Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Vilken bok läste du senast?


Läst en del det här året. Något som verkligen har lämnat ett intryck är Kappan, av Gogol. Är visserligen bara en novell, men den är väldigt gripande.

Får lust att läsa mer Gogol. Döda själar kanske.
  • 0
  • kraz
  • kraz
1984... fan vilken deprimerande bok det var
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
The Left Hand of Darkness

Rejält överskattad bok som fokuserar helt alldeles för mycket på detaljer att man blir lätt uttråkad. Delen dock då Genly möter fången med lungproblem är dock något gripande.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Har köpt drygt ett halvt dussin pocketböcker nu att plöja i sommar, sen har jag flera som jag haft sedan tidigare och inte läst än. Hur bra är t.ex. Lilla Stjärna av Ajvide Lindqvist? Tyckte verkligen om Låt Den Rätte när jag läste den. Sen har jag köpt High Fidelity, Fever Pitch och About A Boy av Nick Hornby och ska läsa dem med.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Knausgårds Min kamp! Första delen. Den var bra den.
  • 0
Citerar Lurkman:
Min kamp!


Tänk om den släpps på tyska, mein kampf.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar AG Jati:
Tänk om den släpps på tyska, mein kampf.

De finns på tyska, fast böckerna får separata namn i stället för volymer av en serie.
Första boken heter Sterben, andra Lieben etc.

Har själv betat av Doktor Glas, The Crying of Lot 49 samt läst en samling av T.S. Eliot den senaste tiden. Bara bra böcker, vilket är kul då det inte känns som man slösat bort sin tid när man avslutar en bok.
The Lovesong of Alfred J. Prufrock steg också upp till placeringen som min favoritdikt.
  • 0
<quote author="Viktor">Första boken heter Sterben, andra Lieben etc.</quote

Okej, då kan jag vara lugn.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Köpte just den nya von trier-biografin Geniet. Är det någon av er som har läst den och har några tankar? Verkar rejält intressant. Han är definitivt en människa som jag vill kika in i hjärnan på.
  • 0
Plockade upp Railsea av China Miéville nyligen. Mycket bra hittills, som alltid.

Och där har jag läst klart den. Inte lika bra som Bas-Lag-sviten, även om den bitvis glimtar till med samma briljanta världsbyggande. Blev även något besviken på slutet och hoppas innerligen att han fortsätter på något nytt och att den inte får någon uppföljare.
  • 0
Peer Gynt av Henrik Ibsen

Otroligt bra; blandar komedi med tragedi, poesi med satir och realistiska scener med surrealistiska dialoger med djävulen och fantasivarelser. Vissa avsnitt är dessutom sjukt roliga.
Though heavily outnumbered, our hero manages to take control over the turntables. Once more the groovy sounds of disco music is heard in the lil' big city!
  • 0
wheel fo time bok 1: eye of the world

Bland de bästa böckerna jag läst. Ifall du gillar fantasy får du inte missa detta.
  • 0
Håller på att läsa första delen av 1Q84. Den känns inte som något vidare alls, men jag ska ändå läsa klart den, tänkte jag.

Jag bildade en ganska fördomsfull inställning till boken alldeles i början, och ända sedan dess har mina fördomar gång på gång infriats, vilket gör att jag inte kan läsa boken (framför allt inte Aomames kapitel) utan att kastas ut och börja recensera den i huvudet. Sedan har Murakami en tendens till att göra sina egna karaktärer till stereotyper, genom att beskriva personlighetsdrag istället för att låta dem framträda, vilket stör mig mycket. Och dialogerna känns ofta helt onaturliga. Det behöver dock inte vara något dåligt i sig, ifall dialogerna ändå inte är banala, men de är alltså banala och onaturliga.
  • 0
  • X
  • X
Halo: Silentium, ett bra avslut på Forerunner trilogin. Väldigt intressant att få veta vad som hände med dom.
Kött är till för att ätas.
  • 0
Citerar Lurkman:
Håller på att läsa första delen av 1Q84. Den känns inte som något vidare alls, men jag ska ändå läsa klart den, tänkte jag.


Själv tokälskade jag boken. Har en tolkningsteori som faktiskt fick det mesta att falla på plats. Detta till följd av att jag inte kan tro att boken är skriven på det sättet den är utan att det finns en mening med det. Men det är ju upp till var och en att bestämma för sig själv om boken är ett briljant mästerverk eller smörja. I det här fallet är allt möjligt.

I vilket fall som helst så är den topp 5 på min personliga lista. Ingen bok har nästlat sig in i mitt huvud så mycket som 1Q84 har gjort.
  • 0
Citerar Homer S:
Detta till följd av att jag inte kan tro att boken är skriven på det sättet den är utan att det finns en mening med det.


Det låter rimligt. Meningen kanske är att Murakami får något slags sexuellt utlopp av det hela.

Nej men jag ska ge den en chans. Även om den är ganska irriterande så är jag nyfiken på vad som ska hända med Luftpuppan-arbetet.
  • 0
Aomame analyserade sin könsbehåring och anmärkte om sina brösts asymmetri ännu en gång. Lurkman stönade, la ner 1Q84, började istället läsa en annan japan: Yukio Mishimas Confessions of a mask.

Och satan vad bra den var. Inte ofta jag bara läser och läser på det viset. Sista halvan gick nästan i ett svep.

Rekommenderas som fan. Jag kanske ska skriva något om den? Vet inte riktigt vad jag ska skriva. Handlar typ om författaren när han var ung, sjuklig och bög i andra världskrigets Japan.
  • 0
Citerar Lurkman:
Aomame analyserade sin könsbehåring och anmärkte om sina brösts asymmetri ännu en gång. Lurkman stönade, la ner 1Q84, började istället läsa en annan japan: Yukio Mishimas Confessions of a mask.


Det är just de där scenerna som är intressanta ur ett tolkningsperspektiv. Jag tror helt enkelt det finns en mening, i själva berättelsen.
  • 0
Cloud Atlas.

Håller på att läsa ut både Vägen mot Bålberget och The Naked God.
  • 0
Sitter och läser "Gökboet" nu, är det någon som har erfarenhet av boken och kan berätta vad de tyckte?
Nothing beside remains. Round the decay of that colossal wreck, boundless and bare the lone and level sands stretch far away.
  • 0
Allt om näringslära av Martin Brunnberg

Bra bok som tar upp de mest grundläggande delarna inom näringslära.
Rekommenderas för de som vill lära sig mer inom ämnet.
  • 0
Har nu smygläst lite i historien om Bioshock. Väldigt intressant pocket. Finns att köpa på Science Fiction-Bokhandeln.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
  • kraz
  • kraz
A Game of Thrones

Fantastiskt att komma igång med läsningen av denna serie efter att ha avnjutit alla säsongerna av tv-serien. Var dock inte så många överraskningar eftersom att första säsongen är väldigt trogen boken, men kul att få allt "extramaterial" och lore. Ska strax sätta igång med bok nummer två.

The Casual Vacancy

J.K Rowlings "vuxenbok" efter Harry Potter serien. Måste säga att jag verkligen älskade denna bok. Den är väldigt välskriven och karaktärerna framför allt känns mänskliga och väldigt genomtänka. Man får se historien från många olika sidor. Hade svårt att slita mig ifrån den när jag väl börjat läsa.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Semestertider är klassikertider. Läste Dödssynden (mer känd som To kill a mockingbird) av Harper Lee. Suveränt skriven och lyckades med konststycket att vara spännande trots att man vet hur det kommer att sluta.

Någon som läst nått av Don DeLillo? jag började på White Noise men fastnade någonstans i mitten på grund av det sövande tempot, kanske fel bok att börja med?
Though heavily outnumbered, our hero manages to take control over the turntables. Once more the groovy sounds of disco music is heard in the lil' big city!
  • 0
Fick tag i en väldigt fin utgåva av Idioten av Dostojevskij, tre band. Passade på att läsa om boken när jag ändå var igång. Fortfarande fantastisk.
-
Citerar Mange Maräng:
Någon som läst nått av Don DeLillo?


Har faktiskt läst just White Noise, tog mig igenom den efter att ha blivit tipsad av en nära vän. Jag håller med om att tempot är långsamt, men sättet döden behandlas på genom boken är fan underbart.
Lider inte längre för konsten, jag bara lider
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!