Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Blev precis enormt taggad på resten av träningsåret. Måste vara solljuset. Om det inte vore för att jag har ont i ryggen men marklyften får jag ta det lite lugnt med. 

  • 0

Ja, jag är iaf enormt taggad på att bränna fläsk!

Tränade kabelrodd, latsdrag, hantelpress och rumänska marklyft igårkväll. Hade nog käkat lite dåligt för jag var lite seg. 

Jag gjorde en 11:a på 115 kg i kabelrodd, en 10:a på 110 kg i latsdrag och en 9:a på 50 kg i hantelpress. Rumänska marklyft en 12:a på 115 kg.

Ska cykla lite ikväll tänkte jag.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Någon frågade mig vad jag hade för mål nu i bänken, på mina 6 veckor. Men 130 borde jag ta. Åtminstone. Ska väl inte vara för mycket begärt? Om inte så skyller jag på att jag är för smal helt enkelt. Relativ styrka osv. 

  • 0

130 kg ska väl kunna gå om du fixar en 6:a på 110 kg idag. Känns väl rimligt. 

Ska testa vanlig bänkpress nu på torsdag istället för hantelpressen som jag nästan uteslutande tränar nuförtiden. Målet är en 10:a på 107,5 kg. Har blivit lat med vanlig bänkpress för jag tycker det är störande att jag inte kan träna det utan pass (eller det går ju men drygt om stången kommer över en och man måste baxa sig upp med vikten över magen.).

Cyklade för övrigt 30 minuter ikväll och tänkte göra samma sak imorgon.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Förkylning igen... Ska nog bänka ändå. 

  • 0

Bänkade, höll avstånd, gick fint. 

  • 0

Bänkade också igår. Gjorde en 10:a på 107,5 kg. Kändes bra. Tränade även pendlay-rodd, lite pullups och benpress.

Ikväll ska jag springa på löpbandet tänkte jag.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Stark! Jag forsätter att följa schemat. Det kommer att bli tungt i slutet. Men har nu olika reps på 100 i några veckor. 6x6 på 100 som tyngst innan vikterna höjs.

Haft ont i ryggen på sistone, tror jag är stel nånstans.

  • 0

5x6 på 100 gick bra. Har även kört ett väldigt bra ryggpass med mycket pump.

Avslutade bänkpasset med axlar och triceps. Triceps känns väl tjocka efter pump.

En skillnad jag har nu mot tidigare är att jag har rätt mycket kreatin, beta-alanin och citrulin malate i kroppen. Ska väl ge lite mer pump, någon rep extra, lite styrka. 

6x6 kommer att gå bra med. Det är när det blir 5x5 och 4x4 på högre vikter jag kommer att behöva ta i.

  • 0

Varför är pump bra?

Tränade själv hantelpress, hantelrodd och rumänska mark. Gjorde bla. en 9:a på 50 kg i hantelpress, en 11:a på 65 kg i hantelrodd och några 12:or på 110 kg i rumänska mark.Körde även lite bicepscurl med 27.5 kgs-hantlarna, 10 reps.

Sov dåligt inatt annars hade jag tänkt springa på löpbandet. Kanske blir att jag hoppar lite rep istället...

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

In reply to: @Krysslåda

Varför är pump bra?

Bra fråga, men av erfarenhet och bro-science och annat så får det musklerna att växa mer. Sen är det en skön känsla.

Det är också ofta ett resultat av bra kontakt och aktivering av musklerna. 

  • 0

Aha, jag förstår. 

Har enorm träningsvärk i hela ryggen och bröst men framförallt i underarmar, biceps och händer, två dagar efter att jag körde. Känns bra men samtidigt lite obehagligt. Snudd på muskelbristning i vänster underarm. Kanske inte borde kört den sista reppen i hantelrodden...

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;"> Synthetic urine, which is obtainable in the dried up form, is necessary to mix in the water to receive the suitable benefits of it in an efficient manner. </font><font style="vertical-align: inherit;">There are many folks who want to purchase the best quality Synthetic urine and the whizzinator touch kit to pass on the urine tests. </font><font style="vertical-align: inherit;">In case you go to this valuable https://whizzinator.com/ site, you can acquire an increasing number of information regarding Synthetic urine. </font></font>

  • 0

Tränade chins och dips igårkväll. Gjorde en 10:a på 132 kg (102 kg kv plus 30 kg vikt) i dips samt en 11:a på 117 kg i chins. Sprang även 5 km på löpbandet. Bra tryck!

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

6*6 på 100 gick bra som väntat. Nu börjar jag höja vikten och sänka reps. Tränar för sällan dock. 

  • 0

Nia på 140 i marklyft gick enkelt, borde öka vikten igen. 

  • 0

Snyggt! Körde chins och dips ikväll igen. Gjorde en 11:a på 131 kg (101 kg kv plus 30 kg extravikt) i dips och en 11:a på 116 kg i chins så ungefär samma som sist. Sprang även denna gång 5 km på löpbandet. Kändes bra!

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Tackar! Kul att kunna trötta ut sig utan smärta.

Ska också köra lite viktade chins framöver. Har inte fokuserat på chins på sistone men efter bänkschemat här lär det bli fokus.

Har för övrigt en plan att satsa på löpning sen inför nästa sommar. Ställa upp i ett par lopp och ta mitt personbästa under 50 min. Jag kommer då att börja med löpning lite i sommar och sen öka mot vintern. Springa på band då. 

  • 0

OK, lycka till!

Jag ska också börja ta mig ut nu när vintern är över. Jag är ingen vinterkille så håller mig inomhus under vintern. Springer jag så blir det på löpband. Jag brukar springa utomhus från april och framåt.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Har för övrigt funderingar på att testa frivändningar (power cleans). Tycker det verkar vara en bra övning som tränar hela kroppen!

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

In reply to: @Krysslåda

Har för övrigt funderingar på att testa frivändningar (power cleans). Tycker det verkar vara en bra övning som tränar hela kroppen!

Nog jäkligt bra! Hade gärna fått instruktioner på såna övningar.

5x5 på 107,5 kg gick lätt. 4x4 på 112,5 nästa pass. 

Gjorde viktade chins men inte helt i form så med 10 kg extra gjorde jag två åttor och en femma. Sen massa mer rygg. 

  • 0

Så här ett par månader senare har jag lyckats bli så pass rörlig i ländrygg och höft att jag knappt haft någon känning i ländryggen trots att jag lyfter tyngre och tyngre. Därutöver har jag nog blivit tekniskt mycket duktigare ffa med knäböj. (Delvis för att jag nu kör utan skor.)

Rekommenderar yoga-övningen cat-cow för att öka rörligheten i ländryggen, brukar köra den innan jag lyfter.
 

In reply to: @Krysslåda

Marklyft är en övning som tränar många muskler lite halvbra men tränar eg. mest centrala nervsystemet.

Vad menar du med det sista?

  • 0

In reply to: @Lurkman

Vad menar du med det sista?

Krysslåda får svara själv, men gissar att han syftar på att du lär dig att aktivera musklerna du har. Att ta i.  Minns när jag lyfte runt 100-120 i mark. Visst, jag hade väl inte samma muskler som nu, men tror inte heller att jag kunde ta i på samma sätt. 

CNS tar stryk om du maxar ofta. Kroppen fixar inte riktigt det, oavsett om det är låg volym kan det slita ut dig. 

In reply to: @Lurkman

Vad menar du med det sista?

Jag är ingen expert på marklyft, men den tränar många muskler lite halvbra men ingen muskelgrupp särskilt bra (förutom möjligen gluteus maximus och erector spinae då). Den tränar, precis som Ribcage är inne på, däremot kroppen att använda de muskler man redan har samt CNS, bättre.

In reply to: @Lurkman

Så här ett par månader senare har jag lyckats bli så pass rörlig i ländrygg och höft att jag knappt haft någon känning i ländryggen trots att jag lyfter tyngre och tyngre.

*Tumme upp*

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!

In reply to: @Ribcage

Krysslåda får svara själv, men gissar att han syftar på att du lär dig att aktivera musklerna du har. Att ta i.  Minns när jag lyfte runt 100-120 i mark. Visst, jag hade väl inte samma muskler som nu, men tror inte heller att jag kunde ta i på samma sätt.

In reply to: @Krysslåda

Jag är ingen expert på marklyft, men den tränar många muskler lite halvbra men ingen muskelgrupp särskilt bra (förutom möjligen gluteus maximus och erector spinae då). Den tränar, precis som Ribcage är inne på, däremot kroppen att använda de muskler man redan har samt CNS, bättre.

Intressant!

Detta låter kanske konstigt, men jag upplever också en märkbart förbättrad kondition utan att jag ens har tränat kondition. Märkte det när jag för undantags skulle värmde upp på löpbandet.

In reply to: @Ribcage

CNS tar stryk om du maxar ofta. Kroppen fixar inte riktigt det, oavsett om det är låg volym kan det slita ut dig.

Maxar aldrig, kör alltid minst 6 rep per set (i marklyft körde jag senast 7*55 kg*3 senast) och kommer nog fortsätta med det. 

  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!