LIVE
HQ
logo hd live | No Rest for the Wicked
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      nyaste
      Atrás

      Övrigt

      Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

      Är Gamereactors förbud rättfärdigat?


      • Ree
      • Ree
      Hej kära forumiter. Jag tänkte ta upp en viktig fråga här på forumet, den om Gamereactors förbud mot att debattera droger, eller i mitt fall, politiken ikring dessa.

      Ett bra tag nu har jag velat ta upp det här ämnet på Gamereactor, och av den anledning frågat moderatorerna här om lov, men svaret har alltid blivit nej. Av den anledningen vill jag istället debattera regeln och hur rationell den egentligen är.

      När jag har kontaktat moderatorerna har jag gång på gång försökt förklara att jag inte på något sätt kommer försöka förespråka droger utan bara debattera politiken. Svaren jag har fått är dock lite vimsiga i min mening.

      Såhär skriver moderatorn -RadiuZ-:

      "Vi har fått denna fråga tidigare och då som nu är svaret nej. Det är svårt att hålla en diskussion kring drogförbudet utan att komma in på diskussioner om drogerna och dess effekter [...]

      Detta är ett ämne som vi helt enkelt valt att ha nolltolerans mot här på Gamereactor eftersom många unga vistas här och sidan dessutom är ett spelcommunity som är beroende av annonser."

      För det första så går det att debattera droger på spelforumen Loading.se och Playing.se, och de verkar inte ha problem med deras annonsörer.

      För det andra så antyder han att unga tydligen måste skyddas från viss information, för att inte "korrumperas", vilket är ett av de löjligare argumenten jag hört. Om något så behöver unga och vilsna personer få veta vad det finns för politiska alternativ, så att de kan forma sig en åsikt baserat på fakta och information, och inte bara falla i ledet.

      Att hävda att ignorans och okunskap är vägen till framgång låter väldigt mycket som hur ultrareligiösa amerikaner ser på preventivmedel, där man predikar abstinens (dvs. att man bara ska avstå) istället för att lära unga om kondomer.

      Så vad tycker ni, kära forumiter? Är förbudet irrationellt eller är okunskap vägen till framgång? Gör er röst hörd om ni vill ha friheten att debattera ett "kontroversiellt" ämne, utan att för den delen förespråka droganvändning. Moderatorer är självklart även välkomna att ge sin syn på saken.
      • 0
      Varför ett sådant behov av att diskutera droger på Gamereactor?
      Indecent exposure is fun.
      • 0
      • Penn
      • Penn
      Tycker det känns motiverat.

      Du menar på att förbud är dåligt för unga, varför inte tillåta allt på sidan då? Porr?

      Det finns redan många ställen på nätet att diskutera droger, Gamereactor känns inte som rätt. Stundtals går det i MNC, men det beror på nivån som hålls, vilken moderator som är där etc.

      Värt att nämna är att GR faktiskt har blivit mer liberalt. Forumets tidigare alkoholtråd stängdes med liknande motivering.
      • 0
      • Ree
      • Ree
      Drogpolitik, inte droger.

      Kort och gott så är information makt, och ju mer information vi har, desto större chans att fatta ett informerat beslut. Det är ungefär som att det skulle vara förbjudet att diskutera preventivmedel. Varför ett sådan behov av att diskutera preventivmedel? Jo, kanske för att debatten tidigare i vårt samhälles utveckling lett till en sansad politik ikring ämnet. Det är inte som om vi längre tycker det är fel att sälja kondomer till tonåringar under 18, "För att det är fel att ha sex under 18", eller att aborter är förbjudna för att det är "fel".

      Att sätta munkaveln på en debatt, vilken debatt som helst, leder aldrig till framsteg. Därför.
      • 0
      Moderatorerna på GR är korrupta, de missbrukar ofta sin makt och bannar folk utan anledning. Detta är ju ett ganska tydligt exempel på maktmissbruk från deras sida.
      "Ska du ha Browwerhood eller?" - G
      • 0
      Det finns ett helt forum dedikerat till endast droger och det heter Flashback. Jag tycker inte det finns någon som helst anledning till varför det skulle få diskuteras här.

      Let it be för fan. Seriöst.
      "If you will it, it is no dream; and if you do not will it, a dream it is and a dream it will stay" /Theodor Herzl
      • 0
      • X
      • X
      Skulle Gamereactors regler på något vis behöva vara rättfärdigade? Vill de inte ha sådana diskussioner här så är det det så och då är det bara att bita i det sura äpplet och diskutera det någon annanstans.
      Kött är till för att ätas.
      • 0
      Citerar Rockstar1:
      Moderatorerna på GR är korrupta, de missbrukar ofta sin makt och bannar folk utan anledning.


      Nej, det gör dem inte. Varje gång jag bannats har det varit väldigt legitimt och så med 99,9999999999999% av alla banns och trådlåsningar.
      "If you will it, it is no dream; and if you do not will it, a dream it is and a dream it will stay" /Theodor Herzl
      • 0
      • Ree
      • Ree
      Citerar Josephus Flavius:
      Det finns ett helt forum dedikerat till endast droger och det heter Flashback.

      Tycker du verkligen unga borde få sin information från Flashback, särskilt när det kommer till droger?
      • 0
      Gamereactor är en spelhemsida vars innehåll hänvisar till spel dedicerade trådar osv och inte massa annat. Gamereactor är ingen forums hemsida likt Flashback.
      "If my body dies, let my body die, but do not let my country die." -Genghis Khan
      • 0
      Citerar Ree:
      Tycker du verkligen unga borde få sin information från Flashback, särskilt när det kommer till droger?


      Varför ska ungar ens få information om droger via nätet? Skolorna sköter oftast informeringen på ett väldigt bra sätt.
      "If you will it, it is no dream; and if you do not will it, a dream it is and a dream it will stay" /Theodor Herzl
      • 0
      • Ree
      • Ree
      Citerar Miltiades:
      Gamereactor är en spelhemsida vars innehåll hänvisar till spel dedicerade trådar osv och inte massa annat. Gamereactor är ingen forums hemsida likt Flashback.

      Det där är inget argument. Med det argumentet skulle enbart TV-spel få diskuteras här, och hela "Övrigt"-sektionen tas bort.

      Är anledningen till att ingen kan argumentera för ett förbud att det inte finns några argument för?

      Citerar Josephus Flavius:
      Varför ska ungar ens få information om droger via nätet? Skolorna sköter oftast informeringen på ett väldigt bra sätt.

      Så svaret blev nej? Tror du verkligen att ungdomars nyfikenhet tar slut så fort de gått ut en kort klass om hur farliga droger är, som på många sätt liknar abstinens-rörelsen i USA? Kom igen.

      Det handlar inte om huruvida du gillar att diskutera droger/drogpolitik eller ej, det handlar om huruvida du får det eller ej. Varför ska nånting vara förbjudet om man inte kan ge en vettig förklaring på varför? Eller tycker du det är okej om GR helt plötsligt förbjudit dig från att diskutera begagnade spel, för att det skadar handeln?
      • 0
      Lägg ner den här diskussionen bara. Vill du diskutera drogpolitik - håll dig till forum som tillåter det.
      • 0
      • Ree
      • Ree
      Citerar Roq12:
      Lägg ner den här diskussionen bara. Vill du diskutera drogpolitik - håll dig till forum som tillåter det.

      Kom igen nu, motivera. Allt jag sett hittills är kommentarer som denna, som i praktiken säger "Jag vill inte diskutera sånt, därför tycker jag inte du borde få göra det heller". Det är inget argument, det är bara att säga vad man tycker.
      • 0
      Citerar Ree:
      Så svaret blev nej? Tror du verkligen att ungdomars nyfikenhet tar slut så fort de gått ut en kort klass om hur farliga droger är, som på många sätt liknar abstinens-rörelsen i USA? Kom igen.


      Jag tror många av barnen och ungdomarna här inte skulle komma i kontakt med droger om de inte helt plötsligt börjar se diskussioner om droger på ett forum ämnat för spel som ska vara barnsäkert.

      Jag kom inte i kontakt med droger förrän jag började gymnasiet när jag var 15-16 och då var jag vettig nog att förstå vad droger var.

      Citerar Ree:
      Det handlar inte om huruvida du gillar att diskutera droger/drogpolitik eller ej, det handlar om huruvida du får det eller ej. Varför ska nånting vara förbjudet om man inte kan ge en vettig förklaring på varför? Eller tycker du det är okej om GR helt plötsligt förbjudit dig från att diskutera begagnade spel, för att det skadar handeln?


      Det handlar om att GR har rätt att bestämma EXAKT vad de vill ska diskuteras här för detta är inte någon demokrati. Petter äger sidan, Petter bestämmer reglerna. Ärligt talat, jag gillar att det är så.
      "If you will it, it is no dream; and if you do not will it, a dream it is and a dream it will stay" /Theodor Herzl
      • 0
      Citerar -Ando:
      Utan tvivel. Det är ett företag. Gamereactor är ingen rättighet.


      Ando sade egentligen det enda som behöver sägas här. Han dödade tråden. Lås den nu.
      "If you will it, it is no dream; and if you do not will it, a dream it is and a dream it will stay" /Theodor Herzl
      • 0
      Diskussionen har stängts av en moderator med motiveringen:
      Policyn och reglerna är som de är och man kan läsa dem på forumets startsida eller här. Jag stänger tråden till dess att vi moderatorer har diskuterat saken. /Aaandy