Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Citerar Petter:
Citerar henkess etter håll dig till spel.
En sån kommentar till och du stängs av, direkt. Så du vet...

Du skrev: "Man går inte upp av vatten egentligen".

Det påståendet är felaktigt. Man går upp vikt av vatten, även om man kissar ut det senare, eller svettas ut det. Kolla bara på alla MMA-fighters som vattenladdar... Jag skrev aldrig att man går upp permanent vikt av att dricka ett glas vatten, vilket du verkar ha fått det till.


Du går ju inte upp av vatten, det blir plus minus noll. Det är som att man ska ta en banan och sen ut och gå, det blir också plus minus noll.
  • 0
Citerar henkess:
Du går ju inte upp av vatten

Du verkar ha förvirrat dig själv. Klart som korvspad du går upp i vikt av vatten, även om du kissar ut det, svettas ut det. Om du dricker fyra liter vatten nu, så går du ju naturligtvis upp i vikt. Inom MMA är ju waterloading en ständigt återkommande sak. Sen binder du ju vatten med monohydrat också. Mer än utan. Jag har dock aldrig någonsin påstått att det är permanent.
Petter Hegevall / Gamereactor
  • 0
Citerar Petter:
Citerar henkess u går ju inte upp av vatten
Du verkar ha förvirrat dig själv. Klart som korvspad du går upp i vikt av vatten, även om du kissar ut det, svettas ut det. Om du dricker fyra liter vatten nu, så går du ju naturligtvis upp i vikt. Inom MMA är ju waterloading en ständigt återkommande sak. Sen binder du ju vatten med monohydrat också. Mer än utan. Jag har dock aldrig någonsin påstått att det är permanent.


Läste du frågan Lurkman skrev innan du började skriva.

" Började gymma regelbundet för lite mindre än en månad sen. Blir typ 4 pass i veckan i genomsnitt skulle jag tro. Men hur i hela friden har jag gått upp flera kilon? Det kan väl enbart vara fett pga julmat?"

Jag skrev då att det inte är av vatten, för det skulle ha avdunstats väldigt fort. Det blir plus minus noll. Det är snarare andra faktorer att han gått upp i vikt. Men okej du menar att det är 4kg vatten då Lurkman gått upp, det får stå för dig det.
  • 0
Citerar henkess:
Jag skrev då att det inte är av vatten, för det skulle ha avdunstats väldigt fort. Det blir plus minus noll. Det är snarare andra faktorer att han gått upp i vikt. Men okej du menar att det är 4kg vatten då Lurkman gått upp, det får stå för dig det.

Det skrev jag väl aldrig? Men visst har han bundit vatten, också. Det kan jag slå vad om...
Petter Hegevall / Gamereactor
  • 0
Citerar Petter:
Det skrev jag väl aldrig? Men visst har han bundit vatten, också. Det kan jag slå vad om...


Man går upp i vikt pga högre intag än uttag. Vatten är snarare tvärtom bra för att gå ner i vikt, för mycket vatten gör att kroppen får svårt att lagra fett,socker,kolhydrater m.m. Men skit i det, dags å träna för mig.
  • 0
Haha snillen spekulerar ^^



Nytt år nu och jag har kommit igång lite på nya gymmet. Tänkte starta om marklyft mambo och lyfta minst 180 kg om sex veckor. Bänkpressen kanske jag också startar upp ett program för. Har inte fått ordning på grejerna där riktigt men lyckats reppa på 110 och 105 kg. Snart tillbaka på banan.

Har även börjat köra snedbänk, arnold style. Så får se om det kan ge något efter några månader av progression med 8-12 reps. Har även tillgång till en fin cable cross nu så ett bra bröstpass blir det bänk, snedbänk och cable cross. Efter dagsform och tid.

Råkat gå ner lite vikt. Blir så när jag inte har full koll på kosten och fokuserar på annat i livet. Men det ordnar sig snart.
  • 0
Uppdaterar lite då. Åkt på två sjukdomar sedan sist. Magen och sen en förkylning. Gjorde en tia på 100 förra veckan i bänk, lyfte även 122,5 kg. Jag är mellan program just nu och vilar lite väl mycket samt äter lite väl lite. Men ska beställa nya tillskott så att jag löser det lättare.

Har funderingar på att skaffa en stark böj och att det skulle hjälpa min mark. Får se.
  • 0
Citerar Ribcage:
Uppdaterar lite då. Åkt på två sjukdomar sedan sist. Magen och sen en förkylning. Gjorde en tia på 100 förra veckan i bänk, lyfte även 122,5 kg. Jag är mellan program just nu och vilar lite väl mycket samt äter lite väl lite. Men ska beställa nya tillskott så att jag löser det lättare.

Har funderingar på att skaffa en stark böj och att det skulle hjälpa min mark. Får se.


Köpa gainer eller?

Kan uppdatera lite här också. Min träning går rätt segt. Efter sömnproblem sen i oktober. Gått ner lite i vikt, vilket är katastrof för en som bulkat i flera år och har svårt för att gå upp i vikt. Som tur är verkar jag inte ha tappat så mycket i muskler eller styrka. Ska bulka och boosta med lite kosttillskott från staterna. Så blir jag klar vid årets slut. Då har jag nog uppnått mitt maximala resultat av muskler, och även vikter lär jag ha uppnått max av vad jag klarar av.

Så får betrakta mig som klar till 2020. .
  • 0
Borde kanske ha en gainer men det blir nog mest whey.
  • 0
Citerar Ribcage:
Borde kanske ha en gainer men det blir nog mest whey.


Ja du lär ju inte gå upp i vikt av lite protein. Serious mass kan jag rekommendera, äckligt som fan såklart. Men jämfört mot Mutant mass som smakar gammal skosula, så går det an.
  • 0
Tänker att det är onödigt att sätta i mig för många kalorier ifall jag inte ens når hur mycket protein jag ska få i mig. Inför sommaren också känns det onödigt att lägga på mig massa som inte är hård.
  • 0
Citerar Ribcage:
Tänker att det är onödigt att sätta i mig för många kalorier ifall jag inte ens når hur mycket protein jag ska få i mig. Inför sommaren också känns det onödigt att lägga på mig massa som inte är hård.


Du får 50g protein bara av gainers, så efter några måltider så har du proteinet lätt fixat.
  • 0
Tryckte upp 125 i bänken i helgen. Nu måste jag snart påbörja ett schema.

Tog malto istället för återhämtningen. Får se om jag testar vanlig gainer någon gång.
  • 0
Citerar Ribcage:
Tryckte upp 125 i bänken i helgen. Nu måste jag snart påbörja ett schema.

Tog malto istället för återhämtningen. Får se om jag testar vanlig gainer någon gång.


125kg är mycket bra. Lägg ut schemat här om du vill, kan vara kul att läsa. Kan man blanda malto med pwo? Heller förstör det smaken av en pwo kanske.
  • 0
Citerar henkess:
125kg är mycket bra. Lägg ut schemat här om du vill, kan vara kul att läsa. Kan man blanda malto med pwo? Heller förstör det smaken av en pwo kanske.


Jag tar det efter passet i shakern med whey så 1dl whey 1 dl malto. Gick helt okej med den smak jag hade då iaf.

Med PWO vet jag inte. Testade nya Valkyrie och fick medföljande tshirt för bra pris på MMsports. Tshirten satt bra men kände inte så mycket alls av PWOn. Men får väl ta det då jag inbillar mig att jag behöver extra kraft.

Jag körde styrkelabbets 2 dagars bänkschema tidigare. Nu tränar jag utan schema. Vissa pass tyngre vissa lättare. Har bestämt mig för att lära mig böj också, så kör det ett par gånger i veckan. Uppe på 120 nu och ska öka lite varje vecka.

Marken känns starkare än på länge. Gör treor på 160 så ökar väl lite nästa tunga pass. Försöker på 180 igen på någon månad.
  • 0
Säkert lönlöst att fråga om men vadfan jag är desperat så vi kör:

Någon som haft akut stelhet i underarmar, dvs inflammation som orsakar svullnande och ömhet som uppstår vid ansträngning vid t.e.x ryggpass eller mark? Allt som belastar underarmarna gör att det känns som att det sitter bly i dem. Inte att dem känns tunga men de svullnar upp och blir väldigt stela och rörelseförmågan begränsas kan tex inte stretcha i ett sådant läge för då gör det ont. Förstår ju själv att detta måste ha uppstått för många år sedan när man var färsk på gymmet och körde bicep varje pass och överansträngt dem så innåt helvete. Tog det piano i några år men inflammationen har liksom hängt med så fort jag börjat träna någorlunda hårt så återkommer den. Just nu har jag inte råd med expertbehandling så någon som har varit med om liknande eller har goda tips att ge?

Tack på förhand,

Mr Brewston
om du nu är så bekymrad över kvinnorna, vaarför vill du försämra löntagarnas ställning på arbetsmarknaden? haduuinteföljtmetuudebatten ? ? ?
  • 0
Inte något jag varit med om, och även om du nämner att det inte är aktuellt så skulle jag råda till att söka tid hos sjukgymnast. De har ett maxtak per år ifall du är orolig att det ska dra iväg.
  • 0
Citerar Matt Brewston:
Någon som haft akut stelhet i underarmar, dvs inflammation som orsakar svullnande och ömhet som uppstår vid ansträngning vid t.e.x ryggpass eller mark? Allt som belastar underarmarna gör att det känns som att det sitter bly i dem. Inte att dem känns tunga men de svullnar upp och blir väldigt stela och rörelseförmågan begränsas kan tex inte stretcha i ett sådant läge för då gör det ont. Förstår ju själv att detta måste ha uppstått för många år sedan när man var färsk på gymmet och körde bicep varje pass och överansträngt dem så innåt helvete. Tog det piano i några år men inflammationen har liksom hängt med så fort jag börjat träna någorlunda hårt så återkommer den. Just nu har jag inte råd med expertbehandling så någon som har varit med om liknande eller har goda tips att ge?

Tack på förhand,

Mr Brewston


Jupp det har jag varit med om, överbelastade musklerna betydligt mer än vad jag trodde. Blir lätt så när jag dragit stark pwo, så känner man knappt att det är jobbigt. Men iaf, jag körde med inflammationsdämpande medicin ett tag och det fungerade perfekt. jag har bytt ut en del övningar som hjälpte för mig, skivstångscurl tog jag bort, och andra övningar minns inte vilka. körde på lättare vikter, och även färre reps också. Sen när blev det bättre så brassade på lite mer vikter allt eftersom.

problemet uppstod för mig att jag inte tränat muskelgrupperna allsidigt. Olika jämnt tränad i axlar och rygg/mage, jag gjorde i princip fel för att få min skada. Efter jag tränat underarmarna och såg till att jag fick en stabilare träning av rygg/mage och inte luta för mycket med kroppen. Så blev det betydligt bättre, stretchar alltid efteråt där jag har ont.
  • 0
Intressant Henkess, tackar för att du delar med dig.

Jo skivstången har jag kastat åt helvete sedan länge, de dödade verkligen underarmarna så nu kör jag i princip bara stretchband som jag fäster nedtill vid preachercurl-stolen när jag vill fokusera på biceps, faktiskt otroligt vilken pump man kan få med bara band samt att det totalt kopplar bort underarmarna. Har även bytt ut alla sittande/stående rows till att lägga mig på mage på bänken och köra med en hantel i taget när jag vill åt mitten av ryggen för då hjälper bänken att koppla bort för mycket belastning på underarmar. Irriterande att man måste hitta vägar runt sina problem men vadfan, man får träna med lättare vikter och som du sa så har jag idag börjat med voltaren och hoppas kunna hämma de värsta symptomen. Latsdrag och pullups kan jag heller inte köra för allt som förkortar musklerna i underarmarna blir till för stor belastning och leder till stelhet och ömhet.

Men kul att höra att du varit med om liknande och att du bättrade dig, ger mig hopp.
om du nu är så bekymrad över kvinnorna, vaarför vill du försämra löntagarnas ställning på arbetsmarknaden? haduuinteföljtmetuudebatten ? ? ?
  • 0
Kör russian squat routine för bänk just nu men kommer snart att gå över till ae powers program och köra det minst ett varv. Skulle vara skönt med några personbästa inför sommaren. Jag är nära PB i alla tre.
  • 0
Citerar Ribcage:
Kör russian squat routine för bänk just nu men kommer snart att gå över till ae powers program och köra det minst ett varv. Skulle vara skönt med några personbästa inför sommaren. Jag är nära PB i alla tre.


Vad är ae powers program? Russian squat inget för mig känns som en farlig övning, framförallt när man börjar brassa på vikter.
  • 0
https://butik.tyngre.se/Övrigt/AE-Power-Program-(e-bok)

Styrkelyftprogram. Verkar riktigt bra om det är styrka man vill åt.

Russian squat routine är ett upplägg/program. Kan köras på böj bänk eller marklyft. Men det är för styrka, som det mesta andra jag kör just nu.
Drog 180 i mark tidigare i veckan. Gjorde en tolva på 100 i bänken idag och trea på 120 i lördags. Så det går rätt bra nu. Kommer nog bara kötta på fram till sommaren. Kanske äta lite nyttigare.
  • 0
Bra jobbat! 12:a på 100 är inte dåligt. Vad har du en-rep-maxat som bäst?
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar Krysslåda:
Vad har du en-rep-maxat som bäst?


130 är fortfarande mitt 1rm i bänk. Jag tränar nog inte tillräckligt seriöst för att nå så mycket högre än det. Men jag borde kunna höja det lite i år.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!