Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Nu behöver jag hjälp med skillnaden på mättat/omättat fett. Jag har aldrig förstått varför mättat fett är "dåligt" (somliga hävdar att det ökar risken för hjärtsjukdomar etc). Men ur dietsynpunkt: gör det någon skilland på min viktnedgång/fettminskning ifall jag skulle äta 80g/10g mättat/omättat eller 10g/80g mättat/omättat?
"Shop smart, shop S-mart!"
  • 0
Jävlar vad mycket inlägg på en styrketräningstråd på en spelsida! Nu har jag inte läst allt å hänger inte alls med om vad alla snackar om XD

Tycker bara det är kul att så många antar att bara för att man är en "gamer" (kalla de vad man vill) så ligger man hemma å slöar? Alla mina gaming polare inklusive mig själv går på gym 4-5 gånger i veckan =)

Liksom, tror det har helt och hållet vad man har för intresse? Min bild av en "gamer" är inte olik någon annan människa. Man kanske har i grund och botten sitt intresse, i detta fall TV-Spel, men det behöver inte innebära att allt måste kretsa runt det? Hur mycket jag än älskar att spela hela nätter lång så finns det ändå en gräns för mitt intresse. Man behöver varva ner med något annat emellanåt och det kan vara vadsomhelst, promenera, gymma, träffa vänner eller gå på stan.. ja, vilket som

Citerar Mr Fancy Pants:
Nu behöver jag hjälp med skillnaden på mättat/omättat fett. Jag har aldrig förstått varför mättat fett är "dåligt" (somliga hävdar att det ökar risken för hjärtsjukdomar etc). Men ur dietsynpunkt: gör det någon skilland på min viktnedgång/fettminskning ifall jag skulle äta 80g/10g mättat/omättat eller 10g/80g mättat/omättat?


http://www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/vad-innehaller-maten
/fett/


Kanske kan vara ett svar på din fråga?? =)
Jano Issa
  • 0
Citerar Jano_Pano:
Kanske kan vara ett svar på din fråga?


Nix, men tack ändå. Vill bara veta om t.ex. 60g mättat fett om dagen försvårar min fettminskning under deff än vad 60g omättat fett skulle ha gjort.
"Shop smart, shop S-mart!"
  • 0
Citerar Mr Fancy Pants:
Nu behöver jag hjälp med skillnaden på mättat/omättat fett. Jag har aldrig förstått varför mättat fett är "dåligt" (somliga hävdar att det ökar risken för hjärtsjukdomar etc). Men ur dietsynpunkt: gör det någon skilland på min viktnedgång/fettminskning ifall jag skulle äta 80g/10g mättat/omättat eller 10g/80g mättat/omättat?


Det enda du behöver oroa dig för är kalorierna
Every night before going to sleep, Chuck Norris checks under his bed for Liam Neeson
  • 0
Citerar Mr Fancy Pants:
Nix, men tack ändå. Vill bara veta om t.ex. 60g mättat fett om dagen försvårar min fettminskning under deff än vad 60g omättat fett skulle ha gjort.


Jaa är ganska säker på att omättat fett hjälper till med fettminskning!
Där ser man, sa den blinde till den döve när den lame hoppade bock.
  • 0
Fel tråd.
  • 0
Trots att jag gillar fisk är jag väldigt dålig på att äta det likadant med grönsaker, är det några tabletter jag borde ta för att säkra mitt intag av dessa vitaminer och mineraler?
  • 0
Citerar Horse_of_game:
Trots att jag gillar fisk är jag väldigt dålig på att äta det likadant med grönsaker, är det några tabletter jag borde ta för att säkra mitt intag av dessa vitaminer och mineraler?


Jag brukar trycka i mig omega3-tabletter då och då iallafall.
  • 0
Okej, får kolla upp detta då! Tack!
  • 0
Fyfan vad sjukt att slösa pengar på tabletter som man inte ens behöver om man äter ordentligt. Köp riktig mat.
Every night before going to sleep, Chuck Norris checks under his bed for Liam Neeson
  • 0
Citerar Koffingbollen:
Fyfan vad sjukt att slösa pengar på tabletter som man inte ens behöver om man äter ordentligt. Köp riktig mat.


Hör experten har talat!
Där ser man, sa den blinde till den döve när den lame hoppade bock.
  • 0
Jag ramlade i vattnet och upptäckte att jag inte kan simma längre än 50 meter. Nu snackar ni med en som motionssimmade i 7-8 år. Upp till 103kg gick det utmärkt att simma. Nåja. Jag gick till gymet istället, inget kändes som det skulle där heller. MEN nu var inte det hela historien. Jag sprang sista 50 meter till gymet och är snabbare nu än när jag var lättare. Så något har gått rätt med träningen.
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Citerar Koffingbollen:
Köp riktig mat.


Känns dyrare att köpa en massa lax, där man eventuellt får i sig gifter. Sen gillar jag kött så jäkla mycket.
  • 0
Citerar fbk_fbk:
Citerar Koffingbollen:Fyfan vad sjukt att slösa pengar på tabletter som man inte ens behöver om man äter ordentligt. Köp riktig mat.

Hör experten har talat!


Kan du komma på en bra anledning till att stoppa i sig tabletter när allt du behöver finns i mat?

Citerar Costae Cavea:
Citerar Koffingbollen:Köp riktig mat.

Känns dyrare att köpa en massa lax, där man eventuellt får i sig gifter. Sen gillar jag kött så jäkla mycket.


Äh omega 3 finns inte bara i lax
Every night before going to sleep, Chuck Norris checks under his bed for Liam Neeson
  • 0
Citerar Koffingbollen:
Äh omega 3 finns inte bara i lax


Dock tror jag inte att jag får i mig optimal mängd, alls. Sen att Berkhan och träningslära.se förespråkar Omega 3 gör en del det med.

http://www.leangains.com/2011/05/omega-3-fatty-acids-for-muscle
-growth.html


http://traningslara.se/om-omega-3-del-2/

"För ett tag sedan skrev jag en text om bristen på D-vitamin i kosten hos en stor andel av befolkningen i de nordligare delarna av världen, något som enligt vissa forskare närmast är en epidemi. D-vitamin är en av de få sakerna jag tror många skulle tjäna på att supplementera extra med och till denna kategori hör även omega-3 enligt mig. Jag tror ytterst få gör ett dumt val om man tar t.ex. 2 kapslar fiskolja varje dag."


Sen även D-vitamin ja, men det skulle jag inte rekommendera någon under sommartider.
  • 0
Man får oftast inte i sig alla näringsämnen i ett dagligt intag om man har varierad kost, vilket kan utesluta en del ämnen (oregelbundet näringsintag). Jag tar Vitamin D, Omega 3 och Magnesium + ZMA och dessa fungerar väldigt bra. Mår generellt sett alltid bra, sover bra och drömmer mycket.

Tillagt 2014-07-17 20:59:
Vitamin D tar jag för att jag inte hinner vara ute så mycket, jobbar från 07:00-15:40 och tränar från 16:00-18:00 och sen ska man hem och äta när solen inte tar. Helgerna är då de enda dagarna jag kan få i mig det.
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Hej gubbar. Lång story kort. Sedan flytten till Berlin har min hälsa sviktat rejält. Nu när den är på uppgång vill jag gå ned i vikt.

Jag är 173 cm. väger 80 kg. Vill droppa 10 kg.

Så jag kör på promenader varje dag. Och tre ggr i veckan tränar jag på gym. Hur ska jag lägga om kosten? Inte allergiskt mot något!
Gamertag: WirreXx
  • 0
Tog ett hobbygympass med en bra polare ikväll som jag vanligtvis inte tränar med. Alltid skönt att träna med honom då jag får lära ut grejer och så lyckas han alltid få ur sig att jag har blivit grov.

Utöver det hade klockan blivit så pass mycket att det bara var en annan kvar där på gymmet. Då kunde man flexa lite där i speglarna varpå polaren blev imponerad av mina magrutor också. Undrade hur man fick såna o.s.v och frågade ifall jag har deffat. Till saken hör att jag bulkat länge nu. Kanske borde börja vräka i mig mer mat, men tycker att det är svårt att få aptit till det.



Citerar wirrexx:
Så jag kör på promenader varje dag. Och tre ggr i veckan tränar jag på gym. Hur ska jag lägga om kosten? Inte allergiskt mot något!


Kör bara bra grunder som bra med grönsaker och andra bra råvaror(så lite processat som möjligt) så bör det gå vägen rent generellt. Äter du något som är ohälsosamt(godis, fika och först och främst läsk) så är det bara att sluta med det. Mackor och sånt där kan du lägga av dig också. Tryck i dig några ägg istället.
  • 0
Citerar Koffingbollen:
Kan du komma på en bra anledning till att stoppa i sig tabletter när allt du behöver finns i mat?


Jaa för jag tycker jag äter hyffsat bra mat men har brist på vitaminer, magnesium, zink, d-vitamin, omega 3, kreatin osv! Och Tycker proteinpulver fungerar utmärkt som extra tillskott mellan måltider!

Visst överlever man på vanlig mat men tillskotten ger helt klart det där extra!
Där ser man, sa den blinde till den döve när den lame hoppade bock.
  • 0
  • mfw
  • mfw
Till Chaans glädje har jag köpt en bra telefon och även beställt ett kamerastativ. Till mitt eget missnöje har jag dock varit tvungen att ta det lite lugnt med knäböj sen början av juni pga ont i knäna (kunde knappt böja mig ner till vardags). Men nu är jag påväg tillbaks igen och gjorde en 1a på 150 i frontböj i torsdags och en 5a på 160 i knäböj i söndags
  • 0
Citerar mfw:
Till Chaans glädje har jag köpt en bra telefon och även beställt ett kamerastativ. Till mitt eget missnöje har jag dock varit tvungen att ta det lite lugnt med knäböj sen början av juni pga ont i knäna (kunde knappt böja mig ner till vardags). Men nu är jag påväg tillbaks igen och gjorde en 1a på 150 i frontböj i torsdags och en 5a på 160 i knäböj i söndags


Jaha det var snabb återhämtning. Jag antar att du vill att jag tror på det här.
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Man klarar sig alldeles utmärkt även om man har "brist" på vissa vitaminer och andra näringsämnen. De flesta av er får garanterat i er mer än tillräckligt, det är bara att ni tittar för mycket på Youtube. Tänk på alla oinsatta stackare som inte följer sponsrade kanaler som Tiger Fitness, Legends of Aesthetics eller Physiques of Greatness men ändå lever tills de är 90.

Citerar fbk_fbk:
Citerar Koffingbollen:Kan du komma på en bra anledning till att stoppa i sig tabletter när allt du behöver finns i mat?

Jaa för jag tycker jag äter hyffsat bra mat men har brist på vitaminer, magnesium, zink, d-vitamin, omega 3, kreatin osv! Och Tycker proteinpulver fungerar utmärkt som extra tillskott mellan måltider!

Visst överlever man på vanlig mat men tillskotten ger helt klart det där extra!


Vilket "extra" pratar du om? Det "extra" som behövs för att bygga muskler eller vad? Och hur proteinfattig mat äter du egentligen om du behöver proteintillskott mellan måltider? Borde det inte vara en prioritet att äta så proteintät mat som möjligt om man tar sitt gymmande på minsta lilla allvar?
Every night before going to sleep, Chuck Norris checks under his bed for Liam Neeson
  • 0
Citerar Koffingbollen:
Vilket "extra" pratar du om? Det "extra" som behövs för att bygga muskler eller vad?


helt klart mer energi, du borde testa tror du kommer bli positivt överraskad!

Citerar Koffingbollen:
Och hur proteinfattig mat äter du egentligen om du behöver proteintillskott mellan måltider?


Billigt, snabbt och bra ser inget problem med proteinpulver!

Citerar Koffingbollen:
Borde det inte vara en prioritet att äta så proteintät mat som möjligt om man tar sitt gymmande på minsta lilla allvar?


Jo men funkar inte alltid som fattig student.
Där ser man, sa den blinde till den döve när den lame hoppade bock.
  • 0
  • mfw
  • mfw
Citerar Chaan:
Citerar mfw:Till Chaans glädje har jag köpt en bra telefon och även beställt ett kamerastativ. Till mitt eget missnöje har jag dock varit tvungen att ta det lite lugnt med knäböj sen början av juni pga ont i knäna (kunde knappt böja mig ner till vardags). Men nu är jag påväg tillbaks igen och gjorde en 1a på 150 i frontböj i torsdags och en 5a på 160 i knäböj i söndags

Jaha det var snabb återhämtning. Jag antar att du vill att jag tror på det här.


Det är fortfarande 12,5kg mindre än vad jag reppade i böj som bäst. Jag har lindat knäna med elastiska bindor och nu de senaste två veckorna har jag kört med hookgrips knävärmare. Har även börjat stretcha knäna betydligt oftare; såhär http://www.allthingsgym.com/wp-content/uploads/2012/05/Dmitry-
Klokov-Ankle-Stretch-Tibialis-Anterior.jpg


Det är bättre nu men fortfarande inte bra. Någon som har testat glukosamin? Fungerar det eller?
  • 0
Citerar fbk_fbk:
Citerar Koffingbollen:Vilket "extra" pratar du om? Det "extra" som behövs för att bygga muskler eller vad?

helt klart mer energi, du borde testa tror du kommer bli positivt överraskad!


Fair enough, kan inte säga något om det. Men om du märker sådan skillnad måste din kost vara ganska dålig till att börja med.

Citerar fbk_fbk:
Citerar Koffingbollen ch hur proteinfattig mat äter du egentligen om du behöver proteintillskott mellan måltider?

Billigt, snabbt och bra ser inget problem med proteinpulver!


Vill gärna veta vad du köper för märke. När jag var färsk gymmare och köpte proteinpulver betalade jag runt 580 spänn för 4 kg Whey 80.

Citerar fbk_fbk:
Citerar Koffingbollen:Borde det inte vara en prioritet att äta så proteintät mat som möjligt om man tar sitt gymmande på minsta lilla allvar?

Jo men funkar inte alltid som fattig student.


Haha sen när är det mer ekonomiskt att köpa proteinpulver än riktig mat? Du får 900 gram Ica basic-kycklingbröst för 50 spänn.
Every night before going to sleep, Chuck Norris checks under his bed for Liam Neeson
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!