Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


In reply to: @Ribcage

Får hem nya löparskor idag. Ser fram emot att testa dem, men det är ganska blött ute nu så kanske avvaktar till söndag.

Hur valde du skor? 
 

In reply to: @Krysslåda

Testa denna https://fitnessvolt.com/back-extensions/ och ha en viktskiva i famnen. När du blir starkare kan du byta från den som är på 45 grader till 90 grader. https://abmachinesguide.com/90-degree-roman-chair-vs-45-degree-hyperextenion-bench/ Bra övningar som är skonsamma att träna.

Tack så mycket

  • 0

Testade även mina nya klättringsskor igår. Andra gången jag har klättrat hittills. Jag har hemsk teknik men mycket muskler så det går ändå bra, men jag får pump och uthålligheten försvinner. 

Jag ser på de män som är stammisar att de är långa smala och utan så mycket andra muskler. Inga bänkpressare där direkt. Jag är i min tyngsta form just nu, så det påverkar. Men min avsaknad av teknik är det som är värst. Så jag får väl öva mer. 

In reply to: @Lurkman

Hur valde du skor?

Enkelt, jag har haft samma sko i flera år nu och jag valde den senaste versionen av den. Testade ut storlek på samma märke i stan men beställde hem en annan modell som inte fanns i lager. Det är Asics gel nimbus. Sköna skonsamma skor som jag aldrig haft problem med. Satt bra på fötterna.

  • 0

Har också kört med Asics Gel Nimbus länge men har testat lite andra märken på senare tid. Kör nu med Puma som jag tycker är bra. 
 

In reply to: @Lurkman

Tack så mycket

Ingen orsak. Det där är typ kroppsviktsvarianten av rumänska marklyft. 
 

Rekommenderar även utfallssteg och/eller split squats med hantlar. Också övningar där du inte behöver hantera så mycket vikt.


https://fitnessvolt.com/dumbbell-lunge-legs

https://weighttraining.guide/exercises/dumbbell-split-squat

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Jag var kass i bänken igår. Eller ja relativt. Var inte maxstark. Ansträngningshuvudvärk och så. Trött i underarmarna efter klättringen också tror jag. Det blev ett kort pass men med tunga vikter. Drog iväg några chins på vägen ut. Hem och åt godis. 

  • 0

Jag är fortfarande förkyld sedan fem dagar tillbaka. Börjar bli tröttsamt men siktar på att jag kan biffa på söndag i bästa fall.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Borde kanske egentligen lugna mig lite, sluta vara runt PB och istället toppa. Göra ett par reps färre och få in kvalitetsreps istället för att maxa. 

  • 0

Ja, har man ansträngningshuvudvärk så ska man ju inte maxa i bänken känns det som. Jag brukar ställa mig i cablecrossen och köra lite mysövningar vid ett sådant läge.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Har lite ont i handleden, trist. Funderar på att antingen köra ett pass ben och armar idag och avvakta bänken en dag eller så kör jag bänk idag ändå men lätt. Vill även testa de nya skorna ute i spåret. 

Det blir nog förstnämnda så kör jag lite av halvkropp. 3-4 benövningar samt biceps triceps, sen  bänk imorgon med chins och lite annat. Barnfri vecka betyder långa träningspass och många. Förhoppningsvis!

  • 0

Nice!
 

Körde mitt första pass efter åtta dagar i förrgår. Körde lite övningar i cable cross mestadels, lite högreps i chins och dips också. Hoppade även lite rep.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Jag vilade och köpte en grill och monterade den istället.

Ikväll är jag här nu alldeles för sent och omotiverad. Blir nog bara rygg och biceps. Körde viktade chins med 15 kg

  • 0

Körde lite chins och dips i förrgår. Gjorde en 10:a på 123 kg i chins och en 11:a på 133 kg i dips.

Ska träna i övermorgon också och då blir det skivstångsrodd, hantelpress och lite rumänska marklyft. Kanske lite bicepscurl också om jag har energi över.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Har en del värk i handleden men köttar på ändå. Gjorde fyra fyror på 117,5 kg med handledsvärk då. Borde kanske ta det lugnt men det känns som att jag har bråttom. 

  • 0

Skynda långsamt så du inte åker på skador.
 

Körde pullover, clean and press och skivstångsrodd ikväll. Gjorde en 10:a på 52,5 kg i pullover, en 10:a på 67,5 kg i frivändning och press samt en 10:a på 117,5 kg i skivstångsrodd.

Bra tryck!

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Körde lite chins och dips idag under lunchen. Inga PB:n eller ökningar. Ska cykla lite spinning ikväll!

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Har haft ett par bra pass nu. Ett bänkpass utan känningar. Ett markpass där jag drog en trea på 160. Viktade chins med +15 kg. Orkar bara femmor men tror det ger det där att köra emellanåt. 

Ikväll blir det dödstung bänk, imorgon benpass med sambon!

  • 0

Tränade militärpress med frivändning, skivstångsrodd och pullover ikväll (tisdag). Gjorde en 9:a på 70 kg i militärpress, pendlay-skivstångsrodd en 10:a på 117.5 kg och i pullover en 11:a på 52,5 kg. Kul med clean and press och pullover är en ny favorit. Gillar den skarpt och tar riktigt bra på triceps långa huvud som sagt.

Körde även ett lättare löppass i måndags ca 5 km. Imorgon ska jag hoppa lite rep och på fredag blir det chins och dips igen!

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Starkt!

Åkt på förkylning så jag tar det lite lugnt. Dumt att riskera något.

  • 0

Det gör du rätt i. 
 

Gjorde ett riktigt skräppass nu ikväll. Hade ingen ork alls som förmodligen berodde på att jag hjälpte min flickväns föräldrar att ansa äppelträden i värmen. Orkade ingenting och blev så trött i chins att jag bytte till latsdrag istället. Aja, så kan det vara ibland.

Åker på semester till Sthlm imorgon och är borta i fem dagar. De har gym på hotellet som jag hoppas är bra så kan jag köra något pass där också.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Vilat sen den 23e. Gick in idag med bränna, lite hosta och solsting. Gjorde en nia på 110 kg i bänken. Förstår inte, men kanske mådde bra av vila 

  • 0

Snyggt!

Jag har upplevt samma sak själv när jag har vilat ordentligt. Ska man träna hårt och ofta måste man sköta vila och kost annars är det kontraproduktivt. Därför jag bara kör ett helkroppspass var 5:e dag numer. Visst, när jag körde två helkroppspass i veckan så ökade jag kanske lite mer men kände mig aldrig helt fräsch eller sugen att träna när nästa pass kom. Känner att det är "less is more" som gäller för mig.


Har iaf testat gymmet på hotellet. Riktigt bra gym för att vara hotell faktiskt. Påkostat. Körde clean and press, skivstångs-rodd och pullover som vanligt. Gjorde en 9:a på 120 kg i pendlayrodd bl a.

Ska springa en sväng på löpbandet imorgon om ork finns.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Det behöver inte vara perfekt när det är på hotell. Problemet brukar vara att hitta nog tunga vikter att köra med.

In reply to: @Krysslåda

Snyggt

Tackar! Kul med ett nytt personbästa. Tidigare rm på 110 var 7 reps så det känns kul. Undrar hur långt ifrån 140 jag är nu och vad jag måste göra för att nå dit. En bra kur kreatin och tunga vikter kanske gör susen. Med högreps och lågreps varannan gång. 

  • 0

Igår blev det klättring istället för gym. Tredje gången jag klättrat i mitt liv. Klarade en 5b+ vilket nog är min svåraste än. Tekniken är inte där än men det kommer väl

Idag bänk, lågreps. Inte rekordstark men kör treor så det kommer väl

  • 0

Vi bodde på Quality hotell Friends Arena i Solna. Kan rekommendera hotellet i övrigt också. Nytt och fräscht. Fina rum. Bra frukost. Men omgivningen är lite tråkig. Det ligger precis bredvid Mall of Scandinavia.

Själva hotellgymmet var väldigt fint. Många påkostade maskiner som t ex. latsdrag, rodd, axelpress, bröstpress samt mage och benpress. De hade även ett full squat rack med skivstång och bänk samt en väl tilltagen uppsättning av viktskivor (säkert 200 kg plus). Dessutom hantlar i par upp till 32 kg med 2 kg vikthopp. Flera löpband, spinningcyklar och trappmaskiner också. Nästan bättre standard än vissa riktiga gym jag varit på.

Du borde nog för övrigt vara väldigt nära 140 kg, om du gör en 9:a på 110 kg. Testa när du får feeling.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Bra jobbat med klättringen. Min brorsa klättrar en del...eller gjorde för något år sedan iaf. Har inte testat men tror jag måste deffa ner mig innan det blir aktuellt.

Tränade chins och dips igår. Testade att köra med pik på benen i dips istället för böjda för att skona axlarna lite grann.
https://youtu.be/hVXLymlJ6hw

Har ibland fått lite känningar i axlarna när jag kör dips och har läst mig till på T-nations hemsida att det ska fungera bättre så tänkte testa den tekniken några gånger framöver. Känns spontant som att det fungerar lite bättre iaf. Ska känna efter hur det känns om någon dag.

Körde högreps i båda övningarna.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Klättrat för första gången utomhus, bergsklättring då. Läskigt men det gick bra ändå. Sambon blev imponerad trots att jag är nybörjare. Sen har vi kört ett benpass vi två och så har det blivit ett bänkpass. Jag är inte maxstark. Måste öva mer på lågreps. Eller köra volym ett tag till

Ah, många blir slitna i axlar av dips. Man får köra fokuserat istället för att jaga vikter. Jag brukar bli sliten i axlarna om jag kör pressövningar efter bänk. Militärpress då. Jag kör ju sällan lugnt.

  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!