citerar Chuckyflash:
Annars, IPS?


Får väl bli det, har aldrig (vad jag vet) kikat på en ips skärm ens.
  • 0
Citerar tobaldhino:
Har börjat överklocka mitt grafikkort och jag undrar: Vilken temperatur ska det ligga på?

Just nu har jag 37-39 grader, är det för mycket eller normalt?
EDIT: Runt 50-60 när jag spelar BF3.


Jag tycker inte att man ska klocka runt med grafikkort alltför mycket. Framförallt om man inte är säker på sådana här grejer. Klocka lite är väl OK, men knappast pusha den till den dag den är utsliten av det höjda voltaget eller smält på grund av oaktsamhet. Ligger den på 50-60 grader när du kör BF3 så låter det ganska lagom, du kanske t.o.m. kan överklocka lite till. Det är inte för mycket, såvida att temperaturen är någorlunda stabil under hela spelsessionen. Själv ser jag till att aldrig dra över 90 grader. Men som sagt: höjer du voltaget och överklockar så sliter det på kortet, så du bör endast göra det om du känner att det verkligen behövs/om kortet börjar gå in på sitt sista år. Det är i varje fall min åsikt.
"Absence of evidence is not evidence of absence."
  • 0
Citerar esse123:
Jag tycker inte att man ska klocka runt med grafikkort alltför mycket. Framförallt om man inte är säker på sådana här grejer. Klocka lite är väl OK, men knappast pusha den till den dag den är utsliten av det höjda voltaget eller smält på grund av oaktsamhet. Ligger den på 50-60 grader när du kör BF3 så låter det ganska lagom, du kanske t.o.m. kan överklocka lite till. Det är inte för mycket, såvida att temperaturen är någorlunda stabil under hela spelsessionen. Själv ser jag till att aldrig dra över 90 grader. Men som sagt: höjer du voltaget och överklockar så sliter det på kortet, så du bör endast göra det om du känner att det verkligen behövs/om kortet börjar gå in på sitt sista år. Det är i varje fall min åsikt.


Jag håller med till vissa grader av det du säger. Men med tanke på att AMD själv säger att man borde överklocka det här kortet+att jag gör det med deras egna överklocknings-mjukvara.
I SHALL BE WHITE! LIKE GANDALF /Crunt
  • 0
Goddag ärade personer!

Köpte en dator i morse, var extremt sömndrucken och blev lätt salig över priset på denna burk.

http://cdon.se/hemelektronik/thor_veor_v.2_-_intel_i5-3450_-_8gb
_-_120gb_ssd_%26_2tb_-_nvidia_gtx670_-_w7hp-20830518


Vad jag kan se innehåller den bra grejer, det enda jag funderar lite på är den sekundära hårddisken på 2GB, det faktum att den dundrar på i 5900rpm istället för 7200rpm. Kommer jag lida av detta? Övriga kommentarer angående hårdvara är välkomna.

MvH
  • 0
Citerar tobaldhino:
Jag håller med till vissa grader av det du säger. Men med tanke på att AMD själv säger att man borde överklocka det här kortet+att jag gör det med deras egna överklocknings-mjukvara.


Kör på, i så fall! Men bara för att det är deras egen mjukvara betyder det inte att det är utan risk; jag kör själv med MSI Afterburner och kan steka mitt kort på 10 sekunder med den mjukvaran, om jag så skulle vilja.



Citerar Virke:
Goddag ärade personer!

Köpte en dator i morse, var extremt sömndrucken och blev lätt salig över priset på denna burk.

http://cdon.se/hemelektronik/thor_veor_v.2_-_intel_i5-3450_-_8gb
_-_120gb_ssd_%26_2tb_-_nvidia_gtx670_-_w7hp-20830518

Vad jag kan se innehåller den bra grejer, det enda jag funderar lite på är den sekundära hårddisken på 2GB, det faktum att den dundrar på i 5900rpm istället för 7200rpm. Kommer jag lida av detta? Övriga kommentarer angående hårdvara är välkomna.

MvH


Det är en bra och prisvärd dator du har där! Du kommer med största sannolikhet inte lida av det. Anledningen är att det ingår en SSD-hårddisk. På den hårddisken lägger du in operativsystemet, spel och tunga program, så laddar de på nolltid. 2TB hårddisken har du för all övrig lagring (dvs. det som inte maxar läshastigheten till någon vidare utsträckning), ex. filmer, dokument, musik, enkla program... etc.
"Absence of evidence is not evidence of absence."
  • 0
  • Penn
  • Penn
Behövs ESD-armband/matta om man ska modda sin dator?

Vill inte gärna paja min dyra laptop för att jag var för snål för att köpa ESD-armband...
  • 0
Citerar Penn:
Behövs ESD-armband/matta om man ska modda sin dator?

Vill inte gärna paja min dyra laptop för att jag var för snål för att köpa ESD-armband...


Det går att göra utan om man tänker sig för och är försiktig, men rekommenderar att nybörjare alltid använder ESD.
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Penn:
Behövs ESD-armband/matta om man ska modda sin dator?

Vill inte gärna paja min dyra laptop för att jag var för snål för att köpa ESD-armband...


Beror på vad du ska göra. Ska du bara byta internminne eller något sådant lätt, så räcker det i praktiken med att du inte har på dig kofta och möjligtvis tar på ett element innan du gör det. Ska du byta processor eller liknande, så borde du nog ha ESD.
"Absence of evidence is not evidence of absence."
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!