Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Musiker-tråden


Köpte ett Prosonus ljudkort och en 25 tangenters midiklav igår och har börjat att leka lite. Det är fan otroligt roligt att göra sina låtar ordentligt istället för att bara använda guitar pro som jag tidigare har använt mig av. Nu gäller det bara att skaffa sig ett gäng pluggar.
Hmm... I find you shallow and pedantic!
  • 0
Mina, hittills inspelade verk (har fler att spela in, bara jag finner orken):

http://www.youtube.com/user/TheSegelbranth?feature=mhee
Sometimes we don't do things we want to do, so that others won't know we want to do them
  • 0
Citerar Alex09:
http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee


Tror du får länka till din profil istället. Nu kommer man bara till sina egna klipp.
She might think that I've forgotten her, don't tell her it isn't so.
  • 0
Fungerar det nu?
Sometimes we don't do things we want to do, so that others won't know we want to do them
  • 0
Jo, nu går det.
She might think that I've forgotten her, don't tell her it isn't so.
  • 0
Tror jag börjar tappa känslan för klassisk musik, åtminstone för stunden. Har dessutom inte valt att lyssna på något på ett bra tag. Så tror det skulle göra mig gott att spela något annat för ett tag.
Och skulle helst vilja spela något spel eller film relaterad musik. Någon som har förslag på bra piano musik? Helst något avancerat.
Sometimes we don't do things we want to do, so that others won't know we want to do them
  • 0
Har börjat använda GarageBand för iPad och tycker det håller bra förutom smågrejer som stör men blir lätt så på en enklare version av orginalprogrammet.

Spelade iaf in en låt häromdan o lade till lite effekter, det är en slow reel, Irländsk musik alltså,

http://soundcloud.com/caspian-rb-st/dunmore-lassies?utm_source
=soundcloud&utm_campaign=share&utm_medium=facebook&utm_
content=http%3A%2F%2Fsoundcloud.com%2Fcaspian-rb-st%2Fdun
more-lassies
"The noblest pleasure is the joy of understanding."
  • 0
Har äntligen efter ett år av låtskrivande lyckats välja ut 12 låtar bland dom drygt 60 jag skrivit! Så nu blir det in i studion och leka lite!
Niclas Wallin / Gamereactor
  • 0
Någon här som använder eller har använt ljudkortet Presonus Audiobox, och kan ge ett kort omdöme? Har hittat två versioner av den modellen. Den dyrare av dom har USB 2.0. Så frågan är om det är värt att lägga lite mer pengar för att få dom uppdateringarna, eller vad man ska kalla det. Vad tror ni?

Presonus Audiobox 22VSL

Presonus Audiobox

Ligger på en ganska, eller väldigt, stram budget. Så det billigare skulle nog duga till mina behov egentligen. Det lite dyrare känns mer säkert för framtiden dock. Jag har spelat in ett tag, ska sägas. Anledning till att jag ska köpa nytt är att det gamla inte vill fungera längre. Jag kör Mac, för övrigt.

Har ni andra tips på bra, prisvärda ljudkort är dom såklart också välkomna.
  • 0
Citerar Lennon:
Presonus Audiobox

Jag själv har en Audiobox USB och jag är faktiskt jävligt nöjd med den. Den är väldigt prisvärd och har gjort mig väldigt nöjd. Jag behövde ett ljudkort där jag kunde spela in saker jag kommit på samt kunna spela in demo-versioner av låtar och det har fungerat stört bra. Det är nog värt att börja med en Audiobox för att sedan uppgradera lite längre fram. Det är det jag gjort just nu helt enkelt, får se om jag väljer att uppgradera eller hellre sitter i en studio och recordar.
I'm too old to die young now.
  • 0
Citerar Arrolito:
Jag själv har en Audiobox USB och jag är faktiskt jävligt nöjd med den. Den är väldigt prisvärd och har gjort mig väldigt nöjd. Jag behövde ett ljudkort där jag kunde spela in saker jag kommit på samt kunna spela in demo-versioner av låtar och det har fungerat stört bra. Det är nog värt att börja med en Audiobox för att sedan uppgradera lite längre fram. Det är det jag gjort just nu helt enkelt, får se om jag väljer att uppgradera eller hellre sitter i en studio och recordar.


Låter som exakt de grejerna jag ska ha ljudkortet till. Det var det svaret jag ville ha. Tack för din åsikt! Du har inte märkt om ljudet från metronomen läcker in i själva inspelningen? Om du fattar? Har läst att en del haft problem med det.
  • 0
Citerar Lennon:
Du har inte märkt om ljudet från metronomen läcker in i själva inspelningen? Om du fattar? Har läst att en del haft problem med det.

Faktiskt aldrig använt mig av metronomen. Hade ingen aning om att det fanns en metronom (O_O?) @ Audiobox. Däremot vet jag att det finns metronom i inspelningsprogramet StudioOne som man får med och jag tror det ska fungera bra annars. Ifall du vill veta hur recordings kan låta och så kan jag länka dig en låt jag skrev varav jag använde mig av Audioboxen för inspelning. Sen är det ofc lite mixat (kanske inte absolut bästa) i StudioOne, men kan visa lite hur det kan låta ändå.
I'm too old to die young now.
  • 0
Skrev lite väl kortfattat märkte jag. Metronomen jag menar är den i inspelningsprogrammet man använder. Sen hur det skulle kunna läcka in i inspelningen vet jag inte. Låter konstigt. Men har läst om det. Men men, det ska nog inte vara nåt problem. Du får gärna länka en låt om du vill. Alltid intressant att höra, dels musiken och hur det låter.
  • 0
Citerar Lennon:
Metronomen jag menar är den i inspelningsprogrammet man använder. Sen hur det skulle kunna läcka in i inspelningen vet jag inte. Låter konstigt. Men har läst om det.

Har faktiskt inte märkt något sådant, då jag sällan använder metronomen. Men med tanke på att inspelningsprogrammet man får med är Lite version så kan du annars använda ett annat program om du upptäcker det problemet!


Citerar Lennon:
Du får gärna länka en låt om du vill. Alltid intressant att höra, dels musiken och hur det låter.

Här är en låt jag skrev för någon vecka sen. Inte direkt sortens musik jag spelar vanligtvis men det är skönt att göra olika saker som man känner kan låta bra ändå. Klyschig text ftw though. Det va väl en låt jag bara satte mig ner (lyriskt då) och sade till mig själv "Tänk inte, skriv bara". P.S. improviserat solo, det mesta lär ändras.
I'm too old to die young now.
  • 0
Citerar Arrolito:
Har faktiskt inte märkt något sådant, då jag sällan använder metronomen. Men med tanke på att inspelningsprogrammet man får med är Lite version så kan du annars använda ett annat program om du upptäcker det problemet!


Jag ska använda mig av Logic och/eller Garageband.

Citerar Arrolito:
Här är en låt jag skrev för någon vecka sen. Inte direkt sortens musik jag spelar vanligtvis men det är skönt att göra olika saker som man känner kan låta bra ändå. Klyschig text ftw though.


Skitschyst! Måste säga att jag gillar gitarren och melodin. Kan inte höra några som helst problem med kortet heller. Det låter bra. Skönt! Tack, återigen! Alltid skönt att få andras personliga erfarenheter om sådana här saker, som trots allt är ganska dyra.
  • 0
Citerar Lennon:
Jag ska använda mig av Logic och/eller Garageband.

Då ska det nog inte vara några problem!


Citerar Lennon:
Måste säga att jag gillar gitarren och melodin. Kan inte höra några som helst problem med kortet heller. Det låter bra. Skönt! Tack, återigen! Alltid skönt att få andras personliga erfarenheter om sådana här saker, som trots allt är ganska dyra.


Jomen precis. För mig var det ett spontant köp. Helt plötsligt kände jag att jag ville spela in ordentligt så jag drog iväg till närmaste musikbutik. Däremot snackade jag med dem ett tag och ställde frågor och sade vad jag behövde kortet för och de hjälpte mig hitta ett bra val. Man vill ju inte köpa något som man blir missnöjd med, speciellt när det kommer till ljudkort. Vet vissa som varit riktigt missnöjda med sina ljudkort då de inte levt upp till deras förväntningar.
I'm too old to die young now.
  • 0
Citerar Arrolito:
Däremot snackade jag med dem ett tag och ställde frågor och sade vad jag behövde kortet för och de hjälpte mig hitta ett bra val. Man vill ju inte köpa något som man blir missnöjd med, speciellt när det kommer till ljudkort. Vet vissa som varit riktigt missnöjda med sina ljudkort då de inte levt upp till deras förväntningar.


Precis. Ett bra ljudkort gör en väldig skillnad! Presonus verkar ju dessutom vara ett företag som bara göra sådana, eller liknande grejer. Så det känns ju som att de är att lita på. Vet också med mig att studion här i stan har Presonus i sina mindre inspelningsrum. Dock en dyrare modell med firewire.
  • 0
Citerar Arrolito:
http://www.youtube.com/watch?v=LEns7dybMKI


Lyssnade på dina två senaste uppladdningar, och jag gillar! Keep it up.

Jag grävde fram en liten låt, som jag tänkte dela med mig av. Ni kan lyssna här: http://soundcloud.com/the-morning-son/colourful-eyes

Text är inte min starkaste sida. Har riktigt svårt för det, därav samma text i första och andra versen. Rätt lat vad gäller att förnya låten under låtens gång, också i för sig. Sen vet jag egentligen inte varför jag gång på gång slänger in synthar i mina låtar. Inspireras ju mest av Beatles och Oasis, typ.
  • 0
Citerar Lennon:
Lyssnade på dina två senaste uppladdningar, och jag gillar! Keep it up.

Danke!


Citerar Lennon:
http://soundcloud.com/the-morning-son/colourful-eyes

Lät ju asbra! Märks faktiskt av i musiken att Beatles och Oasis är en inspiration! Tänkte på det innan jag ens läste det haha! Har du några fler låtar som du lagt upp?
I'm too old to die young now.
  • 0
Citerar Arrolito:
Lät ju asbra! Märks faktiskt av i musiken att Beatles och Oasis är en inspiration! Tänkte på det innan jag ens läste det haha! Har du några fler låtar som du lagt upp?


Tack så hjärtligt! Nah, det har jag inte direkt. Är extremt dålig på att spela in och skriva klart mina låtar. Blir bara att jag kommer på melodi, några rader text och spelar in snabbt på telefonen. Sen får det ligga. Borde verkligen bättra mig! Har dessutom riktigt dåliga möjligheter att spela in, då jag bor i lägenhet. Plus att mitt ljudkort inte har fungerat på ett tag. Men ska förmodligen köpa ett på fredag. Blir nog Focusrite Scarlett 2i2 istället för Presonus Audiobox, för övrigt.
  • 0
Någon som använder GarageBand till Mac? Har lekt med programmet de senaste dagarna och upptäckte snabbt att instrumentutbudet till keyboard var ganska tunt. Skulle gärna vilja ha lite mer ljud att välja på men det som finns kostar 700 kr som minst. Är det någon som känner till något ställe där man kan hämta hem några ljudfonts gratis?
Gröt? Är du helt knäpp eller?
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!