Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Låter som en bra plan.

Känner ingenting i bicepssenan än så länge så tror jag klarade mig den här gången trots att jag körde ganska många set. Dips kanske är en sådan övning jag kan köra lite nu och då bara.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Körde clean and press, pullover och skivstångsrodd ikväll. Clean and press en 10:a på 67.5 kg, pullover en 10:a på 52.5 kg och skivstångsrodd en 10:a på 120 kg.

Bra tryck!

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Köttigt! Tunga vikter som vanligt. 

Själv har jag påbörjat byggarlivet. Jag har gjort två crossfitpass via jobbet. Jag känner inte att det är optimalt, det bygger inte som ett gympass. Men det är nog nyttigt för mig. Jag brukar ha träningsvärk efter.

Så jag ser det lite som benpass och kör överkropp på gymmet. Hantlar, maskiner, sälrodd med mer.

Cyklar ju fortsatt varje dag till och från jobbet och det ger lite på benen det med. 

  • 0

Skönt! Kan nog vara bra för dig att köra lite mer högreps istället för att jaga vikter, ett tag.

Jag har själv kört några spinningpass på ca 30 minuter, den senaste månaden. Det funkar bra och jag har en Ipad-hållare på cykeln så jag kan ha något att roa mig med medan jag sitter och trampar.

Jag har även köpt en ny slagsäck i läder som borde komma nu på fredag alternativt i början av nästa vecka. 60 kg väger den och är stoppad med textilrester blandat med skumgummi för en skönare slagkänsla, och har en cylinder i mitten som tydligen ska minska sättningar i säcken. Ska bli spännande att testa för har aldrig haft en läder-slagsäck. Den var dyr men jag planerar att använda den mycket.

Körde chins och dips ikväll, lite högreps bara. Hoppas att bicepssenan inte bråkar för mycket.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Körde clean & press, pullover och skivstångsrodd ikväll också. Gjorde en 10:a på 67,5 kg i clean & press, en 10:a på 55 kg i pullover och en 10:a på 117,5 kg i pendlay-rodd. Sänkte vikten till 117,5 kg i skivstångsrodden för det blev lite ostrikt på sista repsen förra gången.

Bra tryck annars!

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Vad har ni för erfarenheter kring att träna med ömma muskler? Bra? Dåligt?

  • 0

Känner mig lite sliten. Mest nacken som jävlas fortfarande. Men jag måste nog hålla tillbaka lite med vikterna på vissa övningar. Köra kontakt och sånt istället.

Beror på varför de är ömma. Har du tränat för hårt passet innan? Är du skadad? Hur är schemat i övrigt? Jag brukar vara hyfsat återhämtad men tror på aktiv vila. 

  • 0

Kanske vila en vecka eller så istället?

Körde clean & press, Pendlay-rodd och pullover igår. Gjorde en 10:a på 67,5 kg i clean & press, en 10:a på 117,5 kg i Pendlay-rodd och en 10:a på 55 kg i pullover.

Bra tryck som sist!

Har kört en hel del på säck den sista tiden. Känns kul och tror det kan vara bra som fettförbränning. Brukar köra en halvtimme ungefär.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Ska utomlands en vecka snart, då blir det vila. 

Ny favoritövning, romanian deadlift. Höga reps och bra kontakt. Tar bra på baksida lår men även traps och runt dem. Tior på 90 sistone 

  • 0

Körde RDL mycket för något år sedan. Gillar den också!

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

In reply to: @Krysslåda

Körde RDL mycket för något år sedan. Gillar den också!

Vilka vikter är du uppe i och känns det som att den ger bra grund för marklyft? Jag tänker att om jag kör den en gång i veckan åtminstone nu ett tag lär jag ha bra grund för en liten period marklyft. 

Det är biten i bottenläge som inte får någon utveckling. Men benpressar, böj med mer borde hjälpa där. 

  • 0

Har för mig att jag gör en hyfsat strikt 12:a på 112,5 kg tror jag. Tycker den är riktigt skön. Ska nog ta upp den övningen igen. Vet inte varför jag slutade ärligt talat...

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

In reply to: @Krysslåda

Tycker den är riktigt skön. Ska nog ta upp den övningen igen. Vet inte varför jag slutade ärligt talat...

Jo, man behöver ju bara köra tre rejäla set på samma vikt så det går rätt fort. Skonsam övning som bygger bra. Bättre grepp är också en bra bonus. 

  • 0

Ja, precis. Enkel och skonsam att träna. Körde även barbell hack squats vilket typ är RDL fast med stången bakom ryggen/benen, men slutade pga. att jag hade svårt att inte ta i hälsenan och vaden när jag utförde den. Du kan ju kanske testa den också och se. Tar riktigt bra på framsida lår och jag skulle gärna köra den om inte pga. ovan nämnda orsak då.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Tränade bänkpress, pull ups och rumänska mark ikväll. Gjorde en 10:a på 110 kg i bänkpress, en 10:a på ca 123 kg (103 kg kroppsvikt plus 20 kg viktskiva) i pull ups och några 12:or på 110 kg i RDL. Bra tryck!

Kul med bänkpress också. Längesedan sist faktiskt.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Körde bänkpress, chins och RDL även ikväll. Gjorde en 10:a på 112,5 kg i bänkpress vilket är nytt rekord, en 10:a på 123 kg (103 kg kv plus 20 kg viktskiva) i chins och några 12:or på 110 kg i RDL.


Tänkte nöta på med bänkpress nu i några månader framöver och testa 150 kg till jul.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Bänkpress, chins och rdl även ikväll. 11:a på 110 kg i bänkpress, 9:a på 123 kg i chins och en 12:a på 110 kg i rdl.

Gick segt idag.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Då ska vi se. Har helt sadlat om nu. Jag har sprungit milen under timmen vilket är bra för att vara mitt enda långa pass förra året. Så nyårslöfte kan vara ett personbästa på milen. 

Jag kommer även att satsa på klättring. Gå ner lite i vikt. Bli stark i viktade chins med mer. Jag drar nu 40 kg extra utan problem 1rm så siktar på 50 där. 

Köpte skidutrustning, längd Skate. Så det kommer jag också att träna en del. 

Cyklar hela vintern i övrigt. Jäkligt kämpigt ibland.

Har fortfarande dålig nacke. Inte sökt hjälp för den. Idag smärtar axel och hamstring, annars bra. 

  • 0

Låter som en bra satsning med klättring och fokus på chins. Kul att du hittat en sport som du gillar. Kör du dips också som kompletteringsövning till chins/klättring? Tänker att det ju är lite motsatsövningen till chins när det gäller kroppsviktsträning.

Mitt rekord i chins med vikt är annars en 10:a på 123 kg vikt inklusive kroppsvikt på ca 103 kg. Har dock aldrig maxat i chins men tippar på att jag klarar ca 160 kg inklusive kroppsvikt så typ 100 kg kroppsvikt och 60 kg extra.

Bänkpress-satsningen slopade jag och satsade istället på frivändning och press. Gör just nu en 10:a på 70 kg i frivändning och press vilket är nytt rekord. Tycker det känns kul och mer funktionellt än bänkpress. Rejält konditionskrävande övning också som ger bra pulsökning. Har även tränat pullover en del.

Har också cyklat spinning och slagit en del på slagsäck de sista månaderna. Känns kul det med.

Starkt jobbat att du orkar cykla under vintern. Jag är en sådan som knappt sticker huvudet utanför huset under vinterhalvåret.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

60 % av kroppsvikt i chins är nog mitt mål just nu. Det hade gynnat klättringen väldigt bra.

Ikväll körde jag ett pass viktade chins. Jag har ett schema jag kör med två pass i veckan. Efter det körde jag lite dips och hantelpress.

Därefter intervaller på löpbandet. Jag höll 5 min/km och körde 4x4 med 9 kmh i vilan 2 min. Kändes väldigt bra. Jag är nog i rätt bra form för ett personbästa. Frågan är hur mycket snabbare. 

  • 0

Körde clean and press, skivstångsrodd och pullover ikväll. Gjorde en 10:a på 70 kg i frivändning och press, 10:a på 117.5 kg i skivstångsrodd och en 10:a på 55 kg i hantelpullover. Hantelpullover brukar jag alltid få sån träningsvärk av i triceps långa huvud så räknar med det imorgon.

Blir spinning imorgon och på onsdag slår jag på slagsäck.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Sprang i fredags, kort men snabbt. Klättring i lördags och så lite skidåkning igår. Har lite huvudvärk så tar en vilodag idag tror jag. Eller hemmaträning kanske. 

  • 0

Körde enhands hantel-axelpress med bicepscurl, hantelpullover och Pendlay-skivstångsrodd igårkväll. Gjorde en 10:a på 32,5 kgs-hanteln i axelpress, en 10:a på 55 kg i pullover och en 10:a på 117,5 kg. Bra tryck! 


Idag tänkte jag försöka mig på en joggingtur även fast jag inte gillar vinter egentligen.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Skulle springa intervaller, råkade ta personbästa på 5 km. 

  • 0

Nice! Snyggt jobbat! Har slappat den här veckan men ikväll blir det styrketräning igen.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!