Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Den stora gitarrtråden!


Citerar Chaan:
Oj, den här diskussionen. Nej jag har spelat på så många gitarrer att jag kan sortera bort ljudet i 99 av 100 i affären utan att koppla in dom.


Hur vet du hur de kommer låta distat om du inte ens provar?
I encourage you to propel yourself towards my general direction, sibling.
  • 0
Citerar Axxorz:
Citerar Chaan j, den här diskussionen. Nej jag har spelat på så många gitarrer att jag kan sortera bort ljudet i 99 av 100 i affären utan att koppla in dom.

Hur vet du hur de kommer låta distat om du inte ens provar?


Jag vill inte veta! Det finns inga mickar eller stärkare som kan fixa ett sprucket ljud till exempel.
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Citerar Chaan:
Det finns inga mickar eller stärkare som kan fixa ett sprucket ljud till exempel.


Menar du strängrassel? Gitarrer i butiker är generellt i bedrövligt skick rent setup-mässigt, och de har ofta gamla strängar. En bra setup och nya strängar gör underverk för vilket instrument som helst - för spelbarhet lika väl som för ljudet.
  • 0
Nej.

Hur gitarren är, bland annat det här:

Citerar Homer S:
För det andra så anger en lista med specifikationer inte antal bitar eller kvalitet på virket kroppen på gitarren är gjord av - endast träslag (vilket alla som jobbat med virke vet inte betyder något alls egentligen - kvalitet varierar kraftigt).
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Ser fortfarande inte vad din poäng är.

Ja, kroppen som mickarna är monterade i liksom halsen är viktig. De behöver vara stabila. Men i slutändan lär du inte höra någon egentlig skillnad på en Fender för 4000 kr och en Fender för 20 000 kr när de spelas genom samma rigg, om det sitter exakt samma elektronik i dem. Det är i hur instrumentet känns i dina händer som kvalitetsskillnaden ligger. I förlängningen påverkar detta givetvis hur bra du spelar.

Det finns så oerhört mycket ren bullshit, myter och uppfattningar om instrument.
  • 0
Jag hör stor skillnad på instrument av samma märke. Det finns ibanezer från 80-talet som låter illa, som liknar eller är likadana som min. När jag köpte den senaste, den billiga, var det förvånande att jag hittade rätt ljud i den, för jag hade provat en likadan något halvår tidigare och gillade den inte alls. Sen kan du läsa om hur stor skillnad det är, det finns folk på internet som vet mycket mer än jag om det. Till exempel, när jag forskade i ny gitarr, hittade jag en som visste hur stor skillnad det är på olika Ibanez Xiphos, en kille på Youtube, dom väger väldigt olika mycket säger han till och med.
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Självklart väger olika exemplar av samma modell olika mycket. De är tillverkade av trä. Har två exakt likadana Fender American Standard Telecasters här hemma. Den ena är så lätt att halsen dyker mot golvet när jag släpper den, den andra är rejält tung (och i mitt tycke mer bekväm). Finns inte en chans att någon skulle höra skillnad på inpluggade ljudet i dem, men de är extremt olika i känsla.
  • 0
Jodå. Varför tog du själv upp kvalitet på trä?
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Citerar Chaan:
Jodå. Varför tog du själv upp kvalitet på trä?


Lägg ner med bullshiten nu.
  • 0
  • Penn
  • Penn
Beställa gitarr från Thomann, har ni gjort det?

Börjar närma mig ett köp i prisklassen "låt-den-inte-bli-skadad-under-transport". Jag tänker på temperatur, hur den är packeterad (inget hardcase medföljer köpet) och så vidare.

Hur är gitarrerna när man får dem, i skick, setup osv?
  • 0
Citerar Penn:
Beställa gitarr från Thomann, har ni gjort det?

Börjar närma mig ett köp i prisklassen "låt-den-inte-bli-skadad-under-transport". Jag tänker på temperatur, hur den är packeterad (inget hardcase medföljer köpet) och så vidare.

Hur är gitarrerna när man får dem, i skick, setup osv?


Köpt, få se nu... En USA Charvel, en Jackson RR5, och en Gibson Les Paul Deluxe där, lägg därtill dubbla mängden instrument hos vänner och bekanta.

Aldrig varit ett enda problem. Samtliga gitarrer har anlänt stämda och med fina setups. Tror inte att de gör annat än inspekterar gitarrerna de skickar ut dock. De skickar vanligtvis i en Thomann-kartong med en annan kartong inuti. Industristandard. Så länge du inte köper en akustisk gitarr när det är minusgrader ute så bör det inte vara problem.

Har varit med om att jag fått skadade gitarrer vid internethandel, och det har bara vara att kontakta butiken och skicka bilder och info och så har de skickat en budfirma som hämtat vid min dörr på deras bekostnad.

Handla på. Vad är det för gitarr du ska köpa?
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Vad tycker ni om hollowbody-elgitarrer? Jag tänker typ Gibson 335 och liknande från andra märken. Finns ju en hel del, men är det något som gillas?


Stratocaster och ES-modeller är mina absoluta favoritmodeller.

Tillagt 2013-06-01 22:33:
Citerar Penn:
Beställa gitarr från Thomann, har ni gjort det?


Japp, beställer jag någon musikutrustning så gör jag det från Thomann. Väldigt bra kundservice och vet verkligen vad de håller på med, du behöver inte vara orolig.
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0
Passar på att rekommendera Rich Tone Music (UK) också. Mycket bra service.

richtonemusic.co.uk
  • 0
  • Penn
  • Penn
Citerar Supreme:
Japp, beställer jag någon musikutrustning så gör jag det från Thomann. Väldigt bra kundservice och vet verkligen vad de håller på med, du behöver inte vara orolig.

Citerar Homer S:
Handla på. Vad är det för gitarr du ska köpa?


Tack för svaren.

En Fender Jaguar är det som ska inhandlas.
  • 0
Citerar Homer S:
Citerar Chaan:Jodå. Varför tog du själv upp kvalitet på trä?

Lägg ner med bullshiten nu.


Är du avundsjuk på att jag hör skillnad på gitarrer?
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Citerar Penn:
En Fender Jaguar är det som ska inhandlas.


Mums.

För övrigt kan jag tipsa om en app som heter gStrings som finns till Android och iPhone. Det är en stämapparat i mobilen som fungerar riktigt bra faktiskt så om man har glömt stämapparaten så är det bara att slita upp telefonen.
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0
Citerar Chaan:
Är du avundsjuk på att jag hör skillnad på gitarrer?


Inte direkt. Börjar väl bli lite nyfiken på hur din spelstil är om du menar att små skillnader mellan olika gitarrer spelar någon egentlig roll för ljudet.
  • 0
Ska handla en Ovation från Thomann snart. Hardcase medföljer. Har längtat efter en redig roundback-gura ett tag nu.
Sen kallade han tysken för "liftwaffe", och sen sa han att han inte kunde förstå hur man kan va så stöddig när man har förlorat två världskrig
  • 0
Citerar Supreme:
För övrigt kan jag tipsa om en app som heter gStrings som finns till Android och iPhone. Det är en stämapparat i mobilen som fungerar riktigt bra faktiskt så om man har glömt stämapparaten så är det bara att slita upp telefonen.


Tyvärr kan man ju inte plugga in gitarren i mobilen. Brukar inte direkt vara tyst där jag stämmer med stämapparat.
  • 0
Citerar Homer S:
Tyvärr kan man ju inte plugga in gitarren i mobilen. Brukar inte direkt vara tyst där jag stämmer med stämapparat.


Då får du skrika att alla ska hålla käft och sluta spela, blir kanske lite jobbigt i längden dock
  • 0
Citerar Szreaper:
Då får du skrika att alla ska hålla käft och sluta spela, blir kanske lite jobbigt i längden dock


Mjo, men om jag hör när jag stämmer behöver jag ju inte en stämapparat till att börja med. Referenston kan du ju få från keyboard.
  • 0
Är det någon som kan tipsa om en billigare rörförstärkare på högst 15W? Bara för hemmabruk.
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0
Citerar Supreme:
Är det någon som kan tipsa om en billigare rörförstärkare på högst 15W? Bara för hemmabruk.


Orange Tiny Terror kanske är för dyr?
  • 0
Citerar Supreme:
Är det någon som kan tipsa om en billigare rörförstärkare på högst 15W? Bara för hemmabruk.


Orange Micro Terror, Blackstar HT-5, Blackstar HT-1 (jag tycker den ger väldigt lite volym, men ,men). HT-5 är grym, men rätt dyr (3995 spänn).
"- Berlusconi kan få hur många kvinnor han vill gratis."
  • 0
Citerar The_Metalhead92:
Orange Micro Terror, Blackstar HT-5, Blackstar HT-1


HT-5 verkar ha utgått ur Thomanns sortiment för nuvarande. HT-1 är endast 1W eller läser jag fel?

Någon som testat denna http://www.thomann.de/se/vox_ac4_blue.htm ?
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!