Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Feminism


Citerar antonfusk:
Vi kan inte tvinga folk till ett yrke de inte vill ha o göra med bara för att det ska se "bra" ut. Hade lika många män som kvinnor velat vara sjuksköterskor så hade det varit precis så. Staten har ingen rätt att försöka påverka människors yrkesval. Detta är ett sinnessjukt förslag, ifall du nu är seriös.

Kvotering gäller företagsledningar, inom alla branscher, så det gäller inte sjuksköterskor, butiksbiträden osv, det handlar om att få in kvinnor på höga poster.


Läs hela stycket antonfusk. Jag skrev,
Citerar Chrysis_ignita:
Och om man nu tycker kvotering ska införas, varför bara kvotering på vissa yrken?
Borde inte kvotering göras konsekvent över alla marknader, det vill säga 50/50 sjuksköterskor, poliser, brandmän, butiksbiträden, psykologer, jurister etc.


Detta är en fråga jag ställer till de som är för kvotering. Varför ska just chefspositioner kvoteras?
Är det inte en större orättvisa i yrken där det är 85-90 % som är män. Varför ska just chefspositioner väljas ut och få tvingande regelverk för anställning av kvinnor.
För mig är det bara ett populistiskt förslag politiker inom feminismen vill slänga fram för det ser bra ut på plakaten.
Nu ska vi trycka till kostymnissarna, Tjejer ska äntligen in i bolagsstyrelserna!.


Hur löser bolagskvotering jämställdhetsmålet för alla de andra tusentals yrkena i landet där det sker orättvisa mellan könen varje dag?
Yrkena där det som du skriver anses djupt felaktigt att ha kvotering. För mig är det hyckleri om man ska kvotera vissa yrken och inte andra yrken, eftersom då görs det helt godtyckligt.

I den privata sektorn är det märkligt att tvinga exempelvis ett familjeföretag med en styrelse att de ska välja personer baserat på kön vare sig de vill det eller inte. Äger du ett företag ska du få välja vilka som ska representera din verksamhet, inte staten.

Man kan alltid utöva social påtryckning, som att inte köpa produkterna från ett företag med bara män i en styrelse. Företag vill inte förlora kunder och har i historien ändrat sig snabbt om vinsterna går nedåt. Denna väg tror jag ger mer ( det fungerar för miljöfrågan) men är svårare. Svårare för det kräver en ändring av inställning bland alla medborgare att ta frågan om jämställdhet på allvar.
Everything dies, even stars//GRs Summer Awards 2011
  • 0
Diskussionen har fel fokus.

Könskvotering sker redan i Sverige; män kvoteras in på kvinnors bekostnad i sammanhang med maktpositioner. Lösningen därav bör ligga i hur man hittar vägar till att sluta kvotera in män snarare än att kvotera in kvinnor.
Min generation tvingades växa upp i trappuppgångar - tvinga inte nästa att göra det
  • 0
Dags att snart gå ur daltandet i skolan och komma ut i verkligheten?
Holy stuff! It talked! Wow-cow-chow!
  • 0
Citerar lillekjell:
Dags att snart gå ur daltandet i skolan och komma ut i verkligheten?


Vad snackar du om?
"One of the things I learned the hard way was that it doesn't pay to get discouraged. Keeping busy and making optimism a way of life can restore your faith in yourself." - Lucille Ball
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Vad är det för sätt som arbetsgivare "beter sig" på som du tycker borde förändras/förbättras?

Lurkman kan säkerligen svara för sig själv, men eftersom jag har diskuterat ämnet flikar jag in med egna tillägg:

Jag antar att han menar att arbetsgivare oskyldigt följer giftiga sociala praktiker, helt enkelt på grund av mänsklig fallibilitet. Det är naturligtvis inget som ska skyllas på arbetsgivare per se, men eftersom de har en mäktig position i samhället och därmed tillhandahåller reglaget för en arbetsmarknad som kan reproducera och stärka sagda sociala praktiker följer att kvotering i vissa fall kan fungera som ett verktyg för att öka jämställdheten inom arbetslivet och därefter också samhället i övrigt.

Detta förgivettar att det finns en växelverkan mellan social kultur och arbetsmarknad, men det mesta pekar på att så är fallet. Den variabel som är starkast är naturligtvis kulturens diskurs, men en mer jämställd arbetsmarknad kan också påverka hur människor ser på könsroller i samhället.
  • 0
Gamergate hör nog till något av det mest bisarrt underhållande som har hänt på Internet under den senaste tiden. Utan Gamergate så hade jag aldrig kunnat läsa fantastiska citat som detta:

Citerar Return of Kings:
It is my personal belief that, after GamerGate, video games will evolve to become a tool for raising a new generation of men. Our current education system fails horribly at providing real information on how the world works, what motivates people, and how to get laid. More importantly, it pussifies men and turns them into starry-eyed believers in the Disney variety of life and love. The entire concept of sitting quietly and reading is meant for girls. Boys need the fight, the challenge, competition, and a test of their strength.

Games were always learning tools. Now they can become a tool for learning greater masculinity. To become real men, boys must overcome challenges and find the true strength in themselves. Whether this is done in a virtual or real arena is irrelevant. By creating games that are consciously aimed at presenting a proper challenge, we can collectively make the world a better place for the next generation of men. And possibly help them get laid more.
  • 0
Citerar Zaito:
Gamergate hör nog till något av det mest bisarrt underhållande som har hänt på Internet under den senaste tiden. Utan Gamergate så hade jag aldrig kunnat läsa fantastiska citat som detta:

Citerar Return of Kings:It is my personal belief that, after GamerGate, video games will evolve to become a tool for raising a new generation of men. Our current education system fails horribly at providing real information on how the world works, what motivates people, and how to get laid. More importantly, it pussifies men and turns them into starry-eyed believers in the Disney variety of life and love. The entire concept of sitting quietly and reading is meant for girls. Boys need the fight, the challenge, competition, and a test of their strength.

Games were always learning tools. Now they can become a tool for learning greater masculinity. To become real men, boys must overcome challenges and find the true strength in themselves. Whether this is done in a virtual or real arena is irrelevant. By creating games that are consciously aimed at presenting a proper challenge, we can collectively make the world a better place for the next generation of men. And possibly help them get laid more.


Borde vara ett tal i nån cool krigsfilm. Typ som i Independence day.
Tar du hand om jorden så tar den hand om dig.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!