Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Vem har sagt att rodd inte är styrkekrävande? Jag säger att det inte bygger speciellt mycket muskler iochmed att det är uthållighetsträning. Cykling kräver också en hel del styrka.

Men asså allvarligt talat, det är väldigt tydligt att du inte har en aning om vad du pratar om och inte har erfarenhet av träning. Kan du inte referera till något annat än den där OS-roddaren? Vem säger att man inte kan träna på samma sätt som Anja Pärsson som hobbyutövare?

Och när har jag sagt hur man ska träna för att bli bra i rodd? Sluta hitta på saker ur tomma luften. Jag har sagt att rodd huvudsakligen är en konditionssport, vilket det är. Givetvis är det styrkekrävande, men att något kräver styrka behöver inte betyda att du bygger massvis med muskler av det.
"Gentlemen, we just seized an airfield. That was pretty fucking ninja!" - Brad "Iceman" Colbert
  • 0
Citerar SputniQ94:
Jag tror att en elitroddare vet mer än vad du gör om hur man bör träna för att bli bra i rodd


Antagligen, då ingen av oss i den här tråden har några planer på att ro på elitenivå. Vi bygger istället muskler och lyfter skrot. Och till det använder en del av oss proteinpulver. : )
I can't change my past, but who the fuck are you to predict my future?
  • 0
Citerar Ante_H:
Jag säger att det inte bygger speciellt mycket muskler iochmed att det är uthållighetsträning.


Man kanske inte blir den starkaste av rodden i sig, men roddrelaterad träning gör dig väldigt stark (och muskulös).

Citerar Ante_H:
Vem säger att man inte kan träna på samma sätt som Anja Pärsson som hobbyutövare?


Ingen. Men att påstå att du tränar på samma sätt som en elitidrottare bara för att du utför sporten i sig är ju frukansvärt fel.

Citerar Ante_H:
Kan du inte referera till något annat än den där OS-roddaren?


Det är ett ganska mycket bättre referensmaterial än ingenting alls. Det som refererats till av vissa andra är hemsidor och liknande. En OS-idrottare är väl bland de absolut bästa källorna som går att hitta, så varför ska jag referera till olika forskningsrapporter där alla säger olika saker? En elitidrottare som har blivit understödd av kostrådgivare och tränare under flera års tid skulle jag säga väger tyngre än det mesta.

Citerar Ante_H:
Och när har jag sagt hur man ska träna för att bli bra i rodd?


Beror på hur man ser det;
Citerar Ante_H:
Bara för att musklerna arbetar behöver du inte bygga större muskler, vet du.

Nej det behöver inte betyda det, fast i rodd behövs det. Dock så tillhör inte sporten rodd i sig diskussionen, så jag föreslår att vi släpper den biten.

Citerar Nizyo:
Det gäller väl alla proteiner? Du kan överkonsumera protein från kött med. Protein som protein.


Givetvis. Men det är svårare att tugga i sig en 2-kilos stek än att dricka några glas proteindricka. Dessutom så blir ju saken med proteintillskott att blir det utöver maten. Om man inte äter kött så är proteintillskott bra, vilket jag hävdat från början. Men äter man kött (och andra proteinbaserade saker, som t.ex. nötter och ägg) så behöver du inte det där extra tillskottet.
Världsherravälde
  • 0
Citerar Felx:
"När ett tyskt dopinglaboratorium för några år sedan undersökte 634 kosttillskott visade det sig att cirka 15 procent innehöll så kallade prohormoner, ett förstastadium till östrogen och testosteron"

Nu är jag långt ifrån kunnig inom området, men det låter ju inte bra. Själv kör jag Whey-80 från Star Nutrition efter varje pass,Creatine Complete Extreme från Star Nutrition och Omega-3 tillskott. Jag är snart 17. Vad tycker ni om det? Kreatinet har jag visserligen inte börjat med än.


Använde själv Star Nutrition under 1-2 år och du behöver nog inte oroa dig. Till att börja med är det tillverkat i Sverige och bör med allra största sannolikhet resultera i att den kontrolleras något otroligt innan det nås ut på marknaden.
"Bankar" : "Stor bakom datan, liten på gatan."
  • 0
Nu menade jag inte att du ska ta fram forskningsrapporter, jag menade att du kanske själv hade någon slags erfarenhet att diskutera men så verkar det ju inte vara. Faktum kvarstår att det intag du behöver är helt olika om du jämför rodd med styrketräning.

Men ska vi vara såna så. Min bror känner ett flertal personer i fitness-och byggareliten i Sverige. Dom dricker proteinshakes, och eftersom att dom är på elitnivå så vet dom allt, uppenbarligen.

Fortfarande så tror jag inte att du förstår hur mycket protein och kalorier osv du behöver få i dig när du tränar hårt och samtidigt vill bygga muskler. Dessutom är proteinpulver ett mycket billigare sätt att få i sig protein än kött.
"Gentlemen, we just seized an airfield. That was pretty fucking ninja!" - Brad "Iceman" Colbert
  • 0
Citerar SputniQ94:
Nej det behöver inte betyda det, fast i rodd behövs det. Dock så tillhör inte sporten rodd i sig diskussionen, så jag föreslår att vi släpper den biten.


Det tillhör väl visst disskussionen. Du relaterar till en person som utövar sporten, och då är de högst relevant. Det är stora skillnader mellan rodd och styrketräning/bodybuilding, eftersom du strävar efter helt olika saker. Inom rodd strävar du för att bli bra på rodd, och jag säger inte att du inte behöver styrka eller muskler för det. Men, inom styrketräning och bodybuilding strävar du endast efter att bli så stark/stor som möjligt och därför behöver du få i dig mycket mer protein för att kunna nå dessa mål.

Citerar SputniQ94:
Men det är svårare att tugga i sig en 2-kilos stek än att dricka några glas proteindricka.


Vad har det någonting som helst med att göra med hur bra proteinet eller kalorierna är? Ja det är lika bra/bättre att äta kött än att ta pulver. Men grejen är fortfarande den att det är otroligt mycket dyrare och tidskrävande att få i sig den mängden som behövs än om man tar pulver. Därmed inte sagt att man har dålig kost. Många personer t.ex. jag har även en fysisk krävande aktivitet utöver träningen, själv är jag byggarbetare. Den fysiska aktiviteten innebär att man behöver få i sig bra mycket mer energi och protein än en person som "bara" tränar, och då är proteinpulver ett mycket bra sätt att se till så man får i sig tillräckligt.

Kanske skrev osammanhängande eller så men är trött
  • 0
razzor: Du skrev det jag har skrivit i två sidor nu, får se om meddelandet går fram .
"Gentlemen, we just seized an airfield. That was pretty fucking ninja!" - Brad "Iceman" Colbert
  • 0
  • mfw
  • mfw
Citerar SputniQ94:
Dessutom är inte proteiner som vissa vitaminer, att de bara kissas ut utan vidare, utan ett överskott av proteiner är påfrestande för njurarna


Fast det är ju inte sant


Citerar Lyle McDonald:
A common criticism of high protein intakes/diets is the concern that they are damaging to the kidneys. This belief seems to stem from the fact that, in individuals with preexisting kidney damage, protein intake often has to be reduced to prevent further development of the disease. Incorrectly, this has been turned around to suggest that high-protein intakes are damaging to the kidneys (1).
There is at best a weak case to be made for a risk of high protein intakes on kidney function; quite in fact, some research suggesting a beneficial effect of higher protein intakes on kidney function (2). Simply put, the adaptations to kidney function that are often cited as indicating ‘strain' or damage are more likely to simply be normal adaptive effects of varying protein intake (1).
Unfortunately, very little research has directly examined the impact of high protein intakes on kidney function in athletes. One study examined the impact of 2.8 g/kg protein on the kidney function of bodybuilders, no negative effect was seen (3). To my knowledge, higher intakes have not been studied.
Empirically, it's worth considering that athletes have been habitually consuming large amounts of protein for at least several decades without any reported increase in the incidence of kidney problems. If such a problem were going to occur, it seems likely that it would have shown up by now. While this certainly doesn't prove that high protein intakes aren't potentially detrimental to kidney function, the data in support of that idea would seem to be lacking both from a scientific and real-world point of view.
Interestingly, while it's always been stated that high dietary protein intakes increases fluid requirements, this idea appears to have originated from a military study examining nitrogen balance under conditions of water and energy restriction (1). There is no indication that individuals who are sufficiently hydrated need to go out of their way to increase fluid intake when they are consuming large amounts of protein.


http://www.bodyrecomposition.com/nutrition/protein-controversies.
html

http://www.biomedcentral.com/1743-7075/2/25
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10466184
  • 0
Min erfarenhet, vilket ju är högst subjektivt, så har jag upplevt att det går precis lika bra att bara äta proteinrik mat som att använda proteinpulver när man tränar hårt. Åtminstone när man tränar Crossfit och mer åt styrkelyftarhållet, främst som komplement till kampsport. Kroppsbygge har jag inte ägnat mig åt, men jag ökade bra i muskelmassa även utan proteinpulver. Men jag tror att jag har väldigt lätt att lägga på mig muskler, och som sagt, det är endast baserat på hur jag själv upplever det.

Däremot kan proteinpulver fylla en funktion av pris/enkelhet/smidighetsskäl, inget snack om saken. Jag har exempelvis en påse på jobbet då jag inte alltid hinner fixa lunch.

Att klassificera rodd främst som en uthållighetssport beror väl lite på vilka distanser vi pratar om, men jag är övertygad om att många (elit)roddare är extremt starka. Att styrka behövs i rodd är det ju inget snack om, sen är det ju givetvis så att det även krävs uthållighet, men jag skulle inte bli förvånad om många roddare har perioder av extremt tung styrketräning med framförallt basövningar. Rodd och marklyft är ju rörelsemekaniskt väldigt lika varandra, vilket ytterligare borde tala för det.

Som sagt, jag tror inte att proteinpulver är allena saliggörande då vanlig mat i många fall kan fungera precis lika bra. Men samtidigt är det ju dumt att i vissa fall faktiskt inte utnyttja de fördelar man kan få av proteinpulver bara för att man är emot pulver av princip.
  • 0
Citerar razzor:
Det är stora skillnader mellan rodd och styrketräning/bodybuilding,


Hela vintern är som ett långt gympass om man är roddare. Man kör flera riktigt tunga gympass i veckan, i syfte att bli stark och bygga muskler. Och jag tvivlar starkt på att någon på detta forumet är lika välbyggd (vilket ni strävar efter) som nu denna mytomspunne roddare.

Citerar razzor:
Vad har det någonting som helst med att göra med hur bra proteinet eller kalorierna är?


Om du skulle läst inlägget jag besvarade så skulle du förstått. Han påstod att man likagärna kan överkonsumera köttprotein som proteintillskott, och då svarade jag att det är svårare att knapra i sig en stor stek än att dricka ett glas proteintillskott.

Tillagt 2011-12-04 12:13:
Citerar Sikaran:
Att klassificera rodd främst som en uthållighetssport beror väl lite på vilka distanser vi pratar om, men jag är övertygad om att många (elit)roddare är extremt starka. Att styrka behövs i rodd är det ju inget snack om, sen är det ju givetvis så att det även krävs uthållighet, men jag skulle inte bli förvånad om många roddare har perioder av extremt tung styrketräning med framförallt basövningar. Rodd och marklyft är ju rörelsemekaniskt väldigt lika varandra, vilket ytterligare borde tala för det.


Tack, du uttryckte det väldigt bra
Världsherravälde
  • 0
Nyss hemkommen från ett benpass. Måste verkligen öva på mina squat tekniker. Känns typ bara i vaderna och knäna Tycker att jag gör rätt men tydligen inte.
  • 0
Citerar SputniQ94:
Proteinpulver är billigt, lätt att ta med sig och går snabbt att göra om man har bråttom.

Så istället för att äta middag äter du proteinpulver?


För helvete. Sluta anta dumma påstående.

Citerar Alstroemeria:
Seriöst, har du provat att stressa ner?

Jag skrev: Proteinpulver är billigt, lätt att ta med sig och går snabbt att göra om man har bråttom.

Läs om. Läs rätt.

Citerar SputniQ94:
Man måste inte hålla på att väga sin mat osv osv, ät tills att du blir mätt och krafsa i dig lite nötter om det nu är tidsbrist som är problemet.

Nötter i alla ära, men nötter innehåller mycket mer energi än proteinpulver.

Citerar SputniQ94:
Men av alla dom som käkar proteinpulver är det en väldigt liten del som verkligen behöve det.

Kan mycket väl stämma, men det är ju personerna det är fel på då och inte proteinpulvret i sig.
Dessutom är vassleprotein perfekt att ta efter ett träningspass. Det tar längre tid för kött att brytas ner och vissa måste ta sig hem en bra bit innan de ens kan påbörja att laga mat.

What's your problem?

Du säger att proteinpulver är onödigt för många.
Fine! Det kan jag köpa, men det är samtidigt nödvändigt för många.
Du refererar till en elitroddare. Jag refererar till min egen erfarenhet, och den väger tyngst för mig. Vissa dagar tar jag proteinpulver, andra inte. Det beror på hur mycket mat jag har ätit.
Så slutsatsen är väl att det beror på individen? Eller vill du fortsätta diskussionen om proteinpulver?

Och förresten, du vet inget om hur min kropp ser ut eller hur hårt jag tränar.
Citerar SputniQ94:
Försöker att springa 2 ggr/vecka, 2 styrkepass/vecka och 2 pass pingis/vecka + en tävlingsdag (ofta)


Du försöker springa 2ggr/vecka och tränar pingis samt gym 2ggr /vecka.
Haha. Bänkar du ens din egen kroppsvikt? Drar du din kroppsvikt x 2 i marklyft? Klarar du 20 chins och dips? Klarar du ta din kroppsvikt x 1.5 i knäböj? Säg till när du gör det, då kan vi börja snacka styrketräning. De som hänvisar till andra hela tiden utan att referera till egen erfarenhet har jag svårt att ta på allvar.
En tjock person kan inte stå och säga till mig hur jag bör träna och äta.
Ungefär samma sak här. Du kan inte stå (sitta?) och säga till mig att jag inte behöver proteinpulver.
PSN-ID: mmmaarcus
  • 0
Nä nu skiter jag i den här diskussionen om proteinpulver och drar istället iväg till gymmet. Första passet på 2 veckor! Haft en riktigt jävla dryg förkylning
  • 0
Aa jag lämnar den med. Gör så. Lycka till!
PSN-ID: mmmaarcus
  • 0
Jag funderar på att gå över till ett nytt schema efter nyår, där det blir 4 halvkroppspass/vecka. På så sätt dubbleras träningsfrekvensen. Hur ser era nuvarande scheman ut?
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Citerar The Frostexx:
Jag funderar på att gå över till ett nytt schema efter nyår, där det blir 4 halvkroppspass/vecka. På så sätt dubbleras träningsfrekvensen. Hur ser era nuvarande scheman ut?


Ungefär likadant men på sistone har jag knappt tränat alls.
60% of the Time, It Works Every Time.
  • 0
Citerar pBEAR:
Ungefär likadant men på sistone har jag knappt tränat alls.


Upp med schemat då!
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Mitt schema.

1. Rygg och Biceps
2. Bröst och triceps
3. Ben och vader
4. Mage och axlar.
PSN-ID: mmmaarcus
  • 0
Blir så sur. Min idiot till träningspartner tycker att han är seriös gymmare, trots att han vägrar följa efter schema och kör biceps varenda pass. Jag har förklarat för honom att han inte blir större på det viset. Vad fan ska jag göra?

Han kommer med argumenten att hans biceps blivit större (vilket de faktiskt har).

Citerar mmmaarcus:
Mitt schema.


Har ett nytt schema också, med mer fokus på vaderna.

Måndag - Rygg, biceps
Tisdag - Axlar, underarmar
Onsdag - Ben, vader
Torsdag - Bröst, triceps
Fredag - Vila
Lördag - Vila
Söndag - Bröst, vader
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0
1. Överkropp.
2.Ben
3.Överkropp
4. Ben

Har dock bara gymmat tre gånger under de senaste två veckorna. Funderar på att börja köra ett litet mer "splittat" schema som;



Citerar mmmaarcus:
Mitt schema.

1. Rygg och Biceps
2. Bröst och triceps
3. Ben och vader
4. Mage och axlar.
60% of the Time, It Works Every Time.
  • 0
Citerar pBEAR:
Har dock bara gymmat tre gånger under de senaste två veckorna. Funderar på att börja köra ett litet mer "splittat" schema som;


Varför då? Själv funderar jag på att göra precis tvärt om.
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Citerar The Frostexx:
Citerar pBEAR:
Har dock bara gymmat tre gånger under de senaste två veckorna. Funderar på att börja köra ett litet mer "splittat" schema som;


Varför då? Själv funderar jag på att göra precis tvärt om.


Vet inte riktigt, kan vara värt att testa. Funkar det inte lika bra så byter jag bara. Får se hur det blir, efter jul.
60% of the Time, It Works Every Time.
  • 0
Citerar mmmaarcus:
En tjock person kan inte stå och säga till mig hur jag bör träna och äta.
Ungefär samma sak här. Du kan inte stå (sitta?) och säga till mig att jag inte behöver proteinpulver.


Fast det där skulle jag ändå inte riktigt köpa. Det innebär inte att alla enormt stora nödvändigtvis vet tillräckligt mycket om styrketräning eller kan använda sig av träningen på ett optimalt sätt. Visserligen är det högst troligen ingen som sker vanligtvis, but you get my point.
"Bankar" : "Stor bakom datan, liten på gatan."
  • 0
Citerar mmmaarcus:
För helvete. Sluta anta dumma påstående.


För i helvete. Jag ställde en fråga. Om du nu har så svårt att uppfatta ironi så ska jag förtydliga det för dig. Mitt "påstående" var ironiskt.

Citerar mmmaarcus:
Så slutsatsen är väl att det beror på individen? Eller vill du fortsätta diskussionen om proteinpulver?


Det jag hävdat från början är att proteinpulver är överreklamerat, och att många (inte alla, vilket jag heller aldrig påstått) äter det helt i onödan. Bara för att man går på gym så måste man automatiskt inte börja äta proteinpulver, vilket många gör.

Citerar mmmaarcus:
Du försöker springa 2ggr/vecka och tränar pingis samt gym 2ggr /vecka.
Haha. Bänkar du ens din egen kroppsvikt? Drar du din kroppsvikt x 2 i marklyft? Klarar du 20 chins och dips? Klarar du ta din kroppsvikt x 1.5 i knäböj? Säg till när du gör det, då kan vi börja snacka styrketräning. De som hänvisar till andra hela tiden utan att referera till egen erfarenhet har jag svårt att ta på allvar.
En tjock person kan inte stå och säga till mig hur jag bör träna och äta.
Ungefär samma sak här. Du kan inte stå (sitta?) och säga till mig att jag inte behöver proteinpulver.


Haha. Roligt att du ska bli arrogant och göra dig rolig över mina träningsvanor. Och om du skulle lägga lite tid på att läsa istället för att äta proteinpulver och bänka din egen kroppsvikt så skulle du sett att jag aldrig skrivit att du inte behöver proteinpulver. Jag har sagt att elitidrottare (som är mer välbyggda än vad du antagligen är) klarar sig utan proteinpulver, och att proteinpulver har en överdriven effekt. Sedan har jag påpekat att det finns självklart undantag, du kanske är ett av dom, vem vet?
Världsherravälde
  • 0
Citerar Bankar:
Fast det där skulle jag ändå inte riktigt köpa. Det innebär inte att alla enormt stora nödvändigtvis vet tillräckligt mycket om styrketräning eller kan använda sig av träningen på ett optimalt sätt. Visserligen är det högst troligen ingen som sker vanligtvis, but you get my point.


Ser vad du menar, men nu har du vänt på det lite. Jag menade att jag ser väldigt liten trovärdighet i tjocka personer som pratar träning. Tex om jag skulle haft en personlig tränare, hade den personen behövt vara vältränad för att jag verkligen skulle lyssnat på den personen.

(Jag säger inte att alla grymt vältränade alltid har rätt, vet mest eller har tränat på ett effektivt sätt.)



Citerar SputniQ94:
Det jag hävdat från början är att proteinpulver är överreklamerat, och att många (inte alla, vilket jag heller aldrig påstått) äter det helt i onödan. Bara för att man går på gym så måste man automatiskt inte börja äta proteinpulver, vilket många gör.


Håller med dig om det, absolut!
Men du ser det bara från proteinintagssynvinkel (stavning ? )
Man behöver inte äta proteinpulver bara för att man vill nå upp till tillräckligt proteinmängd /kg kroppsvikt.
Utan man kan ta det just för att det är billigt, lätt att ta med sig och går snabbt att göra. Även efter sitt träningspass när man sitter i bastun (ja mitt gym har bastu). För vi alla vet man ska äta direkt efter träningen.

Behöver jag proteinpulver? Svaret är nej. Men då skulle jag behöva äta mer mat. Mer kyckling, mer tonfisk, mer nötfärs osv. Det kostar pengar, det tar tid och ibland kan det faktiskt vara rätt gott med en proteindrink till en film eller när man spelar.

Hoppas vi har klart gjort detta nu.
PSN-ID: mmmaarcus
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!