Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Elektronisk musik


Grejen för mig med Aphex Twin är att hans kreativitet lyser igenom hans produktion på ett sätt som ingen annan förmår (kanske Kettel är i samma liga då). Hans musik är rena känslor och själva produktionstjafset lägger han lite åt sidan. Jag vet inte riktigt varför, men Aphex twin lyckas aldrig upprepa sig, och det är lite därför jag fortfarande håller honom som en av världens absolut bästa musiker, han vet hur man med små medel åstadkommer stordåd. Hehe. Kort sagt är han ett kreativt geni vars verk inte kan underskattas.

Jag känner på mig att Syro kommer bli en upplevelse utöver det vanliga.

Någon som hört något om Kettels kommande album förresten? Det skulle ju dyka upp under 2013...

Tillagt 2014-09-07 14:56:
Citerar AG Jati:
Nån som hört den senaste från FlyLo med självaste Kendrick Lamar? Sjuuuukt tung!


Hur "tung" som helst även om du frågar mig. Ibland tycker jag att FlyLo kan sväva iväg över lite väl abstrakt vatten när han sysslar med sina beats, men tycker verkligen att han håller sig inom den ramen som Kendrick klarar att leverera innanför. Ser fram emot ett fortsatt sammarbete mellan dessa herrar då båda i min mening är verkligen hur bra som helst
  • 0
Citerar Matt Brewston:
Kan hålla med om att karln är något överskattad. Folk behandlar honom som om han vore någon slags gud vilket ju bara blir fånigt. Speciellt när det ploppat upp så otroligt skickliga producenter på dessa 13 år som Richard varit frånvarande. Andra artister har tagit över och byggt vidare på det ofärdiga jobbet han lämnade kvar efter sig.


Edit: Kraftwerk, Sven Väth, Jesper Dahlbäck och Ellen Allien.

Hoppsan! Gick väl lite åt Boiler Room-hållet hehe.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
https://soundcloud.com/d-a-d-a-3/autoharmonybot

Då var man tillbaks till det minimala soundet igen.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Krabban! Om du är ett stort fan av AFX acid-material så råder jag dig starkt att kolla in Beatwife's senaste. Snortight album utan svaga moment och soundmässigt likt Richard. Enligt mig kommer det bli väldigt svårt för Aphex att toppa den.
om du nu är så bekymrad över kvinnorna, vaarför vill du försämra löntagarnas ställning på arbetsmarknaden? haduuinteföljtmetuudebatten ? ? ?
  • 0
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Vad tycker ni om Syro hittills då? Har lyssnat 2 dagar i streck nu. Åsikter kommer inom kort.
  • 0
Någon som lyssnar på Starfucker? Tycker Dragon Queens är en sinnessjukt qt låt.
Avgångstidelag
  • 0
Citerar Självmordsblond:
Någon som lyssnar på Starfucker? Tycker Dragon Queens är en sinnessjukt qt låt.


Deras bästa enligt mig:
https://www.youtube.com/watch?v=5Z8oYH_bhnA

Tillagt 2014-09-20 21:42:
Vad tycks om den här nya hitten från Herbert? Märks tydligt att han går tillbaks till sitt mer house-liknande sound.
https://www.youtube.com/watch?v=qSoqxv0Glro
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar Herrkrabba:
Vad tycker ni om Syro hittills då? Har lyssnat 2 dagar i streck nu. Åsikter kommer inom kort.


Den känns härligt tidsfrusen. I vanlig ordning är det kalla och koncentrerade ljudlandskap med slingor av varmare nyanser till och från. Det händer så mycket men hela vägen igenom genomsyras musiken av en tomhet, ungefär som att se tillbaka på livet i ljuset av nihilism. 7/10
  • 0
Jag håller helt med dig i betyget. Ett i min mening ganska så ostadigt album. Vissa låtar, som Xmas_evet10, 4 bit 9d api+e6 och minipops håller verkligen skyhög klass. Framförallt Xmas som i min mening är bland det bästa han släppt. Sen håller tyvärr inte alla låtar samma standard. Soundet tycker jag ligger mycket nära det sound han använde sig av under "the Tuss"-pseudonymet, härliga trummor och fina analoga synthar.. Ska dock lyssna in mig något ytterligare innan jag ger ett entydigt svar på mina tankar.
  • 0
vad är det jag hör?! Era kräk! Ni är inga riktiga Aphex-fans, ni kan absolut ingenting om musik det hörs ju direkt! Jag ska lemlästa er båda två och dumpa er långt ut i Everglades. Jag kräks på dessa fasoner! Aphex släpper alltid perfekta album och ingen är bättre än honom! AGARHAGGAGH!!! / Aphex-dry humper0254

Skämt åsido.

Då får väl jag vara den som är mest positivt inställd till Syro. Den är bra. Den är rent av riktigt bra. Kanske. Har inte bestämt mig riktigt om jag ger den en stark 7a eller om den får 8 creepy-smajlande Richard-flin av 10. Hur som helst så är favoriterna tveklöst Xmas_evet10 (tack för att jag får citera dig Krabban så jag slipper leta upp titeln) och PAPAT4. Ruskigt fina låtar det dära. minipops och CIRCLONT6A är riktigt bra också. Albumet som helhet är dock inget man blir blåst av stolen av.

Men ja, jag står fast vid att det finns bättre Braindance-släpp i år. "Cornbrail Acid 2" är albumet jag hade velat se av Richard. Fullt ös medvetslös redan från start utan en sekund av tristess med jävligt schyssta breaks och suveränt läckra melodier. Kan inte få nog av den det är perfekt tjofräs och jag kräks över dess briljans. Även EOD har varit flitig i år med två släpp, bland annat från hans CN-alias. Det är som vanligt varma synthar där melodierna ligger i fokus, som vanligt med EOD så är hans melodier så förbannat vackra. Rekommenderar köp på dirren assssååå.

https://eodtracks.bandcamp.com/album/nu
om du nu är så bekymrad över kvinnorna, vaarför vill du försämra löntagarnas ställning på arbetsmarknaden? haduuinteföljtmetuudebatten ? ? ?
  • 0
Orka idm/braindance. Orka Aphex Twin. Han är färdig. Platt och endimensionellt album.
  • 0
Citerar Epsilonphase:
Orka idm/braindance. Orka Aphex Twin. Han är färdig. Platt och endimensionellt album.


Synd, dock så får han väldigt mycket positiv kritik för albumet. Ska ta och lyssna och återvända med mina intryck.

Tillagt 2014-09-24 20:08:
Gillar xmas, påminner om gammaldags tech house.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Du låter trött Epsi-Pepsi. Du kanske ska gå och lägga dig snart? ;)
om du nu är så bekymrad över kvinnorna, vaarför vill du försämra löntagarnas ställning på arbetsmarknaden? haduuinteföljtmetuudebatten ? ? ?
  • 0
Citerar Matt Brewston:
Du låter trött Epsi-Pepsi. Du kanske ska gå och lägga dig snart? ;)


Lyssnat klart på albumet och måste medge att det inte var något vidare. Som de flesta uttrycker så är dem två första spåren mästerliga men resten är bara fjams, too much helt enkelt.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar Matt Brewston:
https://eodtracks.bandcamp.com/album/nu


Jävlar i min låda. Hujeda mig vad bra! Den där Stian sitter antagligen uppe dag o natt och producerar. Välbekant sound, men har ännu inte tröttnat på hans förföriska synthar och de svängiga trummorna. Kan dock inte släppa volume 1, vilket magiskt album. När man sitter på tuben och Retcho alternativt Zenking går på, då jävlar vill man bara ställa sig upp och dansa. Oavsett vilka lömska blickar man får kastade mot sig.
  • 0
Citerar AG Jati:
men resten är bara fjams, too much helt enkelt.


Lol. Lyssna på 4 Bit igen.
  • 0
Citerar Kaonashi:
Lol. Lyssna på 4 Bit igen.


Du måste skämta med mig, den var typ en av dem värsta i hela albumet.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar AG Jati:
Du måste skämta med mig, den var typ en av dem värsta i hela albumet.

Vansinne! Otroligt hur åsikterna går isär. Otroligt fräsch och lush låt. Kul att du uppskattar Minipops och Xmas dock.

Förövrigt är mina åsikter såhär om albumet: http://i.imgur.com/GZUKvFD.gif
  • 0
Kaonashi, om du fortfarande är kvar, hur tycker du Syro står sig mot Beatwife's senaste?

I min mening har Syro svårt att hålla intresset uppe på samma sätt som Cornbrail. Medans jag tycker att Syro svajar lite till och från och kan låta lite trött och oinspirerat så varvas konstant rövsmisk och non-stop action med sensuellt synthplinkande ypperligt på Cornbrail. Richard (som han så förträffligt heter) vet verkligen hur han ska smeka sina analoga synthar för att få dem att prestera på topp där hans känsla för melodier verkligen lyser igenom. Det är helt enkelt ett roligare album att lyssna på där han drar inspiration från andra artister men samtidigt tillsätter mycket av sin egna talang i grytan och resultatet blir en fartfylld men även väldigt melodisk och vacker retrofuturistisk resa som för mig är svår att släppa taget om.

Har du kollat in EOD's två senaste släpp förresten och i så fall vad tycker du om dessa?

Det var alla mina frågor. Tack för att du medverkade (?).
om du nu är så bekymrad över kvinnorna, vaarför vill du försämra löntagarnas ställning på arbetsmarknaden? haduuinteföljtmetuudebatten ? ? ?
  • 0
Citerar Matt Brewston:
Kaonashi, om du fortfarande är kvar, hur tycker du Syro står sig mot Beatwife's senaste?


Man kan inte ställa de albumen emot varandra, då de är jäkligt olika. Beatwife har lyssnat mkt på Drukqs (sic!), RDJ har försökt komma långt ifrån Drukqs.

Jag tyckte om Cornbrail Acid 2 mer (då älskar jag också Drukqs...i dubbel bemärkelse) men Syro är, som de flesta (för att inte säga alla) av RDJ's släpp mycket originellt. Tycker plattan fått lite för mycket hat och jag blir irriterad av att ingen hyllar minipops. Så sjukligt bra percussion-spår i den låten. Partiet 4:14 - 4:32 (i kontext) är så galet jävla obeskrivligt snyggt!!!

Albumet är OK annars, inte superduper som sagt. Idéerna finns där men det känns bara lite själalöst ibland. Får hoppas att något av de kommande släppen är bättre.

edit:

Albumet hade varit bra om det inte vore för det stora misstaget 180db
The great revolution in the history of man, past, present and future, is the revolution of those determined to be free.
  • 0
Måste säga att CIRCLONT6A har växt på mig otroligt mycket de senaste dagarna. Är nog tillsammans med xmas den bästa låten. Sen håller jag med Lithenem i 180db, riktigt usel låt. Hoppar alltid över den när jag lyssnar. Hade nog varit en 8a för min del om den inte var med.
  • 0
Citerar Lihtenem:
Man kan inte ställa de albumen emot varandra, då de är jäkligt olika.


Är fullt medveten om att det är två helt olika album vi pratar om här. Jag jämför endast underhållningsvärdet mellan dessa två och det faktum att Hustrumisshandlaren har influerats kraftigt av Aphex och det gör automatiskt att jag ställer dessa två mot varandra. Cornbrail är helt enkelt bra mycket mer underhållande, även om jag håller med om att Aphex nya är mer originellt. Men fan, Herr Tank Top är en en sjuhelvetes jävel med sina bedårande acid-melodier.

Men att Syro fått utså mycket hat tycker jag inte. De flesta verkar ändå positiva, det känns som att de flesta antingen tycker den är okej eller riktigt bra.

Citerar Herrkrabba:
Måste säga att CIRCLONT6A har växt på mig otroligt mycket de senaste dagarna


Absolut, en av de finaste stunderna på albumet. Inte att förglömma PAPAT4 heller med sina delikata synthar.
om du nu är så bekymrad över kvinnorna, vaarför vill du försämra löntagarnas ställning på arbetsmarknaden? haduuinteföljtmetuudebatten ? ? ?
  • 0
Citerar Matt Brewston:
Hustrumisshandlaren

Måste bara påpeka, även om du själv säkert är medveten, men jag tolkar det som "Taktfrun" - vilket låter bra mycket trevligare.

Förvörigt känner jag också för att inte direkt jämföra skivorna. Var länge sen jag lyssnade på Cornbrail i hel kontext dessutom (vilket jag nu känner för att göra). Tycker även att det är för tidigt för att ge ett klart utlåtande. Både två är toppenplattor i vilket fall som helst!

Citerar Herrkrabba:
180db, riktigt usel låt.

Jag tycker om den. Känns lite som en hyllning till den tidigare ravescenen, som Richard själv uppskattar mest.

Citerar Matt Brewston:
Har du kollat in EOD's två senaste släpp förresten och i så fall vad tycker du om dessa?

EOD är underbar. Late Mornings från Volume 3 är en höjdare.

Ett annat tips som ni borde spana in från i år är Kyokas IS (is superpowered). Rå, cutting-edge, fräscha beats med mycket bra fragmenterade röstsamplingar. Exempel: https://soundcloud.com/rasternoton/new-energy-shuffle
  • 0
Okej, nu har dagen spenderats med Beatwife, jävla vilket lyckopiller. All my friends är sådär snuskigt catchy att det nästan blir lite generande. Han bara öser på med alla möjliga influenser, jag törs säga att jag hör en hel del Kraftwerk i hans produktion.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!