Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Åtta set hantelpress/frenchpress känns lite overkill. Men man kör det som fungerar för en själv. Personligen tror jag mer på intensitet där.  Ser ut som ett riktigt bra pushpass annars. Mitt är mindre fokuserat och mer improviserat. Kan lista vad det blev igår:

Bänk Uppvärmning till 8rm tre set där och sen ner på 80 kg och tryckte en tolva.
Militärpress 3-4 set 10-12 reps efter uppvärmning.
Bröstpress i maskin 3-4 set 10-15 reps.
Utsida axlar superset med andra övningar typ fem set 10-15 reps.
Tricep pushdowns i rep 3-4 set 10-15 reps
Triceps över huvudet tre set 10-15 reps

Sedan mage tre set viktade och sen 200 kalorier gång på lutande band. Kanske lite lite axlar där. Borde även få med baksida om jag har någon dag som är mer axelfokuserad.

Har själv också minskat med styrkefokuserad träning förutom i bänk och mark då kanske. Men även där har jag högre reps än tidigare.

Ser bra ut! Mm ska nog gå ner till 4 eller fem set där jag nu kör 8, tar sån jävla tid. Dagens träning tog över två timmar med viktbyten, vila etc. Bra slutkörd och nu väntar 10 timmar jobb 😐

  • 0

In reply to: @Barry_B

Dagens träning tog över två timmar med viktbyten, vila etc. Bra slutkörd och nu väntar 10 timmar jobb 😐

Haha kan jag tro Jag tappar fokus och ja fysisk och psykisk ork mot slutet av passet ibland och då går jag hellre hem än att nöta vidare. Sen kör jag hellre två olika övningar fyra set vardera. Prickar muskeln lite olika. Än åtta högreps i samma set. Men ja, försöker alltid att köra riktigt hårt nu för tiden. Särskilt vid högreps.

När jag kört mer styrkefokus kunde jag köra 8-15 set av en övning. Inget mer sånt nu. Vill inte lägga den tiden på en övning längre även om jag blir stark av det.

  • 0

Hur hårt jag körde rygg och armar idag? Fick kramp när jag tryckte i mig en halv kyckling till middag. Skönt att verkligen kötta på gymmet. Känna att varje set är till åtminstone 90%

  • 0

Nice, eller vad säger man? (Låter lite obehagligt också faktiskt.)

Körde själv chins, dips och enhands-hantel-militärpressar ikväll.

Har läst en blogg om enhands-militärpress https://visualimpactfitness.com/the-one-arm-military-press/ som refererar till en gammal artikel från 1930-talet http://ditillo2.blogspot.com/2010/06/one-arm-military-press-sig-klein.html där artikelförfattaren påstår att en man som kan pressa en hantel på 90 lbs (ca 41 kg) i strikt militärpress, klassas som stark oavsett hans andra lyft.

Så jag har satt det som mål nu.

Testade lite redan förra gången jag tränade och fixade då 36 kg, men idag lyckades jag efter mer träning (och då menar jag teknik-träning) pressa 38 kg över huvudet med hyfsat bra utförande. Är dock lite osäker på om jag hjälper till med benen för mycket och får det till en push-press så ska nog spela in nästa gång jag övar. Tycker iaf övningen känns betydligt bättre för min egen del än militärpress med stång som jag får ont i axlarna (rotator cuffen?) av. Har väl lite samma problem med bänkpress där jag hellre tränar med hantlar även där.

Sig Klein, som är en gammal styrkelyftsauktoritet från den tiden, uppmanar de som vill bli bra på övningen att lära sig sk. "irradiation".

"

“Making the Body Rigid” AKA Irradiation

So irradiation is basically the ability to improve the strength of a muscle by tensing the surrounding muscles around that muscle. Soviet Special forces trainer Pavel Tsatsouline talked about this in great detail in Power to the People."

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Jo, det var Nice. Hade nog bäst armar på gymmet. Blir bättre efter en period till av bra mat och hård träning.

Farsan gjorde sånt där när han var liten. De tog en skivstång och lyfte den med en hand över huvudet. Rätt tunga vikter med.

Sånt där är viktigt med träningen att man gör något kul av den med mål och övningar. Jag har nyligen nått lite mål så ska komma på något nytt. Tills dess bara träna jäkligt hårt med höga reps.

Idag blir det ett push pass. Har varit svag i bänk på sistone men får se hur det känns idag. Borde väl ta nåt pass där jag kör högst sexor. För maxstyrka. 

  • 0

In reply to: @Ribcage

Farsan gjorde sånt där när han var liten. De tog en skivstång och lyfte den med en hand över huvudet. Rätt tunga vikter med.

Vad tog han som bäst?

In reply to: @Ribcage

Hade nog bäst armar på gymmet.

Vad mäter dom flexade men opumpade? Mina mäter ungefär 42 cm.

In reply to: @Ribcage

Sånt där är viktigt med träningen att man gör något kul av den med mål och övningar. Jag har nyligen nått lite mål så ska komma på något nytt. Tills dess bara träna jäkligt hårt med höga reps.

Ja, tycker det känns som en kul grej och övning också. Känns som en bättre styrkedemonstration än bänkpressen som är ganska ofunktionell.

Tränade hantelpullover, stående hantelpressar och bicepscurl ikväll.

Gjorde en 10:a på 28 kgshantlarna i kombinerad axelpress/bicepscurl. Smidiga övningar att kombinera eftersom jag tränar ungefär med samma vikter i båda övningarna.

I hantelpullover på 45 graders lutning gjorde jag en 10:a på 55 kg.

Cyklade igår och imorgon ska jag springa på löpbandet ca 5-6 km tänkte jag.

Slut på rapporten!

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

In reply to: @Krysslåda

Vad tog han som bäst?

Vet inte men det var rätt bra vikter ändå. De vände nog upp den lite.

In reply to: @Krysslåda

Vad mäter dom flexade men opumpade? Mina mäter ungefär 42 cm.

Vet inte kanske 40 eller något. Länge sen jag mätte nu. Däremot med min deff så syns allt mer. Ådror på in och utsida av biceps. Bättre kontur på triceps, även om den tyvärr inte poppar än. Hade nog behövt skala några kg till för det.

Jag hade en skitdålig bänkdag. Kan vara pga mycket olika. Sliten, trött, viktnedgång, virus. Men var inte alls så stark. Tog igen det med att köra resten av push-passet bra. Hade kört pull dagen innan väldigt hårt. Så fick enormt svullen triceps mot slutet. 

78,6 kg morgonvikt.

In reply to: @Krysslåda

Gjorde en 10:a på 28 kgshantlarna i kombinerad axelpress/bicepscurl. Smidiga övningar att kombinera eftersom jag tränar ungefär med samma vikter i båda övningarna.

Jag tränar på svinlätta vikter i mina curls. Nästa pass får jag ta och svinga runt tunga. Men jag gör ju bakåtlutande så kan vara mellan 10-14 kg och så kör jag 12-15 reps. Jag gör ofta stångcurls innan dock. 

  • 0

Jag har blivit förkyld så vilar i några dagar. Nästa pass blir nog på lördag tänkte jag.

In reply to: @Ribcage

Jag tränar på svinlätta vikter i mina curls.

Jag kör 10:or i allt oftast.

In reply to: @Ribcage

Vet inte kanske 40 eller något. Länge sen jag mätte nu. Däremot med min deff så syns allt mer. Ådror på in och utsida av biceps.

Jag förstår. Är dock inget stort fan av ådror själv. Ser lite läskigt ut tycker jag.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Jag har börjat med en ny grej!

https://hundredpushups.com/index.html

Ska se hur många armhävningar jag fixar på några veckors träning. Tryckte iväg 42 st som första maxning. 

  • 0

In reply to: @Ribcage

Jag har börjat med en ny grej! https://hundredpushups.com/index.html Ska se hur många armhävningar jag fixar på några veckors träning. Tryckte iväg 42 st som första maxning.

Hur var din armlängd vid detta tillfälle?

<style type="text/css">.tb_button {padding:1px;cursor:pointer;border-right: 1px solid #8b8b8b;border-left: 1px solid #FFF;border-bottom: 1px solid #fff;}.tb_button.hover {borer:2px outset #def; background-color: #f8f8f8 !important;}.ws_toolbar {z-index:100000} .ws_toolbar .ws_tb_btn {cursor:pointer;border:1px solid #555;padding:3px} .tb_highlight{background-color:yellow} .tb_hide {visibility:hidden} .ws_toolbar img {padding:2px;margin:0px} </style>
Touché
  • 0

In reply to: @MovieGame Fan

Hur var din armlängd vid detta tillfälle?

Den var som vid alla andra tillfällen. Har längre arm än min farsa men kortare än min brorsa. 

Gårdagens pass skulle sluta med en maxning det med, blev 42 igen efter några jobbiga set.

  • 0

Långt uppehåll den här gången men seg förkylning.

Tränade ikväll hantelrodd, bänkpress, bicepscurl och rumänska mark. I bänkpress gjorde jag en 10:a på 107,5 kg vilket är nytt rekord, hantelrodd en 10:a med en 65 kgs hantel och i rumänska mark gjorde jag några 12:or på 110 kg. Tränade även några set bicepscurl, som sagt, där jag gjorde en 10:a på 57,5 kg. Vet inte om jag nämnt det tidigare men sist jag tränade bicepscurl så maxade jag i striktcurl och tog då 68 kg på en matchvikt av 98 kg. Något du testat?

Körde ju en del armhävningar för cirka 5 år sedan. Minns inte vad jag gjorde som bäst men tror jag fixade runt 60-65 strikta i ett svep...på en vikt av 94-95 kg.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

In reply to: @Krysslåda

tog då 68 kg på en matchvikt av 98 kg. Något du testat?

Inte det, inget för mig

In reply to: @Krysslåda

Körde ju en del armhävningar för cirka 5 år sedan. Minns inte vad jag gjorde som bäst men tror jag fixade runt 60-65 strikta i ett svep...på en vikt av 94-95 kg.

Inte illa! Tror man sticker ut redan om man klarar över 50 st faktiskt. Är nog få som gör.

  • 0

Ja, fast jag ångrar mig. Jag klarade nog cirka 60-65 men det var nog cirka 40 stycken av dem som var strikta.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

GÅr halvdant i det mesta nu på sistone men jag har annat fokus nu. Ny tjej på G all in där. 

Nice! Fullt förståeligt och bra jobbat! 

För mig går det bra med träningen däremot.

Tränade stående hantelpress/bicepscurl, hantelrodd och pullovers i förrgårkväll (tisdag), där jag testade att maxa i axelpressen. Gjorde en 1RM på 40 kg i stående axelpress. Det var verkligen allt jag hade eftersom jag såg ut som ett C i kroppen. Lite osäker om det räknas med ett sådant utförande men hjälpte inte till med benen vad jag kunde se.

Har även sprungit två pass den här veckan. 

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

In reply to: @Krysslåda

Nice! Fullt förståeligt och bra jobbat!

Tackar! Det är snabba ryck och full fart men känns bra. 

In reply to: @Krysslåda

För mig går det bra med träningen däremot.

Härligt! Det öppnar ett nytt gym här i stan imorgon Jag tänker skaffa kort där så får vi se. Kanske provtränar på söndag.

  • 0

In reply to: @Ribcage

Härligt! Det öppnar ett nytt gym här i stan imorgon Jag tänker skaffa kort där så får vi se. Kanske provtränar på söndag.

Jag är supernöjd sedan jag bytte till mitt nya gym. Det är ett lite mindre och dyrare gym så lugnt och skönt samt bra utrustning. Tränade ikväll kabelrodd, latsdrag och hantelpress och rumänska marklyft framför och bakom benen (även kallat hack squats). 

Gjorde en 10:a på 115 kg i kabelrodd, en 10:a på 110 kg i latsdrag och en 8:a på 50 kgs-hantlarna i hantelbänkpress.

Har varit duktig med konditionsträningen den här veckan. Tränade löpning i måndags, spinning onsdag, slagsäck och hopprep torsdag, löpning fredag och ikväll (lördag) styrketräning. Vet att träning inte förbränner så mycket som man tror men någonting måste det ju hända. Tänkte spinna imorgon också.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Nu har jag testat det nya gymmet. RIktigt bra, men lite trångt på sina ställen. Klientelet var det värsta med gymmet. Du vet ungdomar i grupp, eller folk som tränar tre och tre öht är de värsta. Står och lever om och dräller mest. Gillar de seriösa tystlåtna som bara gör sitt, som jag.

Så gick runt och testade en massa. Femma på 110 i bänk, muscle up, sälrodd, dipsmaskin, chins, ryggmaskiner, utsida axlar och biceps.

  • 0

Förstår precis vilka du pratar om. De hör till de mesta störande typerna på gymmet helt klart.

Städningen på mitt gym har varit lite si och så på sista tiden. Varken personalen eller folk som tränar där sköter sig. Personalen har missat att fylla på pappersrullarna för att torka av utrustningen, inte smörjt maskinerna eller bytt batteri på vågen som det stått "Lo" på i typ två månader. De har dock köpt in en curlstång efter önskemål från mig, så ett litet plus. 

Folket som tränar där lämnar utrustning kvar mitt i vägen och byter plats på bänkar och stänger så att man måste börja med att flytta grejer. Mitt gym är ju något slags etikettgym för de som vill ha det lugnt och skönt samt ordningsamt på gymmet. Så det är ju synd att detta inte verkar följas...Tänkte skicka ett mejl nästa vecka och klaga lite. Har varit allmän oording flera gånger jag kommit dit och ska träna tyvärr.

Tränade ett styrkepass efter långt uppehåll ikväll (lördag). Gjorde en 9:a på 50 kgs-hantlarna i hantelbänkpress, en 10:a på 115 kg i kabelrodd och en 9:a på 110 kg i latsdrag. Tränade även stående enhands-hantelpress där jag gjorde en 9:a på 30 kg som bäst samt lite glute ham raises med bulgarian bag på nacken.

Har haft fullt upp på jobbet i veckan så har inte hunnit träna som jag borde. Men jag har tränat i jobbet i form av fältjobb. Har promenerat och rört mig fysiskt 5-6 km dagligen under 8 timmar per dag, så bra vardagsmotion ändå.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Testade även gymmet när gratisperioden upphörde och då var det enbart seriösa där. Skönt!

Den här veckan har jag dejtfritt(gräsänkling, fan vad vi tycker om varandra) och hyfsat barnfritt så kommer att träna hårt mån-tis och fre-sön. Lite push pull.

Fick ont i ryggen av böj sist så det sänkte min motivation en del. Kommer vara väääldigt försiktig med mark och böj dvs. 

Ska försöka köra ettor i bänk då och då för att få upp maxstyrkan lite. Särskilt nu när det finns såna där stöd där. Kommer kanske gå upp till 120 idag sen sänka till 110 för reps. 

Sen blir det att testa bastun där. Det blir nog bra för den här skräpryggen. 

  • 0

Jo, brukar vara mycket fjortisar på gymmet vid gratisveckorna. 

Körde chins och dips ikväll (lördag). Gjorde en 10:a på 118 kg i chins och en 11:a på 128 kg i dips. Fick lite känningar i axlarna och har fått det vid flera tillfällen nu när jag tränat dips. Funderar på att slopa och köra bänkpress istället om det fortsätter såhär. Dips ska ju vara en axeldödare sägs det.

Tänkte försöka spinna imorgon typ 30 minuter.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Du är stark som vanligt! 

Tior på 100 i bänk utan problem trots låg vikt nu. Hade varit intressant att lägga på mig och maxa men nej. Ska vara trimmad istället.

Fick inge ont i ryggen av mark sist så idag kanske det blir åtminstone grunda böj.

Väldigt bra form nu ändå 

  • 0

10:or på 100 kg i bänk är inte fy skam. Fixar du 130 kg i bänk tror du?

Körde chins och dips även ikväll och då körde jag chins med neutralt grepp istället, och jag tror att det kan vara chinsen som jag får ont i axlarna av, och inte dipsen.

Jag har hela tiden tyckt att dips känts skönt att utföra så har därför tyckt det varit konstigt att jag fått ont i axlarna. Har ju hört att dips anses vara skadliga för axlarna så har tänkt att det var därför jag hade ont i dem. Chinsen har jag däremot inte reflekterat över, men testade att köra ett set med vanliga chins (handflatorna från mig) och fick känningar direkt i axeln. Så ska skippa dem ett tag och köra med neutralt grepp istället för där kändes det ingenting. 

Gjorde samma pass som senast och gjorde en 11:a på 119 kg med neutralt grepp i chins och en 10:a på 134 kg i dips (inkl. kroppsvikt ca 99 kg såklart). Gjorde totalt fyra set med chins resp. dips.

Imorgon ska jag springa ca. 5-6 km.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!