Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Citerar Zeus1337:
Ja, jag känner ingen bodybuilder så det kan jag typ stryka Vet du någon sida eller nåt på youtube som visar bra övningar och utförande? Eller någon bra övning du använder själv?


Som nidas skriver ovan så är ju inte träningsvärk ett tecken på att du gör något fel utan du kanske helt enkelt är så van med övningarna. Träningsvärk säger ju till när du har gjort något som du inte är van med.

Men angående övningar så kan du ju kolla in denna:

http://www.youtube.com/watch?v=LX8gbhth-rk

Jag själv gillar att köra brett grepp på stor stång precis som han gör i början. Sedan kör jag antingen koncentrerade bicepcurls med armen mot benet, bicepcurls, bicepcurls i kabelmaskin(liggande eller stående), hammercurls eller om jag vill ha lite mer pump så kan jag avsluta passet med herocurls(eller bamsecurls som vissa kallar det). Men jag gör väl en 3-4 övningar på biceps när jag kör.

Citerar Zeus1337:
Men nåt som skulle kunna stämma är att jag har kört med samma vikter ganska länge så jag ska prova med lite mer istället.


Helt klart. Öka vikter och testa 6-8 reps istället. 12 reps är väldigt mycket för att vara mig t.ex.
  • 0
Zeus1337:

OK, 12 är bra repantal, men om du klarar 12 med 10kg, prova höj till 10,5kg om det finns på ditt gym, annars till närmsta möjliga (som kan vara så mycket som 12,5kg) och kör på den vikten tills du klarar 12 reps.

En annan fråga, vad tränar du mer än biceps? Om du inte även tränar stora muskler som ben och rygg så blir det svårt att växa även om armarna, för ju större muskelgrupper du tränar ju större anabolt påslag. Finns folk som hävdar att de växt om biceps enbart genom att köra knäböj.

Såg att CC svarat innan, går bra att göra så också, att öka vikten och köra ett lägre rep-range en period. De studier som är gjorda på träning och styrka respektive muskeltillväxt rekommenderar dock att man kör majoriteten av sina reps i ett rep-range på 8-12, säg 2/3 till 3/4 och resterande 1/4 till 1/3 på lägre reps, säg 4-6, för maximal muskeltillväxt.

Generellt:

Volym:
Fler övningar
Fler set
Fler reps
Kortare vila mellan set

Styrka:
Färre övningar
Färre set
Färre reps
Längre vila mellan set
"Keep away from people who try to belittle your ambitions. Small people always do that, but the really great make you feel that you, too, can become great." - Mark Twain
  • 0
Okej, mer vikter färre reps Rekommenderar ni stång före hantlar och kabelmaskin? Brukar faktiskt inte köra med stång så ofta. Något jag borde ?

Jag tränar hela kroppen. Har dock nyligen börjat med ben, körde bara överkroppen innan

Jobbigt när ni postar medans jag skriver
Men okej, mer vikter dårå, till att börja med?
  • 0
Citerar nidas:
bicepssnack


Jag kör själv två övningar (á 3 set) för biceps (EZ-stång och hantelcurls) och har ganska svårt att höja mig där. Skulle det kunna vara så att det är för lite och jag borde lägga till ännu en övning?
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Citerar Zeus1337:
Okej, mer vikter färre reps Rekommenderar ni stång före hantlar och kabelmaskin? Brukar faktiskt inte köra med stång så ofta. Något jag borde ?


Fördelen med stång är att du tvingas lyfta lika mycket med båda armarna, för att hålla stången rak, plus att du tränar båda armarna samtidigt, vilket är tidseffektivt. Kabel och hantlar är sköna komplement och med hantlar kan du t.ex. köra hammarcurls som CC nämnde, eller alternerande curls där du börjar i hammarposition och slutar i bicepscurlsposition. Men skulle hålla stångcurls som nr 1. Kan testa z-stång också, lite skönare grepp tycker jag, får ont i handlederna av rak stång om jag inte håller väldigt brett grepp.
"Keep away from people who try to belittle your ambitions. Small people always do that, but the really great make you feel that you, too, can become great." - Mark Twain
  • 0
Citerar Zeus1337:
Rekommenderar ni stång före hantlar och kabelmaskin?


Jo, det gör jag nog. Av det jag har läst och av vad jag känner personligen så bygger det mer massa med stång. Men jag gör ju både hantlar och stång även om jag börjar med stången.

Citerar The Frostexx:
Skulle det kunna vara så att det är för lite och jag borde lägga till ännu en övning?


Det skadar ju inte att försöka. Jag tror nog att dina muskler skulle gynnas av en till övning där ja.

Citerar Zeus1337:
Men okej, mer vikter dårå, till att börja med?


Jepp, som sagt kan du testa gå ner i repsantal till 6-8 st och se vad du klarar där.
  • 0
Citerar nidas:
Volym:
Fler övningar
Fler set
Fler reps
Kortare vila mellan set

Styrka:
Färre övningar
Färre set
Färre reps
Längre vila mellan set


Jag hade fått för mig att om man ville växa maximalt så skulle man köra få reps med mer vikt, då fler reps med mindre vikt ger mer uthållighet snarare än styrka. Det stämmer alltså inte?
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar The Frostexx:
Jag kör själv två övningar (á 3 set) för biceps (EZ-stång och hantelcurls) och har ganska svårt att höja mig där. Skulle det kunna vara så att det är för lite och jag borde lägga till ännu en övning?


Tveksamt, biceps är en liten muskel och 6 set är inte SÅ lite, kanske bara behöver variera enligt tidigare beskrivna principer? Personligen måste jag ÄTA mycket för att biceps ska växa, den verkar inte prioriteras lika högt som mina övriga muskler.
"Keep away from people who try to belittle your ambitions. Small people always do that, but the really great make you feel that you, too, can become great." - Mark Twain
  • 0
Citerar nidas:
får ont i handlederna av rak stång om jag inte håller väldigt brett grepp.


Samma sak för en kompis till mig. Däremot tränar jag med lite bredare grepp vid stång.
  • 0
Citerar Lotus:
Jag hade fått för mig att om man ville växa maximalt så skulle man köra få reps med mer vikt, då fler reps med mindre vikt ger mer uthållighet snarare än styrka.


Jag har för mig att man brukar säga att 8-12 reps är bäst om det är volym du vill ha.
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Aja det blir ett intressant pass imorgon, hoppas jag får träningsvärk !
  • 0
Citerar Lotus:
Jag hade fått för mig att om man ville växa maximalt så skulle man köra få reps med mer vikt, då fler reps med mindre vikt ger mer uthållighet snarare än styrka. Det stämmer alltså inte?


Jodå, det stämmer. Men ibland om man har kommit till en platå t.ex. kan det vara bra att variera träningen sådär. Men man bör nog inte variera för mycket då musklerna och nervsystemet vänjer sig vid ett sätt och man kan öka lite mer där då. Varierar man hela tiden blir det lite som att stå still och slira på samma ställe skulle jag tro. En övning som du kör första gången brukar inte alls ta lika bra som när du kör den femte gången t.ex.
  • 0
Citerar nidas:
Tveksamt, biceps är en liten muskel och 6 set är inte SÅ lite, kanske bara behöver variera enligt tidigare beskrivna principer? Personligen måste jag ÄTA mycket för att biceps ska växa, den verkar inte prioriteras lika högt som mina övriga muskler.


Jag känner ställer mig också tveksam till att det skulle vara antalet övningar som var felet. Jag kör ju lika mycket på bröst och där gör jag framsteg. Kan ligga något i ätandet.
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Citerar Lotus:
Jag hade fått för mig att om man ville växa maximalt så skulle man köra få reps med mer vikt, då fler reps med mindre vikt ger mer uthållighet snarare än styrka. Det stämmer alltså inte?


Ursäkta dröjsmålet, var tvungen att mata dottern mitt i diskussionen

När jag pratar om fler respektive färre reps, set och övningar här så är det såklart relativt. Fler reps betyder 8-15, fler set betyder 3-5, fler övningar betyder 2-4 och kortare vila betyder 0-2 minuter.

Färre reps betyder 1-6 i det här fallet, färre set 1-2, färre övningar 1-2 och längre vila 3-6 minuter.

I de här sammanhangen ger, generellt, den tidigare varianten större muskeltillväxt än den senare. Nämnas bör dock att det dels förekommer individuella skillnader och att om du går upp i vikt och lyfter tyngre och tyngre vikter så lägger du rimligen även på dig muskler, oavsett om du kör enligt den ena eller andra metoden. Frågan är bara om du hade lagt på dig mer muskler om du kört enligt den tidigare varianten. Det är vad resultaten i studier visar och även empirisk erfarenhet.

Tillagt 2010-03-16 18:08:
Citerar The Frostexx:
Jag har för mig att man brukar säga att 8-12 reps är bäst om det är volym du vill ha.


Generellt sett är det så, om man ska vara något så när objektiv och titta på de studier och den dokumenterade erfarenhet som finns, men när det gäller träning finns det lika många åsikter som det finns tränande individer och alla vet bäst
"Keep away from people who try to belittle your ambitions. Small people always do that, but the really great make you feel that you, too, can become great." - Mark Twain
  • 0
Personligen varierar jag mina övningar inte alltför mycket utan behåller de tunga basövningarna. Övningar som bänkpress, marklyft och knäböj.

Däremot varierar mina träningstillfällen på grund av mycket annat som hamnar i vägen och därmed får jag inte tid till att köra fullt ut 4 veckor i sträck utan att tillfällena för när jag tränar påverkas. Det blir helt enkelt att ett visst uppehåll kan inträffa eller att de dagar jag tänkt träna skjuts upp.

Nackdelen blir i mitt fall att jag nästan alltid börjar på samma basvikt och hinner aldrig bygga upp och komma i ett nytt stadium. Något jag märkte idag då jag inte kört bröst och triceps på 2 veckor och kände mig extremt svag.

Någon annan som upplever detta?
Ally's
  • 0
Citerar Banka:
Någon annan som upplever detta?


Det händer mig ganska ofta, jag har mycket att göra med fotbollsträningar och plugg så ibland faller hela veckor bort. Och när det väl går bra kan man ju lita på att man drar på sig en förkylning.

Sedan, innan jag vet ordet av det, är det dags att gå in i nästa period*.

*delar upp träningen så att jag under 5 veckor kör 12-10-8 reps och sedan byter jag till att köra 6-6-6 reps under 5 veckor innan jag byter tillbaka
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Citerar Banka:
Personligen varierar jag mina övningar inte alltför mycket utan behåller de tunga basövningarna. Övningar som bänkpress, marklyft och knäböj.

Däremot varierar mina träningstillfällen på grund av mycket annat som hamnar i vägen och därmed får jag inte tid till att köra fullt ut 4 veckor i sträck utan att tillfällena för när jag tränar påverkas.


Samma här. Olika saker kommer alltid ivägen på något sätt.

Citerar Banka:
Något jag märkte idag då jag inte kört bröst och triceps på 2 veckor och kände mig extremt svag.

Någon annan som upplever detta?


Njaa, vet inte riktigt. Men överlag så gillar jag inte viloveckor för att det brukar kännas halvtungt att komma tillbala. Där är min storebror tvärtom så han kan ta mer än någonsin efter en veckas vila. Men du kanske äter för lite protein när du vilar så att du minskar i muskler? Äter för lite öht?

Jag kommer att tvingas ta en vilovecka snart då jag sticker till Sthlm på en utbildning. Men där ska jag se till att äta som fan och att köra lite diverse övningar med kroppen så att jag inte ska tappa något.

Citerar The Frostexx:
när det väl går bra kan man ju lita på att man drar på sig en förkylning.


Jag har riktigt bra immunförsvar så jag är oftast fri från sånt så det är ju skönt.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Njaa, vet inte riktigt. Men överlag så gillar jag inte viloveckor för att det brukar kännas halvtungt att komma tillbala. Där är min storebror tvärtom så han kan ta mer än någonsin efter en veckas vila. Men du kanske äter för lite protein när du vilar så att du minskar i muskler? Äter för lite öht?

Jag kommer att tvingas ta en vilovecka snart då jag sticker till Sthlm på en utbildning. Men där ska jag se till att äta som fan och att köra lite diverse övningar med kroppen så att jag inte ska tappa något.


Viloveckan är inte tagen medvetet, hade gärna tränat varje vecka. Vet dock inte om jag äter för lite protein, kan ligga något i det. Samtidigt har jag ständigt försökt trycka i mig så mycket som möjligt vid vissa tillfällen.

Håller med om att det är jobbigt att ta sig tillbaka från en vilovecka. Problemet är nu att jag dessutom "bulkar", i alla fall försöker. När dessa viloveckor faktiskt inträffar på grund av hinder så ökar man snarare i rent fett utan att stimulera musklerna så de faktiskt går till någon nytta ^^.

Tar dessutom gainer och och borde köpa whey som jag kan ta vissa gånger då jag känner att jag fått i mig för lite protein, istället för att öka på en mängd kalorier i onödan av en gainer.

Tillagt 2010-03-16 18:31:
Citerar The Frostexx:
Det händer mig ganska ofta, jag har mycket att göra med fotbollsträningar och plugg så ibland faller hela veckor bort. Och när det väl går bra kan man ju lita på att man drar på sig en förkylning.

Sedan, innan jag vet ordet av det, är det dags att gå in i nästa period*.

*delar upp träningen så att jag under 5 veckor kör 12-10-8 reps och sedan byter jag till att köra 6-6-6 reps under 5 veckor innan jag byter tillbaka


Borde nog faktiskt variera med lägre reps. Frågan är om det verkligen är bra för muskelutvecklingen? Det borde dock vara bra med tanke på att man stressar musklerna på ett annat sätt vilket kanske leder till en ökad muskelmassa?
Ally's
  • 0
Citerar Zeus1337:
Asså jag klarar många armhävningar men fan inte en enda med en arm. Det är fan skit jobbigt Något tips för att lyckas?

Bara teknik i stort sätt, men du måste väga ganska lite för att klara dem också. Jag har klarat 12 på höger och typ 3 på vänster

En fråga: När man kör dips, är det smart om man håller benen korsade under övningen eller ska man hålla dem på något annat sätt?
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Citerar Ironfist00:
När man kör dips, är det smart om man håller benen korsade under övningen eller ska man hålla dem på något annat sätt?


Om du håller benen korsade så blir du ju automatiskt lutad lite mer fram och då tar det mer på bröst. Vill du däremot att övningen primärt och så mycket som möjligt ta på triceps så är det bättre om du kanske inte gör det för att kunna luta dig bakåt mer.
  • 0
Citerar The Frostexx:
Jag har för mig att man brukar säga att 8-12 reps är bäst om det är volym du vill ha.


Mjo, hört något liknanade, men anser själv att 12 är ganska högt så blev lite fundersam.

Citerar nidas:
Ursäkta dröjsmålet, var tvungen att mata dottern mitt i diskussionen


Haha, inga problem, jag var inte direkt bättre själv.

Citerar nidas:
När jag pratar om fler respektive färre reps, set och övningar här så är det såklart relativt. Fler reps betyder 8-15, fler set betyder 3-5, fler övningar betyder 2-4 och kortare vila betyder 0-2 minuter.

Färre reps betyder 1-6 i det här fallet, färre set 1-2, färre övningar 1-2 och längre vila 3-6 minuter.

I de här sammanhangen ger, generellt, den tidigare varianten större muskeltillväxt än den senare. Nämnas bör dock att det dels förekommer individuella skillnader och att om du går upp i vikt och lyfter tyngre och tyngre vikter så lägger du rimligen även på dig muskler, oavsett om du kör enligt den ena eller andra metoden. Frågan är bara om du hade lagt på dig mer muskler om du kört enligt den tidigare varianten. Det är vad resultaten i studier visar och även empirisk erfarenhet.


Jo, det är klart. Brukar själv köra 3 sets med 6-10 reps, men ibland upp till 5-6 övningar, då jag ofta tränar en till två muskelgrupper åt gången. Men om jag satsar på volym (för om sanningen ska fram är det det jag tränar för, det och att må bra rent psykiskt, själva styrkan tror jag inte att jag har någon större nytta av) bör jag alltså köra ungefär som jag gör nu? Hyfsat många set/rep men kanske eventuellt köra färre övningar på varje muskel per tillfälle?
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Lotus:
Jo, det är klart. Brukar själv köra 3 sets med 6-10 reps, men ibland upp till 5-6 övningar, då jag ofta tränar en till två muskelgrupper åt gången. Men om jag satsar på volym (för om sanningen ska fram är det det jag tränar för, det och att må bra rent psykiskt, själva styrkan tror jag inte att jag har någon större nytta av) bör jag alltså köra ungefär som jag gör nu? Hyfsat många set/rep men kanske eventuellt köra färre övningar på varje muskel per tillfälle?


5-6 övningar och 3 set per övning är rätt lagom för ett pass, 3-4 övningar för större muskelgrupper och 2-3 för mindre.
"Keep away from people who try to belittle your ambitions. Small people always do that, but the really great make you feel that you, too, can become great." - Mark Twain
  • 0
Citerar nidas:
5-6 övningar och 3 set per övning är rätt lagom för ett pass, 3-4 övningar för större muskelgrupper och 2-3 för mindre.


Vilka muskelgrupper räknas som större kontra mindre?
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Citerar The Frostexx:
Vilka muskelgrupper räknas som större kontra mindre?


Rygg och ben är definitivt större, bröst skulle jag också klassa som större. Biceps, axlar, triceps och mage skulle jag klassa som mindre. Jag kör dock ofast 3 övningar för alla muskelgrupper utom mage där jag kör 2.
"Keep away from people who try to belittle your ambitions. Small people always do that, but the really great make you feel that you, too, can become great." - Mark Twain
  • 0
Nidas @

Så du menar att du kör 3 olika övningar för Biceps, för att sedan byta till tex axlar och tränar dem i 3 olika övningar och sedan en nu muskel och du börjar inte göra en biceps övning senare när de har vilat en stund?

För en kille sa till mig, börja träna Biceps i början av passet sedan avsluta hela passet med att träna de igen för bästa möjliga resultat. Kan det stämma?
PSN-ID: mmmaarcus
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!