Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Körde pullups och dips igårkväll. I pullups gjorde jag en 11:a på 113 kg (98 kg kv + 15 kg vikt) och i dips en 11:a på 128 kg (98 kg kroppsvikt + 30 kg vikt).

Idag har jag joggat 6 km. Ska väga mig på söndag och hoppas på kring 97-97,5 kg.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Läst om rumänska marklyft. Jag kör "vanliga" då jag börjar och slutar med vikterna på golvet.

  • 0

Tips på tal om ryggen. Kör i seated cable med en arm i taget! Jag körde det som sista övning och inbillar mig att det tog bra. Grymt pull-pass överlag idag! Jävla bra armar! Två muscle up också. 

  • 0

In reply to: @Lurkman

Läst om rumänska marklyft. Jag kör "vanliga" då jag börjar och slutar med vikterna på golvet.

OK, jag som drog lite förhastade slutsatser. Men de flesta som kör "vanliga" marklyft släpper ju ner stången när de dragit upp den (dvs. de tränar inte den excentriska fasen). Gör du också så?

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Det blev sex st pass förra veckan. Skönt att vara igång igen. Körde legs push pull ungefär. Fokus på kontakt och pump. Utöver muscle ups då. Borde köra utegym på vilodagar nu när jag har dottern under veckan. Det kommer att bli mer halvkropp då jag får färre pass gjorda. 

  • 0

In reply to: @Ribcage

Det blev sex st pass förra veckan. Skönt att vara igång igen. Körde legs push pull ungefär. Fokus på kontakt och pump. Utöver muscle ups då. Borde köra utegym på vilodagar nu när jag har dottern under veckan. Det kommer att bli mer halvkropp då jag får färre pass gjorda.

6 pass låter väldigt mycket men är det bara push, pull, legs så kan man väl dela det på tre dvs. typ 2 helkroppspass i veckan. Bra jobbat iaf!

Fortsätter själv med mitt styrkepass var 5:e dag. Ska köra chins, dips och lite glute ham raises imorgon.

Idag ska jag cykla spinning 25 minuter tänkte jag.

Tillagt 2021-08-09 14:09:

In reply to: @Ribcage

Två muscle up också.

Snyggt!

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

In reply to: @Krysslåda

6 pass låter väldigt mycket men är det bara push, pull, legs så kan man väl dela det på tre dvs. typ 2 helkroppspass i veckan. Bra jobbat iaf!

PPL fungerar inte på annat sätt än sex pass i veckan egentligen. Det är PPLPPL med vila när det passar. Poängen är att musklerna ska arbetas två gånger per vecka.

In reply to: @Krysslåda

Två muscle up också. Snyggt!

Hehe inte på raken tyvärr. Men testade det. Nästa vecka om jag inte fixar det i veckan.

  • 0

In reply to: @Ribcage

PPL fungerar inte på annat sätt än sex pass i veckan egentligen. Det är PPLPPL med vila när det passar. Poängen är att musklerna ska arbetas två gånger per vecka.

Jo, precis. Blir att dra till gymmet varje dag och köra korta pass.

Funkar ju det också men jag föredrar långa och sällan istället

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

In reply to: @Krysslåda

In reply to: @Lurkman Läst om rumänska marklyft. Jag kör "vanliga" då jag börjar och slutar med vikterna på golvet. OK, jag som drog lite förhastade slutsatser. Men de flesta som kör "vanliga" marklyft släpper ju ner stången när de dragit upp den (dvs. de tränar inte den excentriska fasen). Gör du också så?

Nix, jag sätter ner den! Dvs lyfter upp från marken (skjuter fram höften) och sätter ner på marken (skjuter bak höften), and repeat.

  • 0

Vilodag idag men gick förbi utegymmet och gjorde muscle up för att jag kan  

  • 0

Tänkte köra chins, dips och glute ham raises (eller iaf roman chair hyperextensions) ikväll (om en timme). Joggade även en vända imorse ca 5 km. Kanske blir tungt men känner mig pigg just nu!

Tillagt 2021-08-10 19:58:

In reply to: @Lurkman

Nix, jag sätter ner den! Dvs lyfter upp från marken (skjuter fram höften) och sätter ner på marken (skjuter bak höften), and repeat.

OK, men du har nog rätt. Du gör marklyft fast du sätter ner stången. Ignorera mig, jag yrar bara.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Gick bra trots allt. Gjorde en 11:a på 128 kg i barrpress (dips), en 9:a på 118 kg i räckhävningar (chins) med lite bensprattel på sista två repsen. Därefter lite högreps på lägre vikter.

Tränade även glute ham raises som jag fixade 7 stycken av.

Något ni testat? Det är som att göra hyperextensions fast man fortsätter och sätter sig på huk så att säga. 7 stycken på 98 kg kroppsvikt är jag ganska stolt över. Det var tungt. Gjorde även vanliga hyperextensions i 90 graders vinkel (dvs. den svårare roman chair-ställningen) med bulgarian bag på nacken.

Imorgon ska jag cykla spinning eller bara ta en promenad.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Näe inte det, kör aldrig hyperextensions heller. 

Nu har jag vilat och ätit mycket i två dagar så idag blir det ett extremt köttigt överkroppspass. 

Bänk, chins, militärpress, side laterals, Triceps av något slag, biceps,  dips, mer biceps? 

  • 0

Blev ett jäkla bra pass och armarna hade dödspump. Bänken gick sådär dock. Kände sådär att jag har nog aldrig haft bättre armar än nu, så det är kul. 

Gjorde chins med 20 kg i bälte. Har aldrig känt mig så lätt som när jag tog bort vikten. Tänk om man var så stark att kroppen kändes så lätt som då. Kanske kommer i framtiden!

  • 0

In reply to: @Ribcage

Gjorde chins med 20 kg i bälte. Har aldrig känt mig så lätt som när jag tog bort vikten. Tänk om man var så stark att kroppen kändes så lätt som då. Kanske kommer i framtiden!

Nice, hur många reps blev det?

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

In reply to: @Krysslåda

Nice, hur många reps blev det?

Jag testar mig lite fram nu med tyngre och tyngre vikter. Så jag gjorde femmor på 10, 15, och sen två set på 20 kg. Kanske får öka lite nästa gång då. Efter det 12 reps med kroppsvikt. Slängde in några muscle ups mellan. Har lyckats göra två efter varandra med lite häng mellan.

  • 0

Fixar du en 9:a på 20 kg extra i chins? Gjorde det sist när jag körde chins och dips.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

In reply to: @Krysslåda

Fixar du en 9:a på 20 kg extra i chins? Gjorde det sist när jag körde chins och dips.

Näe en femma gjorde jag som sagt. Får testa en nia nästa gång kanske. Då måste jag öka vikt. 

  • 0

Tänkte mest mellan tummen och pekfingret och om du kände att du hade betydligt mer i dig än en 5:a.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

In reply to: @Krysslåda

Tänkte mest mellan tummen och pekfingret och om du kände att du hade betydligt mer i dig än en 5:a.

Kanske en bra dag. Kanske med straps. 

  • 0

Kör också PPL fast 4-5 dagar i veckan. Push, pull, vila, leg, vila och börja om. Försöker få 30 set i veckan på varje muskel, blir allt från 8x8 med 30 sek vila till rena styrkepassen med tvåor och treor. Skriver ner allt i ett schema med procentökningar etc, funkar perfekt för mig som vill ha koll på allt 

  • 0

In reply to: @Barry_B

Kör också PPL fast 4-5 dagar i veckan

Man ska köra med det man tycker är kul och passar sitt liv i övrigt. Jag kör nån slags blandning av PPL och halvkropp. För jag har inte alltid tiden. Hade jag haft tiden hade jag kört PPL däremot.

In reply to: @Krysslåda

Tänkte mest mellan tummen och pekfingret och om du kände att du hade betydligt mer i dig än en 5:a.

Lite trött efter mark drog jag en sexa. Får testa en bra dag någon gång som sagt. 

  • 0

In reply to: @Barry_B

Försöker få 30 set i veckan på varje muskel

30 set låter väldigt mycket. Och jag som försöker få till ca 40 r-e-p-s per pass och muskelgrupp.

In reply to: @Ribcage

Lite trött efter mark drog jag en sexa. Får testa en bra dag någon gång som sagt.

OK

Tränade stående hantelpressar, latsdrag och benpress igår.

I stående axelpress med hantel gjorde jag en 10:a på 26 kgs-hantlarna och i latsdrag blev det personligt rekord där jag gjorde en 10:a på 110 kg med axelbrett grepp och strikt utförande.

I benpress en 10:a på 255 kg som bäst.

Idag tänkte jag springa på löpbandet ca 6 km.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

In reply to: @Krysslåda

i latsdrag blev det personligt rekord där jag gjorde en 10:a på 110 kg

Snyggt! Du måste ha bra rygg då.

Jag körde ett pushpass. Svag i bänk, okej i press, jävla bra armar resten av passet med mycket triceps, tills det krampade.

  • 0

In reply to: @Krysslåda

In reply to: @Barry_B Försöker få 30 set i veckan på varje muskel 30 set låter väldigt mycket. Och jag som försöker få till ca 40 r-e-p-s per pass och muskelgrupp.

Nja, bryter man ner det så är det inte så mycket, visst det blir ganska långa pass men jag har hemmagym med massor av vikter, bänk för press, extra bänk för blandannat sälrodd (som jag älskar) ställning för militärpress/knäböj samt tjocka gummiplattor för marken så inte grannen under skiter på sig Idag har jag bröst/axlar och triceps då ser programmet ut så här:

Bänkpress Lutande hantlar- (åtta set åtta rep)            
Bänkpress stång. styrka där jag kör efter ett prgm              
Bänkpress Rak Bänk hantlar  4 /8            
Militärpress Mellanstång   4 /8                
Sittande Hantelpress   8 /8        
Axlar uttåt  3 /9       
Liggande frenchpress  8 /8       
Smalbänk 4/8

När jag kör 8/8 så är det superlätta vikter och 20-30 sek vila. 4/8 lite tyngre med 90 sek vila och power så vilar jag 2-3 minuter, 5-10 minuter om det är marklyft. Kör aldrig ren styrka mer än en gång i veckan per muskel. Jag gillar att nörda mig med siffror, procent osv, ger mig motivation. 
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!