Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Presidentvalet i USA 2012 - Romney/Obama


  • Penn
  • Penn
Här snackar vi om det stundande valet av USA's president tisdagen den 6 november.

Amerikanerna väljer mellan Republikanen Mitt Romney med vicepresidentkandidat Paul Ryan och Demokraten Barack Obama med vicepresident Joe Biden.

Håll nivån på diskussionerna på en bra nivå. Trots att stödja Romney ses som en omöjlighet i de flesta svenskars ögon ska detta vara ett öppet forum för mogen debatt. End.

Vet någon om svensk TV-kommer ha valvaka?
  • 0
Giant douche or turd sandwich.
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Jailbird:
Giant douche or turd sandwich.


Sammanfattar det hela någorlunda väl.

Även om Barack Obama är den självklara vinnaren här så är han långt ifrån bra. Han är enbart otroligt smidig. Han har så sinnessjukt mycket karisma och är så otroligt duktig på att tala inför människor.

Mitt Romney är dock den största klåparen någonsin och saknar allt det ovannämnda. Han sammanfattar även USA som land väldigt väl. Att han har en chans att bli president är minst sagt obehagligt.

Tillagt 2012-10-16 22:41:
Citerar Penn:
Vet någon om svensk TV-kommer ha valvaka?


Allt annat vore nog märkligt.
The fuzz is here!
  • 0
  • Penn
  • Penn
Citerar gameplayer:
Allt annat vore nog märkligt.

Så har även jag tänkt och har tillsammans med kompisar planerat att följa det hela med amerikansk mat och öl (öltips mottages TACKSAMT) samt oheliga mängder popkorn. Har dock ingen som helst information om sändningen.

I kväll är det en ny debatt mellan Obama och Romney. Vilka kommer titta?
  • 0
Citerar Penn:
Så har även jag tänkt och har tillsammans med kompisar planerat att följa det hela med amerikansk mat och öl (öltips mottages TACKSAMT) samt oheliga mängder popkorn. Har dock ingen som helst information om sändningen.


Haha är väldigt dålig på amerikansk öl, tyvärr. Ne, jag har inte hört något än om sändningen men det är nog lite för tidigt. Vi får nog vänta åtminstone ca. 1-2 veckor till för någon info om det.

Citerar Penn:
I kväll är det en ny debatt mellan Obama och Romney. Vilka kommer titta?


Vart kan man titta på det? Jag kommer dock inte göra det.
The fuzz is here!
  • 0
  • Penn
  • Penn
Citerar gameplayer:
Haha är väldigt dålig på amerikansk öl, tyvärr.

Känns som att USA är rätt dåliga på öl med ;)

Citerar gameplayer:
Vart kan man titta på det? Jag kommer dock inte göra det.

Som jag fattat det kommer http://www.aftonbladet.se/ att sända det!
  • 0
Citerar gameplayer:
Att han har en chans att bli president är minst sagt obehagligt.


Väldigt bra sagt.
It ain't the fall that gets you... it's the sudden stop at the bottom
  • 0
Citerar gameplayer:
Mitt Romney är dock den största klåparen någonsin och saknar allt det ovannämnda. Han sammanfattar även USA som land väldigt väl. Att han har en chans att bli president är minst sagt obehagligt.


Så typiskt svenskt. Jag vet inte om något är optimal, men detta uttalandet tyder på djup okunskap och starka fördomar.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar gameplayer:
Även om Barack Obama är den självklara vinnaren här så är han långt ifrån bra. Han är enbart otroligt smidig. Han har så sinnessjukt mycket karisma och är så otroligt duktig på att tala inför människor.

Mitt Romney är dock den största klåparen någonsin och saknar allt det ovannämnda.


Jag håller inte med om att Romney saknar karisma, men egentligen är det helt irrelevant. Det är just det som är felet med amerikansk politik, folk röstar på personligheter, inte på policys.

I en fungerande demokrati röstar väljare på den kandidat vars kommande policy bäst matchar de man skulle vilja se genomförda. I en sämre fungerande sådan röstar folk på den kandidat de tycker verkar trevligast, är duktigast på att tala och ser bäst ut, men vet i själva verket mycket lite om vad de planerar att göra bortsett från de frågor som kandidaterna själva väljer ut som valets "huvudfrågor", och det är alltid de som är mest bekväma för dem själva.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Så typiskt svenskt. Jag vet inte om något är optimal, men detta uttalandet tyder på djup okunskap och starka fördomar.


Ja, ifall du vill tycka om någon som bara värnar om dem rika, börjar tjafsa, som en riktig klåpare, med en journalist som ifrågasätter hans uttalanden mitt framför alla, ifrågasätter en storstad som London som host till OS, ändrar sig konstant inom många politiska frågor, är emot homosexuella. Då tycker jag nog mer synd om dig att du inte är mer svensk.

Ena dagen kan den här killen säga en sak medan han nästa dag säger något helt annat. Hans trovärdighet är på botten och hans vidriga åsikter går nog hand i hand med hans religiösa tro.

Tillagt 2012-10-16 23:22:
Citerar Lotus:
Jag håller inte med om att Romney saknar karisma


Haha på vilket sätt har han karisma?

Citerar Lotus:
men egentligen är det helt irrelevant. Det är just det som är felet med amerikansk politik, folk röstar på personligheter, inte på policys.

I en fungerande demokrati röstar väljare på den kandidat vars kommande policy bäst matchar de man skulle vilja se genomförda. I en sämre fungerande sådan röstar folk på den kandidat de tycker verkar trevligast, är duktigast på att tala och ser bäst ut, men vet i själva verket mycket lite om vad de planerar att göra bortsett från de frågor som kandidaterna själva väljer ut som valets "huvudfrågor", och det är alltid de som är mest bekväma för dem själva.


Ja, och det är jag fullt medveten om. Det var även därför som jag skrev att jag inte anser att Barck Obama är bra heller. Dock så är Barack Obama bättre än Mitt på samtliga punkter.
The fuzz is here!
  • 0
Citerar gameplayer:
Ja, ifall du vill tycka om någon som bara värnar om dem rika, börjar tjafsa, som en riktig klåpare, med en journalist som ifrågasätter hans uttalanden mitt framför alla, ifrågasätter en storstad som London som host till OS, ändrar sig konstant inom många politiska frågor, är emot homosexuella. Då tycker jag nog mer synd om dig att du inte är mer svensk.

Ena dagen kan den här killen säga en sak medan han nästa dag säger något helt annat. Hans trovärdighet är på botten och hans vidriga åsikter går nog hand i hand med hans religiösa tro.


Det är inte att värna om rika när man inte tror på höjda skatter för de som redan betalar mest. Vad som är vidrigt är att lura i folk att det på något sätt skulle hjälpa mot budgetunderskottet, vars enda lösning är att spendera mindre av andras pengar.

Jag vet inte riktigt vad det är för situationen du menar han börjar tjafsa, du får gärna upplysa om det.

Att småkritisera London var kanske lite klantigt, men det verkade inte som de hade koll på allting. Att tvingas låna in soldater för att hålla ordning är inte att ha situationen under kontroll.

Ja, hans flipp-floppande är lite olyckligt, men ändå förståeligt. Och det är inte direkt som att Obama alltid tyckt likadant som han gör nu.

Att vara emot homosexuella äktenskap är inte att vara emot homosexuella, även om jag inte håller med honom där.

Att kasta skit på hans religiösa tro är ju bara löjligt. Hur skadar den någon? Han har personligen gjort mer för människor i nöd genom donationer och voluntärarbete genom kyrkan än vad både du och jag någonsin kommer göra.
  • 0
Citerar gameplayer:
Ena dagen kan den här killen säga en sak medan han nästa dag säger något helt annat.


Du menar till skillnad från Obama som skulle höja skatten, stänga Guantanamo, förändra miljöpolitiken och ta USA ur krigen? Det infriades ju...

Citerar gameplayer:
Hans trovärdighet är på botten och hans vidriga åsikter går nog hand i hand med hans religiösa tro.


Att kalla någon åsikter (och att även implicera att detsamma gäller religionen) för vidriga är ju direkt osmakligt (så gäller de åtminstone respekterar grundläggande värderingar om demokrati etc).

Obama tar inte ens den i grunden felande federala budgetpolitiken på tillräckligt stort allvar. Romney utsåg budgetstrategen Ryan som sin VP. Det säger något, och på det området slår sig Obama slätt.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar gameplayer:
Ja, och det är jag fullt medveten om. Det var även därför som jag skrev att jag inte anser att Barck Obama är bra heller. Dock så är Barack Obama bättre än Mitt på samtliga punkter.


Ja, jag såg det, jag bara kände att det var värt att påpeka då många inte uppmärksammar det.

Citerar gameplayer:
Haha på vilket sätt har han karisma?


Tja, det finns ju inget objektivt sätt att mäta karisma, men jag skulle tro att om man håller med om det han säger så är han väldigt "likeable", bara det faktum att han anses ha vunnit över Obama i den första debatten tyder väl på att han har en viss utstrålning, då de trots allt inte i någon större utsträckning lyssnar på vad som faktiskt sägs utan enbart hur de presterar rent retoriskt.
Vik hädan, troll.
  • 0
Kan vi inte prata mer om öl? För jag ser klara likheter mellan amerikansk öl och det vi pratar om. För den som inte är särskilt insatt är det lätt att säga att all amerikansk öl är blaskig och äcklig, men då har man inte undersökt det hela ordentligt. Det finns massor av trevlig amerikansk öl, både ljus och mörk. Likadant är det lätt att säga att man ogillar Romney och att man älskar Obama. På ytan kan det lätt ge sken av att Obama är en bättre president, men om man gräver sig lite djupare inser man att Obama är svag, arrogant och inte har en aning om hur man styr ett land. Och om man kollar mer på Romneys åsikter ser man snart att de är klart vettigare i de flesta frågor, och dessutom har fördelen att de inte leder till att USA kör dragracing mot en grekisk budgetruin.
  • 0
  • Penn
  • Penn
Citerar marten1000:
Det finns massor av trevlig amerikansk öl, både ljus och mörk. Likadant är det lätt att säga att man ogillar Romney och att man älskar Obama.

Jag vet, har dock fortfarande inte haft nöjet att testa en Dogfish Brew eller annat spexigt. Men Budwiser, Bright Brew, Sam Adams är kasst.

Jag tror att många i Sverige inte riktigt "greppar" varför många amerikaner stödjer Romney.

Många amerikaner håller extremt hårt på personlig frihet från stat. Att låta staten höja skatterna, ha hand om din sjukvård och sidan ta sig in i ditt privata liv är sådant som många amerikaner ser som helgerån och det är just det Obama står för.
  • 0
Citerar marten1000:
På ytan kan det lätt ge sken av att Obama är en bättre president, men om man gräver sig lite djupare inser man att Obama är svag, arrogant och inte har en aning om hur man styr ett land. Och om man kollar mer på Romneys åsikter ser man snart att de är klart vettigare i de flesta frågor, och dessutom har fördelen att de inte leder till att USA kör dragracing mot en grekisk budgetruin.


Ah, så alla som föredrar Obama har helt enkelt inte grävt sig djupt nog, något du förstås har gjort, och det är inte så att det helt enkelt handlar om olika värderingar?

Tröttsam attityd.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Lotus:
Ah, så alla som föredrar Obama har helt enkelt inte grävt sig djupt nog, något du förstås har gjort, och det är inte så att det helt enkelt handlar om olika värderingar?

Tröttsam attityd.


Okej, det var en aning förenklat för att passa in i ölmetaforen. Det är klart det handlar om värderingar, men att som Gameplayer mer eller mindre måla ut Romney som en ond människa visar på tydlig okunskap. Och han är inte direkt ensam om att göra det.
  • 0
Citerar marten1000:
Det är inte att värna om rika när man inte tror på höjda skatter för de som redan betalar mest. Vad som är vidrigt är att lura i folk att det på något sätt skulle hjälpa mot budgetunderskottet, vars enda lösning är att spendera mindre av andras pengar.


Ja för Sverige som har sjukt hög skatt, där de som tjänar mer betalar mer ligger jävligt dåligt ekonomiskt?

Det är inte att värna om rika när man inte tror på höjda skatter för de som redan betalar mest. Vad som är vidrigt är att lura i folk att det på något sätt skulle hjälpa mot budgetunderskottet, vars enda lösning är att spendera mindre av andras pengar.

Det är inte många länder som ligger bättre till än vi, även andra länder med hög skatt ligger jävligt bra till.

Mitt betalade dessutom bara 14% skatt,

Rika betalar mindre än de lägre inkomsttagarna. Inte mer som i Sverige.


Romney bryr sig inte om 47% av folket, han satte sin hund på taket i 12 timmar, flippfloppar hela tiden, är emot homoäktenskap,(Och att de är emot homoäktenskap har självklart med religion att göra, iallafall här)

Han vill öka militär amerikansk närvaro i länderna vid Persiska viken.

Emot abort, ljuger någon sjukt, kolla in Jon Stewart som visar allt skit romney har gjort.

Och Paul Rayan som är helt mot abort, även om det är våldtäkt, kvinnor ska själv få bestämma över sin kropp.

Jag ogillar han något så otroligt, värsta presidentkandidaten i USAs historia, och en personlighet i klass med Hitler

Han står för allt jag föraktar

Roun Pal verkade så mycket vettigare
Jesus was black, Ronald Reagan was the devil, and the government is lying about 9/11
  • 0
Citerar Siegfried:
och en personlighet i klass med Hitler


Tror inte du vet riktigt vad du säger här.
"matematik är inget man förstår, det är någonting man vänjer sig vid"
  • 0
Citerar Penn:
Många amerikaner håller extremt hårt på personlig frihet från stat


Det är just därför det är så jävla skumt att folk röstar på Romney.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar Siegfried:
Ja för Sverige som har sjukt hög skatt, där de som tjänar mer betalar mer ligger jävligt dåligt ekonomiskt?


Jag har svårt att se relevansen. Det är helt riktigt att Sverige har ett högt skattetryck och att staten har en ganska bra ekonomisk ställning. Men det är snarare för att balanserar utgifter bra. Det finns inget direkt samband mellan hög skatt och bra budget, frågan är bara hur mycket av medborgarnas pengar man spenderar åt dem.

Citerar Siegfried:
Mitt betalade dessutom bara 14% skatt, där man betalar mindre % skatt än låginkomsttagare.


Man måste tänka i kronor här. 14% av 100 miljoner är väldigt mycket mer än 30% av 300 000. Så att säga att rika inte bidrar är ren lögn, de betalar bra mycket mer än de får tillbaka.

Citerar Siegfried:
Romney bryr sig inte om 47% av folket, han satte sin hund på taket i 12 timmar, flippfloppar hela tiden, är emot homoäktenskap,(Och att de är emot homoäktenskap har självklart med religion att göra, iallafall här)


Det tror jag han absolut gör, det var ett dumt citat bara. Poängen var snarare att det är svårt att övertyga människor som får mycket av staten att det är en bra ide att få mindre. Vad gäller hunden är det inte direkt värre att sitta i en hundkoja på taket än att sitta i bilen. Vad gäller homoäktenskap har du rätt, det borde vara okej, men det är inte direkt som att Romney tänker leda ett korståg mot alla homosexuella.

De är lika goda kålsupare allihopa när det kommer till att ljuga för egna syften, skulle jag säga.
  • 0
Citerar marten1000:
Okej, det var en aning förenklat för att passa in i ölmetaforen. Det är klart det handlar om värderingar, men att som Gameplayer mer eller mindre måla ut Romney som en ond människa visar på tydlig okunskap. Och han är inte direkt ensam om att göra det.


Nej, han är så klart inte ond, men personligen är jag ganska övertygad om att skulle vara usel som president. Därmed inte sagt att jag tycker att Obama är bra, det är lite som att välja mellan pest eller kolera, men jag får hellre kolera än pest.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar M7Jagger:
Det är just därför det är så jävla skumt att folk röstar på Romney.


Va?

Tillagt 2012-10-17 00:11:
Citerar Lotus:
Nej, han är så klart inte ond, men personligen är jag ganska övertygad om att skulle vara usel som president. Därmed inte sagt att jag tycker att Obama är bra, det är lite som att välja mellan pest eller kolera, men jag får hellre kolera än pest.


Vi har väl helt enkelt olika syn på saker och ting.

Tillagt 2012-10-17 00:12:
Citerar Siegfried:
Roun Pal verkade så mycket vettigare


Okej, du kan inte samtidigt argumentera för att Sveriges skattetryck är bra om du gillar Ron Paul. Vet du ens vad Ron Paul har för åsikter?
  • 0
Citerar marten1000:
Vi har väl helt enkelt olika syn på saker och ting.


Ja, det har vi verkligen.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar marten1000:
Okej, du kan inte samtidigt argumentera för att Sveriges skattetryck är bra om du gillar Ron Paul. Vet du ens vad Ron Paul har för åsikter?


Jag gillar inte honom heller, men han var den vettigaste republikanska kandidaten, han var för legalisering av cannabis, han röstade emot irak kriget, han är emot abort men staterna ska själva få välja om det ska vara lagligt, (Paul Rayan vill totalförbjuda det)
Jesus was black, Ronald Reagan was the devil, and the government is lying about 9/11
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!