Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Linux - Vem fan använder det och varför?


  • KYRU
  • KYRU
Laddade ner och installerade Linux OpenSUSE på datorn och måste bara dra slutsatsen att det är skräp jämfört med Windows. Ja, jag vet Windows kostar och Linux är gratis men still. Betalar mer än gärna tusen spänn för ett OS där det anses vara en enkel grej att installera ett program. Skulle ladda ner Spotifyappen, bland de tusen tutorials(tutorial för att installera ett program ffs) hittade jag en bra efter en halvtimme och det funkade bra. Sen skulle jag installera in JAVA SDK och då kom shitstormen. Först skulle man hittade rätt version och sånt ganska simpelt och sen när jag väl skulle installera det så krävs ytterligare 185(!!!) drivrutinliknande program som dessutom inte vill starta. Jaha, så jag lekte runt lite med OS:et och försökte ladda ner lite program utan större framgång oftast. Nu när jag ska avinstallera skiten måste jag återigen lägga några timmar på att få bort skiten.

Så min fråga till er är:
Hur är era erfarenheter av Linux och varför använder ni det om ni nu av någon anledning skulle göra det?
He who speaks in maxims can sound wise.
  • 0
Linux Ubuntu är enligt mig bättre på de flesta punkter jämfört med Windows. Det kraschar inte och behövs inte uppdateras varje gång man startar datorn. Själv är jag trött på att Windows alltid krånglar och att man aldrig kan lita på att det ska fungera. Därför är Ubuntu en bra ersättare.

Linux problem är ju dock som du nämner att alla program inte finns till formatet och att de ibland kan vara lite kluriga att installera jämfört om man gör det på Windows. Är man dock någorlunda datorkunnig är det inga problem att installera t.ex. Spotify.

Måste även påpeka att Microsoft skjuter sig själva i foten vad det gäller Windows. De andra utvecklarna som t.ex. Apple (OS X osv.) behöver inte göra bra operativsystem. Det räcker att de gör system som inte suger för att jag ska välja det före Windows. Kommer aldrig mer att köpa en dator med Windows. Aldrig!
  • 0
  • KYRU
  • KYRU
Citerar Skyrunner:
Linux Ubuntu är enligt mig bättre på de flesta punkter jämfört med Windows. Det kraschar inte och behövs inte uppdateras varje gång man startar datorn. Själv är jag trött på att Windows alltid krånglar och att man aldrig kan lita på att det ska fungera. Därför är Ubuntu en bra ersättare.


När jag skulle installera in Java SDK så krävdes det ytterligare 185 drivrutiner som dessutom vägrade starta så nej, Linux är knappast mindre krånglande än Windows.

Citerar Skyrunner:
Är man dock någorlunda datorkunnig är det inga problem att installera t.ex. Spotify.


Jag skulle absolut klassa mig själv som mer än "någorlunda datorkunnig" men ändå tycker jag att Linux är ett totalt mysterium jämfört med Windows. Överkomplicerade metoder som krävs vid installering av program som på Windows är hur enkelt som helst.
He who speaks in maxims can sound wise.
  • 0
Angående att installera saker i Linux.

Såhär installerar jag t.ex VLC i Windows:

Öppna webläsare, sök efter VLC på nätet, ladda ned VLC, installera VLC genom en .exe fil (som sedan får tas bort manuellt).

Såhär installerar jag VLC i t.ex Ubuntu:

Öppna terminalen, sudo apt-get install VLC.

Hade det inte varit för spel hade jag definitivt kört Linux alla dagar i veckan.

EDIT: Och om jag vill installera två eller fler program i windows behöver jag gå till flera websidor och ladda hem flera .exe filer, medan jag endast behöver köra apt-get install [program1] [program2] och så vidare i Ubuntu.
Where are your friends tonight?
  • 0
Är man nybörjare på Linux är det bäst att börja med Ubuntu. Och Linux är inte skit som du säger. Många som kommer från Windows tror att Linux är gratis Windows men så är inte fallet.

Varför börjar du med OpenSUSE? Testa Ubuntu först som sagt. Där finns en jättebra programcentral där du kan ta hem det mesta du behöver.

Sen är Windows något man blir forcerad att använda vare sig man vill eller inte. Ska du köpa en OEM datorer idag så kommer det allt som oftast med Windows förinstallerat. Så ja inte konstigt att man får vänja sig vid det då. Det är Microsofts monopol metoder. Tråkigt men sant.
  • 0
Bästa namnet på en tråd ever :')
Innan du frågar om nån vet en bra dator, specificera budget, vad du ska ha den till, om det ska vara laptop eller stationärt. Sen kommer någom i Officiella Datortråden att länka ett bra paket.
  • 0
Citerar KYRU:
Citerar Skyrunner:
Linux Ubuntu är enligt mig bättre på de flesta punkter jämfört med Windows. Det kraschar inte och behövs inte uppdateras varje gång man startar datorn. Själv är jag trött på att Windows alltid krånglar och att man aldrig kan lita på att det ska fungera. Därför är Ubuntu en bra ersättare.


När jag skulle installera in Java SDK så krävdes det ytterligare 185 drivrutiner som dessutom vägrade starta så nej, Linux är knappast mindre krånglande än Windows.


Har tyvärr aldrig provat att installera just det du syftar på så kan inte uttala mig om det men alla andra program jag provat är väldigt smidiga att ladda hem till Ubuntu!

Citerar KYRU:
Citerar Skyrunner:
Är man dock någorlunda datorkunnig är det inga problem att installera t.ex. Spotify.


Jag skulle absolut klassa mig själv som mer än "någorlunda datorkunnig" men ändå tycker jag att Linux är ett totalt mysterium jämfört med Windows. Överkomplicerade metoder som krävs vid installering av program som på Windows är hur enkelt som helst.


Tyvärr skulle jag nog inte klassa dig som "någorlunda datorkunnig" om du tycker att Linux är ett totalt mysterium.
  • 0
  • KYRU
  • KYRU
Citerar Dark urban:
Är man nybörjare på Linux är det bäst att börja med Ubuntu. Och Linux är inte skit som du säger. Många som kommer från Windows tror att Linux är gratis Windows men så är inte fallet.

Varför börjar du med OpenSUSE? Testa Ubuntu först som sagt. Där finns en jättebra programcentral där du kan ta hem det mesta du behöver.

Sen är Windows något man blir forcerad att använda vare sig man vill eller inte. Ska du köpa en OEM datorer idag så kommer det allt som oftast med Windows förinstallerat. Så ja inte konstigt att man får vänja sig vid det då. Det är Microsofts monopol metoder. Tråkigt men sant.


Jag har provat Ubuntu förr men tyckte mest det var en budgetversion av Windows XP. Där var det ju enkelt att installera program och hitta kul grejer men ser fortfarande inte anledningen till varför det är bättre än Windows.

Citerar Skyrunner:
Tyvärr skulle jag nog inte klassa dig som "någorlunda datorkunnig" om du tycker att Linux är ett totalt mysterium.

Hmm, nej men skit i det då
He who speaks in maxims can sound wise.
  • 0
Att det är open source är ju en stor fördel t ex enligt mig. Det är inte lika slött som Windows heller, och ska vara ett säkrare operativsystem (t om Windows XP hade stöd för en riktigt osäker hash-algoritm som användes för att autentisera användare), för att nämna några saker.

Citerar KYRU:
Där var det ju enkelt att installera program och hitta kul grejer men ser fortfarande inte anledningen till varför det är bättre än Windows.


Det är antagligen inte så mycket bättre för en "vanlig" datoranvändare. Det är mer på företag och sådant där man kanske sysslar med någon slags teknikutveckling som det verkligen blir relevant att använda Linux istället för Windows som jag fattat det. Alternativt att du är en användare som är intresserad av operativsystem och sådant, isåfall är ju Linux mycket roligare än Windows pga att det är friare att använda och är open source osv.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
GNU/Linux används av alla Samsung, HTC, Sony användare som vill ha ett bra OS till sin telefon!

Eller ja, Android som kör på Linux-kärnan!
Innan du frågar om nån vet en bra dator, specificera budget, vad du ska ha den till, om det ska vara laptop eller stationärt. Sen kommer någom i Officiella Datortråden att länka ett bra paket.
  • 0
Citerar Skyrunner:
Linux Ubuntu är enligt mig bättre på de flesta punkter jämfört med Windows. Det kraschar inte och behövs inte uppdateras varje gång man startar datorn. Själv är jag trött på att Windows alltid krånglar och att man aldrig kan lita på att det ska fungera. Därför är Ubuntu en bra ersättare.

Linux problem är ju dock som du nämner att alla program inte finns till formatet och att de ibland kan vara lite kluriga att installera jämfört om man gör det på Windows. Är man dock någorlunda datorkunnig är det inga problem att installera t.ex. Spotify.

Måste även påpeka att Microsoft skjuter sig själva i foten vad det gäller Windows. De andra utvecklarna som t.ex. Apple (OS X osv.) behöver inte göra bra operativsystem. Det räcker att de gör system som inte suger för att jag ska välja det före Windows. Kommer aldrig mer att köpa en dator med Windows. Aldrig!


Blir nästan nostalgisk av det här inlägget. Så 2005 på något vis.

Linux kärna kraschar kanske inte så mycket, sant, men programmen är allt som oftast så instabila att man bara vill lägga sig i fosterställning och gråta. Det är ytterst sällan ett mjukvarufel leder till totalkrasch nuförtiden i Windows i och med Win7 och det är sällan man upplever programkrascher heller ens, så det där att man inte kan "lita på" Windows men att man kan lita på Linux (program) är ju rätt och slätt inte sant.

Förresten, vad menar du med att Microsoft skjuter sig i foten? Säger man A får man säga B.
  • 0
Jag kör ibland de mer kompletta distributionerna, som Xubuntu och CrunchBang. Enkla och kräver väldigt lite prestanda.
  • 0
Citerar KYRU:
Jag har provat Ubuntu förr men tyckte mest det var en budgetversion av Windows XP. Där var det ju enkelt att installera program och hitta kul grejer men ser fortfarande inte anledningen till varför det är bättre än Windows.


Budgetversion av Windows? Likt XP? Vill man pilla lite med Linux och testa Ubuntu kan man göra mycket intressanta saker med det. Installera Compiz och slå på lite trevliga effekter tex. Är enligt mig bra mycket snyggare än Windows XP och Windows 7.

http://www.youtube.com/watch?v=VvfRpmqKRbs

http://www.youtube.com/watch?v=rNeWMLSmkXQ

Superstabila Ubuntu 10.04 med Compiz tex som jag länkat här ovan. Två av många videos på Youtube. Du kan göra så mycket mer sett till utseendet med Linux jämfört med Windows. Dessutom är du mer skyddad från virus, får ett snabbare system och att det är helt gratis att använda. Detta är några av fördelarna.

Eller varför inte testa senaste Ubuntu 12.04 LTS ?

http://www.youtube.com/watch?v=q49P6czyPs0&feature=related



Citerar Hydra:
Att det är open source är ju en stor fördel t ex enligt mig. Det är inte lika slött som Windows heller, och ska vara ett säkrare operativsystem (t om Windows XP hade stöd för en riktigt osäker hash-algoritm som användes för att autentisera användare), för att nämna några saker.

Det är antagligen inte så mycket bättre för en "vanlig" datoranvändare. Det är mer på företag och sådant där man kanske sysslar med någon slags teknikutveckling som det verkligen blir relevant att använda Linux istället för Windows som jag fattat det. Alternativt att du är en användare som är intresserad av operativsystem och sådant, isåfall är ju Linux mycket roligare än Windows pga att det är friare att använda och är open source osv.


Linux är relevant om man inte spelar PC spel eller använder speciella program som kräver Windows eller OSX.

Citerar Ditt marsvin Ingolf:
Blir nästan nostalgisk av det här inlägget. Så 2005 på något vis.

Linux kärna kraschar kanske inte så mycket, sant, men programmen är allt som oftast så instabila att man bara vill lägga sig i fosterställning och gråta. Det är ytterst sällan ett mjukvarufel leder till totalkrasch nuförtiden i Windows i och med Win7 och det är sällan man upplever programkrascher heller ens, så det där att man inte kan "lita på" Windows men att man kan lita på Linux (program) är ju rätt och slätt inte sant.

Förresten, vad menar du med att Microsoft skjuter sig i foten? Säger man A får man säga B.


Märks att du inte testat Linux sen 2005. Programmen är inte instabila och operativsystemet kräver mycket mindre underhåll än Windows.
  • 0
Körde Linux mint till en av mina datorer för inte så länge sedan, aldrig mer säger jag bara!
Visst, när det fungerade var det bra, men fy satan vad mycket underliga fel och buggar det var överallt, bland annat då att det när jag skulle stänga av så gick inte det, utan det fick göras med powerknappen tillslut. Ett av många otroligt irriterande problem jag upplevde.

Så jag köpte mig Windows 7 home premium, och har inte sett tillbaka sen dess.
Jag har i övrigt annars kört Windows hela mitt liv och ALDRIG haft problem, inga omformateringar eller några krascher. Bara Vista som jag skulle kunna kritisera lite, och då hade jag inga egentliga problem med det heller.
Niclas Wallin / Gamereactor
  • 0
Använder man Linux så kan man veta vad man gör, så är det bara. Det daltar inte med dig om du gör fel, skriver du fel i terminalen, eller för den delen - rätt, så kan du skatta dig lycklig om du får en varning/bekräftelse på det du just gjort.

Halva jobbet med att köra Linux är att komma ihåg "sudo" i början av i princip allt man skriver. Inte speciellt svårt kan man tycka, men efter en paus från miljön - så blir det genast svårt.

Annars så är det ett väldigt "lätt" OS, dvs. det är inte tungrott. Men det är absolut inte användarvänligt, nej. Dock, som sagt: Vet du vad du gör så slipper du problem. Det är långt ifrån lika komplext som Windows, därav så är det inte lika mycket komponenter (i OS) som behöver fungera - mindre risk för trassel.

Huvudorsaken att enligt mig gå från Windows till Linux är att du kan få en snabb dator, utan att ha komponenter som du just ärvt från NASA i burken. Som fungerar till att just surfa, lyssna på musik, skriva etc. - vanliga enkla uppgifter. Detta utan att ha en boot-up på 10 minuter, för att sedan behöva vänta in laddning av skrivbordet och till sist öppna Webläsaren som kanske fungerar.
The more I learn, the smaller I become.
  • 0
Jag har alltid varit intresserad av att att använda Linux. Att den är komplicerat gör ju bara saken bättre.
  • 0
  • X
  • X
Man installerar Linux på en dator för att använda det några gånger, sen lämnar det där för att irritera varje gång man startar datorn.
Kött är till för att ätas.
  • 0
Citerar grodahn:
Detta utan att ha en boot-up på 10 minuter, för att sedan behöva vänta in laddning av skrivbordet och till sist öppna Webläsaren som kanske fungerar.


boot-up på 10 minuter? Nu tog du i lite väl mkt va?
Till och med min 7 år gamla dator som kör XP bootar på runt minuten.
Min windows 7 burk bootar ännu snabbare, och framförallt bootar den snabbare än Linux mint gjorde.
Niclas Wallin / Gamereactor
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!