Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


"Det är ca 15 pass med lågreps. Kan man få ur sig 5 kg till i bänk på den tiden tro?"

Tror jag absolut. Bara äta bra och vila bra.

"Hur många reps gör du på 170 kg om du pressar dig?"

Jag gjorde ju tre treor så en bra dag gör jag nog fyra eller fem. Men jag litar inte på såna där kalkylkatorer. Ska dra tvåor på 180 idag. Det har jag aldrig gjort och jag är tveksam att jag orkar det idag. Sträckte mig i nacken igår med så har lite skavanker. Men ska försöka!

Nä marken ska jag fortfarande satsa på och vill nå 200 men bänken kör jag högre reps. 6-12 reps där. Igår tryckte jag iväg en tia på 100 kg då jag skulle imponera på några. Har varit betydligt svagare än så på sistone.

En nackdel med deff är väl att det kan vara svårt med PB samtidigt. Men vägen mot 100 är nog lång, och jag kan nog se vältränad och fit ut när jag tar 200. Vill inte behöva tjocka mig till det rekordet, men gör väl det om jag måste. Tror även att det är dumt att skippa böj för mig om jag vill nå 200 i mark. Tror de hjälper varandra en del, särskilt om jag kör low bar.
  • 0
"Igår tryckte jag iväg en tia på 100 kg då jag skulle imponera på några."

Det är ju ungefär vad jag själv gör på 100 kg. Gjorde en 10:a på 102,5 kg för någon månad sedan.

Hade lite lätt axelvärk idag när jag skulle köra militärpress så jag skippade den och körde dips fyra set, 12 reps med 10 kg extra runt midjan, istället. Det gick bra och körde även fyra set pullups med egen kroppsvikt med ca 12 reps per set (istället för skivsstångsrodd). Kändes bra överhuvudtaget och gillar både chins och dips.

Gjorde inget mer idag annat än att jag cyklade innan middagen. Tror även jag ligger lågt med militärpressarna ett tag för har haft axelvärk där flera av de senaste gångerna jag tränat den övningen.

Ska ladda upp nu inför nästa vecka då jag tänkte maxa i marklyft men även köra ett marklyftspass på det. Blir nog även pullovers och skullcrushers på onsdag.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Drog en femma på 160 i mark i förrgår. Gick inte alls särskilt lätt. Sen ner och körde ett par set på 130 för att bygga lite rygg.

Funderar ibland om min jakt på 200 i mark bara är korkad. Tänk ifall jag skadar mig, bara för att få en siffra jag är stolt över. Och sen kanske jag tränar helt fel just nu, ligger för nära PB under passen. Kollar jag på schemat av AE Power så är själva träningen långt ifrån ens max.

Så kanske tar ett steg tillbaka. Satsar på kvalitet i set och kör böj och mage som hjälpande övningar för mark. Boxböj bland annat kör ju många. Sen bänk som vanligt utan mål och övrig träning mer bodybuilding.
  • 0
"Funderar ibland om min jakt på 200 i mark bara är korkad. Tänk ifall jag skadar mig, bara för att få en siffra jag är stolt över. Och sen kanske jag tränar helt fel just nu, ligger för nära PB under passen. "

Jo, egentligen är det en fånig fixering. Du ska ju träna för att det är kul. Dumt av mig att jaga på dig också men jag har samma tänk själv. Vill kunna stoltsera med en viss siffra i en viss övning (bänkpress speciellt, som jag ju faktiskt fixat 135 kg i och som enligt styrkestandard ska ligga kring epitetet "vältränad", så känner inte alls samma press kring den övningen längre).

Sådana där drömgränser är ju annars ganska konstruerade och löjliga egentligen. I pounds (lbs) så har du ju redan fixat 400 lbs t ex. Kände lite samma som när vad han nu heter skulle springa ett marathon under 2 timmar. Han har ju praktiskt taget redan sprungit på den tiden och skulle man bara använt något annat mått att mäta tid på så har han ju passerat en annan gräns redan.

Så om du inte tycker det är kul så ska du inte fortsätta nöta. Hur nära är du och hur mör i kroppen känner du dig? Är du typ 5-10 kg ifrån så kan jag såklart förstå att det är frestande att fortsätta nöta på. Men är det mer än så, så tycker jag du ska lugna dig lite och lägga 200 kg på långkok ett tag framöver istället.

Jag har lite att bero på att jaga vikter bestämt mig för att lägga ner militärpressen tills vidare eller kanske till och med för gott, trots att jag haft bra utveckling i övningen. Mina axlar fixar det inte och jag vill inte dra på mig någon onödig axelskada. Sist jag körde så kände jag av axlarna och har fortfarande ont i dem. Har känt samma tidigare men inte lyssnat på kroppen.
Sedan har jag ju faktiskt även där fixat 80 kg vilket också ska ligga kring "vältränad" enligt styrkestandard och som känns bra med tanke på min relativt ringa övningsvana. Rund och fin siffra också.
Jag byter ut axelpressen mot dips framöver som, trots att den sägs vara en axeldödare, känns betydligt bättre än militärpressen. Jag körde en hel del dips framtill för några år sedan utan några axelproblem och jag har fått upp suget för både chins/pullups och dips igen.

Jag har även insett att mitt rekordlyft på 82,5 kg i militärpress, togs med en lätt pushpress. Jag har en ovana när jag kör tungt i militärpress att halvt omedvetet, "microjucka" lite för att hjälpa till så vill revidera den siffran till 80 kg som jag vet att jag gjort strikt två gånger.
(Jag blir lätt lite ivrig när jag känner vittring på ett nytt personbästa och inser inte att jag gör fel...Har gjort samma juckning vid flera senare tillfällen när jag tränat högre reps och det varit tungt, så därför jag blivit uppmärksam på det.)

Jag ska dock ändå göra ett försök med lägre reps i bänkpress/hantelpress för att se om jag kan fixa 5 kg till och klara 140 kg. Tänkte sätta midsommar som mål när jag ska klara det. Jag ska även ha kapat minst 4 cm i midja till den tidpunkten.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Är väl en bit kvar. En jävligt bra dag har jag 190 kg som det känns nu. 180 kg är aldrig längre ett problem som det var tidigare. Så där någonstans.

Får du dåligt i axlarna även på högreps? Eller är det när du är nära max? Jag kör bara underhåll i militärpress nu. Men skulle nog lika gärna kunna köra snedbänk för främre axlar. Då får jag lite mer bröstvolym också.

Denna vecka har jag mycket på jobbet så träningen hamnar lite efter. Trött också, men åker kanske en sväng ikväll. Borde köra bänk, ben och mage. Kanske höjer mina åttor till 102,5 som du körde på. Bara för att ha ökat lite.
  • 0
Får ont även när jag kör högreps tyvärr. Det blir ilningar i hela axelpartiet och det känns inte alls bra. Har försökt med smalare grepp men smärtan kvarstår så får lägga militärpressen (och även axlarna ) på is ett par månader framöver och därefter kanske bara köra övningen ibland.

I eftermiddag körde jag hursomhelst marklyft, pullover och bicepscurl.

Gjorde några maxningar i marklyft efter massvis av lågreps på stegvis högre vikter.
Det blev:

1 x 170
1 x 180
1 x 185
1 x 190

och sedan stannade jag. Kanske hade fixat 195 kg om jag grisat som fasen men 200 kg hade blivit för tungt. Så har lite att jobba på i marklyft om jag vill ta över 200 kg. (Kanske ska köra marklyft lite oftare så jag kommer över 200 kg men det får isf. vänta tills jag fixat 140 kg i bänkpress så någon ny maxning blir aktuell först efter sommaren isf.)

Därefter körde jag 7:a, 6:a, 5:a på 160 kg och sänkte sedan till 130 kg och gjorde två set med 11-12 reps vardera set.

Pullover körde jag fyra set x 10 reps på 50 kg supersetat med bicepscurl på samma vikt och fyra set, där jag gjorde kring 10 reps per set.

Inte så mycket annat att rapportera. Gick väl helt OK idag fast jag hade sovit lite knackigt inatt.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Körde bänkpress, kabelrodd och benpress i eftermiddag.

Bänkpress:
4 reps x 120 kg
3 x 120
6 x 110
5 x 110
9 x 95
10 x 90

Kabelrodd:
10 x 230 lbs (104.4 kg)
9 x 230
9 x 220
11 x 205

Benpress:
10 x 255 kg x 4 set

Gick väl som vanligt. Inte en kotte på gymmet strax innan middagstid, så lugnt och skönt. Imorgon tänkte jag köra lite löpning 6 km.

ÄNDRAT: Felaktigt antal reps.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Körde hantelpress, skivstångsrodd och hantel-knäböj hemma idag.

Hantelpress:
52,5 kg x 5 reps
55 x 3
50 x 5
47,5 x 7
42,5 x 10
42,5 x 9

Hantelrodd:
62.5 kg x 9 reps
60 x 9-10 reps

Skivstångsrodd (någon slags Pendlay-variant):
100 kg x 10 reps
90 x 10
75 x 12

Hantel-knäböj:
50 kg x 12 reps x 3 set

Gick som det brukar.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Körde chins/pullups, dips och situps i eftermiddag.

Pullups/chins
4 set x 10-12 reps

Dips
4 set x 10-12 reps med 10 kg vikt

Situps

4 set x 10 reps på ca 45-60 graders lutning (osäker på lutningen)

Var trött idag. Imorgon ska jag jogga med brorsan.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Jag startade batman challenge och är på dag 11. Det är tufft! 200 knäböj och 150 armhävningar, off! titta på det här: https://i.pinimg.com/originals/28/a5/4f/28a54f88277efe4af10ebe9ab9027aa8.jpg



Jag använder proteinpulver för bättre återhämtning: https://www.fitnessguru.com/sv/one-recovery
  • 0
Har tränat både lördag och söndag och det känns rätt bra generellt. Jag har dragit iväg en åtta på 150 i marklyft, tränar på runt 110 i bänken 4-5 reps och har även fått in lite böj.

Men känns som att jag nu mer slipar på sommarformen än kör styrka. Försöker köra två pass mark, ett pass börj och två pass bänk i veckan men annars är det mycket fokus på byggarträning och pump. Mage får jag in ett par gånger också. Inte alltid lika ordentligt men känner att jag blivit starkare där. Kör viktade crunches och så leg raises.

Stammen: För återhämtning skulle jag rekommendera kolhydrater och vila. Batman challenge känns som sånt min syrra eller tanter håller på med. Bra för de som tvingas vara hemma kanske.
  • 0
Bra jobb, Ribcage. Jag körde själv ett pass igårkväll.

Det blev bänkpress, benpress och kabelrodd på gymmet.

4 set x ca 10 reps i kabelrodden (95 - 105 kg)

Lite blandade reps i bänkpressen med bla. en 4:a på 120 kg.

Benpressen körde jag 4 set, 10 reps på 255 kg.

Gick helt OK.

Stammen: Kan säkert vara bra för att hålla igång men det blir mer uthållighetsträning än styrketräning när du klarar fler än 15 repetitioner.

Om du vill ha smidig hemmastyrketräning så kör hellre pullups och dips. Finns flera olika ställningar som tar liten plats och som du kan montera upp där du bor.
Kör själv det när jag tränar hemma.
( https://www.bactive.se/pub_images/large/chinsrack-Master-silver.jpg )
( https://www.gorillasports.se/parallette-pushup-bar-handtag/p/1211?trackID=67933248&utm_source=adrecord&utm_medium=affiliate&utm_campaign=adrecord ) är några exempel.
Kanske blir en saftig investering till en början men som sagt väldigt smidigt och tar relativt liten plats.

Orkar du inte chins och dips så kan du köra armhävningar och omvända roddar tills du är stark nog för att klara chins och dips.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Körde pullups/chins, dips och situps ikväll

4 set, 12 reps pullups/chins,
4 set, 12 reps dips
och 4 set, 12 reps sit-ups på 45 graders lutning.

Bra tryck!
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Har kört för lite chins på sistone. Får fokusera mer på rygg nu när jag slitit axeln lite.

Hanteljävlar...
  • 0
Vad hände?
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Nä kände inte när det hände om det var att jag slet mig på gymmet. Men körde rätt hårt med hantlar och dips och sådär. En dag när jag vaknade hade jag ont i axeln. Kan ha gjort något annat också, men det vet jag inte vad det kan vara. Det kommer gå över med lite försiktigare träning ett tag. Får satsa på det mesta annat.
  • 0
Segt. Lite samma känsla som jag fick när jag körde militärpress senast. Har känts mycket bättre sen jag skippade den övningen.
Hoppas det inte var något långvarigt bara!
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Jo nä, känns som en vanlig slitning. Vilade en dag extra nu, men varit trött. Nu vill jag köra kroppen hårt fram till sommaren. Förutom axeln då som får lite lugnare träning.
Kanske inte chins är så snäll mot axeln, får köra långsamma i så fall.
  • 0
Jag körde rehab mellan knäböjen och idag känns det bättre. Väldigt skönt. Får fortsätta med det. Farligt nära ryggskott idag då jag körde slut mig i ryggen av low bar squats igår.
Idag blir det marklyft på det, sen en massa dragövningar och mage.
  • 0
Bra det iaf!

Körde själv pullups/chins, dips och sit-ups igår.

Pullups/chins:
4 x ca 12 reps på 97 kg kv.

Dips:
4 x ca 10 reps på kv plus 10 kg

Sit-ups:
4 x ca 12 reps på 45 graders lutning

Gick väl som vanligt.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Körde bänkpress, kabelrodd, benpress och rygglyft igår på gymmet.

Bänkpress:

Blandade reps från 3-12 reps med en totalvolym på ca 45 reps. Gjorde en 4.a på 120 kg

Kabelrodd:
4 x ca 10 reps på 210-230 lbs vikt

Benpress:

4 x 10 reps på 255 kg

Rygglyft:
4 x 12 reps med 40 kg i handen.

Gick riktigt bra. Kände mig i bra form överhuvudtaget.
Idag ska jag jogga 5-6 km tänkte jag.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Vilat sen i onsdags pga jobb och trött och stress. Men ska köra helkropp ikväll för att kicka igång kroppen. Borde bänka oftare så att jag åtminstone bibehåller styrkan. Två gånger per vecka kan räcka men inte mer sällan än så.

Har en fundering på att efter sommaren skaffa stora ben. Se om jag kan lägga på mig någon massa där med hård benträning fram till jul. 5-12 reps med fokus på kontakt då alltså.
  • 0
Jag drog av ett helkroppspass igår för att ta igen för förlorade pass pga jobb, stress och trött.

Det blev sju set böj, sju set upphöjda mark och sju set bänk, följt av tre högreppare i snedbänk. Inte så hög intensivitet eller volym men bra set. Med tanke på allt.

Idag vill jag köra rygg, biceps och mage.
  • 0
Kör hårt!

Mina ben tycker jag faktiskt är helt OK ändå trots att jag bara kör ben en gång i veckan. De mäter ca 64 cm strax under skinkan.

Körde dips, chins och sit-ups som vanligt på onsdagar. Inget att tillägga annat än att jag var lite seg.

Ikväll tänkte jag hoppa lite hopprep!
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Bra pass igår. Några set bänk, långreps sen chins och där blev jag förvånad när jag orkade 15 reps. Jag har inte gjort chins på väldigt länge.
Sen en till dragövning och avslutade med två biceps och två magövningar. Kändes riktigt bra.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!