Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Feminism


Citerar Lotus:
Kristen. Det jag syftade på mer specifikt finns här.


Vad ruttet (länkens innehåll, alltså).
"One of the things I learned the hard way was that it doesn't pay to get discouraged. Keeping busy and making optimism a way of life can restore your faith in yourself." - Lucille Ball
  • 0
Citerar NintendorRemote:
Hen var ett ord som typ uppfans av feminister på Södermalm som klippt av hälften av håret, färgat det svart och kom på att de var bisexuella för en vecka sedan. Jag använder bara Hen för att göra mig rolig av de som använder Hen. Det är löjligt.

Jag blir ledsen när folk inte vet hur saker egentligen ligger till.
Ordet hen föreslogs redan på 60-talet i en insändare till en tidning (minns inte vilken, google it) och har använts lite till och från i en del kretsar, främst RFSL. Målet med ordet var (och är, för de flesta) att kunna prata om en person utan att specificera vilket kön personen har, av en eller annan anledning. Sen finns det en handfull intergender-personer i vårt avlånga land (både personer med klara XX-/XY-kromosomer samt personer med exempelvis XXX/XXY eller annat och som faktiskt rent medicinskt inte kan bestämmas som män eller kvinnor) som av naturliga skäl uppskattar ordets användning.

Ordet hen är inte till för att göra oss alla könlösa. Det är för att du ska slippa säga "han eller hon", till största del. Det kan exempelvis vara praktiskt om man har ett kompisgäng med bara en tjej och vill berätta om någonting som hänt, men inte hänga ut att det var just hon som figurerade i händelsen. Jag vet att jag själv skulle kunna återberätta det utan att specificera kön, men så har jag koll på mina ord. Att kunna säga hen gör det smidigare för de som inte orkar försöka omformulera sig en massa.

Tillägg: Så egentligen tycker jag inte att ordet hen har så mycket att göra med feminism, mer än att det över huvud taget berör ämnet kön/genus. Är av diverse skäl intresserad av HBTQ-ämnen och det var på den vägen jag ramlade på ordet första gången för ett par år sedan.
  • 0
Citerar Minilena:
Jag blir ledsen när folk inte vet hur saker egentligen ligger till.
Ordet hen föreslogs redan på 60-talet i en insändare till en tidning (minns inte vilken, google it) och har använts lite till och från i en del kretsar, främst RFSL. Målet med ordet var (och är, för de flesta) att kunna prata om en person utan att specificera vilket kön personen har, av en eller annan anledning. Sen finns det en handfull intergender-personer i vårt avlånga land (både personer med klara XX-/XY-kromosomer samt personer med exempelvis XXX/XXY eller annat och som faktiskt rent medicinskt inte kan bestämmas som män eller kvinnor) som av naturliga skäl uppskattar ordets användning.

Ordet hen är inte till för att göra oss alla könlösa. Det är för att du ska slippa säga "han eller hon", till största del. Det kan exempelvis vara praktiskt om man har ett kompisgäng med bara en tjej och vill berätta om någonting som hänt, men inte hänga ut att det var just hon som figurerade i händelsen. Jag vet att jag själv skulle kunna återberätta det utan att specificera kön, men så har jag koll på mina ord. Att kunna säga hen gör det smidigare för de som inte orkar försöka omformulera sig en massa.


Mycket bra skrivet, jag kunde inte ha sagt det bättre själv!
"One of the things I learned the hard way was that it doesn't pay to get discouraged. Keeping busy and making optimism a way of life can restore your faith in yourself." - Lucille Ball
  • 0
  • kraz
  • kraz
Hela hen-diskussionen har blivit så fantastiskt uppblåst, som så mycket annat. I finskan så är han och hon samma ord, det är inget konstigt med det.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar NintendorRemote:
Hen var ett ord som typ uppfans av feminister på Södermalm som klippt av hälften av håret, färgat det svart och kom på att de var bisexuella för en vecka sedan. Jag använder bara Hen för att göra mig rolig av de som använder Hen. Det är löjligt.

Dummaste inlägget jag läst på länge. Du kan inte bli tagen seriös om du raljera på det sättet. Du målar även upp den gruppen som en bunt ointelligenta tomtar, men jag tror mig veta att dessa människor du nämner är trettio gånger så smarta som dig.
Tro mig, dra in till café 44 i Stockholm så kan du nog få en en insikt om det ena eller det andra, kan vara nyttigt.

Tillagt 2013-05-15 17:05:
Bra skrivet Minilena f.ö.
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
Citerar Minilena:
både personer med klara XX-/XY-kromosomer samt personer med exempelvis XXX/XXY eller annat och som faktiskt rent medicinskt inte kan bestämmas som män eller kvinnor


Detta har jag aldrig hört om, så jag gjorde lite efterforskningar. Det verkar som att XXX oftast drabbar de som har XX, vilket gör det till en kromosonavikelse som händer hos kvinnor, medans XXY är en kromosonrubbning som förekommer hos män. Det verkar dock som att båda fallen av extra kromosoner kan hända även hos det motsatta könet, men i mycket mindre utsträckning ifrån vad jag har läst. Om jag har fel eller missar något får du gärna rätta mig.

http://ltarkiv.lakartidningen.se/1999/temp/pda20410.pdf
http://www.klinefelter.se/?p=21
  • 0
Bra efterforskat! Det finns så väldigt många olika fall... Det som ligger och guppar i bakhuvudet på mig är en bekant som utan sina mediciner varken är riktigt man eller kvinna. Man kan gräva ned sig en hel del i hur det ser ut kring sådana sjukdomar. Aja. Det hör inte jättehemma i det här forumet (kommer jag igång kommer jag aldrig sluta pladdra...)
  • 0
Nu är jag i blåsväder igen.
  • 0
Förstörs inte själva grejen med feminism, kämpa för jämställdhet osv, genom att faktiskt kalla det feminism?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Jag är väl feminist på det sättet att kvinnor ska ha lika rättigheter, samt att det ska bli hårdare straff för våldtäkter, livstid för våldtäkt är väl rimligt, men jag är inte en manshatare, och jag håller inte på med hen, genus och så.

Tillagt 2013-05-19 10:01:
Citerar Straholic:
Vad ruttet (länkens innehåll, alltså).


Tack detsamma. Nejdå, jag skämtade men du får förstå mig, jag försöker följa Bibeln, och då går det inte att utesluta en massa.

Citerar Lotus:
Kristen. Det jag syftade på mer specifikt finns här.


Väsentligt i detta sammanhang.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Straffen för våldtäkt i det här landet är ett skämt, och de undrar varför det är så många som inte ens anmäler... usch.

http://www.vk.se/867973/frias-fran-valdtaktsanklagelser
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar kraz:
Straffen för våldtäkt i det här landet är ett skämt, och de undrar varför det är så många som inte ens anmäler... usch.

http://www.vk.se/867973/frias-fran-valdtaktsanklagelser


Håller helt med, dödstraff är helt klart uteslutet även om svinen som våldtar folk förtjänar det, men livstid är lagom tycker jag.

Tillagt 2013-05-19 13:22:
Hittade till och med en FB-sida som vill ha dödstraff för våldtäkt: https://www.facebook.com/NDPFR?fref=ts
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Förstörs inte själva grejen med feminism, kämpa för jämställdhet osv, genom att faktiskt kalla det feminism?


Nä. Vad något kallas är trivialt i jämförelse med verkningarna. Sedan så finns så klart definitionsfrågor ang. vad t.ex. jämställdhet ens betyder. Även om feminismen (rent hypotetiskt) enbart kämpade för kvinnors rättigheter och gav blanka fan i mansrättighetsfrågor så skulle detta kunna vara en väg till jämställdhet även om det ledde till att män blev kraftigt underrepresenterade bland vissa maktpositioner; man skulle t.ex. kunna föra resonemanget att mäns vilja till makt är så pass kraftig att varje man i en maktposition har fler enheter makt än en kvinna i en motsvarande.

Feminismen skulle således (fortfarande hypotetiskt) kunna krävas för man ska nå jämvikt, även om den diskriminerade.
  • 0
Citerar NintendorRemote:
och jag håller inte på med hen, genus och så.

Vad betyder ordet 'genus' för dig? Nyfiken fråga; förstår inte vad du menar i det sammanhanget (Och sen är min åsikt att ordet 'hen' inte har någonting alls med feminism att göra, men det har jag redan babblat nog om)
  • 0
Citerar kraz:
Hela hen-diskussionen har blivit så fantastiskt uppblåst, som så mycket annat. I finskan så är han och hon samma ord, det är inget konstigt med det.


Problemet är ju att hen betyder 'chick' på engelska. Jag tycker inte det är det enda konstiga med finska för övrigt.
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Citerar Minilena:
Vad betyder ordet 'genus' för dig? Nyfiken fråga; förstår inte vad du menar i det sammanhanget (Och sen är min åsikt att ordet 'hen' inte har någonting alls med feminism att göra, men det har jag redan babblat nog om)


Tja många feminister använder hen, detta med genus är väl att män/kvinnor är på ett visst sätt och det spelar väl ingen roll.
  • 0
Jag skulle bli gladare än någonsin om man kunde utesluta ordet "hen" från svenskan. Ordet anses ju hur förvirrande som helst.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
När Nöjesguiden införde det användes det bara för tjejer har jag för mig. Jag tror att det gjordes för lols.
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Citerar AG Jati:
Jag skulle bli gladare än någonsin om man kunde utesluta ordet "hen" från svenskan. Ordet anses ju hur förvirrande som helst.


+1

Jo, håller med Oxenstierna, om hen. Det är ganska politiskt laddat, typ som negerboll och därför undviker man det gärna, även fast det kanske är praktiskt (det låter fult men det är oväsentligt) dessutom så tror ju folk att man är en vänsterliberal om man använder det.
  • 0
Det var väl en dålig jämförelse? n-ordet är ju etablerat sedan 100 år eller så (i kokböcker). Detta är politiskt laddat. Men det är på rätt sida om gränsen för hets mot folkgrupp, enligt min ganska välgrundade (rent rasism-mässigt så har jag en del Afrika-studier under bältet) åsikt (jag kanske kan bli dömd ändå om jag trycker en tröja som det står negerboll på och inget annat, men troligen inte)

Hen är egentligen inget politiskt, det är ju nöjesmedia som har introducerat, under förra året. Däremot är feminism som helhet en politisk rörelse. Men fråga en riktig feminist vad dom tycker om hen (höna)!

Det är helt olika anledningar till att orden är laddade. Negerboll på grund av den politiska historian med slaveriet. Hen på grund av motsatsen egentligen, att det INTE tar frågan på allvar (eftersom det är ett feminint substantiv på engelska)
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Citerar Chaan:
Det är helt olika anledningar till att orden är laddade. Negerboll på grund av den politiska historian med slaveriet. Hen på grund av motsatsen egentligen, att det INTE tar frågan på allvar (eftersom det är ett feminint substantiv på engelska)


+1
  • 0
Citerar kraz:
Straffen för våldtäkt i det här landet är ett skämt, och de undrar varför det är så många som inte ens anmäler... usch.


Helt rätt. Det är helt sinnessjukt att vi lever i ett land där man kan få högre straff för narkotikabrott än vad de flesta våldtäktsmän och pedofiler får. Våldtäkt är det värsta brottet man kan begå och borde belönas med minst ett svenskt "livstidsstraff".
Jag hatar djurvänner.
  • 0
Citerar Vanilla Thunder II:
Helt rätt. Det är helt sinnessjukt att vi lever i ett land där man kan få högre straff för narkotikabrott än vad de flesta våldtäktsmän och pedofiler får. Våldtäkt är det värsta brottet man kan begå och borde belönas med minst ett svenskt "livstidsstraff".


Kunde inte sagt det bättre själv. Våldtäktsmän förtjänar att dö men fängelsestraff är bättre tror jag.
  • 0
Citerar NintendorRemote:
Kunde inte sagt det bättre själv. Våldtäktsmän förtjänar att dö men fängelsestraff är bättre tror jag.


Jag håller med, fast då jag egentligen är emot dödsstraff så förespråkar jag livstid. Även om jag inte ser något fel i att döda en våldtäktsman/pedofil så finns det många andra ganska självklara anledningar till att inte införa dödstraff.
Tvångskastrering på kräken däremot, det borde vara en självklarhet.
Jag hatar djurvänner.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Problemen med fysiska straff (dödsstraff, tvångskastrering) är att inget samhälle har 100% rättssäkerhet, alltså finns alltid risken att någon blir dömd till döden trots att h*n var oskyldig.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!