Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden


Citerar FelixNiilsson:
Hur långt klarar man sig på 380 W egentligen? Jag har en HTPC med detta system:

MSI GF615M-p33
AMD Athlon II x2 250 3.2 GHz
4 gb 1066 MHz
320 gb 7200 RPM
Asus Radeon 5670 1 gb

Men jag har tänkt att byta ut processorn mot en AMD 955 x4, men sen när jag tänker efter, klarar mitt nätaggregat det? Gör det någon skillnad på strömförbrukningen om jag har 4 gb eller 8 gb?

Går fint med en Quad på det.
Innan du frågar om nån vet en bra dator, specificera budget, vad du ska ha den till, om det ska vara laptop eller stationärt. Sen kommer någom i Officiella Datortråden att länka ett bra paket.
  • 0
Haloj! Planerar att byta ut min gamla hårddisk mot en SSD. Undrar bara ifall någon kan rekommendera mig ett bra märke? Har hört att Intels ska vara bäst, men är tveksam...
Aldin Sadikovic / Gamereactor
  • 0
Citerar TheNarrator:
Haloj! Planerar att byta ut min gamla hårddisk mot en SSD. Undrar bara ifall någon kan rekommendera mig ett bra märke? Har hört att Intels ska vara bäst, men är tveksam...


Intels är säkrast för nästan alla andra har problem hela tiden, men de är snabbare än Intel.

Själv har jag ingen SSD ännu, men när jag köper blir det nog en Intel, visserligen långsammare, men jag tror nog man knappt märker det när man väl använder den.

Cdon har 120gb Intel 320 SSD för 1299kr.

Här är statistik på antalet returnerade SSD:er: http://www.behardware.com/articles/843-7/components-returns-rat
es-5.html

Intel ligger på 0,1%
  • 0
Nu har något gått åt helvete med vårt nätverk. Sedan jag kom hem för tre dagar sedan efter att ha varit bortrest har vårt nätverk inte fungerat. Man kan ansluta till det, har full signalstyrka fast det går inte att komma ut på internet. Det står begränsad eller ingen anslutning. Jag har testat att starta om router flera gånger, låtit den stå avstängd i en timme för att sedan starta den igen. Jag har testat med 6 st andra enheter och ingen får kontakt med internet Jag har kollat telias hemsida om det finns någon driftstörning, men det finns ingen i min stad eller landskap. Vad ska jag göra? Ska jag ringa deras support? Har ni någon aning om vad det kan vara för fel?
"You did good son, you did good"
  • 0
Citerar knoe1:
Nu har något gått åt helvete med vårt nätverk. Sedan jag kom hem för tre dagar sedan efter att ha varit bortrest har vårt nätverk inte fungerat. Man kan ansluta till det, har full signalstyrka fast det går inte att komma ut på internet. Det står begränsad eller ingen anslutning. Jag har testat att starta om router flera gånger, låtit den stå avstängd i en timme för att sedan starta den igen. Jag har testat med 6 st andra enheter och ingen får kontakt med internet Jag har kollat telias hemsida om det finns någon driftstörning, men det finns ingen i min stad eller landskap. Vad ska jag göra? Ska jag ringa deras support? Har ni någon aning om vad det kan vara för fel?


Reseta routern, brukar finnas en knapp som du ska trycka in med en nål eller något.

Under routern, eller i dess brukshandvisning (googla på namnet+manual om du inte har den) och leta upp vilken ip.adress/adress du ska gå in på för att konfigurera den.
  • 0
Citerar Baxter:
Reseta routern


Kommer det att hjälpa?

Jag provade att ta nätverkssladden till routern och kopplade in den i min dator, inget hände.
"You did good son, you did good"
  • 0
Citerar knoe1:
Kommer det att hjälpa?


Det vet man inte, ska återställa den till fabriksinställningar. Hjälper det inte får du väl köpa en ny.

Någon som har lite erfarenhet med filmredigering&videokameror?

När minnet blir fullt på kameran (16gb) så kopierar jag över det till datorn men sedan nollställs räkningen i kameran, så nästa klipp börjar på 1, sedan 2, 3 osv. Nu när jag har kopierat 3 gånger från kameran har jag alltså klipp som heter:

BLA_01 (Inspelad kanske 2010)
BLA_01(2) (2011)
BLA_01(3) (2012)
BLA_02 (2011)
BLA_02(2)

Blir ju helt fel ordning på klippen när den nollställer klippen varje gång.
  • 0
Citerar Baxter:
Det vet man inte, ska återställa den till fabriksinställningar. Hjälper det inte får du väl köpa en ny.


Det kan inte vara så att problemet ligger hos telia, och inte hos mig?
"You did good son, you did good"
  • 0
Citerar knoe1:
Det kan inte vara så att problemet ligger hos telia, och inte hos mig?


Kanske. PM:a TB the gr8 n3rd, han kan sådant bättre än mig, fråga han snällt så kanske han hjälper dig.

Jag tror du kan se driftproblem på Telias hemsdia, annars kan du ringa dem. Är det ADSL du har?(Bredband via telefonjack)
  • 0
Citerar Baxter:
Blir ju helt fel ordning på klippen när den nollställer klippen varje gång.


Det borde finnas bland inställningarna. Jag har inställt så att den aldrig nollställer.
  • 0
Citerar aroon:
Det borde finnas bland inställningarna. Jag har inställt så att den aldrig nollställer.


Bläddrade precis igenom den igen, tycks inte hitta någon inställning om det. Kan ju tycka den borde ha det, var ingen billig kamera direkt.

Sitter nu och ska redigera ihop ca 100 klipp, men alla ligger i oordning och Premiere kan inte ordna de importerade klippen efter datum...

Jag har ju lagt alla klippen i mappar efter vilket år, så detta borde ju kunna funka?: http://blog.roxio.com/labs/2006/09/a_simple_way_to_auto-name_fi
les_on_windows.html
  • 0
Kan man installera 64bit OS på en dator med 32 bit OS?
Vad händer?
  • 0
Hihi, tror jag löste det, tog ned det här: http://www.bulkrenameutility.co.uk/Download.php

Tillagt 2012-01-07 18:14:
Citerar jontethegamer:
Kan man installera 64bit OS på en dator med 32 bit OS?
Vad händer?


Självklart, bara din processor/moderkort stödjer det. Har varit standard i några år nu.
  • 0
Jag skulle behöva hjälp med att välja en bra speldator under 10 000 kr de spel som jag kommer att spela är antagligen Skyrim men då kommer jag att ladda ner och använda de grafiktunga moddarna.
Sedan skulle det vara bra om man kan använda dator i mer än ett år inan någon form av uppgradering är nödvändig.
"Do you mind? I'm busy doing the fishstick. It's a very delicate state of mind!"
  • 0
Citerar Guitar_Player:
Jag skulle behöva hjälp med att välja en bra speldator under 10 000 kr de spel som jag kommer att spela är antagligen Skyrim men då kommer jag att ladda ner och använda de grafiktunga moddarna.
Sedan skulle det vara bra om man kan använda dator i mer än ett år inan någon form av uppgradering är nödvändig.


http://www.inet.se/kundvagn/visa/1334611/2012-01-06

Maxar Skyrim med 50 fps med moddar.

Maila inet och säg till dem att byta ut fläkten på processorkylaren till schyte fläkten.

Kan få ner priset till runt 9800kr ungefär men då kommer den låta som fan.
  • 0
Visserligen kan antagligen ingen veta det utan bara göra kvalificerade gissningar men hur länge kommer den datorn att "räcka" inan man måste uppdatera hårdvaran för att kunna spela på åtminstone medium i grafikinställningar?

Om jag skulle köpa den datorn vilken skärm skulle då rekommenderas till den.

Hur bra står sig detta pakt mot den datorn, fördelar nackdelar?
http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/stationara-datorp
aket/datorpaket-24-tum/hp-pavilionp7-1052sce2441v-bn/163393.4
791/
"Do you mind? I'm busy doing the fishstick. It's a very delicate state of mind!"
  • 0
Citerar Baxter:
Maila inet och säg till dem att byta ut fläkten på processorkylaren till schyte fläkten.


Du borde ha det där som motto...
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Citerar Chuckyflash:
Du borde ha det där som motto...


Iallafall för prollekylare, de spar ju alltid in på fläkten!
  • 0
Citerar Baxter:
Iallafall för prollekylare, de spar ju alltid in på fläkten!


Ja, det stämmer. Det är så kul bara.. För du har sagt det.. Typ 45 gånger på två sidor. Folk är så lata att de inte orkar kika lite.
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Citerar Guitar_Player:
Visserligen kan antagligen ingen veta det utan bara göra kvalificerade gissningar men hur länge kommer den datorn att "räcka" inan man måste uppdatera hårdvaran för att kunna spela på åtminstone medium i grafikinställningar?
Processorn kommer förmodligen stå sig i 3-4 år till så där är det lugnt.

Grafikkortet får du nog lägga ca 2500kr på om 1-2 år om du vill fortsätta köra high (vi säger att det är low, medium, high, ultra) med bra fps.

Citerar Guitar_Player:
Om jag skulle köpa den datorn vilken skärm skulle då rekommenderas till den.


Beror på din budget.

Citerar Guitar_Player:
Hur bra står sig detta pakt mot den datorn, fördelar nackdelar?
http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/stationara-datorp
aket/datorpaket-24-tum/hp-pavilionp7-1052sce2441v-bn/163393.4
791/


med det grafikkortet får du ca 13 fps i Crysis.

Med det som ligger i den datorn jag fixade får du ca 40 och då har du dessutom en processor du kan klocka så du får ännu bättre. Dessutom låter förmodligen NetOnNet datorn som ett as. Det är också ett skitagg i NetOnNet datorn som förmodligen säckar ihop ganska fort och är värdelöst ifall du ska ha ett bättre grafikkort i framtiden (dvs du får köpa ett nytt nätagg för drygt 700 spänn)

Tillagt 2012-01-07 22:57:
Citerar Chuckyflash:
Ja, det stämmer. Det är så kul bara.. För du har sagt det.. Typ 45 gånger på två sidor. Folk är så lata att de inte orkar kika lite.



^^
  • 0
Vad beror screen tearing på?
  • 0
Citerar Aaandy:
Vad beror screen tearing på?


Enligt Wikipedia:

The artifact occurs when the video feed sent to the device isn't in sync with the display's refresh, be it due to non-matching refresh rates - in which case the tear line moves as the phase difference changes (with speed proportional to difference of frame rates) - or simply lack of sync between two equal frame rates, in which case the tear line is at a fixed location corresponding to the phase difference. During video motion, screen tearing creates a torn look as edges of objects (such as a wall or a tree) fail to line up.
Tearing can occur with most common display technologies and video cards, and is most noticeable on situations where horizontally-moving visuals are commonly found, such as in slow camera pans in a movie, or classic side-scrolling video games.


Kort sagt, fps:en i spelet matchar inte skärmens refreshrate.

Säg att du har ett spel som går i 30 fps och skärmen har 60.

Om man slår på V-Sync, så uppdateras inte spelet förrän hela skärmen är helt uppdaterad. Detta kan dock leda till lägre FPS, säg att din skärm har 60hz och ditt spel går i 80, då vill den gå ner till 60 för att matcha dess hz.

Om jag förstått det rätt.
  • 0
Yay, nya grafikkortet är trasigt. Braskit.
  • 0
Citerar Jabu-Jabu:
Yay, nya grafikkortet är trasigt. Braskit.


Skulle inte förvåna mig om de inte tar tillbaka det för att det var ett demo-ex nu också.

Citerar Aaandy:
Vad beror screen tearing på?


Kort sagt så har du högre FPS än vad din skärm kan visa. Ibland försöker den komma ikapp, då skippas några bilder och man får ett hack i bilden. Detta kan man motverka genom att använda en frame limiter som finns i vissa program. Läste att MSI Afterburner nyss hade lagt till det i sin senaste version. Man låser spelet till 60 FPS och då ska det inte bli någon screen tearing. Om det nu skulle vara så att man fortfarande får det så låser man till 59 FPS istället.

DXtory är även ett annat prgram man kan använda, det är även ett väldigt bra alternativ till Fraps (tycker det är mycket bättre då det finns många olika inställningar för allt, dock så är det lite krångligare istället).
We own your fucking dreams!
  • 0
Citerar sirjohnnyking:
Skulle inte förvåna mig om de inte tar tillbaka det för att det var ett demo-ex nu också.


OBS Alla produkter skall vara i fullt funktionabelt skick och har vanlig garanti.

14 dagars ångerrätt onlineköp om inte annat


Jag har verkligen inte flyt med grafikkort.

edit* Nä se där, redan fått svar från Komplett, bara att returnera till pickup-point
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!