Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Den stora gitarrtråden!


Citerar The Guitarist:
Vad tror du (ni) förresten, är det värt att lägga någon extra tusenlapp för att få en Mexikan-Fender?


Var på Musikbörsen igår och bara kände för att kolla runt lite. Provade denna Strata tillsammans med en VOX AC30 och den lät faktiskt riktigt bra. Skön var den med!

http://www.thomann.de/se/fender_standard_strat_2011_rw_aw.ht
m


Denna Squier Telen kan jag även rekommendera! En polare till mig har en sådan och den låter förvånansvärt bra:

http://www.thomann.de/se/fender_squier_classic_vibe_telecustom.
htm
Johnny ain't so crazy. He's always got a line for the ladies.
  • 0
Då min polare som jag skriver musik med flyttar till Umeå snart så har jag helt tappat lusten för elgitarr. Däremot har jag blivit jävligt sugen på akustiskt. Men jag vettefan vart jag ska börja.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Då min polare som jag skriver musik med flyttar till Umeå snart så har jag helt tappat lusten för elgitarr. Däremot har jag blivit jävligt sugen på akustiskt. Men jag vettefan vart jag ska börja.

Menar du gitarr- eller musikmässigt? Har en spellista på Spotify med akustisk musik som jag ständigt bygger på, försöker hålla mig till max ett par låtar per artist och är uppe i 175 nu. Där har du mycket inspiration att hämta.

Rekommenderar speciellt Gregory Alan Isakov.

http://open.spotify.com/user/apfejs/playlist/0fY0Ljbc7tZrbIAApAYO
En
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Rekommenderar speciellt Gregory Alan Isakov.


Är inte så intresserad av såndär singer/songwriter då jag har en usel röst. Vill mest spela självständig akustiska låtar, om man säger så. Andy McGee-ish. Men det är ju en sån jävla lång väg att gå.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Prova något av Tommy Emmanuels enklare material. Han har gjort en skiva tillsammans med Chet Atkins som bjuder på en hel del akustisk musik som står väl på egna ben utan sång.
  • 0
Citerar Nixxer:
Var på Musikbörsen igår och bara kände för att kolla runt lite. Provade denna Strata tillsammans med en VOX AC30 och den lät faktiskt riktigt bra. Skön var den med!

http://www.thomann.de/se/fender_standard_strat_2011_rw_aw.ht
m

Denna Squier Telen kan jag även rekommendera! En polare till mig har en sådan och den låter förvånansvärt bra:

http://www.thomann.de/se/fender_squier_classic_vibe_telecustom.
htm


Tack man! Men om du då skulle ställa de två mot varandra, hur stor skillnad är det?
  • 0
Citerar The Guitarist:
Tack man! Men om du då skulle ställa de två mot varandra, hur stor skillnad är det?


Skillnaden är inte enorm, men Telen är den som övertygar mest! Tycker att den känns jäkligt pålitlig och prisvärd. Halsprofilen känns behaglig och mickarna har ett skönt vintage-sound som inte går av för hackor. Jag som är sjukt kräsen av mig måste medge att det helt enkelt är en sjukt bra gura i den prisklassen. Jag tycker att du ska testa den och känna efter själv!
Johnny ain't so crazy. He's always got a line for the ladies.
  • 0
Citerar Nixxer:
Skillnaden är inte enorm, men Telen är den som övertygar mest! Tycker att den känns jäkligt pålitlig och prisvärd. Halsprofilen känns behaglig och mickarna har ett skönt vintage-sound som inte går av för hackor. Jag som är sjukt kräsen av mig måste medge att det helt enkelt är en sjukt bra gura i den prisklassen. Jag tycker att du ska testa den och känna efter själv!


Det ska jag absolut göra, tack! Ska man alltså kanske tänka om och köpa en tele istället för en strata då.
  • 0
Har testspelat min nya Ibanez 25th Anniversary RG1XXV i Fluorescent Pink de senaste dagarna. Är löjligt imponerad av byggkvaliteten på den, och med specifikationer i toppklass är det ett nästan otroligt bra instrument.

Placerade just en beställning på nödvändiga tillbehör.

- Dunlop Jazz III nylon plektrum
- Planet Waves vävda axelband i olika mönster
- Korg CA-1 stämapparat

Vad är era "måste ha" i gitarrcaset?
  • 0
Citerar Homer S:
Vad är era "måste ha" i gitarrcaset?


Som man tar med sig på gig/jamsessioner?

Ett sliderör i metall, gärna 60mm långt.
0,71mm plektrum. (Ett bra jävla gäng eftersom att de försvinner hela tiden.)
Ett set Ernie Ball super slinky 0,009 gitarrsträngar.
Ett capo.
Vadderat axelband.
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0
Har allting från Planet Waves axelband för 50 kr till Levy's vadderat för 700 kr, men jag har fastnat för Planet Waves vävda som ligger på 150 kr ungefär. Lätta att justera (oerhört viktigt), mycket bekväma - och de fastnar inte i kläderna som läderbanden gör.

Gällande plektrum finns det helt inget annat än den svarta Dunlop Jazz III-varianten för elgitarr. Totalt överlägsna plektrum som håller hur länge som helst. På akustisk föredrar jag visserligen Tortex 0,71 mm dock.
  • 0
Har ett oerhört slitet Ibanez-band som verkligen har sett bättre dagar. Vet inte varför jag inte bytt ut det ännu, jag är för snål antar jag. Ska kolla in Planet Wave, har haft bra saker med dem innan.

Körde lite med Jazz-plektrum förut men föredrar större plektrum, gärna inte så tjocka. Min lokala dealer här i Piteå hade stängt sist jag skulle köpa nya plektrum så jag tvingades till Teknikmagasinet då jag hört att de säljer musiktillbehör också.
De hade något off-brandmärke som jag köpte. De var inte ens gjorda utav delrin så de nöts ned som om man spelar med mariekex.
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0
Citerar Supreme:
Har ett oerhört slitet Ibanez-band som verkligen har sett bättre dagar. Vet inte varför jag inte bytt ut det ännu, jag är för snål antar jag. Ska kolla in Planet Wave, har haft bra saker med dem innan.


Kan tipsa om att Amazon.co.uk har väldigt bra priser på Planet Waves axelband och plektrum. Fraktfritt över £20 dessutom. (Se till att Amazon som står som återförsäljare bara, lite svårnavigerat där tyvärr.)

http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_noss_1?url=search-alias%3
Daps&field-keywords=planet+waves+strap
  • 0
Vad tycker ni om hollowbody-elgitarrer? Jag tänker typ Gibson 335 och liknande från andra märken. Finns ju en hel del, men är det något som gillas?
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Vad tycker ni om hollowbody-elgitarrer? Jag tänker typ Gibson 335 och liknande från andra märken. Finns ju en hel del, men är det något som gillas?


Har spelat på ett par och de är väl inget för mig. Ska inte säga aldrig - men efter 13 gitarrköp har det fortfarande inte blivit någon.
  • 0
Bandet mitt har släppt nytt Lyckades få till ett bra ljud på gurrorna tycker jag! Inspelad med Melody makers, väldigt nöjd med de gurrorna faktiskt! haha kan tipsa om ni vill ha något billigare som låter toppen med tanke på vad man betalar för!

http://www.youtube.com/watch?v=0U7V4zj3sn0&feature=youtu.be
Don't ever back down
  • 0
Imorgon blir det början på något nytt: ska köpa min första bas! Det blir en begagnad Fender MIM Precision Bass (90-talare). Är sjukt taggad! Har under en längre tid velat köpa en bas, men har inte fått ändan ur vagnen på grund av plugg. Lägger upp en bild inom kort.
Johnny ain't so crazy. He's always got a line for the ladies.
  • 0
Vad tror du om det här?
Själv spelade jag på en bandlös precision bass från 70-talet, tills jag fick blodblåsor, men kunde inte hosta upp dom 16 000:- då Eller fan det kunde jag, men då hade jag inte kunna köpt ett billigt hus och en billig lastbil. I vilket fall, en sån blir det nån gång, ljudet man får är oslagbart, den låter som ett tåg, men väger som en halstrad tupp.

Hello forum! I have got something on my mind and just cannot seem to shake it! Very recently I Bought a brand new MIM p-bass. A friend of mine has a Squier Affinity p-bass that he bought for his grandson. He told me it was identical to mine. I told there has got to be some difference because mine was a "FENDER" and his was a "squier"! well he brought it over and sure enough he had a black squier affinity and, except for the headstock, it was pretty much identical. Now I am suffering from PTSD because of it. His bass sounded just as good as mine and cost him $150.00! Mine cost me $550.00, not including the tax! So, not to be defeated and deflated I got on Fender.com and compared specs. Well low and behold the specs are IDENTICAL!!! down to the pups. Now being a fender lover and always faithful to my love, I felt very let down and feel Fender has betrayed me, and countless other Fender faithfuls! I cant seem to get anybody from Fender to explain or evan make me feel better....sob....! Anbody out there that knows Fender and Squier products, I would really appreciate any consolation you can give me! blues1953

http://forums.fender.com/viewtopic.php?f=9&t=61909
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Citerar Chaan:
Anbody out there that knows Fender and Squier products


För det första är specfikationerna inte identiska. Det sitter inte samma stämskruvar, stall eller elektronik med mera i dessa två basar. Den ena är tillverkad i Ensenada, Mexiko - den andra i Kina. För det andra så anger en lista med specifikationer inte antal bitar eller kvalitet på virket kroppen på gitarren är gjord av - endast träslag (vilket alla som jobbat med virke vet inte betyder något alls egentligen - kvalitet varierar kraftigt).

Ett annat problem jag hade med min första billiga Kina-gitarr var att jag slet ut banden snabbt - de var tillverkade av billig metall. En uppsättning nya bandstavar plus installation går på mycket mer än vad basen kostar från början.

Kort och gott - bullshit.

Tillagt 2013-05-30 13:24:
Vad som ligger till grunden för detta är mycket smart marknadsföring av Fender. Nybörjarna som endast jämför specifikationer jämför de billiga instrumenten mot de dyrare som proffsen spelar på och finner att de är lika bra - något som talar för köp av instrumentet i fråga.

De mer erfarna, som de dyrare instrumenten riktas till, vet dock om skillnaderna som inte syns i specifikationer, och att Fender då medvetet låter dem vara nästintill identiska kommer inte påverka deras val av instrument.
  • 0
Citerar Homer S:
Tillagt 2013-05-30 13:24:
Vad som ligger till grunden för detta är mycket smart marknadsföring av Fender. Nybörjarna som endast jämför specifikationer jämför de billiga instrumenten mot de dyrare som proffsen spelar på och finner att de är lika bra - något som talar för köp av instrumentet i fråga.

De mer erfarna, som de dyrare instrumenten riktas till, vet dock om skillnaderna som inte syns i specifikationer, och att Fender då medvetet låter dem vara nästintill identiska kommer inte påverka deras val av instrument.


Dock så måste jag säga att jag är besviken på Fender Mexico. Har haft mycket problem med min Tele. Mest elektroniken, men även stämskruvarna. Potarna var trasiga när jag fick gitarren, en stämskruv var glapp, stallet var inte jordat. Mickarna är inge bra. Och detta hände på TRE gitarrer (butiken beställde en ny) men fel(en) kvarstod, så till slut fick Fender Sverige göra färdigt gitarren åt Fender Mexico.

Den koreanska Eagle Tele jag har är så mycket bättre, och nypriset på den är ett antal tusenlappar mindre är vad Fendern kostade.

Jag hade troligtvis otur, men det blir nog aldrig Fender Mexico för mig igen. Det blir en Squier eller ännu hellre, ett annat märke, som Godin eller G&L.
"- Berlusconi kan få hur många kvinnor han vill gratis."
  • 0
Citerar Homer S:
Ett annat problem jag hade med min första billiga Kina-gitarr var att jag slet ut banden snabbt - de var tillverkade av billig metall. En uppsättning nya bandstavar plus installation går på mycket mer än vad basen kostar från början.


Det problemet har min japs, Ibanez Roadstar II, jag spelade ner banden på bara ett par år när jag väl började spela regelbundet. Du kan höra här, gitarren är stämd, det hörs på att vissa ackord låter bra, andra låter skit för bandet är nerspelat just där http://www.ubetoo.com/chaan_se/19066#.Uaf2n9grOho Det är värst på ljusa strängar så det hörs inte så mycket i andra videos...

Så jag köpte en billig kinagitarr, dock efter att ha letat gitarrer i flera år för 5-13 000 utan att hitta en med både rätt distat och rent ljud...
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Citerar Chaan:
Så jag köpte en billig kinagitarr, dock efter att ha letat gitarrer i flera år för 5-13 000 utan att hitta en med både rätt distat och rent ljud...


Låter som om förstärkaren var det du skulle ha kollat på isåfall. Gitarrer gör ganska minimal skillnad för ljudet i slutändan, relativt till andra delar i kedjan. Tar man bort mickarna ur gitarrekvationen blir det nästintill ointressant med gitarren. Äger 10 elgitarrer och med undantaget av single-coil vs humbucker valet - så låter de snarlika med lite inställningar på förstärkaren, en Engl Screamer.

Citerar The_Metalhead92:
Dock så måste jag säga att jag är besviken på Fender Mexico. Har haft mycket problem med min Tele. Mest elektroniken, men även stämskruvarna. Potarna var trasiga när jag fick gitarren, en stämskruv var glapp, stallet var inte jordat. Mickarna är inge bra. Och detta hände på TRE gitarrer (butiken beställde en ny) men fel(en) kvarstod, så till slut fick Fender Sverige göra färdigt gitarren åt Fender Mexico.


Märkligt. Har bara haft bra erfarenheter av Fender Mexico. Single-coil-mickarna på Mexiko-gitarrerna gillar jag skarpt, keramiska låter mycket bättre distat - humbuckers är inget man ska köpa från Fender. Lödningar släpper även på dyrare gitarrer än så och billiga pottar kan definitivt krångla. Låter inte som några jätteproblem direkt.
  • 0
Citerar Homer S:
Citerar The_Metalhead92 ock så måste jag säga att jag är besviken på Fender Mexico. Har haft mycket problem med min Tele. Mest elektroniken, men även stämskruvarna. Potarna var trasiga när jag fick gitarren, en stämskruv var glapp, stallet var inte jordat. Mickarna är inge bra. Och detta hände på TRE gitarrer (butiken beställde en ny) men fel(en) kvarstod, så till slut fick Fender Sverige göra färdigt gitarren åt Fender Mexico.

Märkligt. Har bara haft bra erfarenheter av Fender Mexico. Single-coil-mickarna på Mexiko-gitarrerna gillar jag skarpt, keramiska låter mycket bättre distat - humbuckers är inget man ska köpa från Fender. Lödningar släpper även på dyrare gitarrer än så och billiga pottar kan definitivt krångla. Låter inte som några jätteproblem direkt.


Jo, visst kan lödningarna släppa, men de hade inte ens borrat för jorden till stallet!

Jag har mer: Mikrofoniska mickar, TRASIGA potar (inte bara dåliga), glappa stämskruvar. Detta var ändå en gitarr som kostade över 5000 kr ny (det är en Fender Blacktop för övrigt). Jag har spelat på betydlig billigare gitarrer som inte haft dessa problem. Känns som att (och man är väl dum om man tror annat) man betalar en jäkla massa bara för att det står "Fender" på gitarren.
"- Berlusconi kan få hur många kvinnor han vill gratis."
  • 0
Citerar The_Metalhead92:
Fender Blacktop


Hört väldigt mycket bra om Ensenada-fabriken sista tiden, men där ser man. De mexiko-Strator och Teles jag har testat har jag velat äga, allihop. Detta trots att den billigaste gitarren jag har i övrigt kostar dubbelt så mycket. Låter mer som otur än något generellt för modellen - är fortfarande mycket tveksam till att Mexiko-Fenders har dessa kvalitetsproblem generellt.
  • 0
Citerar Homer S:
Citerar Chaan å jag köpte en billig kinagitarr, dock efter att ha letat gitarrer i flera år för 5-13 000 utan att hitta en med både rätt distat och rent ljud...

Låter som om förstärkaren var det du skulle ha kollat på isåfall. Gitarrer gör ganska minimal skillnad för ljudet i slutändan, relativt till andra delar i kedjan. Tar man bort mickarna ur gitarrekvationen blir det nästintill ointressant med gitarren. Äger 10 elgitarrer och med undantaget av single-coil vs humbucker valet - så låter de snarlika med lite inställningar på förstärkaren, en Engl Screamer.


Oj, den här diskussionen. Nej jag har spelat på så många gitarrer att jag kan sortera bort ljudet i 99 av 100 i affären utan att koppla in dom.
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!