Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Dream Theater


Vad ska man lyssna på om man är n00bie inom Dream Theater? Någon skiva som man bara måste lyssna på?
@skogtastic på Twitter. Skribent på http://spelmolnet.se/
  • 0
Citerar skogis_psp:
Vad ska man lyssna på om man är n00bie inom Dream Theater? Någon skiva som man bara måste lyssna på?


Börja med Images and Words och fortsätt sen vidare.
complications of a mastermind
  • 0
Citerar Exity_:
Börja med Images and Words och fortsätt sen vidare.

Tycker den är riktigt tråkig på sina ställen. Hur kan Pull Me Under vara deras mest kända låt? Och Learning to Live gav mig huvudverk.
  • 0
Själv tycker jag Train of Thought är deras bästa, av det jag hört då.
Fierce is the spirit of her waters - She creates us - Flows in us - The fool who dare enslave her beware, she wash his life away // -Native Grubb Proverb-
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Metropolis II.


Overture 1928<3
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Citerar skogis_psp:
Vad ska man lyssna på om man är n00bie inom Dream Theater? Någon skiva som man bara måste lyssna på?


Jag tycker att erotomanias spotify-lista lämpar sig utmärkt för en nybörjare inom DT:

http://open.spotify.com/user/mrseahorse/playlist/7iM5aExrnrEj6BIj
cCbz0Q


Mycket blandat.

Tillagt 2010-04-28 18:02:
Citerar skogis_psp:
Har dock svårt för sångarens röst...


Du kanske skulle prova deras första album;

http://open.spotify.com/album/4BqVj07cN5uECDzEcb3cqM

Det släpptes innan LaBrie kom med.
Hon försvann genom hålet i taket! Jag menar dörren till kontoret! //Kalle Anka - I Tyngdlagens Namn - Don Rosa
  • 0
Brukar inte gilla sån här hård musik, men As I Am är jävligt bra, kör den i skolan
Hallå där!
  • 0
Citerar Fartcorez:
Brukar inte gilla sån här hård musik


Fast nu är väl ändå inte Dream Theater i hårdaste laget..
Fierce is the spirit of her waters - She creates us - Flows in us - The fool who dare enslave her beware, she wash his life away // -Native Grubb Proverb-
  • 0
Tycker DT är lite överskattade. Förstå mig rätt nu. Jag gillar DT (förutom att det blir lite väl mycket gitarrunkande, som Andolini skrev), men det känns som om det är det enda bandet som spelar Progressive Metal enligt den stora massan. Band som t ex Threshold, Ayreon, Symphony X, Vision Divine och Shadow Gallery blir sällan omnämnda trots att dem spelar i på samma nivå.

You've been left on your own - Like a Rainbow in the Dark
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Hur kan Pull Me Under vara deras mest kända låt?

Enkelt, det är deras enda hit-singel.
  • 0
Citerar PsychicWars:
Enkelt, det är deras enda hit-singel.

Obegripligt.
  • 0
Just därför deras best of-album heter Greatest Hit (...and 21 Other Pretty Cool Songs) Men ja, visst är det obegripligt.
  • 0
Har fastnat för Home på sistone, riktigt bra låt.
Paying for my freedom with your lonely unmarked graves
  • 0
Hmm.. Laddade ner allt från Dream Theater igår. Något särskilt album att rekommendera? Lyssnar för tillfället på Awake, vilket låter ok hittills.
Good judgment comes from experience, and often experience comes from bad judgment.
  • 0
Citerar Assylia:
Laddade ner allt från Dream Theater igår


>=P
Fierce is the spirit of her waters - She creates us - Flows in us - The fool who dare enslave her beware, she wash his life away // -Native Grubb Proverb-
  • 0
Images & Words är helt klart den bästa plattan DT har gjort.
"I'm glad that they had these glam hair-bands back then, it was like, without heaven there is no hell, you know what i'm saying. Without glam, thrash wouldn't have a target!"
  • 0
Citerar Assylia:
Något särskilt album att rekommendera


Scenes of a Memory är mitt favorit album av DT, riktigt mästervärk. Vet inte riktigt om nytt folk skulle gillat det. Du borde lyssna på Images & Words som första album.

Kan även säga att DT låtar är väldigt svårlyssnade. Det är inte alltid första gången man gillar dem, ofta inte andra häller.
  • 0
Har i princip tappat allt mitt intresse för Dream Theater,då jag tröttnat på dem av naturliga skäl. Mest är det för att jag inte är lika kåt i piano- och gitarronani längre och för att jag är mer intresserad av konstnärlig musik än virtuos.

Bästa låtarna? Space Dye Vest, Trial of Tears och Learning to Live. Finns en del guldkorn kvar, men det mesta har tappat sin charm för mig.
  • 0
Citerar Junansou:
Har i princip tappat allt mitt intresse för Dream Theater,då jag tröttnat på dem av naturliga skäl.


Samma för mej, men jag är säker på att när jag väl orkar ta tag i att lyssna på dom igen så kommer jag vara lika fast som förut.
42
  • 0
Lyssnade igenom hela Six Degrees of Inner Turbulence i ett svep idag, silket masterpiece.
"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten."
  • 0
Petrucci kör Drop C för det mesta?
Rihanna <3
  • 0
Citerar Dragonforce:
Petrucci kör Drop C för det mesta?

Han spelar på 7-strängade gitarrer ibland, men annars tror jag att han spelar i E standard för det mesta.
  • 0
Citerar Dragonforce:
Petrucci kör Drop C för det mesta?


Så vitt jag vet har han aldrig gjort det. Så, öh, nej.
"Reality is tearing itself asunder - and i must race."
  • 0
Citerar Dragonforce:
Petrucci kör Drop C för det mesta?


Vet att han kört i Eb en gång iaf. Annars tror jag han kör i standard stämning för det mesta!
"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten."
  • 0
Citerar Colonel:
Vet att han kört i Eb en gång iaf. Annars tror jag han kör i standard stämning för det mesta!


Citera rätt >: (
"Reality is tearing itself asunder - and i must race."
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!