Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Vilken bok läste du senast?


Citerar Silke Neryn:
1Q84, första boken, av Haruki Murakami/Vibeke Emond

Ack! Vad är Murakami och manga i jämförelse med det största från solens rike, Mishima?

Det människor i vårt arma land behöver är Sol och Stål. Vi måste alla Nietzscheansk övervinna oss själva och bli Jüngerska anarker!

Silke, vad gillar du förresten Houellebecq?
  • 0
Jag antar att Manga hamnar under kategorin "Böcker". Läste föra volumen av Welcome to the NHK!. Tredje omgången. Störtskön serie.
  • 0
Senaste jag läste var Fågeln som Vrider Upp Världen av Haruki Murakami. Helt klart en av de bästa böcker jag läst.

Håller just nu på att läsa Sommarboken av Tove Jansson.
  • 0
Håller på med White line fever (uppdiktat antagligen utav Lemmy). Kanske inte något mästerverk eller särskilt bra berättarteknik eller struktur, men intressant och underhållande läsning är det iallafall.

Ska börja med Do androids dream of electric sheep och Game of thrones samt slutföra Nightwatch-serien.
Stay out of my shed
  • 0
Citerar Silke Neryn:
Nu är berättelsen om privatdetektiven som i jakten på en försvunnen person tappar bort sig själv och sitt eget jag, precis som i fallen Woman in the Dunes och Face of Another, en betydligt bättre och konstnärligt fullbordad Teshigahara-film än Abe-bok.

Vart fick du tag på filmen?
  • 0
Night av Elie Wiesel. Ruskigt bra! Rekommenderas
  • 0
den sista önskningen, boken the witcher är baserat på
  • 0
Conn iggulden-Roms portar och kungars död-
Jätte bra historie romaner om The mighty Ceasar, han är grym!!
GaMe Ch00sEr
  • 0
Citerar Mellotron:
Silke, vad gillar du förresten Houellebecq?


Vi har aldrig träffats officiellt, som läsare och bok, så jag får återkomma.

Citerar Kaonashi:
Vart fick du tag på filmen?


Det går inte riktigt att svara på härinne.
Esike desike luntan tuntan.
  • 0
Jag läste ut Kafka på stranden ikväll. Den var helt klart läsvärd och vissa delar av den var otroligt bra.

Men jag måste ändå säga att den lämnar mig något frustrerad, för det känns inte som om man har en chans att förstå större delen av bokens metaforer, eller de bakomliggande meningarna genom enbart en genomläsning. Jag vet inte om det skulle klarna så mycket vid en andra heller... Mycket känns så vagt.
  • 0
Citerar Silke Neryn:
Citerar Mellotron ilke, vad gillar du förresten Houellebecq?

Vi har aldrig träffats officiellt, som läsare och bok, så jag får återkomma.

Nämen Silke då!
Nåväl, du har i alla fall något att se fram emot.
Hans romaner om tillvarons torftighet och framväxten av den liberalkapitalistiska ödeläggelsen av ett vettigt sexliv och den unkna livsföring som vissa av oss känner igen oss i lite väl mycket nickar vi gråtande inför.
Han skildrar helt enkelt samtiden med sällan skådad koncentrerad skärpa.

Vissa hävdar att han hatar kvinnor, muslimer och bögar.
Det är klart att han gör! Även dessa är ju människor.
Jag kan bara upprepa den gode Strindbergs dom över oss:
"Det är synd om människan"
  • 0
I am Ozzy, dvs Ozzy Osbournes självbiografi.
To Dare is To Do
  • 0
Citerar Mellotron:
Nämen Silke då!
Nåväl, du har i alla fall något att se fram emot.
Hans romaner om tillvarons torftighet och framväxten av den liberalkapitalistiska ödeläggelsen av ett vettigt sexliv och den unkna livsföring som vissa av oss känner igen oss i lite väl mycket nickar vi gråtande inför.
Han skildrar helt enkelt samtiden med sällan skådad koncentrerad skärpa.

Vissa hävdar att han hatar kvinnor, muslimer och bögar.
Det är klart att han gör! Även dessa är ju människor.
Jag kan bara upprepa den gode Strindbergs dom över oss:
"Det är synd om människan"


Allt det där stämmer väl överens med den intressanta hörsägen jag nåtts av, så jag svarar: ja, jag skall läsa.
Esike desike luntan tuntan.
  • 0
Citerar Silke Neryn:
Citerar Mellotron:Nämen Silke då!
Nåväl, du har i alla fall något att se fram emot.
Hans romaner om tillvarons torftighet och framväxten av den liberalkapitalistiska ödeläggelsen av ett vettigt sexliv och den unkna livsföring som vissa av oss känner igen oss i lite väl mycket nickar vi gråtande inför.
Han skildrar helt enkelt samtiden med sällan skådad koncentrerad skärpa.

Vissa hävdar att han hatar kvinnor, muslimer och bögar.
Det är klart att han gör! Även dessa är ju människor.
Jag kan bara upprepa den gode Strindbergs dom över oss:
"Det är synd om människan"

Allt det där stämmer väl överens med den intressanta hörsägen jag nåtts av, så jag svarar: ja, jag skall läsa.

Jag inväntar ditt omdöme förväntansfullt!
Då du är ett irriterande jävla pretto, precis som jag själv, så vet jag att ditt omdöme är gott!
  • 0
Jag håller nu på att läsa xxxHolic volume 2.
"There is no such thing as coincidences in this world. There is only the inevitable."
  • 0
The Summer Without Men, 2011, Siri Hustvedt

Hustvedt i experimentlustans tecken, tillbaka till poesins fraktur i en subtil och ofta vackert träffsäker meditation om förhållande och kvinnlighetens skede - inte på något sätt boken för den som älskade What I Loved och vill ha mer av samma, utan boken för oss som inte gjorde det.
Esike desike luntan tuntan.
  • 0
Avslutade igår On the road av jack kerouac. Skön läsning som gör en sugen på att skita i allt, resa och dricka
-Manöver! Glädje upphör!
  • 0
Latro in the Mist (Soldier of the Mist + Soldier of Arete), 1987, Gene Wolfe

Från en grekisk tid långt före skattefiffel och sparpaket, när gudarna fortfarande vandrade på jorden, övernaturliga väsen väntade i skuggorna från olivträden, om Latro, soldaten som efter en huvudskada som förtär hans kortminne, tillåts se det som ingen annan ser.

Varje dag, kapitel, är fragment i något större som Latro, till skillnad mot läsaren av hans dagliga anteckningar, aldrig kan förnimma.

Av alla de fascinerande, intellektuella och stundtals gränslöst vackra böcker Gene Wolfe skrivit - är de här två bland hans absolut bästa.
Esike desike luntan tuntan.
  • 0
Kafka på stranden. Fyfan vad bra den är.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket
Lider inte längre för konsten, jag bara lider
  • 0
Just Kids, Patti Smith.
  • 0
Den Längsta Vintern av Alex Kershaw.

Spännande och på många sätt bra men jag tycker att hans Djupets Fångar lyckades fånga känslan mycket bättre av utsattheten som befann sig. Dessutom tyckte jag att de ögonblicken då Den Längsta Vintern hoppar till Hitler, Eisenhower (högkommandot med andra ord) inte passar in i berättelsen.
There are no desperate situations, there are only desperate people
  • 0
Håller på att läsa igenom Sagan Om Ringen trilogin nu. Är vid mötet i vattnadal.
Never free, never me, so I dub the Unforgiven
  • 0
Senaste boken jag läste ut var Norwegian Wood, igår började jag dock läsa Heavier than Heaven, en biografi om Kurt Cobain. Den har börjat riktigt bra.
I'll see you on the dark side of the moon.
  • 0
Citerar Åke Jävel:
Senaste boken jag läste ut var Norwegian Wood, igår började jag dock läsa Heavier than Heaven, en biografi om Kurt Cobain. Den har börjat riktigt bra.


Är Norwegian Wood bra? Det är nämligen samma författare som skrev Kafka på stranden och den är otroligt bra.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!