Gamereactor Sverige. Dagsfärska nyheter, tunga artiklar, intervjuer, personliga bloggar, intressanta forumdiskussioner och rättvisa recensioner. Gamereactor är Sveriges största speltidning- och spelcommunity Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


In reply to: @Ribcage

Den ständiga frågan om hur jag ska lägga upp min träning. Jag har nu fyra dagar till förfogande. Behöver dela upp det så att jag kan bänka två gånger och få in både marklyft och böj. Gärna axlar och armar ordentligt.

Starkt tips är StrengthLog programmen. Jag kör powerbuilding 5 dagar i veckan men finns 4-dagars varianter med! 

  • 0

In reply to: @shadow of theguild

Starkt tips är StrengthLog programmen. Jag kör powerbuilding 5 dagar i veckan men finns 4-dagars varianter med!

Problemet är att jag inte kan följa ett sånt schema då mina dagar är så olika. Nu har jag fyra dagar på raken. Såna program är uppbyggda för fyra dagar under en vecka. Hade jag haft veckans sju dagar hade jag kört PPL 6 dagar typ. Hade jag spridit ut det mer kanske jag hade tränat på ett annat sätt. Men jag vet inte riktigt hur nästa vecka ser ut för mig.

Jag har egenskapta program och testar ibland andra. Helst hade jag gärna kört ett enklare toppningsprogram också för att komma in i styrkan igen. Hirvonens bänk eller RSR eller smolov jr till och med. 

Men tack för tipset! Använt deras app, men föredrar appen Workit som jag använt sedan 2017. 

  • 0

In reply to: @shadow of theguild

Men, i fallet marklyft och benböj så är det långsam utveckling, 100% fokus på bara tekniken i början eller under lång tid. Visst att man kan dra på lite i vikt om det känns bra men att köra relativt lätt (60-70%) för att bygga upp en trygg grund är viktigt. det sägs väl att det tar löjligt mycket mer tid att lära om än att lära rätt från början.  Bålen är ju det man ska fokusera på. Och stark rekommendation är att lyssna på styrkelabbets marklyfts avsnitt i deras podd. Där förklarar det typ tänket i ett marklyft så pass jävla bra att man får extra bra tryck bara efter att lyssnat på avsnittet.

Intressant. Jag har nog varit alldeles inriktat på att maxa, ffa marklyft. Och jag tror det resulterade i att tekniken brast i när jag slog mitt personliga rekord senast jag tränade. Var mer trygg med min teknik/rörlighet än jag förtjänade.

 Tack för poddtipset, visste inte att styrkelabbet hade en podd.

  • 0

In reply to: @Lurkman

Jag har nog varit alldeles inriktat på att maxa, ffa marklyft. Och jag tror det resulterade i att tekniken brast i när jag slog mitt personliga rekord senast jag tränade. Var mer trygg med min teknik/rörlighet än jag förtjänade.

Jag är definitivt också sån. Men efter att ha fått så grymt skön träningsvärk på högre reps sist så kommer jag nu att fokusera på minst 5 reps i mark för att bygga både styrka och muskler ett bra tag framöver. Inte fokus på vikten egentligen. Men bra form och att bli riktigt slut på sista set. 

  • 0

In reply to: @Ribcage

Jag är definitivt också sån. Men efter att ha fått så grymt skön träningsvärk på högre reps sist så kommer jag nu att fokusera på minst 5 reps i mark för att bygga både styrka och muskler ett bra tag framöver. Inte fokus på vikten egentligen. Men bra form och att bli riktigt slut på sista set.


Haha, märker nu hur out of touch jag är med andra som tränar. Jag brukar alltid köra 8-10 reps och har aldrig tänkt på att det skulle vara ett stort antal reps. Så maxar väl inte egentligen... 😅  (men uppenbarligen tillräckligt för att kunna få ont med dålig teknik/rörlighet). Är uppe i 52,5 kg, 8*3, om jag ska fortsätta som jag har gjort.

  • 0

In reply to: @Lurkman

märker nu hur out of touch jag är med andra som tränar. Jag brukar alltid köra 8-10 reps och har aldrig tänkt på att det skulle vara ett stort antal reps. Så maxar väl inte egentligen...

Ah nä, ja det är väl vad man jämför med då. Styrkelyftare brukar träna runt 3 reps för maxstyrka. Något fler för mer volymträning men sen komplementövningar till det. 

Särskilt marklyft är det få som tränar väldigt höga reps av. Jag gör som mest 12 och det är under uppvärmningen eller om jag reppar ur mot slutet. Jag tror också att när du blir trött kanske du tummar på formen under senare reps. Vissa studsar vikten i botten t.ex. vilket är förenat med skador. 

Men det låter som att du tränar rätt försiktigt i övrigt. Med din maxning trodde jag 1rm och inte 8rm. 

  • 0

In reply to: @Ribcage

Jag tror också att när du blir trött kanske du tummar på formen under senare reps.

Precis, tror att jag eventuellt gör någon liten böj när jag sätter ner den, alternativt att jag låter bålen mjukna efter jag initialt spänt den precis när jag börjar lyfta.

In reply to: @Ribcage

Men det låter som att du tränar rätt försiktigt i övrigt. Med din maxning trodde jag 1rm och inte 8rm.

Förstår det, haha.

  • 0

In reply to: @MovieGame Fan

Kör någon härinne kampsport?

Tränade boxning när jag var tonåring (högstadiet/gymnasiet). Tävlade aldrig men var nära att börja.

In reply to: @Lurkman

jag ska absolut testa rumänska marklyft, och benpress är ju kul! Men täcker jag in samma muskler med de övningarna?

Benpress och knäböj är ungefär samma benövning dvs. tränar ungefär samma benmuskler, så de två är utbytbara. Knäböj tränar dock fler muskler, men dessa kan du träna i andra övningar istället. Ländryggen tränas, tillsammans med baksida lår och rumpa, t ex. bra i rumänska mark eller hyperextensions/glute ham raises.

Marklyft är en övning som tränar många muskler lite halvbra men tränar eg. mest centrala nervsystemet.

Du kan gå in på www.exrx.net ( https://exrx.net/Lists/Directory) och kolla olika övningar och vilka muskler de tränar. Sidan ser ut att vara anpassad för Windows 95 men är en av de större träningsidorna på nätet. 

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Det blev ett bra pass igår. Trots at jag var trött och gäspade mellan set. 

Sexa på 140 i mark och 14 reps på 90 i bänk var väl höjdpunkterna. Blev lite av varje. Jag kommer att fortsätta på 140 tills jag bekvämt drar 4-5 sexor. 

  • 0

Länge sen jag böjde men ville göra en checkpoint och se hur det kändes. Klarade 130 åtminstone. Kul ändå att jag inte tappat så mycket styrka där. Kanske gör treor då och då för att bibehålla lite maxstyrka och öka lite.

Sen några muscle up, chins axlar och rygg. Bra pass, helt färdig efter.

  • 0

Körde lite chins och dips ikväll (måndag). Gjorde en 10:a på 120 kg (100 kg kv plus 20 kg viktskiva) i chins och en 11:a på 130 kg i dips. Cyklade även 30 minuter på spinningcykel.

Bra och enkelt pass. Tog ca 1 tim och 20 minuter.

Ska cykla även imorgon för att bränna lite julfläsk!

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Nytt PB i söndags också. Helgen var grym. Som sista set i bänk gjorde jag 17 reps på 85 kg. 

Även två set treor i muscle ups. Kanske kommer de bli snygga också i framtiden. 

  • 0

Tränade chins och dips även igårkväll. Kände mig seg och orkade inte som vanligt. Så kan det vara ibland men tog mig igenom passet.

Körde lite stairmaster ca 25 minuter efter det. Idag har jag cyklat spinning. Fläsket ska brinna!

In reply to: @Ribcage

Som sista set i bänk gjorde jag 17 reps på 85 kg.

Snyggt jobbat, men varför just 85 kg och inte 90 kg t ex?

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Har cyklat spinning varje dag utom de dagar jag styrketränar, de senaste tre veckorna. Vet att konditionsträning inte är lika viktigt som kost för att gå ner i vikt men har gått ner 1-2 kg ändå. Vägde 104 kg när jag var som tyngst. Ska ner till 96 hade jag tänkt så det är bara att nöta på.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

In reply to: @Krysslåda

Snyggt jobbat, men varför just 85 kg och inte 90 kg t ex?

För jag orkar inte 17 reps på 90 kg Jag har ett kalkylark där jag har skrivit upp PB på olika reps och jag siktade på 17 för att just nå ett PB. Säkert tagit 15 på 90 då t.ex. När jag var som starkast.

Men jag måste sluta egolyfta nu ett tag och köra många bra set istället för att ta ut mig och riskera skada. Känner av både i handled, axlar och rygg nu. Lite. 

  • 0

In reply to: @Ribcage

För jag orkar inte 17 reps på 90 kg

Nä, tänkte mest att det var en udda vikt att vilja sätta personbästa på. Jag har ingen aning om hur många reps jag gör på 85 kg...eller 95 kg heller för den delen!

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

In reply to: @Krysslåda

Jag har ingen aning om hur många reps jag gör på 85 kg...eller 95 kg heller för den delen!

Kul grej att skriva ner ändå. Ifall 1rm går jäkligt segt kan jag satsa på 6rm och ha blivit starkare ändå. 17 känns överdrivet men ändå kul.

Tränar för lite nu och verkar väga 80 kg. Inte bra. Måste kötta oftare! 

  • 0

Jag förstår.
 

Tränade chins och dips i förrgår. Inga ökningar eller PB:n. 
Känner mig lite hängig sedan igår så vilar med konditionsträningen tills imorgon åtminstone.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Om man kunde vila sig stark hade jag blivit stark just nu. Flyttar för fullt och tränar sällan. Får gå all in när jag väl kör då. 

  • 0

Har varit lite småkrasslig till och från nu i två veckor. Har inte heller kunnat träna som jag ska och känns som jag överhuvudtaget har dekat ner mig under slutet av Corona-perioden. Det ska det bli ändring på och nu så ska fläsket brinna igen!

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Tränade hantelpress, latsdrag, kabelrodd och rumänska mark ikväll.

Gjorde en 10:a på 120 kg i kabelrodd, en 10:a på 115 kg i latsdrag och en 9:a på 50 kg i hantelpress samt en 12:a på 115 kg i rumänska mark.

Bra tryck och kändes bra att vara tillbaka efter förkylningen.

Ska springa på löpbandet imorgonkväll och lördag blir det spinning.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Fint att du är på gång!

Jag körde ett pass igår. Ingen ork eller lust att träna. Körde bänk. En etta på 120, femma på 110 och tia på 100. Annars chins(16 st), triceps, latsdrag, utsida axlar och bröst i maskin.

  • 0

Typ ett liknande pass. Etta på 120, några femmor och sen en sexa på 110. Chins, muscle ups, triceps samt utsida/baksida axlar. 

Funderar starkt på att göra en toppning i bänk och sen påbörja deff. 

  • 0

Körde kabelrodd, latsdrag, hantelpress och benpress i förrgår. Gjorde en 10:a på 120 kg i kabelrodd, en 11:a på 110 kg i latsdrag och en 9:a på 50 kg i hantelpress. Benpress en 10:a på 265 kg som bäst.

Har spinnat och sprungit löpband igår resp. idag.

Några tips när man deffar? Hur hanterar du hungern?

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

In reply to: @Krysslåda

Några tips när man deffar? Hur hanterar du hungern?

Jo, jag har en del. För det första fick jag inga bekymmer med hunger under förra deffen. 

Ät mättande mat som får dig att äta mindre av annat. Ta dina favoriträtter och gör dem så nyttiga du kan trots att de fortfarande är goda. Alltså dra ner på kalorierna och tryck in protein. 

Hitta mat lågt i kalori som du tycker om. Jag tyckte om vitkål tex och gjorde sallader på det och kyckling med någon lågkalorisås. Salsa eller yoghurtsås med mer kan man göra riktigt god. 

Sov ordentligt, skippa inte måltider. Gå inte alldeles för många timmar utan mat utan få i dig något så du inte får cravings.

Träna som en bodybuilder. Höga reps och kontakt. Lägg in mage för att se extra rippad ut. 

Finns mer, fråga om det är något. 

  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!