Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Mad Men


Till min förvåning hittade jag ingen tråd om denna kritikerrosade tv-serie, så därför skapar jag en nu!

I brist på fantasi kopierar jag in den text som står skriven på svenska Wikipedia-sidan, och hoppas det räcker tills dess att jag har tid att uppdatera detta bättre.

"Handlingen kretsar runt reklambyrån Sterling Cooper och intrigerna mellan dem som arbetar där. Huvudperson i serien är Don Draper som är creative director på Sterling Cooper."

"Serien skildrar USA under 60-talet med dåtida främlingsfientlighet, homofobi, sexism och rasism men även alkoholism och rökning. Serien speglar de förändringar som skedde i det amerikanska samhället under samma tid och markerar skillnader gentemot idag."

Jag har raderat diverse spoilers som finns i beskrivningen, och om du mot förmodan vill, kan du läsa på om serien på länken nedan. Då på egen risk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mad_men

Själv skulle jag dock vilja föreslå att du tittar på serien från början, istället för att läsa om den på Wikipedia. Det förtjänar den, särskilt då det är min absoluta favorit bland dramaserier.

Avslutningsvis vill jag bara säga att som vanligt gäller det spoiler-taggar ifall man vill diskutera avgörande bitar av storyn!
  • 0
Började kolla på serien nyss. Har hittills bara sett två avsnitt men det var två briljanta avsnitt. Bland det bästa jag har sett på länge!
60% of the Time, It Works Every Time.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Senaste säsongen är riktigt bra! Har hunnit till avsnitt 5 än så länge men älskar verkligen stämningen.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar pBEAR:
Började kolla på serien nyss. Har hittills bara sett två avsnitt men det var två briljanta avsnitt. Bland det bästa jag har sett på länge!


Strålande! Första säsongen trollbinder verkligen en. Fortsätt att titta så kanske du hinner ikapp inom en snar framtid. Hade gärna sett att några medlemmar som följer säsong fem kunde tittat in och diskuterat.

S05E05. Senaste avsnittet som sågs.

Spoiler:Såg precis ovanstående avsnitt och hamnade lite i trans över hur bra serien har blivit. Den började bra, självklart, men sedan har det varit som en berg- och dalbana. Nu verkar den dock ha hittat hem, och dagens avsnitt som kretsade kring Pete och hans osäkerhet, var rent ut sagt briljant.

Fajten? Klockren. Att få se Draper rak i ryggen och hålla sig till sitt förhållande? Strålande! Jag avskyr när de i tidigare säsonger lagt massa tid på hans bravader i sängen.
  • 0
Gårdagens avsnitt slutade helt fantastiskt. Satt och fnittrade för mig själv av briljansen i att sätta Revolver som metafor för Spoiler:Megan's karriärbyte. Det senaste avsnittet är bara ännu ett exempel på att Mad Men är tidernas bästa dramaserie.
I'll see you on the dark side of the moon.
  • 0
Ser på det allra senaste (USA) just nu, och Don har verkligen tappat det vad gäller att komma upp med bra idéer. Lite smärtsamt att se. Men intressant för serien, så klart. Visserligen fick han djävulen såld, men ändå.
  • 0
Jag har de fyra första säsongerna stående i hyllan. Men jag tror att den femte får vänta till den går att köpa i butik. Missade de första avsnitten på tv.
  • 0
Inte min typ av serie, men jag uppskattar verkligen allt jobb dem har lagt ned på det visuella. Oerhört stiligt gjort med alla kläder och frisyrer.

Skådespelarna är också väldigt bra i dem flesta fallen. Men inget minnesvärt har jag sett.. En liten applåd får dem av mig dock. En liten. Mest för scenen då Lane spöade upp Pete, gud vad jag avskyr Pete.


http://www.youtube.com/watch?v=uM_88FfHcIo

Men som sagt, inte min sorts serie, alldeles för långsam och....tja, inte min stil helt enkelt. Jag är mer för fantasy och Sci-fi trots allt.

Men jag SKA ge den en chans till. Så länge Lane är med, den enda karaktären jag faktiskt gillar i showen.
Life experience is an important ingredient. Curiosity. Nerves. Dare to make a fool of itself, be naked. Constantly exposing themselves to danger and artistic: Never say now I'm ready.
  • 0
S05E11 och S05E12. Spoiler:Först slutar Peggy Olson och sedan så tar Lane Pryce livet av sig? Hoppsan, säger jag bara. Nu måste det bli lite lugnare i säsongsavslutningen, för mer klarar inte mitt stackars hjärta av.
  • 0
S05E13. Spoiler:Fan, fan, fan på sista scenen! Jag hoppas för allt i världen att Don säger "nej" på den fråga, för jag vill verkligen inte att han ska gå tillbaka och vara gamla goda ligga med alla tjejer som existerar-Don.
  • 0
Håller med dig där, Aaandy. Det känns så gjort och tröttsamt. Annars är jag rätt nöjd med säsongen, det rullar på i sin lagom långsamma takt som vanligt. Med lagom twistar.
  • 0
Citerar Lennon:
Håller med dig där, Aaandy. Det känns så gjort och tröttsamt. Annars är jag rätt nöjd med säsongen, det rullar på i sin lagom långsamma takt som vanligt. Med lagom twistar.


Jag slänger allting innanför en spoiler, bara för att. Spoiler:Men jag håller med dig! Säsongen är bra, och bäddar för en bra sjätte säsong också. Joan gör slut med sin krigsman, Peggy byter jobb och det går milt sagt vilt till på reklamfirman. Nu hoppas jag bara på några saker inför säsong sex, inte för mycket tid med Peggy, hon är intressant men bör inte ta upp allt. Att Don håller kvar vid Megan och är henne trogen, annars blir det ett vredesutbrott från min sida. Tyvärr skulle jag kunna se att Megan lämnar Don ifall hennes mamma blir tillsammans med Roger. Hoppas även att Don börjar göra mer reklam, han har varit helt anonym på den fronten.
  • 0
Citerar Aaandy:
Jag slänger allting innanför en spoiler, bara för att. Spoiler:


Spoiler:Håller helt med dig här också. Jag vet egentligen inte vad jag tycker om Don och Megans relation, men den är väl fin. Dock är kemin och blickarna Don och Joan gav varandra i avsnittet där de provkörde Jaguaren och satt i baren helt underbar! Men de kommer väl inte få ihop det. Och som du skriver, Don måste börja leverera lite grym reklam igen!

Ska bli spännande att se hur det blir för Pete också. Minns jag helt jävla fel eller kommenterades inte hans påbörjade tunnhårighet i början av säsongen? Blir han flintis nästa säsong, tro? Haha.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Säsong 5 Spoiler:har nog varit min favoritsäsong ändå (: tycker om hur de har jobbat med karaktärerna och symboliken. Jag gillade inte Dons och Megans relation till en början men den har faktiskt växt på mig. Eller det är väl snarare Megan som har växt i mina ögon, hon är nästan min favorit av tjejerna (förutom Joan då som är awesome).

Pete har varit intressant den här säsongen även om jag är rätt trött på att han är så dum mot sin fru hela tiden. Peggy har varit lite trist på sistone. Det var bra att hon bytte ställe, jag kände verkligen hennes frustration där mot slutet. Kanske får hon sin big-break i nästa säsong, vore trevligt!
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Kanal 9 är verkligen kungar som kablar ut nya säsongen bara en vecka efter den amerikanska premiären. Det är såhär man ska köpa in serier! Inte ett år efter att den sänts i USA. Detta gör i alla fall att jag skippar att streama serien olagligt.

Mad Men - 14 april på kanal 9!
  • 0
Citerar Lennon:
Kanal 9 är verkligen kungar som kablar ut nya säsongen bara en vecka efter den amerikanska premiären. Det är såhär man ska köpa in serier! Inte ett år efter att den sänts i USA. Detta gör i alla fall att jag skippar att streama serien olagligt.

Mad Men - 14 april på kanal 9!


Kungligt! Milt sagt. Om nu Kanal 9 kan lyckas, varför gör inte fler på samma sätt? Hur som helst, riktigt bra initiativ för att locka tittare. Det är nog trots allt en hel skara svenskar som följer Mad Men.
  • 0
Game of Thrones och Mad Men på kommande söndagar alltså.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Jag blev ändå rätt besviken på första avsnittet :/
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Såg del 1 & 2 av första avsnittet från den nya säsongen igår, och det var... bra. Men inget dunderavsnitt direkt, kanske.
  • 0
Bara jag som tycker den här säsongen är rätt... lam? I alla fall än så länge. Sen är jag redigt trött på att Spoiler:Don är otrogen. Igen. Så ointressant och gjort.
  • 0
Jag tycker att den är riktigt bra hittills.

Citerar Lennon:
Spoiler


Finns å andra sidan ingen anledning till att han skulle ha bättrat sig.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Lennon:
Bara jag som tycker den här säsongen är rätt... lam? I alla fall än så länge. Sen är jag redigt trött på att Spoiler:


Jag känner precis samma sak faktiskt. Spoiler:Don har bara varit lame i början av den här säsongen tycker jag... känns som att man redan har sett det här så mycket med Betty. Att han är otrogen känns som den stora fokusen i nästan varje avsnitt och det är ju bara tråkigt.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar Lurkman:
Finns å andra sidan ingen anledning till att han skulle ha bättrat sig.


Nej, jag förstår ju varför dom kör vidare på det spåret. Men jag är ändå trött på det.
  • 0
Instämmer med Lennon och kraz. Spoiler:Den nuvarande säsongen är inte särskilt bra eller intressant. Den kittlar inga sinnen. Lämnar mig oberörd.

Anledningen till det är antagligen att Don är tillbaka i samma spår som förut. Man har sett det, och jag behöver inte se ytterligare fler sätt för honom att komma undan sin fru. Visst, jag förstår innebörden av hans otrohet, men de hade inte behövt lägga så förbannat mycket tid på det.

Sedan känns det inte som att de fokuserar tillräckligt mycket på hans arbetsplats och jobb heller, vilket jag tycker är mest intressant. En dispyt om Ketchup-killarna och tappet av en annan kund borde ge större "ringar på vattnet".
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!