Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Den stora gitarrtråden!


Citerar The_Metalhead92:
Det kan vara sant, men så här står det på Seagull's hemsida:


Okej, både märkena är tydligen Godin.
  • 0
Nu är det bestämt, jag ska bygga en egen gitarr. Vad rekommenderar ni för trä till kroppen? Ej mahogny. Utav av vanliga träslag rekommenderar de flesta tall, man ska dock vara försiktig med kådiga träslag påstår vissa. Tips?
At the end of the rainbow there's no gold. Kill yourself.
  • 0
Citerar TSL Luke117:
Nu är det bestämt, jag ska bygga en egen gitarr. Vad rekommenderar ni för trä till kroppen? Ej mahogny. Utav av vanliga träslag rekommenderar de flesta tall, man ska dock vara försiktig med kådiga träslag påstår vissa. Tips?


Tall är ju det dom använde i gamla Telecasters så det är nog ett bra val. Dessutom använder dom tall i nya Squier Classic Vibe (som ska vara riktigt bra gitarrer).

Annars är ju al ett rätt bra val. Jag är rätt säker att det kallas Basswood på engelska och det är det träslaget de använder till de flesta Fender gitarrer/basar.

Sen finns det ask som de använde i gamla Fender's. Dock är det väldigt hårt träslag, vilket är bra, för då får du inte lika lätt "dents" i träet om du stöter emot något vasst/hårt. Dock så kan det vara svårt att jobba med om du tänkt bygga gitarren från scratch.
"- Berlusconi kan få hur många kvinnor han vill gratis."
  • 0
Citerar The_Metalhead92:
Annars är ju al ett rätt bra val. Jag är rätt säker att det kallas Basswood på engelska och det är det träslaget de använder till de flesta Fender gitarrer/basar.


Al = alder, lind = basswood, ask = ash.

Tillagt 2013-01-08 20:40:
Citerar TSL Luke117:
Nu är det bestämt, jag ska bygga en egen gitarr. Vad rekommenderar ni för trä till kroppen? Ej mahogny. Utav av vanliga träslag rekommenderar de flesta tall, man ska dock vara försiktig med kådiga träslag påstår vissa. Tips?


Hur hade du tänkt bygga? Har du verktygen? Har du kunskaperna?
  • 0
Har försökt kamma fram lite kandidater som jag ska se till att testspela när jag har tid, och efter att ha luskat lite på 4Sound är dessa av störst intresse; vad tror ni skulle vara det bästa alternativet (bortsett från vad jag tycker)?

Fender Esquire 50's

Fender American Standard

Fender Road Worn 50's

Den här var jag extremt sugen på, men den fanns inte att beställa

Sedan har de i butiken en American Standard (Deluxe) som är otroligt fin, men som ligger på 12,000 spänn, vilket jag tror är en för fin gitarr för min nivå. Men de här tre ligger rätt i pris och är Telecasters som tilltalar mig. Någon som har någon skön input på dessa som kan göra valet lite enklare för mig? Eller någon annan Tele som är vassare?
What? We can't stop here, this is bat country.
  • 0
Min älskling är en Strata kopia med lite tjockare strängar nedstämd till B, lite som jag själv.
  • 0
Citerar -Seb_:
Sedan har de i butiken en American Standard (Deluxe) som är otroligt fin, men som ligger på 12,000 spänn, vilket jag tror är en för fin gitarr för min nivå. Men de här tre ligger rätt i pris och är Telecasters som tilltalar mig. Någon som har någon skön input på dessa som kan göra valet lite enklare för mig? Eller någon annan Tele som är vassare?


American Deluxe är inte en Standard. American Standard är det överlägset bästa alternativet av dessa gitarrer. De andra är byggda i Mexiko och av lägre kvalitet. Du får en mycket bättre gitarr inklusive case och massa tillbehör. Road Worn-serien är ett löjligt prissatt skämt.
  • 0
http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1199360&artno=136223

Blev riktigt sugen på att köpa den här när jag såg den i butiken idag. Känns egentligen som att det är en för bra gitarr för min nivå, men jösses vad vacker den är! Har tyvärr inte hunnit testspela den än, men ska försöka hinna med det till helgen. Lirade lite på en mexikansk och en amerikansk "special", och den sistnämnda kändes mycket bättre. Homer, du som har koll, hur stor skillnad tror du det är på den länkade guran och en Am Std för runt 10,000?

http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1199003&artno=70708

Nu hittade jag den där också, fan vad svårt det ska vara. Den finns dock inte i butik att testspela, men det är i princip exakt en sådan jag vill ha rent utseendemässigt.
What? We can't stop here, this is bat country.
  • 0
Citerar -Seb_:
Blev riktigt sugen på att köpa den här när jag såg den i butiken idag. Känns egentligen som att det är en för bra gitarr för min nivå, men jösses vad vacker den är! Har tyvärr inte hunnit testspela den än, men ska försöka hinna med det till helgen. Lirade lite på en mexikansk och en amerikansk "special", och den sistnämnda kändes mycket bättre. Homer, du som har koll, hur stor skillnad tror du det är på den länkade guran och en Am Std för runt 10,000?


Den länkade är ju en Japan Fender. De byggs av Tokai åt Fender såvitt jag vet, och håller väldigt hög kvalitet överlag. Har en Tokai SG från förra året (byggd i Japan) här hemma som är löjligt välbyggd. Många anser dem vara de bästa, men de säljs inte utanför Japan vanligtvis. Har inte testat någon Fender själv, så jag kan bara spekulera. Du får testa och se.

För att dra en jämförelse mellan Am. Special och Am. Standard så är Standard betydligt mer prisvärd - se på vad som ingår och prisskillnaden blir mycket mindre än vad den verkar, plus att Standarden är en bättre gitarr.

Tänk på att "Vintage" inte bara håller sig till utseende, utan det är en stor skillnad i spelbarhet mellan dessa gitarrer och de moderniserade Standard och Deluxe m.fl. Om det är positivt eller negativt för just dig får du avgöra själv.
  • 0
Citerar Homer S:
Den länkade är ju en Japan Fender.


Helt fel av mig, menade denna;

http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1199203&artno=268683

Citerar Homer S:
Tänk på att "Vintage" inte bara håller sig till utseende, utan det är en stor skillnad i spelbarhet mellan dessa gitarrer och de moderniserade Standard och Deluxe m.fl.


Med det sagt skulle du själv tycka att de nybyggda egentligen är smartare att köpa?
What? We can't stop here, this is bat country.
  • 0
Citerar -Seb_:
Med det sagt skulle du själv tycka att de nybyggda egentligen är smartare att köpa?


Alla är ju nybyggda, det handlar ju bara om specifikationer enligt 1962 års modell eller vad det nu råkar vara. Jag säger att moderna specs är säkrare. Personligen äger jag ju 3 American Standard Fenders så det råder inga tvivel om vad jag föredrar.
  • 0
Citerar Homer S:
3 American Standard Fenders

Tre stycken likadana, varför? Har du modifierat dem själv i efterhand?
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Tre stycken likadana, varför? Har du modifierat dem själv i efterhand?


För att jag kan?
  • 0
Citerar Homer S:
För att jag kan?

Det är betydligt fler gitarrister som kan köpa tre identiska gitarrer än som faktiskt gör det. Om det är din enda anledning så låter det som att du ångrar dig i mina öron.

Citerar Chaan:
http://www.guitargai.com/html_folder/photos/GrecoSA700Walnut2.
JPG

Oh, vilken läckerbit!
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Oh, vilken läckerbit!


Ja jag behöver något sådant (retro) till mina poplåtar, som låter 70-tal
Såhär http://www.youtube.com/watch?v=VaiE3z2kNP0
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Det är betydligt fler gitarrister som kan köpa tre identiska gitarrer än som faktiskt gör det. Om det är din enda anledning så låter det som att du ångrar dig i mina öron.


Det rör sig om en Stratocaster modifierad med Seymour Duncan JB Jr-mickar och två Telecasters med lönn respektive rosewood-brädor. Supernöjd med alla. Men ja, typ.
  • 0
Citerar Homer S:
Citerar The_Metalhead92:Annars är ju al ett rätt bra val. Jag är rätt säker att det kallas Basswood på engelska och det är det träslaget de använder till de flesta Fender gitarrer/basar.

Al = alder, lind = basswood, ask = ash.

Tillagt 2013-01-08 20:40:
Citerar TSL Luke117:Nu är det bestämt, jag ska bygga en egen gitarr. Vad rekommenderar ni för trä till kroppen? Ej mahogny. Utav av vanliga träslag rekommenderar de flesta tall, man ska dock vara försiktig med kådiga träslag påstår vissa. Tips?

Hur hade du tänkt bygga? Har du verktygen? Har du kunskaperna?

Kunskaperna kommer jag utan tvekan behöva hjälp med då jag absolut saknar kunskap. Verktyg tror jag absolut jag har. Jag vill tillägga att kroppen är det enda jag själv ska bygga. Men att sedan se till att kroppen går hand i hand med elektroniken är nog utmaningen.
At the end of the rainbow there's no gold. Kill yourself.
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/20011_1
0151190980682274_2041469585_n.jpg

Rätt kass bild. Men ljudet, alltså! Utseendet! En dröm som har blivit verklighet.

Ser riktigt snygg ut.
At the end of the rainbow there's no gold. Kill yourself.
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/20011_1
0151190980682274_2041469585_n.jpg

Rätt kass bild. Men ljudet, alltså! Utseendet! En dröm som har blivit verklighet.


Sexuell anspelning med att lägga gitarren i sängen?
  • 0
Citerar Homer S:
Sexuell anspelning med att lägga gitarren i sängen?

Faktiskt inte. Men det är den mest neutrala bakgrunden som fanns ledig.
  • 0
Citerar Homer S:
Citerar ApeWithSniper:https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak
-ash3/20011_1
0151190980682274_2041469585_n.jpg

Rätt kass bild. Men ljudet, alltså! Utseendet! En dröm som har blivit verklighet.

Sexuell anspelning med att lägga gitarren i sängen?

Hahahahahaha, motherfucking win.
At the end of the rainbow there's no gold. Kill yourself.
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Faktiskt inte. Men det är den mest neutrala bakgrunden som fanns ledig.


Sweet! Den är väl av en speciell sorts trä? Tror jag har testat en sådan tror jag. Ekar ganska rejält närman spelar på den
Starve The Ego, Feed The Soul
  • 0
Vad är det där för något? Ser lite ut som en Ibanez Artwood AC240, som jag har spanat lite på ett tag.
Sen kallade han tysken för "liftwaffe", och sen sa han att han inte kunde förstå hur man kan va så stöddig när man har förlorat två världskrig
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!