Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Den stora gitarrtråden!


Citerar Homer S:
Att lära sig stämma en gitarr utan att lita på en stämapparat (som kan visa fel, särskilt de billigare) är värt ett par paket strängar. Själv kör jag med Elixir som kostar 180 kr för ett set, fast det är det värt då de håller mycket längre än andra strängar, fast du borde kanske inte köpa såna innan du lärt dig stämma ordentligt.


Men det kan ju cokså vara jag som gör fel med stämmaren! Det är 3 saker som jag inte riktigt vet. Först kan jag ställa in en sak så den blir Sharp eller Flat. Den har jag nåt jag kan ända Hz som går mellan 135-145 som jag heller inte vet vad är och så har jag något annat där jag kan ändra sträng mellan a-g eller nåt sådant vore mycket bra om nån här hade en sådan, fast alla här verkar kunna stämma själva. PS: De på Musikbörsen rekommenderade starkt den jag har.

Tillagt 2008-03-10 17:38:
Jag kör själv med D'Addario kostar typ 90kr.

Tänkte bara passa på att fråga men vilka här är egentligen självlärda?
  • 0
Baxter,

Jag har en likadan stämmaparat. Den funkar. Och det där med sharp och flat, spelar ingen roll. Kolla bara så att Hz är på 440.
Antennas to Heaven
  • 0
Citerar Behzad93:
Kolla bara så att Hz är på 440.

Precis.
  • 0
Citerar Baxter:
Nu troro jag vet hur jag ska göra för när man väl har gått igenom A-G med stämmaren så kommer det ju igen och jag tror det är andra gången jag ska stämma men jag är så sjukt rädd att göra det!


Vågar du aldrig försöka kommer du heller aldrig lära dig, det är bara ett par strängar.
  • 0
Citerar Homer S:
http://media.putfile.com/Me-playing-31



Hahah mest felstämda gitarren jag har hört på länge Inget illa menat mot dig baxter
Jadu..........
  • 0
  • Missing Avatar
  • Reed
Kan man måla på gitarren? Jag mennar som Tom Morellos: "Arm The Homeless" och "Soul Power" till ex. eller är det lack?
Love is for free, go out n' find something real. Something that you can share life with, like a livin' dream. Before you get into psychical scene's.
  • 0
Citerar Reed:
Kan man måla på gitarren? Jag mennar som Tom Morellos: "Arm The Homeless" och "Soul Power" till ex. eller är det lack?


Det är säkerligen en Custom-byggd gura som han beställt direkt från tillverkarens Custom-shop.
  • 0
Citerar Reed:
Kan man måla på gitarren? Jag mennar som Tom Morellos: "Arm The Homeless" och "Soul Power" till ex. eller är det lack?


Varför skulle man inte kunna måla på gitarren? Se bara till att du vet vad du gör och att du har en plan från början. Sen kanske det kräver att du sandpapprar lacken (beroende på vilken finish du har) för att ge färgen en bättre fästyta. Sen måste du veta hur man clearcoatar om du har en glansig gitarr. Den biten kan vara jävligt svår att göra bra.
I'm free to radically alter my beliefs whenever it's convenient.
  • 0
Jag funder på att sätta dit Mars Volta-klistermärken (som jag köpte på konserten) på min gura. Vad tror ni om det?

Antennas to Heaven
  • 0
Att måla på gitarren kan ändra tonen
Great words won't cover ugly actions - good frames won't save bad paintings
  • 0
Citerar Behzad93:
Jag funder på att sätta dit Mars Volta-klistermärken (som jag köpte på konserten) på min gura. Vad tror ni om det?


Kör hårt.


Citerar thursday:
Att måla på gitarren kan ändra tonen


Ja, om du t.ex. byter från vanlig till färg med flakes i så kan det ändra, eller om man använder mer färg, mindre färg etc.
I'm free to radically alter my beliefs whenever it's convenient.
  • 0
Skulle nån kunna hjälpa mig med ett GP5-problem. Känns synd att skaffa fullverisionen och inte kunna använda den till fullo. =/

Jag undrar hur man gör när man bara vill höra ett enda track i en låt med flera. Så att jag till exempel enbart hör basen, eller sologitarren. Och hur gör jag för att ett specifikt track _inte_ ska höras (tillfälligt naturligtvis).

Mi style is di bom digi bom di deng di deng digidigi uu uuu
  • 0
Citerar Crassi:
Skulle nån kunna hjälpa mig med ett GP5-problem. Känns synd att skaffa fullverisionen och inte kunna använda den till fullo. =/

Jag undrar hur man gör när man bara vill höra ett enda track i en låt med flera. Så att jag till exempel enbart hör basen, eller sologitarren. Och hur gör jag för att ett specifikt track _inte_ ska höras (tillfälligt naturligtvis).


Längst ner till vänster (där alla spår befinner sig) så finns det ett S och ett M, precis efter namnet. Trycker du ner S, så spelas enbart det spåret. Trycker du ner M, så spelas allt förutom just det spåret.
Antennas to Heaven
  • 0
Jag har länge spelat på en nylonsträngad gitarr, men nu så är jag sugen på att införskaffa mig en stålsträngad akustisk gitarr (mickad ett plus), så jag tänkte höra om ni har några tips på vad för nån jag ska satsa på, om jag vill hamna under 2000 kr?
  • 0
Citerar Linderborg:
Jag har länge spelat på en nylonsträngad gitarr, men nu så är jag sugen på att införskaffa mig en stålsträngad akustisk gitarr (mickad ett plus), så jag tänkte höra om ni har några tips på vad för nån jag ska satsa på, om jag vill hamna under 2000 kr?


Jag har alltid gllat Epiphone, dom har alltid prisvärda gitarrer. Sök runt lite, och se vad du kan hitta.
Antennas to Heaven
  • 0
Citerar Baxter:
Översked rädslan och jag tycker det låter väldigt bra nu eller vad gör ni? http://media.putfile.com/Me-playing-64


Ja, det funkar.
Antennas to Heaven
  • 0
Citerar Behzad93:
Ja, det funkar.


Yes! Thanks! T'nkte på en sak här vilka är självlärda här och vilka går/har gått på musikskola? Hur är det på en musikskola och hur lär ni er själva ni som gör det? Jag köpte en DVD på Plej där de visar grunderna för gitarrspel mm men jag funderara ändå på att gå på musikskola. Hur länge har ni spelat och varför/hur började ni?

Plejs hemsida: http://www.plejmusik.se/public/?sessionRelease
  • 0
Citerar Baxter:
Yes! Thanks! T'nkte på en sak här vilka är självlärda här och vilka går/har gått på musikskola? Hur är det på en musikskola och hur lär ni er själva ni som gör det? Jag köpte en DVD på Plej där de visar grunderna för gitarrspel mm men jag funderara ändå på att gå på musikskola.


Jag har väl egentligen inte förrän fram tills nu börjat bli lite mer seriös i mitt inlärande, jag har bara spelat för att det är kul och hittat tabs på nätet för de låtar jag velat lära mig och sen listat ut en del riff själv om det inte fanns nån tab för dem (Hardcore Superstar, ni duktiga tabbare där ute, ge er på deras låtar och hjälp mig!). Mina föräldrar anmälde mig till en gitarrkurs om 10 x 30 min så jag har gått på 4 av dem hittills, jag försöker lära mig såna grejer som är svåra att förstå av att läsa på nätet där. Men annars har jag väl lärt mig allt jag kan genom Ultimate-Guitar.com och genom att försöka själv. Har ingen bok eller nåt.

Alla tror att man måste lära sig genom böcker eller lektioner och grejs, jag skulle vilja säga att det är bättre att försöka på egen hand och ta hjälp av sånt när man är osäker på något. Man vinner mer på det än att göra exakt som det står i en bok eller det som en lärare säger. Men det är viktigt att man lär sig på rätt sätt om man lär sig själv.
  • 0
Ok själv är jag väll lite som du chekar typ Youtube och sådant för det jag vill lära mej sedan har vi också på vår musik i skolan lärt oss de 5 vanligaste akorden (stavning!) mm. Dessutom pallar jag inte med en skola till att gå i. Men visst vissa gånger kan det vara svårt med att just träna in något om man inte har någon som säger till en. Brukar dock fråga min musiklärare om det är något jag undrara över eller liknande han är shyst han kopierade upp en massa akord till mej från en bok och sådant.

Tillagt 2008-03-11 18:19:
Och föresten hur länge har du spelat Homer S?
  • 0
Citerar Baxter:
Och föresten hur länge har du spelat Homer S?


Jag och brorsan fick en elgitarr (Squier Stratocaster och en Kustom Dart 10 förstärkare) i julklapp 2006, den fick jag knappt spela på då han spelade hela tiden vilket resulterade i att jag fick en stålsträngad akustisk gitarr (Eastone EJ-45) våren 2007 som jag lärde mig spela litegrann på under våren och sommaren (spelade inte särskilt mycket men tränade ändå upp mina fingars snabbhet och styrka pga de stenhårda strängarna) och i Augusti förra året fick vi varsin ny elgitarr och förstärkare (Jag: Epiphone Les Paul Standard, den kändes helt rätt när jag provspelade, brorsan: Fender Standard Stratocaster och VOX AD30VT förstärkare). Sen dess har jag väl spelat olika mycket från vecka till vecka, men den senaste månade har jag säkert spelat 3 timmar per dag.

Skulle säga att jag är rätt hyfsad med tanke på hur lite av den tiden sen jag började jag faktiskt spelade hela förra året. I år har jag bestämt mig för att spela så ofta jag får tid.
  • 0
Ok, här kommer en inspelning som jag gjorde för något år sedan. Jag och några kompisar körde en cover på Mr. Crowley, och jag fick köra solot. Inspelat igenom en linad pod 2.0 (som jag hatar).
http://media.putfile.com/Mr-Crowley-solo-32
:3
  • 0
  • Penn
  • Penn
Citerar Zebaroth:
Ok, här kommer en inspelning som jag gjorde för något år sedan. Jag och några kompisar körde en cover på Mr. Crowley, och jag fick köra solot. Inspelat igenom en linad pod 2.0 (som jag hatar).

Det där lät jävligt bra!
  • 0
Citerar Zebaroth:
Ok, här kommer en inspelning som jag gjorde för något år sedan. Jag och några kompisar körde en cover på Mr. Crowley, och jag fick köra solot. Inspelat igenom en linad pod 2.0 (som jag hatar).
http://media.putfile.com/Mr-Crowley-solo-32


Det lät väldigt bra, hur länge har du spelat?
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!